Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen syö keskimäärin 1,5 kilogrammaa lihaa viikossa

Vierailija
06.10.2026 |

Tiedoksi

Kommentit (124)

Vierailija
121/124 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että syö noin paljon. Itse syön mielestäni aika paljon lihaa, laadukasta rotukarjan lihaa mm. bolognesessa, ja minulla kuluu sitä noin puoli kiloa viikossa. Yhdellä aterialla noin 125g, ja syön välillä kalaa ja kanaa.

Puolitoista kiloa on paljon, siis 100% lihaa. Silloin täytyy syödä lihaa joka päivä. LIhavalmisteet ovat eri asia kuin 100% liha, ne eivät ole täyttä lihaa lähellekään.

Tilastotiedon mukaan Suomessa syödään vuodessa lihaa 78 kilogrammaa asukasta kohden. 

Sisältää luku koko ruhon luut ja nahka mukaan lukien vai vain syötävän lihan? 

Ruhon paino raakana luineen, syötävä osuus kypsennettynä noin puolet, on tullut jo moneen kertaan tässä ketjussa lähteineen. Eli tuo väittämä että Suomessa syödään vuodessa lihaa 78 kilogrammaa asukasta kohden niin on täysin virheellinen väittämä. Tarkkaa totuutta ei ketään tiedä mutta ruhojen painosta voidaa arvioida että noin puolet siitä eli noin 750g viikossa ja tässä on mukana siipikarja. Kala ei tähän lukuun sisälly, sen lukema on 14kg vuodessa. 

Vierailija
122/124 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. No. Varaahan tota olisi vähentää. Ja tossa klikkiotsikossa varmaan puhutaan paistamattomasta painosta. Jolloin kypsennettynä on joku kilon luokkaa kokonaisuudessaan. Ja varmaan tuo otsikko sisältää myös kanat yms vaaleat lihat joita ei terveydellisistä syistä neuvota välttämään. 

Kalaa saisi jengi syödä enemmän. Mutta toki mutkansa siinäkin. Täynä raskasmetalleja ja kasvatuksella tuhotaan sekä luontoa, että kiusataan niitä kaloja.

Ihmisellä olisi varaa valita vähemmän kuluttavakin vaihtoehto jos halua on.  Itse olen liian laiska 

Jos broilerin tehotuotantoon vähääkään tutustuu niin en pitäisi mitenkään itsestään selvänä asiana että kana on terveellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/124 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun se on halvempaa kuin kala. Ja kasvisruokia monetkaan ei osaa valmistaa.

Vierailija
124/124 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun se on halvempaa kuin kala. Ja kasvisruokia monetkaan ei osaa valmistaa.

Sekaruokiako ihminen sitten jotenkin luonnostaan osaa valmistaa, kasviruuan tekeminen ei ole sen vaikeampaa kun Googlaa jonkun ohjeen ja tekee sen mukaan, ei ole mitään rakettitiedettä ja aika vajaa päästänsä täytyy olla jos ei reseptin mukaan osaa tehdä yksinkertaisia ruokia, jotkut michelin jutut sitten erikseen. Lihaa ite syön mutta välillä kasvisruokia, tänään ajattelin että lounaaksi ihan porkkana-bataatti-kookoskerma sosekeittoa,  aktivoituja kurpitsan siemeniä pinnalle, hyvin helppo tehdä ja hyvää kun oman maun mukaan maustaa, ite tykkään tulisesta versiosta, jotain proteiinipitoista pitää päivälliseksi miettiä kun jaksaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme