Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa ihmisistä oikeasti pelkää toisenvärisiä ihmisiä

Vierailija
06.10.2026 |

Tajusin sen tänään oikeasti tänään täällä. On palstasta jotain hyötyä. Ketju Puhoksen ostarikeissistä poistettiin enkä varsinaisesti saanut tietää mistä oli kyse, harmi, kun olisin halunnut kuulla enemmän vastauksia. Pelollehan ei voi mitään. Ja on myös aiheellista pelkoa vierautta ja outoutta kohtaan. Euroopassa ei kuitenkaan ole alueita, jonne ei voisi maalaisjärkeä noudattaen mennä. Varsinkaan sellainen alue ei ole Puhoksen ostari. Maailmassa tietenkin on sellaisiakin alueita ja kokonaisia maita, jonne ei voi mennä edes henkivartijan ja oman autokuskin kanssa. Mutta ihonväri ei näihin liity ollenkaan.

Olin vastaamassa henkilölle, joka yritti selittää miten Puhoksessa näkyy Suomen tulevaisuus. Siihen vastasin, että mitä kamalaa siinä on, sillä siellä näkyy tänne tulijoiden yritteliäisyys. Se on täynnä muualla syntyneiden yrityksiä, jotka menestyvät hyvin. Itsekin käytän heidän palveluitaan. Ihonväri ei vaikuta siihen millainen ihminen on. Ei edes silloin kun ihminen on kulttuurista, jossa naisen asema on heikko. Sellaisen kulttuurin vaikutus Suomeen on ainoa arveluttava piirre tänne tulijoiden suhteen, jonka itse haluaisin kitkeä tiukasti. Esim. Suomessa ei tule saada tulla julkiselle paikalle kasvot peitettynä. Meillä on kotoperäistäkin naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, jota ei ole saatu kuriin. Ehkä siksi tänne tulijoiden rikolliseen naisiin kohdistuvaan väkivaltaan ei ole puututtu riittävän tehokkaasti. Keino on lainsäädäntö ja kovat rangaistukset. Kansalaisuus pitäisi vois voida menettää, jos syyllistyy vakaviin rikoksiin ja piittaamattomuuteen lain noudattamisessa. Suomalaisilta rikollisilta pitää myös voida riisua kansalaisluottamus ja mahdollinen sotilasarvo mikä ennen oli käytäntö. Ei asiaa äänestämään, jos syyllistyy vakavaan rikokseen. Äänestämiseen tulisi saada myös kansalaisuuskoe eli jos ei ymmärrä mistä äänestää, ei pidä äänestämän.

Kommentit (237)

Vierailija
201/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä pelkästään toisenvärisiä pelätä. Nuorena minua "vihattiin," tai jostain syystä pelättiin, koska kasvatin pitkät hiukset vaikka olen mies. Samaa kohtelua sai muuten jos hiukset olivat liian lyhyet, eli kaljuksi ajellut.

Serkun aviomiehen veljen, joka oli juuri leikattu "siskoksi," kohtaaminen oli outoa minullekin, vaan ihan tavalliseksi ihmiseksi hänkin paljastui. 

Pelkääkö osa ihmisistä tartuntaa erilaisista ihmisistä, vai mitä? En ymmärrä. Kaverini ja entinen naapurini, häipyi ravintolasta vessassa käyntini aikana, koska viereiseen pöytään oli istahtanut kovasti tatuoituja pitkätukkia. Paikallisen bändin tuttuja jätkiä, joiden kanssa ehdin muutaman sanan vaihtaa, ennen vessassa käyntiä, ja takaisin tullessani kyselin tyypeiltä, minne kaverini häipyi. Eivät tienneet. 

Pelko erilaisuutta kohtaan lienee luonnollista, mutta se miten erilaisuuteen reagoi, voi tehdä sinusta itsestäsi epänormaalin.

Asenteesi muistuttaa kovasti minun asennettani. On hyvin vaikea ymmärtää sitä että joku on niin pelokas, että antaa sen sumentaa maalaisjärjen. Toki käsite maalaisjärkikin on hieman patronisoiva eli sehän normalisoi vain oman ajattelu- ja arvomaailman, joiden eroista myös on kyse. Ap

Vierailija
202/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn usein Puhoksen ostarilla, kun siellä on mm. pääkaupunkiseudun suurin Fida. Enemmän siellä saa varoa lommoposkisia ja hampaattomia, kaikkea vetäviä Arskaa, Reiskaa ja Mirkkua..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

195. kommenttiin lisäyksenä vielä se, että olen miettinyt sitäkin mistä johtuu, että esim. turvalisuuskoneisto Pohjoismaissa ei ole puuttunut rikollisuuden tasolla menneisiin alakulttuureihin tai ei ole niistä selvillä, vaan tämäntyyppiset paljastukset ovat olleet tutkivan journalismin heiniä. Ihmetystä herättää myös Supon äskettäinen moka, jossa he ovat ottaneet ruotsalaisen antifasistisen ryhmän tiedot vastaan sellaisenaan huolestuessaan nasseryhmistä, joita on valunut Ruotsista Ahvenanmaalle. Supon täytyy olla aliresurssoitu ja lisäksi vahingollisella tavalla kuplautunut. Siihen nähden äskettäinen tavisten rekry on ollut enemmän kuin paikallaan. Ap

Vierailija
204/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn usein Puhoksen ostarilla, kun siellä on mm. pääkaupunkiseudun suurin Fida. Enemmän siellä saa varoa lommoposkisia ja hampaattomia, kaikkea vetäviä Arskaa, Reiskaa ja Mirkkua..

Joo, Puhoksen valjastaminen no zone propagandaan meni kyllä pahasti vihkoon :)  Mutta itse en pelkää enkä väistä käyttäjiäkään. Olen töissäni ollut niin paljon tekemisissä, että asenteeni on aika päinvastainen. Erityisellä hellyydellä heitä jopa katson, kaikessa inhimillisyydessään ja aggressiivisuudessaankin jopa. Vakava päihdeongelma riisuu ihmisen olennaisimpaan ja raadollisimpaan muotoonsa, siis persoonan perimmäisyyden. Tms. Ap

Vierailija
205/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin olet valkoinen ja pelkäät valkoisia mutta rakastat nee.kereitä !

Olen vähän huono pelkäämään ketään ja rakastamaan ketään ventovierasta vielä huonompi. Olen aivan liian proosallinen tyyppi moiseen tunnekuohuun. Ap

Vierailija
206/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää toisen värisiä ihmisiä. Miehiä pelkään jos käyttäytyvät uhkaavasti, tälläistä olen kokenut viime aikoina enemmän. Liekö huumeiden käytön vuoksi käyttäytyneet niin. En tiedä.

Vierailija
207/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus yhteen edeltävään viestiini, en olekaan Purran ikäluokkaa (googlasin ja tarkistin), vaan melkein 10v vanhempi. Luulin meidän olevan abt samaa ikäluokkaan. 

Purran ikäluokkaan VM:n ehdotus eläkeiän nostamisesta iskisi paljon pahemmin kuin omaan ikäluokkaani. En tiedä onko siinä enää mitään järkeä, jos töitä on tehtävä muiden hyväksi satavuotiaiksi. Ei ole nuorille kyllä reilua ollenkaan, hehän tässä maksumiehinä ovat. Ap

Vierailija
208/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne näyttää olevan 60 - 59 yläpeukkujen hyväksi. Ap

Vierailija
209/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kukaan pelkää eri värisiä ihmisiä lähtökohtaisesti. Siitä huolimatta en suosittelisi valkoihoisena menemään esim. Chicagon esikaupunkialueille pällistelemään. Kyllä siellä aika herkästi sulta viedään kamat eikä paljon kysellä että mikä meininki kun oot kohta munasillasi.

Huomaan että Jason Arday -keissi on saanut ihmiset taas vauhkoontumaan ja toistelemaan ihan täysiä tolkuuttomuuksia, joihin kukaan ei usko. Tosiasia on se, että erilaisia sivilisaatioita on olemassa ja erilaisilla ihmisryhmillä on erilaisia ominaisuuksia, joilla on vahva perinnöllinen tausta. Ihon väri on vain yksi näistä. Ja kun on yksi, niin on muitakin. Kaikki tietävät tämän, mutta sitä on niin vaikea myöntää koska monilla tulee mieleen ajatus, jonka mukaan ihmiset voidaan jakaa hyviin ja huonoihin jonkun ominaisuuden perusteella. Näin ei kuitenkaan ole.

Vierailija
210/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa on ilmennyt että monille Afrikka on vain yksi tuntematon ja kliseillä ja stereotypioilla ladattu manner. Ottakaa seurantaan vaikka BBC Africa Facessa tai You Tubessa niin manner monipuolistuu silmissänne ja uutistarjonta etenkin. Varmaan BBC esittää muistakin mantereista samalla tavalla monipuolisesti, Euroopan uutistarjonta on hyvin eurooppakeskeistä. Puutteistaankin huolimatta BBC on edelleen ehkä maailman paras uutismedia. Ap

Vierailija
211/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että kukaan pelkää eri värisiä ihmisiä lähtökohtaisesti. Siitä huolimatta en suosittelisi valkoihoisena menemään esim. Chicagon esikaupunkialueille pällistelemään. Kyllä siellä aika herkästi sulta viedään kamat eikä paljon kysellä että mikä meininki kun oot kohta munasillasi.

Huomaan että Jason Arday -keissi on saanut ihmiset taas vauhkoontumaan ja toistelemaan ihan täysiä tolkuuttomuuksia, joihin kukaan ei usko. Tosiasia on se, että erilaisia sivilisaatioita on olemassa ja erilaisilla ihmisryhmillä on erilaisia ominaisuuksia, joilla on vahva perinnöllinen tausta. Ihon väri on vain yksi näistä. Ja kun on yksi, niin on muitakin. Kaikki tietävät tämän, mutta sitä on niin vaikea myöntää koska monilla tulee mieleen ajatus, jonka mukaan ihmiset voidaan jakaa hyviin ja huonoihin jonkun ominaisuuden perusteella. Näin ei kuitenkaan ole.

Tässä ketjussa moni on sanonut pelkäävänsä ihonvärin perusteella. Itse pelkään sukupuolen perusteella ja muut syyt liittyvät tilannetekijöihin. Se etten koe ihonväriä merkittäväksi, liittynee taustaani. Esim olen vauvasta asti tottunut, että lähelläni on erivärisiä ihmisiä, jotka ovat turvallisia. Myös täällä Suomessa vanhempieni tuttavapiiriin kuului lukuisa määrä erit. kommunistisista maista olevia vierailevia tutkijoita, joita kestitsimme ym. Tuntui niin järkyttävältä nähdä, miten eilen uutisissa Pariisin kaduilla lukiolaiset heiluttivat sirppi ja vasaralippuja... Siis sehän on aivan hirveää, että tuokin peto on jälleen täällä. Ap

Vierailija
212/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa on ilmennyt että monille Afrikka on vain yksi tuntematon ja kliseillä ja stereotypioilla ladattu manner. Ottakaa seurantaan vaikka BBC Africa Facessa tai You Tubessa niin manner monipuolistuu silmissänne ja uutistarjonta etenkin. Varmaan BBC esittää muistakin mantereista samalla tavalla monipuolisesti, Euroopan uutistarjonta on hyvin eurooppakeskeistä. Puutteistaankin huolimatta BBC on edelleen ehkä maailman paras uutismedia. Ap

Otapa huviksesi seurantaan sellainen YouTube-kanava kuin Bantu City Dairies. Sillä kanavalla musta kaveri kertoo millaista Afrikassa todellisuudessa on. Kaikki silmänlume ja hyväntahtoinen valehtelu jätetään pois ja näytetään kylmä todellisuus.

Itse olen suorastaan hämmästynyt, että oikeastaan kaikki stereotypiat mitkä meillä mustaa Afrikkaa kohtaan on olemassa ovatkin melko lailla totta ja itse asiassa tilanne on vielä pahempi. Ihan perusasioiden, kuten vaikka kunnon sähköverkon tai viemäröinnin puute on aivan uskomatonta. Ja näitä puutteita riittää. Herää siis kysymys että mitä ihmettä mustassa Afrikassa on tehty viimeiset 50 vuotta? Ei siis oikeastaan yhtään mitään, paitsi sodittu toki. Siis sellaista puutetta on hyvin vaikea edes keksiä mikä ei vaivaisi mustaa Afrikkaa.

Näiden länkkärimedioiden ongelma on se, että heillä on 0 prosenttia pokkaa kertoa mustasta Afrikasta oikeita ja merkittäviä tarinoita. Jokaikinen musta Afrikan valtio on ns. failed state. 

Vierailija
213/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Erilaisilla ihmisryhmillä on erilaisia ominaisuuksia, joilla on vahva perinnöllinen tausta”

Yksi sana olisi pelastanut tuon lauseen. Perinnöllisyys vaikuttaa vain fyysisiin ominaisuuksiin. Epämääräisyys on vihanlietsojien työkalu. 

Vierailija
214/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa moni on sanonut pelkäävänsä ihonvärin perusteella. Itse pelkään sukupuolen perusteella ja muut syyt liittyvät tilannetekijöihin. Se etten koe ihonväriä merkittäväksi, liittynee taustaani. Esim olen vauvasta asti tottunut, että lähelläni on erivärisiä ihmisiä, jotka ovat turvallisia. Myös täällä Suomessa vanhempieni tuttavapiiriin kuului lukuisa määrä erit. kommunistisista maista olevia vierailevia tutkijoita, joita kestitsimme ym. Tuntui niin järkyttävältä nähdä, miten eilen uutisissa Pariisin kaduilla lukiolaiset heiluttivat sirppi ja vasaralippuja... Siis sehän on aivan hirveää, että tuokin peto on jälleen täällä. Ap

No toki sitä saa pelätä vaikka mörköjä jos niin valitsee. Ehkä enemmän näen tilanteen sellaisena, että on "muotia" pelätä jotain - ja media tekee tässä hyvää työtä pelotellessaan meitä kaikella mahdollisella. Jännä että tämä pätee kaikkiin aihepiireihin. Itse kun harrastan sijoittamista niin meitähän pelotellaan jatkuvasti pörssiromahduksella.

Ihan sama juttu on itsellänikin, eri erilaisten ihmisten parissa on kasvettu. Itse näen niin, että yksilötasollahan eri taustaiset ihmiset on loppujen lopuksi aika samanlaisia, mutta joukkotasolla eroja alkaa tulla. Toki on niin, että sen vähän mitä olen muslimien kanssa tekemisissä, niin sanoisin, että heidän kanssaan en kyllä viihdy. Heillä on niin käsittämättömiä näkemyksiä niin monesta asiasta, että olkoon.

Juu, siitä samaa mieltä että kommunismia ei enää tarvita:).

Vierailija
215/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Erilaisilla ihmisryhmillä on erilaisia ominaisuuksia, joilla on vahva perinnöllinen tausta”

Yksi sana olisi pelastanut tuon lauseen. Perinnöllisyys vaikuttaa vain fyysisiin ominaisuuksiin. Epämääräisyys on vihanlietsojien työkalu. 

Puhut täyttä roskaa ja tiedät sen itsekin. Aivot on käytännössä lihas, eli fyysinen ominaisuus. On aivan selvä asia, että kognitiiviset kyvyt periytyvät eikä tästä tarvitse edes keskustella. Ja edelleen, ei paremmat kognitiiviset kyvyt omaava ihminen ole parempi kuin vähemmällä kognitiolla varustettu. Tämä on se ajatusharha joka vaivaa niin monia, eikä suostu kuolemaan.

Se epämääräisyys vaivaa nimenomaan teitä, jotka ette uskalla puhua asiasta. Pitäisi ymmärtää että eivät tosiasiat mihinkään katoa vaikka niitä kuinka kiertelisi. Tosiasiat ovat tosiasioita.

Vierailija
216/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otapa huviksesi seurantaan sellainen YouTube-kanava kuin Bantu City Dairies. Sillä kanavalla musta kaveri kertoo millaista Afrikassa todellisuudessa on. Kaikki silmänlume ja hyväntahtoinen valehtelu jätetään pois ja näytetään kylmä todellisuus.

Itse olen suorastaan hämmästynyt, että oikeastaan kaikki stereotypiat mitkä meillä mustaa Afrikkaa kohtaan on olemassa ovatkin melko lailla totta ja itse asiassa tilanne on vielä pahempi. Ihan perusasioiden, kuten vaikka kunnon sähköverkon tai viemäröinnin puute on aivan uskomatonta. Ja näitä puutteita riittää. Herää siis kysymys että mitä ihmettä mustassa Afrikassa on tehty viimeiset 50 vuotta? Ei siis oikeastaan yhtään mitään, paitsi sodittu toki. Siis sellaista puutetta on hyvin vaikea edes keksiä mikä ei vaivaisi mustaa Afrikkaa.

Näiden länkkärimedioiden ongelma on se, että heillä on 0 prosenttia pokkaa kertoa mustasta Afrikasta oikeita ja merkittäviä tarinoita. Jokaikinen musta Afrikan valtio on ns. failed state. 

Onhan siellä sellaisia valtioita paljon kieltämättä. Heimo- ja klaanisysteemeihin ei helposti istuteta demokratiaa eli tilanne on samantyyppinen kuin feodalismi Venäjällä. Eihän sielläkään ole muuttunut yhtään mikään. Syrjäseuduilla oli Stalinin kuva seinällä eikä mummo ollut ihan varma oliko Stalin vielä elossa, koska elettiin tiettomien taipaleiden ja uutismedioiden ulottumattomissa Karjalassa. Kommunismin suosio tämäntyyppisissä maissa on ymmärrettävää. Ja evankelikaalisuuden Afrikassa. 

Mutta tähän tyyliin keskusteleminen (ikäänkuin kansallisuudet ja mantereet olisivat yhtenäinen klöntti) on periaattessa yhtä ongelmallista kuin ihonväristäkin keskustelu samassa tyylilajissa. Kun kaikkeen löytyy se poikkeuskin. Afrikassa on Botswana, mutta venäjänmaalla ei ole botswanoita, on vain maaorjuutta. Miksi Puolasta kasvoi länsimainen demokratia, mutta Venäjästä ei? Vaikka olihan Puolakin maaorjien feodalismi. Nyt Euroopan talousveturi ja demokratia. Kiitos katolisuuden, joka kytki sen Eurooppaan? Näin itse ajattelisin. Venäjähän jäi Konstantinopolin epä-älylliseen ja pappisvallan korruptioon umpioituneeseen ortodoksisuuteen. Uskontojen merkitystä mielestäni paljon vähätellään historian kulussa. On mahdotonta ymmärtää Eurooppaa ilman katolilaisuuden historiaa. Ap

Vierailija
217/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko ihmisiä olla muun värisiä kuin valkoisia? 

Ei.

Alun perin ihminen oli tummaihoinen, siis ihmislaji. Myös ensimmäiset Suomen alueella asuneet ihmiset olivat tummemman värisiä kuin me. Ap

Kyllä, sen jälkeen tapahtui lajin evoluutiota ja fiksummat väestönosat vaalenivat, Aasian seuduille kellastuivat. Tyhmimmät jäivät Afrikkaan tummiksi.

Toivottavasti keskustelu ei ala kiertää kehää, niinhän täällä usein käy kun ketju on riittävän pitkä. Äo liittyy paitsi perinnöllisyyteen, myös ravitsemukseen. Sen vuoksi kehitysmaissa äo on alhaisempi ja laskee nyt länsimaissa. Äo:n eroja ihonväriin liittyen ei ole havaittu eli ne kytkeytyvät meissa, missä valtaosalla on mahdollisuus hyvään ravitsemukseen, ihmisen sosiaaliluokkaan, koulutukseen  ja tulotasoon. Ei ihonväriin. Tästä jo kertaallleen keskusteltiin ketjun alkupäässä. Ap

Vierailija
218/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toki sitä saa pelätä vaikka mörköjä jos niin valitsee. Ehkä enemmän näen tilanteen sellaisena, että on "muotia" pelätä jotain - ja media tekee tässä hyvää työtä pelotellessaan meitä kaikella mahdollisella. Jännä että tämä pätee kaikkiin aihepiireihin. Itse kun harrastan sijoittamista niin meitähän pelotellaan jatkuvasti pörssiromahduksella.

Ihan sama juttu on itsellänikin, eri erilaisten ihmisten parissa on kasvettu. Itse näen niin, että yksilötasollahan eri taustaiset ihmiset on loppujen lopuksi aika samanlaisia, mutta joukkotasolla eroja alkaa tulla. Toki on niin, että sen vähän mitä olen muslimien kanssa tekemisissä, niin sanoisin, että heidän kanssaan en kyllä viihdy. Heillä on niin käsittämättömiä näkemyksiä niin monesta asiasta, että olkoon.

Juu, siitä samaa mieltä että kommunismia ei enää tarvita:).

Pelko ei ole rationaalista ja sen ymmärtäminen tässä on yksi olennaisia asioita. Eli mitä tekee sille epärationaaliselle ainekselle jota omassa mielessä on. Se vaatii etäisyyttä omiin ajatuksiin, joita kaikilla ei syystä tai toisesta ole. Kaikissa meissä on r. Se on evoluution tulosta mutta mitä omalle r tekee, on avainkysymys. Se riippuu varmasti myös ymrpäsitöstä missä on kasvanut mitä omalle r tekee. R voidaan normalisoida kuten voidaan normalisoida myös väkivalta, korruptio tai sekin että kaikki vähemmistöt ja erilaiset ovat ihania. 

Stereotyyppinen ajattelu on ainakin nykymaailmassa poliittisten ääripäiden heiniä. Historia on pelkkää stereotypioiden historiaa. Mutta se oli sikäli demokraattista, että liittyi kaikkiin ja koko yhteiskuntaan ja r nähtiin jumalan säätämänä järjestyksenä. Oliko se sitten lopulta niin paljon pahempi maailmankuva kuin tämä nykyinen, missä tasa-arvon ideaalia yritetään istuttaa vain omaan kansakuntaan ja/tai ihonväriin. Kun meistä ei milloinkaan tasa-arvoisia kuitenkaan tule, koska meillä on erilaiset geenit. Ap

Vierailija
219/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikassa on huikeaa potentiaalia. Ilmaston kehitys kuitenkin tulee olemaan iso tekijä maanosien tulevaisuudessa. Joka ikisessä skenaariossa Eurooppa kuihtuu köyhänpuoleiseksi ulkomuseoksi ja turistikohteeksi.

Vierailija
220/237 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Afrikassa on huikeaa potentiaalia. Ilmaston kehitys kuitenkin tulee olemaan iso tekijä maanosien tulevaisuudessa. Joka ikisessä skenaariossa Eurooppa kuihtuu köyhänpuoleiseksi ulkomuseoksi ja turistikohteeksi.

Afrikan potentiaali liittyy luonnonvaroihin ja nuoreen väestöön, mutta ei Pohjoisenkaan välttämättä huonosti käy. Riippuu AMOCista. Maailmanjärjestys on jo muuttunut siihen suuntaan kuin se aina on ollut. Eli feodalismiin. Länsimaisen demokratian (sellaisena kuin se oli kasarilla ja ysärillä) aika oli todella lyhyt. Nyt feodaalihallitsijat ja heidän vasallinsa ovat globaaleja sen sijaan että olisivat paikallisia kuten entisaikoina. Johtuu kulkuväylistä ja tehokkaammista aseista. Olemme vain lyhyen matkan päässä siitä kun Kiinan vasallivaltio Venäjä organisoi kiinalaisen drooni- ja robottiarmeijan valtaamaan Pohjoismaat, joissa on vielä elinmahdollisuuksia suurille johtajille ilmaston puolesta niin ettei tarvitse aina olla sisällä. Ja on vettä. Eli Pohjoinen säilyy, mutta siellä vain asuvat toisennäköiset ihmiset kuin nykyään. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä