Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilastokeskus: Keskiverto suomalainen nainen käyttää vaatteisiin vuodessa 352€ ja mies 196€

Vierailija
04.10.2026 |

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25812-finns-…

Onko tuo paljon vai vähän? Itsellä kipuraja per vaate menee jossain parissa kympissä tavallisena duunarina.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan pääosin vain perus merkkivaatteita eli Tommy Hilfiger, Gant , Ralph Lauren, Superdry, J Lindeberg. Mutta ostan vain ja ainoastaan kun on joku alennusmyynti verkkokaupasta ja silloin ostan niitä 30-60% alennuksella. Joku 160 neulepuserosta on törkeä hinta, mutta sitten kun se on 50% alennuksessa niin 80e onkin ihan siedettävä hinta. Samaa linjaa yritän noudattaa myös kenkien ja takkien kanssa että odotan jotain alennusmyyntiä. Niitähän on nykyään koko ajan.

Kenkiäkin pitää ostaa monet. 1-2 juoksukengät, yhdet tennarit, yhdet fläbärit, joka toinen vuosi talvikengät. Kun askeleita tulee paljon haluaa panostaa laatuun.

Juoksukengät kestävät vain 500km sitten ne siirtyvät mökkikäyttöön.

M46

Vierailija
42/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän. Kunnon Meindlin naisten vaelluskengät on jo yli 200. Merinovillapaita 150 euroa vähintään. Tosin itse ostan harvoin ja laatua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksukenkäni maksavat 200e ja ostan useammat vuodessa eli mistä repii tuon 196e. Monella miehellä myös työ ja urheiluvaatteet maksavat mitkä joutuvat uusimaan vuosittain, jotkin jopa kuukausittain. 

Tähänkin saa valtavan säästön, kun tilaa muualta Euroopasta. Omat asicsit Suomessa 160 e, Espanjasta isosta nettikaupasta posteineen sama malli 100 euroa.

Vierailija
44/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miesten vaatteet tuottavat noin puolet vähemmän tuloja niin kannattaako noilla voitoilla ja matalalla kysymällä jatkaa Miesten vaatteiden valmistusta ja myymistä kun vaateliikkeet ja -merkit saavat selkeästi enemmän rahaa myymällä naisten vaatteita?

Vierailija
45/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kateellinen miehille jotka pärjää juhlapukeutumisessä yleensä yhdellä puvulla kesät, talvet, häät ja hautajaiset. 

Juuri näin. Itsellä pitää olla uusi mekko jos on samat ihmiset kuin edellisissä juhliss. Myös töissä miehet ovat samassa asussa monta viikkoa mutta naiset eri asuissa. Joten pakko niitä vaatteita ostaa enemmän, vaikka en yhtään niin paljon panosta kuin jotkut.

Miksi? Eihän se naapurin Irmeli päätä sinun asioistasi. Miksi vertailet työpaikan Pirkon panostamisiin? Kuka edes muistaa millaista mekkoa käytit viime kesänä anopin syntymäpäivillä, ihan hyvin voit laittaa sen tänään päälle kummin kaiman juhliin. JA vaikka muistaisikin, mitä sen on väliä?

Vierailija
46/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aika vähän minusta, vaikka tietysti riippuu mitä ostaa ja mistä. 

Toivoisin että suomalaiset panostaisi huoliteltuun ulkonäköön vähän enemmän.

Suomessa on ollut aina vallalla ajatus, että "rumat ne vaatteilla koreilee" ym. sontaa. Ja ulkonäköön ja vaatteisiin panostava ei voi olla mitään muuta kuin pinnallinen tyhjäpää. Meidän kulttuurista puuttuu estetiikan arvostus monessa asiassa.

Itse kun kuljen pelkästään julkisilla ja tulee nähtyä päivittäin kaupunkielämää, niin kyllä välillä ihmettelen miten jotkut ei yhtään välitä siitä millaisina poistuvat kotiovesta. Tyyliin likaiset hiukset, roikkuvat polvipussilliset kollarit, likaiset kengät jne. Ja tämä epäsiisteys pätee niin miehiin kuin naisiin.

Nättiin ja siistiin arkipukeutumiseen ei tarvitse olla isot tienestit. Jos ei halua ostaa uutena, niin esimerkiksi Tampereella on Koskarissa Icare kirpputori jossa on myynnissä siistiä second hand vaatetta. Ja nyt tuli uusi kirpputori Metsoa vastapäätä jonka nimeä en nyt äkkiseltään muista. 

Vierailija
47/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kateellinen miehille jotka pärjää juhlapukeutumisessä yleensä yhdellä puvulla kesät, talvet, häät ja hautajaiset. 

Juuri näin. Itsellä pitää olla uusi mekko jos on samat ihmiset kuin edellisissä juhliss. Myös töissä miehet ovat samassa asussa monta viikkoa mutta naiset eri asuissa. Joten pakko niitä vaatteita ostaa enemmän, vaikka en yhtään niin paljon panosta kuin jotkut.

Mä olen irtautunut tuosta ajatuksesta. Ihan surutta pidin samaa kukkamekkoa viime kesän kaikissa (suku)juhlissa vaikka vieraat oli osin samat. 

No tietenkään hautajaisiin en sitä laittaisi enkä talven juhliin mutta pidän nykyään outona ajatusta että aina pitäisi olla eri mekko. 

Sama. Sukujuhlat ym. yhdellä ja samalla mekolla. Hautajaisia varten minulla on varta vasten ostettu musta mekko, sille on ollut valitettavasti olla käyttöä. 

Vierailija
48/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 40 ja viimeksi tarvitsin pukua omissa yo-juhlissa.

Vierailija
49/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tosi hyvä jos ihmiset kuluttaa vähän, mutta silti nuo keskiarvomäärät on aika pieniä euroja ja kuulostaa siltä, että nyt olisi vain pikamuotia suosittu. Esim itselläni tuli ulkomuistista jo kolme tarpeellista vaateostosta, jotka yhteensä maksoi 350 euroa. Varmasti olen tähän lisäksi ostanut t-paitaa ja alusvaatteita Lindex ym kaupasta ja ainakin yksi kesäpusero muistuu mieleen mikä oli vähemmän tarpeellinen. Varmaan 500e olisi itsellä sellainen arvioitu koko vuoden vaatteisiin ja kenkiin mennyt summa. T paidat ei minulla kestä hyvänä kauaa, etenkään valkoiset, joten sellaista laatuun panostamista olen yrittänyt tehdä. Naisille etenkin kun myydään tavallisissa vaatekaupoissa lähes poikkeuksetta 20e t-paitoja, joiden materiaali voi olla ties mitä muovisekoitetta. 

Vierailija
50/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin kunnon englantilaisiin goodyear welted nahkasaappaisiin 700 euroa. Ne ovat 15v jälkeen liki uudenveroiset. Johonkin takkiin tai housuihin ei perse kestäisi käyttää noin paljoa rahaa. Ne taas jotka ostaa jotain 3000€+ räätälinpukuja on eri sosioekomista luokkaa kuin minä.

-kalusteseppä

15 vuotta olleet kaapissa

Vierailija
51/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euromäärien lisäksi tai sijaan tulisi puhua vaatemääristä ja kotimaisuusasteesta. Se ei ole huono asia, että vaatteisiin menee rahaa. Mutta mitä sillä rahalla todella saa. Roskaa vai työllisyyttä?

Itse neulottuun villapaitaan langat 80e

Suomessa valmistetut huopikkaat 120e

Suomalaisella ompelijalla teetetty peurannahkainen nahkatakki 1000e

Virossa ommeltu Suomalaisen merkin juhlamekko 120e

Sen sijaan, jos ostaa hirveän kasan temurättejä, jotka ensi vuonna ovat jo roskiskamaa, niin summa on järkyttävä. Ja kaikki rahat ovat myös valuneet pois Suomesta ja näin huonoksi kansantaloudelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän