Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apteekki ei suostunut myymään mulle neljää Nasolin-nenäsuihketta

Vierailija
05.10.2026 |

Perheessä on 4 flunssaista ihmistä ja jokaiselle olisin ostanut oman. 

Ei onnistunut! 

Mielestäni yhteiskäyttöinen yksi ainoa suihke on ällö, vaikka tauti olis sama. 

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti, kun raukat joutuvat mennä lääkäriin apteekissa myytävän lääkkeen takia. Siitä vasta haloo nousee, että miten tälläista voi myydä?!

Ei ole mun vika, apteekissa sitä myytiin!

Vierailija
62/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta ne suihkeet eri apteekeista.

Monet käyttävät liikaa sumutteita, siksi rajoite.

Tietenkään ette käytä yhteistä.

Ja mikä riski jonkun nasolinin käytössä nyt sitten mielestäsi on että sitä pitää erikseen ruveta mutulla rajoittamaan?

Tuskin tuo huumaavaa ainetta ainakaan on jos sitä saa ilman reseptiä. 

Voivat aiheuttaa kroonista limakalvojen turpoamista, jos käyttö jatkuu pitkään.

Ja miksi sitä tuolla teoreettisella perusteella pitäisi ruveta rajoittamaan? Ihme kontrollivaltio jossa asioita kontrolloidaan ihan varmuuden vuoksi. Jopa pelkkää vettä juomalla saa itsensä hengiltä, joten pitäisikö hanat määrätä vastaisuudessa sellaisiksi ettei niistä saa kuin pari litraa päivässä? Vesihän siis on oikeasti vaarallista liikaa juotuna. 

Kai rajoittaminen tulee halvemmaksi kuin nenäongelmaisten lääkärikäynnit. Vaupauksia haluavat saavat ne vastuut sitten samalla. Ei voi olla niin, että muut maksavat ja itse saavat vain aiheuttaa kuluja hölmöilyillään.

Miten kertaostoksen rajoittaminen estää väärin käyttöä? Onhan täälläkin  jo ehdotettu useassa eri apteekissa käyntiä. Tuskin edes addikti onnistuu käyttämään koko pullollista päivässä, joten ei tarvitse joka päivä käydä apteekissa ja välillä voi tilata verkosta. Mutta täytyy sanoa, että on kestävät limakalvot niillä, jotka noita pystyy käyttämään joka päivä, minulla alkaa parin päivän jälkeen vuotamaan verta nenästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jotkut varoitukset noissa pakkauksissa riittäisivät? Nythän on pelkät käyttöohjeet ja niistä ei ole mitään hyötyä. Jos olisi isolla ja punaisella niin menisiköhän perille?

Vierailija
64/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis myös Nasolin sellaista avaavaa joka aiheuttaa riippuvuutta? Minä kun luulin, että Otrivin on pelkästään pahis. Aina oppii jotain uutta.

Mulla on aina pari pulloa Otrivinia valmiiksi kotona, ei tarvitse lähteä apteekkiin kun on akuutti räkätauti päällä. Auttaa todella paljon riippuvuuden hillitsemiseen kun käyttää vaan toisessa sieraimessa. Sitten kun on terve ja hengitys kulkee taas normaalisti, ei haittaa yhtään se lopetuksen jälkeinen tukkoisuus kun voi hengittää sillä sieraimella missä ei käyttänyt Otrivinia.

On muuten jännä, kun minä nimenomaan en halua käyttää suihkeita, mutta lääkäri määrää sitä silti joka ikinen kerta kun tarvitsen Acriseun, koska sitä ihan ehdottomasti tarvitaan lääkkeen tueksi eikä lääkkeestä ole hyötyä muuten.

Lääkäri ei määrää ja meteorologi ei lupaa.

Lääkärin kirjoittama resepti on suomeksi virallisesti lääkemääräys. Miten sinä tuon sitten selität?

Vierailija
65/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli peruste?

Väärinkäytön riski. Myyvät yhdelle ihmiselle yhden suihkeen. 

Mielestäni myös ikävää raahata kuumeiset köhivät ihmiset apteekkiin ostamaan kukin omaansa. Alaikäisten kohdalla minä maksisin silti. 

Ap

Väärinkäytön riski? 

Vierailija
66/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on apteekissa kysytty että miksi ostat noin monta mutta kun olen selittänyt että meillä on flunssa ja jokaisella perheenjäsenellä on oma suihkeensa niin on kyllä myyty useampi. Jos jossakin on noin nipoa niin kannattaa ostaa aina suihkeita varastoon niin ei tarvitse ostaa kerralla niin montaa.

Vierailija
67/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa kaupungeissa on yksi Apteekki. 

Vierailija
68/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä riski jonkun nasolinin käytössä nyt sitten mielestäsi on että sitä pitää erikseen ruveta mutulla rajoittamaan?

Ja miksi sitä tuolla teoreettisella perusteella pitäisi ruveta rajoittamaan? Ihme kontrollivaltio jossa asioita kontrolloidaan ihan varmuuden vuoksi. Jopa pelkkää vettä juomalla saa itsensä hengiltä, joten pitäisikö hanat määrätä vastaisuudessa sellaisiksi ettei niistä saa kuin pari litraa päivässä? Vesihän siis on oikeasti vaarallista liikaa juotuna. 

Kai rajoittaminen tulee halvemmaksi kuin nenäongelmaisten lääkärikäynnit. Vaupauksia haluavat saavat ne vastuut sitten samalla. Ei voi olla niin, että muut maksavat ja itse saavat vain aiheuttaa kuluja hölmöilyillään.

Rajoitamalla ei korjata mitään riippuvuuksia, ei alkoholiongelmia eikä muutakaan vaan vain ärsytetään tavista turhalla hyppyyttämisellä. Riippuvuuden kehittäneet kyllä hakee ne aineensa mistä tahansa. Ei edes kieltolaki lopettanut viinan juomista vaan sitä sitten salakuljetettiin ja keiteltiin itse.

Ylipäänsä liian suuri osa tuosta rajoitusta rajoituksen päälle säännöstöstä on luotu vain varmistamaan että noita sääntöjä valvovilla riittää itsellään töitä hillotolppavirassaan. Kuten työkkärissä ja muissa aveissa ja valvontaporukoissa näkee. Tullikin tuntuu keksivän omia lakejaan voidakseen pitää porukkansa työntäyteisinä. 

Vierailija
69/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin paikkakunnilla on vain yksi apteekki ja seuraava on 20-30km:n päässä ja sielläkin voi olla vain  yksi apteekki. 

Ahaa, eli sä oot maalta. Oletko kuullut internetistä ja verkkoapteekeista?

On muitakin nenäsumutteita, jotka eivät aiheuta riippuvuutta. Olisit pyytänyt vaihtoehtoja. Esim. menthol-sumute, merisuolasumute jne.

Nenän saa auki nenäkannulla. Sillä huuhtoo todella kätevästi myös sivuontelotulehduksen räippeet pois.

Nasolin on ainut tuote jota älysit pyytää koska olet mainonnan uhri ja tollero.

Ei siitä nenäkannun käytöstä mitään apua ole jos sieraimet on ihan tukossa. Ihmisillä on katsos rakenteellisia eroavaisuuksia, ja joillakin sieraimet menee täysin tukkoon. Suolavesi ei edes mene sisään, tajuatko tollero?

Tämä on totta. 

Itselläni oli jatkuvasti poskiontelotulehduksia ja lääkäri sitä märkää poistaessaan sanoi, että käytät vastedes nenäsumutteita. Voit käyttää enemmänkin kuin ohjeistus on, mutta pidä välillä jotain taukoa. Jos tämä tilanne tällaisena jatkuu, meidän pitää ryhtyä leikkuuhommiin, koska nenäsi rakenne on sellainen. 

Vierailija
70/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on apteekissa kysytty että miksi ostat noin monta mutta kun olen selittänyt että meillä on flunssa ja jokaisella perheenjäsenellä on oma suihkeensa niin on kyllä myyty useampi. Jos jossakin on noin nipoa niin kannattaa ostaa aina suihkeita varastoon niin ei tarvitse ostaa kerralla niin montaa.

Sitten ei tulekaan flunssaa kolmeen vuoteen, lääkkeet vanhenee ja rahat meni hukkaan.

Vierailija
71/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä uniapneapotilailla auta se cpap-laitteen kautta tuleva kosteus? Mun miehellä oli ennen aina talvisin nenä tukossa kuivan huoneilman takia, mutta kun sai cpap-laitteen jossa on vesisäiliö niin ei ole nenä enää yhtään tukossa muuten kuin pahimmassa flunssassa.

ei auta mulla pätkääkään, varsinkaan siinä nuhan "tulva" vaiheessa. Otrivin ja nimenomaan Comp versio jeesaa, ja 5pv voin huoletta käyttää, tosin laitan vain yöksi.

Vierailija
72/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis myös Nasolin sellaista avaavaa joka aiheuttaa riippuvuutta? Minä kun luulin, että Otrivin on pelkästään pahis. Aina oppii jotain uutta.

Mulla on aina pari pulloa Otrivinia valmiiksi kotona, ei tarvitse lähteä apteekkiin kun on akuutti räkätauti päällä. Auttaa todella paljon riippuvuuden hillitsemiseen kun käyttää vaan toisessa sieraimessa. Sitten kun on terve ja hengitys kulkee taas normaalisti, ei haittaa yhtään se lopetuksen jälkeinen tukkoisuus kun voi hengittää sillä sieraimella missä ei käyttänyt Otrivinia.

On muuten jännä, kun minä nimenomaan en halua käyttää suihkeita, mutta lääkäri määrää sitä silti joka ikinen kerta kun tarvitsen Acriseun, koska sitä ihan ehdottomasti tarvitaan lääkkeen tueksi eikä lääkkeestä ole hyötyä muuten.

Lääkäri ei määrää ja meteorologi ei lupaa.

Lääkärin kirjoittama resepti on suomeksi virallisesti lääkemääräys. Miten sinä tuon sitten selität?

Sitä lääkettä ei ole silti pakko hakea apteekista tai käyttää. Virallisesti se on ammattihenkilön antama ohje lääkkeen toimittamiseksi ja käyttämiseksi.

Vierailija
73/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa kaupungeissa on yksi Apteekki. 

Ei kun niinpäin, että missä on nykyään vielä noin pieniä kaupunkeja, että on vain yksi apteekki? Meidän itäisessä kaupungissa on useampi vanha pitäjä ja kaikissa niissä on omat apteekkinsa.

Vierailija
74/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei tulekaan flunssaa kolmeen vuoteen, lääkkeet vanhenee ja rahat meni hukkaan.

No onhan se hirvittävää tuhlausta kun 7 euroa menee hukkaan kolmessa vuodessa.

Vierailija
75/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäköhän näitä järjen jättiläisiä tänne sikiää?

Edes Helsingin keskustassa ei ole neljää apteekkia niin vierekkäin että flunssainen ihminen jaksaisi kiertää niitä ostamssa yhtä nenäsumutetta per sierainpari.

Monin paikoin pk-seudun laidallakin saisi hypätä autoon ja tehdä kymmenien kilometrien lenkin kiertääkseen neljä apteekkia.

Vierailija
76/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nenäkannu sata kertaa parempi

Nenäkannun käyttö aiheuttaa kovan päänsäryn, onkohan käytön tekniikassa vikaa? 

En ole aiemmin kuullut moisesta, ei sen kyllä kuuluisi aiheuttaa minkäänlaisia tuntemuksia. Eli on varmaan tekniikassa vikaa, tai niskat niin jumissa, että se hiukan hankala asento aiheuttaa päänsäryn?

Ihmisillä.voi olla poikkeuksia. Vaikka reikiä ja vesi menee väärään paikkaan. 

Vierailija
77/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajoitamalla ei korjata mitään riippuvuuksia, ei alkoholiongelmia eikä muutakaan vaan vain ärsytetään tavista turhalla hyppyyttämisellä. Riippuvuuden kehittäneet kyllä hakee ne aineensa mistä tahansa. Ei edes kieltolaki lopettanut viinan juomista vaan sitä sitten salakuljetettiin ja keiteltiin itse.

Ylipäänsä liian suuri osa tuosta rajoitusta rajoituksen päälle säännöstöstä on luotu vain varmistamaan että noita sääntöjä valvovilla riittää itsellään töitä hillotolppavirassaan. Kuten työkkärissä ja muissa aveissa ja valvontaporukoissa näkee. Tullikin tuntuu keksivän omia lakejaan voidakseen pitää porukkansa työntäyteisinä. 

Ahkerimmat kieltolain kiertäjät olivat rikkaammasta päästä, roudasivat esim. viinejä Euroopasta. Heillähän sitä rahaa oli muutenkin teokausostoksiin. Rahvas tyytyi kotipolttoiseen ja kiljuun.

Vierailija
78/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo lääkkeiden oston rajoitukset on kyllä oikeasti ihan naurettavia kun ne on niin helposti kierrettävissä. Minä asun kaukana maaseudulla, ekkä meillä ole edes sitä yhtä apteekkia. Käyn viikottain kuitenkin kaupungissa marketeilla ostoksilla ja siellä on kadun toisella puolella Prisma ja toisella puolella Citymarket ja molempien yhteydessä on apteekit. Ei ole kovin suuri vaiva käydä samalla reissulla molemmissa apteekeissa hakemassa Burana-paketit, mutta idioottimaista että niitä ei voi ostaa yhdestä paikasta.

Niin helppoahan se on kaupungissa asuvalle, osalle se matka lähimpään apteekkiin voi olla 10 km ja jos lähtee etsimään seuraavaksi lähintä 30km. Melkein kannattaa tilata verkosta, vai onko näissäkin joku ostorajoitus?

Vierailija
79/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on myyty aina apteekissa useampi, jos sanon, että meillä on useampi kipeänä. Jos kassalla oleva ei myy, niin farmaseutilta saa yleensä tähän luvan kuitenkin.

Mutta jotkut apteekit tosiaan pitävät tuota 1 pullo per asiakas - sääntöä. Joka on aika naurettava, koska eipä se nyt oikeasti kenenkään nenäsumuteaddiktiota paranna

Vierailija
80/102 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat sen verran turvallisia, että niitä voi käyttää huoletta vielä pari vuotta PE-pvm jälkeen. Teho ja maku ovat saattaneet vähän haaltua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan