Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilastokeskus: Keskiverto suomalainen nainen käyttää vaatteisiin vuodessa 352€ ja mies 196€

Vierailija
04.10.2026 |

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25812-finns-…

Onko tuo paljon vai vähän? Itsellä kipuraja per vaate menee jossain parissa kympissä tavallisena duunarina.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtään hienommat vaatteet maksaa Suomessa järkyttävästi ihan perus vaatekaupoissakin, silti laatu on halvinta kiinalaista kuraa.

Suomalaiset on köyhää kansaa eikä rahalle saa mitään vastinetta. Vaatteet on myös helppo kohta vähentää kulutusta jos kaapissa on ennestään edes jotain päällepantavaa.

Ostamme 95% uudet vaatteemme ja kenkäämme ulkomailta ja se summa ei näy missään Suomen tilastoissa. 

Vierailija
22/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isorintaiselle pelkästään rintaliivit maksaa satasen. Yksillä liiveillä ei pärjää, jos urheilee.

Pienempirintaisena hyvät urheiluliivit on löytyneet Lidlistä, 7,99 e/kpl, joten ei ole kaikille noin valtava panostus.

Ihan totta, käy kateeksi pienirintaisia. Heille löytyy kivoja rintaliivejä pikkurahalla eikä liivejä välttämättä tarvitse ollenkaan. Haaveilen rintojen piennenysleikkauksesta, mutta leikkaus pelottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä työtä tekee. Jos työnantaja kustantaa vaatteet silloin ei tarvitse itse kuluttaa paljon mitään. Jos taas on paljon asiakastehtävissä ns edustamassa ja joutuu hankkimaan kaiken itse silloin nuo summat ei riitä mihinkään.

Olin pankkialalla b2b 00-luvun lopulla. Tuollainen summa meni johonkin kunnolla leikattuihin housuihin tai silkkisolmioon. Sanomista tuli jos liian monta päivää aina samoissa vaatteissa. Tuohon pitäisi minimissään laittaa nolla perään tietyillä aloilla.

Nykyään suomalaisissa alan kaupoissa nuo asialliset italialaiset villakankaasta tehdyt kunnollisesti leikatut housut lähtee sieltä 300 eurosta per pari. Eivätkä ne ole luksusta vaan perustasoa.

Jos ei kulje verkkareissa, crocseissa ja t-paidoissa 24/7 ei tuo summa voi alusvaatteineen mitenkään riittää vuodeksi.

Vierailija
24/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kateellinen miehille jotka pärjää juhlapukeutumisessä yleensä yhdellä puvulla kesät, talvet, häät ja hautajaiset. 

kuinka paljon niitä juhlia muka on? hyppäsin nuoruuden ns kulttuuriväen hössötyksissä ja koskaan en ole esim korkokenkiä tarvinnut. luojan kiitos enää ei tarvitse tuollaisissa turhuuksissa pönöttää, melkoista kaasujen haistelua ja saman väen näkemistä.

Eikö sulla ole perhejuhlia? 

Minulla oli menneenä kesänä ylioppilasjuhlia, rippijuhlia jne. Yksi niistä oman lapsen juhlat. 

Vierailija
25/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta järkevämpi budjetti aikuiselle on minimissään 500€/vuosi. Lapsille, koululaisille 700-800€ jos mukana on kengät. Tähän pitää ostaa käytettynä.

Vierailija
26/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtään hienommat vaatteet maksaa Suomessa järkyttävästi ihan perus vaatekaupoissakin, silti laatu on halvinta kiinalaista kuraa.

Suomalaiset on köyhää kansaa eikä rahalle saa mitään vastinetta. Vaatteet on myös helppo kohta vähentää kulutusta jos kaapissa on ennestään edes jotain päällepantavaa.

Ostamme 95% uudet vaatteemme ja kenkäämme ulkomailta ja se summa ei näy missään Suomen tilastoissa. 

Sama. Italiasta ja Portugalista saa esim. Zegnan neuleen 200 eurolla mikä Stockalla on 695€

Vierailija
27/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin joskus kirjaa. Vähintään tonni meni vuodessa, vaikka ostan suurimman osan vaatteista kirpparilta. Tosin siinä oli kengät mukana.

Vierailija
28/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksukenkäni maksavat 200e ja ostan useammat vuodessa eli mistä repii tuon 196e. Monella miehellä myös työ ja urheiluvaatteet maksavat mitkä joutuvat uusimaan vuosittain, jotkin jopa kuukausittain. 

Vierailija
29/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kateellinen miehille jotka pärjää juhlapukeutumisessä yleensä yhdellä puvulla kesät, talvet, häät ja hautajaiset. 

Juuri näin. Itsellä pitää olla uusi mekko jos on samat ihmiset kuin edellisissä juhliss. Myös töissä miehet ovat samassa asussa monta viikkoa mutta naiset eri asuissa. Joten pakko niitä vaatteita ostaa enemmän, vaikka en yhtään niin paljon panosta kuin jotkut.

Mä olen irtautunut tuosta ajatuksesta. Ihan surutta pidin samaa kukkamekkoa viime kesän kaikissa (suku)juhlissa vaikka vieraat oli osin samat. 

No tietenkään hautajaisiin en sitä laittaisi enkä talven juhliin mutta pidän nykyään outona ajatusta että aina pitäisi olla eri mekko. 

Vierailija
30/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika vähän minusta, vaikka tietysti riippuu mitä ostaa ja mistä. 

Toivoisin että suomalaiset panostaisi huoliteltuun ulkonäköön vähän enemmän.

Vierailija
31/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksukenkäni maksavat 200e ja ostan useammat vuodessa eli mistä repii tuon 196e. Monella miehellä myös työ ja urheiluvaatteet maksavat mitkä joutuvat uusimaan vuosittain, jotkin jopa kuukausittain. 

Tuskinpa edes 1 % miehistä ostaa 200 euron juoksukenkiä. 

Vierailija
32/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta järkevämpi budjetti aikuiselle on minimissään 500€/vuosi. Lapsille, koululaisille 700-800€ jos mukana on kengät. Tähän pitää ostaa käytettynä.

Mihin tuhlaat 500 €? Ja tässä ei varmaan huomioida eri ikäisiä. Luulenpa että suvun vanhukset käyttävät max 100 € vaatteisiin per vuosi. 

Vierailija
33/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valetta. Nainen käyttää 0e ja mies 548e. 

Vierailija
34/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjää, pukutilaisuuksia ei itsellä ole kuin parin vuoden välein ja saman verran pikkutakki+siistit farkut/suorat housut tilaisuuksia.

Joillakin sitten vähän väliä ja olen onnellinen kun ei ole nykyistä enempää. Kravattia kaulaan laittaessa juhlat on jo pilalla omassa päässä.

Vierailija
35/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa edes 1 % miehistä ostaa 200 euron juoksukenkiä. 

Ehkä sinä et maksa. 

Vierailija
36/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset hikoilevat kuin siat eikä sitä mitkään vaatteet kestä. Pakko ostaa uusia koko ajan. 

Vierailija
37/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuinka paljon niitä juhlia muka on? hyppäsin nuoruuden ns kulttuuriväen hössötyksissä ja koskaan en ole esim korkokenkiä tarvinnut. luojan kiitos enää ei tarvitse tuollaisissa turhuuksissa pönöttää, melkoista kaasujen haistelua ja saman väen näkemistä.

Eikö sulla ole perhejuhlia? 

Minulla oli menneenä kesänä ylioppilasjuhlia, rippijuhlia jne. Yksi niistä oman lapsen juhlat. 

on. ne eivät vaadi turhaa puleerausta, ihan omana itsenään on oikein tervetullut.

Vierailija
38/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isorintaiselle pelkästään rintaliivit maksaa satasen. Yksillä liiveillä ei pärjää, jos urheilee.

Minä käytän huomattavasti vähemmän kuin tuo summa mutta tosiaan rintaliivit ovat kallein vaatekappale. En todellakaan osta uusia joka vuosi. Tällä hetkellä omistamistani on kaikissa reikiä. Mutta seuraavan kerran ostan joskus uudet kun löytyy hyvä tarjous. Normaalihinnalla en osta. Oishan se mukavaa kun ei tarvitsisi valita huonoja liivejä koskaan.

Vierailija
39/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aika vähän minusta, vaikka tietysti riippuu mitä ostaa ja mistä. 

Toivoisin että suomalaiset panostaisi huoliteltuun ulkonäköön vähän enemmän.

Voitko sponssata. Mielelläni panostaisin mutta ei ole rahaa.

Vierailija
40/51 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se aika vähän. Ei tuohon hintaan saa kuin absoluuttisen halvinta kiinalaista polyesteria kaapin täyteen. Pelkästään kunnollinen talvitakki joka toimii 25-35 asteen pakkasilla maksaa paljon enemmän kuin tuo 196 euroa.

Johonkin juttuihin en jaksa panostaa kuten sukat. Halvimmat mahdolliset vain jostain tokmannilta. Kovana talvena jotkut villasukat.

Samaa mieltä. Mulla on tietyt vaatteet joiden kohdalla laatu menee hinnan edelle. Esimerkiksi kunnon talvikengistä ja talvitakista maksan. Raaskin helposti maksaa lämpöisistä nahkanilkkureista parisataa euroa. Talvitakkiin raaskin myös laittaa rahaa. Niillä menee sitten muutama vuosi käytössä.

Kaikissa vaatteissa kriteerini on se, että akryyliä ei saa olla edes yhtä prosenttia. Se tekee vaatteesta sähköisen, nukkaantuneen ja epäsiistin. Esimerkiksi talvipipot pyrin ostamaan merinovillaisena, niin välttyy sähköisyydeltä.

Enkä ole mitenkään hyvätuloinen, vaan 1800€ nettona tienaava yksineläjä. Minulla ei mene rahaa tupakkaan, baareiluun vain pari kertaa vuodessa. Ei kynsiin, ripsiin, wolttailuun, energiajuomiin, ei ole autoa eikä lemmikkiä. Matkailuni käsittää pari kotimaanreissua vuodessa. Tällaisena matalatuloisena täytyy laittaa kulutusta tärkeysjärjestykseen, koska tykkään kulkea siistin näköisenä suht laadukkaissa vaatteissa. Laitan mieluummin 50€ hyvään pipoon kuin woltin tilaukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan