Tilastokeskus: Keskiverto suomalainen nainen käyttää vaatteisiin vuodessa 352€ ja mies 196€
https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25812-finns-…
Onko tuo paljon vai vähän? Itsellä kipuraja per vaate menee jossain parissa kympissä tavallisena duunarina.
Kommentit (120)
Tiesin kyllä etten ole keskiverto, mutta tuo olisi kuukausibudjetti vaatteisiin omalla kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen kateellinen miehille jotka pärjää juhlapukeutumisessä yleensä yhdellä puvulla kesät, talvet, häät ja hautajaiset.
kyllä nainenkin pärjäisi, mutta sen pitää ostaa 30 juhlavaatetta ja kun tulee juhla, niin mikään niistä ei naiselle kelpaa, vaan pitää taas tilata pari vaatetta lisää
Se on todella vähän, jos vertaa muihin Euroopan maihin
https://www.stjm.fi/tekstiili-ja-muotiala-suomessa/tilastot/kuluttajama…
Miten nykyinen polttoaineen hinta ja miehet sitten tinkii "turhasta" ja kengät ja vaatteet jo pitkälti jää sitten kauppoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kateellinen miehille jotka pärjää juhlapukeutumisessä yleensä yhdellä puvulla kesät, talvet, häät ja hautajaiset.
kyllä nainenkin pärjäisi, mutta sen pitää ostaa 30 juhlavaatetta ja kun tulee juhla, niin mikään niistä ei naiselle kelpaa, vaan pitää taas tilata pari vaatetta lisää
Mä olen tehnyt sen ratkaisun, että joihinkin kutsuihin vastaan rohkeasti kieltävästi. Selvää säästöä, kun ei tarvitse miettiä juhlavaatteita eikä lahjaa.
Mulla oli yhtenä kesänä kolmet häät. Kaikkiin menin samoilla mustilla suorilla housuilla ja harmaalla jakulla. Yksiin ostin uuden juhlavamman paidan, koska oli tiedossa niiden olevan vähän paremmat häät. Eli häävaatteisiin kului 40€. Ja saman verran jokaisen parin lahjatilille. Ja jäi kyllä hyvä fiilis, sillä rahaa ei kulunut älyttömästi. Itse en edes muista mitä kenelläkin oli päällä noissa kolmissa häissä. Eli kukaan ei muista mitä minulla oli.
Rohkeasti vaan samoilla vaatteilla juhlat läpi. Pääasia on se, että vaatteet on siistit.
Aika vähän. Tuolla rahalla saa vasta ihan ok talvitakin tai kengät. Minulle ainakin pukeutuminen ja etenkin lämmin talvipukeutuminen on tärkeää ja siihen myös käytän rahaa. Minullekin työnantaja kustantaa tietenkin työvaatteet, mutta ne on työvaatteet. Vapaa-ajalla en pukeudu työvaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isorintaiselle pelkästään rintaliivit maksaa satasen. Yksillä liiveillä ei pärjää, jos urheilee.
Pienempirintaisena hyvät urheiluliivit on löytyneet Lidlistä, 7,99 e/kpl, joten ei ole kaikille noin valtava panostus.
Jos on pienet tai olemattomat tissit ei välttämättä tarvitse liivejä ollenkaan. Mitä isompi koko sitä isompi kuluerä se on. Miehillä ei tuotakaan ongelmaa ellei jotkut jättimäiset miestissit.
Heh, sanoo kateellinen läs ki. Mene lenkille? Minulla nälyvät vatssalihakset ja A-kupin rinnat. Mieti vähän jos olisin ilman rintsikoita, törröttäis paidan läpi vaikka olen yli 30v. Näin meillä, jotka aina liikkuneet, eikä porsasteltu sohvalla sipsipussin kanssa kuin navettaeläimet.
Pelkästään sukkahousuihin ja alusvaatteisiin menee varmaan tuon verran. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isorintaiselle pelkästään rintaliivit maksaa satasen. Yksillä liiveillä ei pärjää, jos urheilee.
Pienempirintaisena hyvät urheiluliivit on löytyneet Lidlistä, 7,99 e/kpl, joten ei ole kaikille noin valtava panostus.
Jos on pienet tai olemattomat tissit ei välttämättä tarvitse liivejä ollenkaan. Mitä isompi koko sitä isompi kuluerä se on. Miehillä ei tuotakaan ongelmaa ellei jotkut jättimäiset miestissit.
Heh, sanoo kateellinen läs ki. Mene lenkille? Minulla nälyvät vatssalihakset ja A-kupin rinnat. Mieti vähän jos olisin ilman rintsikoita, törröttäis paidan läpi vaikka olen yli 30v. Näin meillä, jotka aina liikkuneet, eikä porsasteltu sohvalla sipsipussin kanssa kuin navettaeläimet.
Mulla myös b-koon rinnat ja todellakin käytän rintaliivejä tai toppia jossa kevyt vuoraus, sillä en halua nän nien sojottavan paidan läpi. Olen 47v eikä ne vieläkään sojota alaspäin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös b-koon rinnat ja todellakin käytän rintaliivejä tai toppia jossa kevyt vuoraus, sillä en halua nän nien sojottavan paidan läpi. Olen 47v eikä ne vieläkään sojota alaspäin. :D
nännien
Ai vaan 352€? Tais unohtuu nolla perästä.
Hmm, miten ihmeessä saa menemään vaatteisiin jopa 196 euroa vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä työtä tekee. Jos työnantaja kustantaa vaatteet silloin ei tarvitse itse kuluttaa paljon mitään. Jos taas on paljon asiakastehtävissä ns edustamassa ja joutuu hankkimaan kaiken itse silloin nuo summat ei riitä mihinkään.
Olin pankkialalla b2b 00-luvun lopulla. Tuollainen summa meni johonkin kunnolla leikattuihin housuihin tai silkkisolmioon. Sanomista tuli jos liian monta päivää aina samoissa vaatteissa. Tuohon pitäisi minimissään laittaa nolla perään tietyillä aloilla.
Luvut olikin keskiarvoja.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä työtä tekee. Jos työnantaja kustantaa vaatteet silloin ei tarvitse itse kuluttaa paljon mitään. Jos taas on paljon asiakastehtävissä ns edustamassa ja joutuu hankkimaan kaiken itse silloin nuo summat ei riitä mihinkään.
Kuljetko alasti aina kun et ole töissä?
Vierailija kirjoitti:
Hmm, miten ihmeessä saa menemään vaatteisiin jopa 196 euroa vuodessa?
Ihan helposti jos käy palkkatöissä jolloin vaateita voi ostaa eikä joudu syömään kuormasta kiertätyskeskuksen varastossa jossa on palkattomassa työkokeilussa.
Vierailija kirjoitti:
Naiset hikoilevat kuin siat eikä sitä mitkään vaatteet kestä. Pakko ostaa uusia koko ajan.
Siat eivät hikoile. Ota selvää asioista, ennenkuin lauot perättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset hikoilevat kuin siat eikä sitä mitkään vaatteet kestä. Pakko ostaa uusia koko ajan.
Siat eivät hikoile. Ota selvää asioista, ennenkuin lauot perättömiä.
Tuotantosiat ei hikoile. Villisiat hikoilee.
Meni kaksi kertaa tuon verran viimeksi kuluneena vuonna, on ehkä hyväkin että ostin.
Temuun ja vastaaviin on myös siirtynyt paljon ostoksista. Nyt kun tuli se lisämaksu Temu-tilauksiin, vaatteiden myynti kotimaisissa halpakaupoissa lähti heti uudelleen nousuun.