Tilastokeskus: Keskiverto suomalainen nainen käyttää vaatteisiin vuodessa 352€ ja mies 196€
https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25812-finns-…
Onko tuo paljon vai vähän? Itsellä kipuraja per vaate menee jossain parissa kympissä tavallisena duunarina.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin kunnon englantilaisiin goodyear welted nahkasaappaisiin 700 euroa. Ne ovat 15v jälkeen liki uudenveroiset. Johonkin takkiin tai housuihin ei perse kestäisi käyttää noin paljoa rahaa. Ne taas jotka ostaa jotain 3000€+ räätälinpukuja on eri sosioekomista luokkaa kuin minä.
-kalusteseppä
15 vuotta olleet kaapissa
Sulla ei taida olla mitään kokemusta miten kestäviä tuollaiset Northamptonissa 10.:ssä sukupolvessa käsityönä tehdyt kengät ovat. Ne ovat käytännössä ikuiset ja ne voidaan pohjata rajattomasti.
Itselläni mennyt nyt kesän jälkeen jo kahteen kenkäpariin melkein tuo summa eli 310€. Ja vaatteisiin n.350€ (2kpl villaa ja mohairia sisältävää neuletakki, paljettipusero, denimiä oleva lyhyt paitajakku, musta pitkähihainen puuvillapaita, musta kapea pitkä collegekankainen mekko sivuhalkioilla) jne.
Kehitysmaissakin satsataan omaan ulkomuotoon enemmän.
Miesten ei tarvi ostaa rintsikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se aika vähän. Ei tuohon hintaan saa kuin absoluuttisen halvinta kiinalaista polyesteria kaapin täyteen. Pelkästään kunnollinen talvitakki joka toimii 25-35 asteen pakkasilla maksaa paljon enemmän kuin tuo 196 euroa.
Johonkin juttuihin en jaksa panostaa kuten sukat. Halvimmat mahdolliset vain jostain tokmannilta. Kovana talvena jotkut villasukat.
Ihan joka talveksi ei varmaan uutta talvitakkia ostella.
Ei toki, mutta pakko järkevällä ihmisellä on olla rotaatiossa vähintään parit hyvät kengät ja pari hyvää takkia.
Ne vaatteet tuhoutuvat aika nopeasti jos yhtä ja samaa kenkäparia tai takkia käyttää jokaikinen päivä.
Miksi takki tuhoutuisi? Eivät tuhoudu edes työukoilla.
Kyllä se täällä katukuvassa näkyy ettei vaatteisiin käytetä rahaa.
Vaatteista puheen ollen, päätin hankkia tänä syksynä uuden talvitakin. Pari sataa olisi se summa. Olen katsellut ja huomannut tämä summa EI riitä mihinkään, vähintään kolme sataa tarvitsen ja sekin tekee tiukkaa. Vielä mainitsen ostin vuosi sitten välitakin Berliinistä ja maksoi 40e. Mitenkäs teillä, olisi kiva kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kateellinen miehille jotka pärjää juhlapukeutumisessä yleensä yhdellä puvulla kesät, talvet, häät ja hautajaiset.
kyllä nainenkin pärjäisi, mutta sen pitää ostaa 30 juhlavaatetta ja kun tulee juhla, niin mikään niistä ei naiselle kelpaa, vaan pitää taas tilata pari vaatetta lisää
Mä olen tehnyt sen ratkaisun, että joihinkin kutsuihin vastaan rohkeasti kieltävästi. Selvää säästöä, kun ei tarvitse miettiä juhlavaatteita eikä lahjaa.
Mulla oli yhtenä kesänä kolmet häät. Kaikkiin menin samoilla mustilla suorilla housuilla ja harmaalla jakulla. Yksiin ostin uuden juhlavamman paidan, koska oli tiedossa niiden olevan vähän paremmat häät. Eli häävaatteisiin kului 40€. Ja saman verran jokaisen parin lahjatilille. Ja jäi kyllä hyvä fiilis, sillä rahaa ei kulunut älyttömästi. Itse en edes muista mitä kenelläkin oli päällä noissa kolmissa häissä. Eli kukaan ei muista mitä minulla oli.
Rohkeasti vaan samoilla vaatteilla juhlat läpi. Pääasia on se, että vaatteet on siistit.
Se, ettei sinulle jää joku asia mieleen, ei tarkoita ettei kukaan sitä muistaisi. Ihmiset kiinnittää huomioo erilaisiin asioihin ja eri jutut jää mieleen
Sen kun kiinnittää, mutta asiahan ei heille kuulu ollenkaan.
eri
Molemmat summat on kyllä erittäin kohtuullisia, kertoo että Suomen palkkataso on surkea, aivan liian monella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isorintaiselle pelkästään rintaliivit maksaa satasen. Yksillä liiveillä ei pärjää, jos urheilee.
Pienempirintaisena hyvät urheiluliivit on löytyneet Lidlistä, 7,99 e/kpl, joten ei ole kaikille noin valtava panostus.
Jos on pienet tai olemattomat tissit ei välttämättä tarvitse liivejä ollenkaan. Mitä isompi koko sitä isompi kuluerä se on. Miehillä ei tuotakaan ongelmaa ellei jotkut jättimäiset miestissit.
Heh, sanoo kateellinen läs ki. Mene lenkille? Minulla nälyvät vatssalihakset ja A-kupin rinnat. Mieti vähän jos olisin ilman rintsikoita, törröttäis paidan läpi vaikka olen yli 30v. Näin meillä, jotka aina liikkuneet, eikä porsasteltu sohvalla sipsipussin kanssa kuin navettaeläimet.
Pidätkö sinä rintaliivejä silloinkin, kun olet kotona yksin?
Minulla voi mennä useampikin vuosi ilman vaatemenoja. Ostan uusia vasta kun väljistyy liikaa tai tulee reikiä. Rumat tarvitsevat näyttäviä vaatteita, jotta ihmisten ei tarvitse katsoa rumaa naamaa.
Alusvaatteita ja sukkia ostaa joka vuosi… miksi
Vierailija kirjoitti:
Alusvaatteita ja sukkia ostaa joka vuosi… miksi
Niiden elastaanit haurastuvat. Kuka haluaa pitää alushousuja, jotka putoavat päältä tai sukkia, jotka ovat enemmän kuin jalkarätit?
Nyt haluaisin hankkia pitkän, klassisen mustan villakangastakin, mihin olen valmis satsaamaan, mutten ole löytänyt mieleistä. Suurin osa tarjolla olevista on nyt suoria laatikoita, vähän oversized, kietaisumallisia ja pituudeltaan nilkkoihin asti. Taas trendit vallanneet tyylin eikä ihan perusmallista, napitettavaa, a-linjaista takkia löydy mistään. Tuollainen monen sadan euron takki on mielestäni vuosien hankinta, miksi sen pitäisi seurata ostovuoden trendejä.
Nuo summat eivät kyllä vastaa omiani alkuunkaan, jo kenkiin menee vähintään tuon verran. Teen lisäksi hyviä löytöjä kirppareilta, muuntelen ja korjailen, nykyään on todella hyviä second handeja pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Nyt haluaisin hankkia pitkän, klassisen mustan villakangastakin, mihin olen valmis satsaamaan, mutten ole löytänyt mieleistä. Suurin osa tarjolla olevista on nyt suoria laatikoita, vähän oversized, kietaisumallisia ja pituudeltaan nilkkoihin asti. Taas trendit vallanneet tyylin eikä ihan perusmallista, napitettavaa, a-linjaista takkia löydy mistään. Tuollainen monen sadan euron takki on mielestäni vuosien hankinta, miksi sen pitäisi seurata ostovuoden trendejä.
Nuo summat eivät kyllä vastaa omiani alkuunkaan, jo kenkiin menee vähintään tuon verran. Teen lisäksi hyviä löytöjä kirppareilta, muuntelen ja korjailen, nykyään on todella hyviä second handeja pääkaupunkiseudulla.
Vintediin tai kirppiksiinkin menee tuo summa ihan muutaman vaatekappaleen jälkeen. Puhumattakaan uusista vaatteista
Vierailija kirjoitti:
Ostan pääosin vain perus merkkivaatteita eli Tommy Hilfiger, Gant , Ralph Lauren, Superdry, J Lindeberg. Mutta ostan vain ja ainoastaan kun on joku alennusmyynti verkkokaupasta ja silloin ostan niitä 30-60% alennuksella. Joku 160 neulepuserosta on törkeä hinta, mutta sitten kun se on 50% alennuksessa niin 80e onkin ihan siedettävä hinta. Samaa linjaa yritän noudattaa myös kenkien ja takkien kanssa että odotan jotain alennusmyyntiä. Niitähän on nykyään koko ajan.
Kenkiäkin pitää ostaa monet. 1-2 juoksukengät, yhdet tennarit, yhdet fläbärit, joka toinen vuosi talvikengät. Kun askeleita tulee paljon haluaa panostaa laatuun.
Juoksukengät kestävät vain 500km sitten ne siirtyvät mökkikäyttöön.
M46
Mizunoilla olen juossut 700-800km. Niket esim kestää vain tuon 500km.
Vanhoja ei myöskään kannata ostaa, ne hapertuvat säilytyksessä. Juokaukengiksi aina uutta joka ei ole seisonut varastossa.
Jos ei urheilukamoja lasketa. Juoksukenkiin yksinään mennyt 250 € ja toinen pari ostettu poistomyynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan pääosin vain perus merkkivaatteita eli Tommy Hilfiger, Gant , Ralph Lauren, Superdry, J Lindeberg. Mutta ostan vain ja ainoastaan kun on joku alennusmyynti verkkokaupasta ja silloin ostan niitä 30-60% alennuksella. Joku 160 neulepuserosta on törkeä hinta, mutta sitten kun se on 50% alennuksessa niin 80e onkin ihan siedettävä hinta. Samaa linjaa yritän noudattaa myös kenkien ja takkien kanssa että odotan jotain alennusmyyntiä. Niitähän on nykyään koko ajan.
Kenkiäkin pitää ostaa monet. 1-2 juoksukengät, yhdet tennarit, yhdet fläbärit, joka toinen vuosi talvikengät. Kun askeleita tulee paljon haluaa panostaa laatuun.
Juoksukengät kestävät vain 500km sitten ne siirtyvät mökkikäyttöön.
M46Mizunoilla olen juossut 700-800km. Niket esim kestää vain tuon 500km.
Vanhoja ei myöskään kannata ostaa, ne hapertuvat säilytyksessä. Juokaukengiksi aina uutta joka ei ole seisonut varastossa.
Hitailla lenkeillä voi venyttää eliniän reilusti yli 1000 km. Reippaammissa käyttää sitten parempi kenkiä. Hokat olivat 1300 km kohdalla kuin betonia, mutta joillakin kengillä pystynyt juoksemaan jopa 1500 km.
Se, ettei sinulle jää joku asia mieleen, ei tarkoita ettei kukaan sitä muistaisi. Ihmiset kiinnittää huomioo erilaisiin asioihin ja eri jutut jää mieleen