Nyt niistetään eläkkeistä ja se on oikein
Suuret ikäluokat, suurimmat eläkkeet, suurimmat erisoissairaanhoidon menot. Ja omasta tulosta aikanaan perityt eläkerahat minimaaliset.
N. 60-66% nykyeläkeläiset suurikäluokat
N. 50% nykyeläkeläiset 50-60-luvun taitteessa syntyneet
N. 40% 10v sisään eläköityvät
N. 20%? Työelämääntulevat nuoret
Nykyiset lapset ja nuoret huomioitava. Nyt kunnon raippa eläkkeisiin.
SDP jarruttaa tätä muutosta. Nuoret, meidän paikka on nyt äänestää jarruttajat pihalle päätöksenteosta.
Kommentit (766)
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, on eläkeläisiä ja sitten on eläkeläisiä.
Varsin moni joutuu kituuttamaan todella pienellä eläkkeellä, vaikka asuisi kalliilla aluella. Ei heiltä enää mitään voi ottaa pois, päinvastoin syytä olisi korottaa pieninpiä eläkkeitä ja varmaan keskitasoisiin asti.
Kun henkilä pystyy kuluttamaan, hän ostaa palveluja ja tuotteita - ja niiden tekijöillä säilyy työt ja valtio saa verotuloja. Kun henkilö kituuttaa, hän ei kuluta.
Eläkeläisen ei ole mikään pakko asua kalliilla alueella. Eläkeläistä ei sido paikkaan enää työ eikä lapset. Asunnonkaan ei enää tarvitse olla tilava. Voi ihan hyvin muuttaa johonkin halvalle paikkakunnalle. 300 e vuokrayksiöön.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin moni joutuu kituuttamaan todella pienellä eläkkeellä, vaikka asuisi kalliilla aluella. Ei heiltä enää mitään voi ottaa pois, päinvastoin syytä olisi korottaa pieninpiä eläkkeitä ja varmaan keskitasoisiin asti.
Kun henkilä pystyy kuluttamaan, hän ostaa palveluja ja tuotteita - ja niiden tekijöillä säilyy työt ja valtio saa verotuloja. Kun henkilö kituuttaa, hän ei kuluta.
Itseasiassa tutkimusten mukaan kun verrataan ikäluokkia, niin taloudellisesti vähiten ongelmia Suomessa on eläkeläisten ikäluokalla. En sano, että kaikilla eläkeläisillä menee hyvin, mutta sanon, että köyhyyttä näkevien osuus kaikissa muissa nuoremmissa ikäluokissa on suurempi kuin eläkeläisten ikäluokassa. Ja tässä tutkimuksessa suomalaiset eläkeläiset pärjäsivät myös koko Euroopassa hyvin. Eli osuus joka ei ollut tyytyväinen omaan talouteensa oli pieni. Vain jossain Norjassa ja Sveitsissä oli vielä pienempi.
Tämä johtunee - ainakin osittain - siitä, että 40-50 vuotta työelämässä ollut on ehtinyt jo maksaa asuntolainansa pois, lapset ovat aikuisia ja omillaan ja on ollut mahdollista ennen eläkkeelle jäämistään säästää ja sijoittaa. Ei mullakaan nuorempana ollut samalla tavalla rahaa kuin nyt eläkkeellä. Vaikka palkkani olikin isompi kuin nyt eläkkeeni. Itseni lisäksi kun oli vielä kaksi lastakin elätettävänä ja asuntolaina maksetavana. Kun aikoinaan sain maksettua asuntolainan pois, niin rahaa jäi ihan mukavasti säästöön ja sijoituksiinkin. Lasten muutettua omilleen jäi vieläkin enemmän rahaa säästöön. Ei omilla - nyt jo edesmenneillä - 1920-luvun lopulla syntyneillä vanhemmillanikaan nuorena ollut rahaa. Kun vuonna 1952 muuttivat maalta kaupunkiin, niin kummankin omaisuus - siis molempien yhdessä - mahtui yhteen matkalaukkuun.
Toinen syy nuorten köyhyyteen on se, että töitä nyt vaan ei ole kaikille. Olin 19 v tammikuussa 1981 ja muistan, kun pelkkä yo-todistuksen valokopio henkkareiden väliin taiteltuna marssin HYKS:in työhönottoon, niin siellä rekryhenkilö kysyi, voinko aloittaa jo heti huomenna. Mulla oli sekin valokopio mukana vain siksi, että siihen aikaan Ravintola Arkadiaan oli ikäraja 21 vuotta, mutta jos oli ylioppilas, niin riitti 18 vuoden ikä. Lastenklinikalla aloitin sairaala-apulaisena. Palkka ei ollut kummoinen, mutta parempi kuin ei mitään.
Ei nykyajan pätkätöillä ja osa-aikatöillä mitään asuntovelkaa saa eikä nolla-sopimuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vimma on eläkkeisiin koskea. Voisko nyt viimeiset elinvuoden olla stressaa matta rahasta. Jotenkin järjen vastaista että huudetaan että Eläkeläiset säästötalkoisiin kun se säästö vaikuttaa sitten 20 vuoden kuluttua ja silloin on ihan eri ajat. Jos nyt pitää tulla säästötalkoisiin niin sen on silloin kohdistettava nykyisiin eläkeläisiä eikä niihin jotka pääsee eläkkeelle 20 vuoden jälkeen.
On kaksi keinoa koskea nykyisiin eläkkeisiin. Ensimmäinen on verotus eli voidaan kiristää eläkkeiden verotusta. Toinen keino on eläkeindeksien jäädyttäminen tai leikkaaminen. Tämä leikkaa eläkkeiden korotuksia ja vaikuttaa suoraan myös tuleviin eläkkeisiin eikä pelkästään nykyisiin eläkkeisiin. Molemmat keinot ovat poliittisesti vaikeita.
Itse asiassa, jos jäädytetään tai leikataan eläkeindeksiä, se ei vaikuta nyt vielä työelämässä olevien eläkkeiden suuruuteen. Heidän kertymänsä kasvaa palkkakertoimen perusteella kunnes jäävät eläkkeelle. Vasta siitä eteenpäin eläkeindeksiin koskeminen vaikuttaa eläkkeen suuruuteen.
Eläkeindeksin leikkaaminen vaikuttaa eniten nuorimpiin eläkeläisiin, koska he tulevat saamaan leikattua eläkettä pisimpään (vaikka eläkeindeksin leikkaus olisi tilapäinen, vaikutus jatkuu koko loppuelämän eläkkeisiin).
Itse juuri eläkkeelle jääneenä eläkeläisenä olisin valmis hyväksymään verojen korotuksen, koska se vaikuttaa vaan sen aikaa kuin se on voimassa. Ts. Eläkkeet kasvavat kuitenkin edelleen indeksin mukaisesti. Verotuksella voidaan kiristys myös kohdistaa haluttuihin tuloluokkiin.
Luuletko, että jos eläkeindeksiin tehdään muutoksia, niin palkkaindeksi jätettäisiin koskematta?!
Varmaa tulee olemaan, että kaikki mahdolliset eläkejärjestelmään kohdistetut säästöt rankaisee eniten nuorempia ikäluokkia. Eli niitä jotka ovat järjestelmän suurimpia häviäjiä jo nyt. Minun vanhempieni ikäluokka (40-luvulla syntyneet) saavat eläkemaksunsa noin 4-5 kertaisena takaisin eläkkeenä. Minä olen syntynyt 70-luvulla ja nykyisellä eläkejärjestelmällä, meidän ikäluokka saa ne eläkemaksut takaisin 1,7 kertaisena. Ja tämä tulee entisestään huonontumaan, jos leikkauksia eläkejärjestelmään kohdistetaan.Minä olisin mielelläni vaihtanut osaa nuorempien polvien kanssa. Olisin saanut kasvuiässä kunnollista ruokaa, lempeämpää kasvatusta, hätätilanteessa Olisin saanut ne rokotukset, joiden ansiosta nykynuoret eivät sairasta jatkuvasti kuten iäkäs polvi lapsena ja nykyään olisi monenmoista viihdykettä ja henkistä tukea.
Minä ottaisin kyllä mieluummin ne sun supereläkkeet (4,5x) ja varhaisen eläkeiän (60-65v). Nyt pusken hommia kunnes kaadun. Ja maksan niitä sun eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Omituista kuvitella, että eläkkeiden leikkaaminen rajoittuisi vain tiettyyn ikäluokkaan. Eli te nuoret leikkaatte ihan omia eläkkeitänne!
Tavallaan rajoittuukin. Jo maksussa olevia ei leikata, mutta nuo ääliöt hyppii riemusta kun niiltä itseltään leikataan.
Kaupan ala ja ravintola-ala on täynnä osa-aikatöitä ja nolla-sopimuksia. Ei niillä asuntovelkaa saa paitsi jos puoliso on hyväpalkkainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tutkimusten mukaan kun verrataan ikäluokkia, niin taloudellisesti vähiten ongelmia Suomessa on eläkeläisten ikäluokalla. En sano, että kaikilla eläkeläisillä menee hyvin, mutta sanon, että köyhyyttä näkevien osuus kaikissa muissa nuoremmissa ikäluokissa on suurempi kuin eläkeläisten ikäluokassa. Ja tässä tutkimuksessa suomalaiset eläkeläiset pärjäsivät myös koko Euroopassa hyvin. Eli osuus joka ei ollut tyytyväinen omaan talouteensa oli pieni. Vain jossain Norjassa ja Sveitsissä oli vielä pienempi.
Pieneläkeläiset on tottuneet elämään suu säkkiä myöten.Ruoka tehdään itse,leivotaan,vaatteita korjataan,kierrätetään,marjastetaan ja sienestetään.Kun on totuttu tulemaan vähällä toimeen niin se onnistuu eläkkeelläkin
Nuoret vois ottaa mallia.
Tuntemani eläkeläiset ostelevat eineksiä, makkaraa, leikkeleitä, karkkia, leivonnaisia ja limsaa. Ja valittavat kun kaikki on kallista. Puhut varmaan jostain jo edesmenneistä sukupolvista.
En puhu. Olen itse eläkeläinen ja teen näitä kaikkia asioita josta mainitsin. En osta karkkeja enkä limsoja ,olen diabeetikko. En ole ylipainoinen ollut koskaan ja liikkunut olen aina jo työnikin puolesta.Minulla ei ole suoratoistopalveluita ja puhelin ja netti halvimmat mahdolliset. En hassaa rahojani esim .alkoholiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituista kuvitella, että eläkkeiden leikkaaminen rajoittuisi vain tiettyyn ikäluokkaan. Eli te nuoret leikkaatte ihan omia eläkkeitänne!
Tavallaan rajoittuukin. Jo maksussa olevia ei leikata, mutta nuo ääliöt hyppii riemusta kun niiltä itseltään leikataan.
Ei teidän eläkeläisten asunnoilla ole mitään arvoa, jos työikäisillä ei ole kaikilla vakituisia kokoaikatöitä.
Ei ole hyvä idea. Se kun tulee osumaan nimenomaan nykyisten työikäisten nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vimma on eläkkeisiin koskea. Voisko nyt viimeiset elinvuoden olla stressaa matta rahasta. Jotenkin järjen vastaista että huudetaan että Eläkeläiset säästötalkoisiin kun se säästö vaikuttaa sitten 20 vuoden kuluttua ja silloin on ihan eri ajat. Jos nyt pitää tulla säästötalkoisiin niin sen on silloin kohdistettava nykyisiin eläkeläisiä eikä niihin jotka pääsee eläkkeelle 20 vuoden jälkeen.
On kaksi keinoa koskea nykyisiin eläkkeisiin. Ensimmäinen on verotus eli voidaan kiristää eläkkeiden verotusta. Toinen keino on eläkeindeksien jäädyttäminen tai leikkaaminen. Tämä leikkaa eläkkeiden korotuksia ja vaikuttaa suoraan myös tuleviin eläkkeisiin eikä pelkästään nykyisiin eläkkeisiin. Molemmat keinot ovat poliittisesti vaikeita.
Itse asiassa, jos jäädytetään tai leikataan eläkeindeksiä, se ei vaikuta nyt vielä työelämässä olevien eläkkeiden suuruuteen. Heidän kertymänsä kasvaa palkkakertoimen perusteella kunnes jäävät eläkkeelle. Vasta siitä eteenpäin eläkeindeksiin koskeminen vaikuttaa eläkkeen suuruuteen.
Eläkeindeksin leikkaaminen vaikuttaa eniten nuorimpiin eläkeläisiin, koska he tulevat saamaan leikattua eläkettä pisimpään (vaikka eläkeindeksin leikkaus olisi tilapäinen, vaikutus jatkuu koko loppuelämän eläkkeisiin).
Itse juuri eläkkeelle jääneenä eläkeläisenä olisin valmis hyväksymään verojen korotuksen, koska se vaikuttaa vaan sen aikaa kuin se on voimassa. Ts. Eläkkeet kasvavat kuitenkin edelleen indeksin mukaisesti. Verotuksella voidaan kiristys myös kohdistaa haluttuihin tuloluokkiin.
Luuletko, että jos eläkeindeksiin tehdään muutoksia, niin palkkaindeksi jätettäisiin koskematta?!
Varmaa tulee olemaan, että kaikki mahdolliset eläkejärjestelmään kohdistetut säästöt rankaisee eniten nuorempia ikäluokkia. Eli niitä jotka ovat järjestelmän suurimpia häviäjiä jo nyt. Minun vanhempieni ikäluokka (40-luvulla syntyneet) saavat eläkemaksunsa noin 4-5 kertaisena takaisin eläkkeenä. Minä olen syntynyt 70-luvulla ja nykyisellä eläkejärjestelmällä, meidän ikäluokka saa ne eläkemaksut takaisin 1,7 kertaisena. Ja tämä tulee entisestään huonontumaan, jos leikkauksia eläkejärjestelmään kohdistetaan.Minä olisin mielelläni vaihtanut osaa nuorempien polvien kanssa. Olisin saanut kasvuiässä kunnollista ruokaa, lempeämpää kasvatusta, hätätilanteessa Olisin saanut ne rokotukset, joiden ansiosta nykynuoret eivät sairasta jatkuvasti kuten iäkäs polvi lapsena ja nykyään olisi monenmoista viihdykettä ja henkistä tukea.
No ei me laman lapsetkaan mitään henkistä tukea saatu. Vanhempia ei olisi voinut vähempää kiinnostaa mitä meille kuuluu, tai missä edes ollaan. Ruoka oli todella niukkaa sekä kotona että koulussa. Kaikki olivat kalpeita ja aneemisia 90-luvulla. Aikuistuessa kaikki varmat alat ja työpaikat katosivat kuin tuhka tuuleen, eikä mikään määrä opiskelua riitä. Töitä ei saa pelkällä kädenpuristuksella, eikä millään muullakaan. Aikuiskoulutus tehtiin juuri mahdottomaksi, joten alaakaan ei voi vaihtaa paremmaksi. Nyt keski-iän kynnyksellä irtisanotut ovat täysiä hylkiöitä. Nuoret ja lapset oireilevat kun tuijottavat liikaa ruutua, ja vanhemmat voivat liian huonosti koska paineet ovat järkyttävät ja toimeentulo epävarmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ottaisin kyllä mieluummin ne sun supereläkkeet (4,5x) ja varhaisen eläkeiän (60-65v). Nyt pusken hommia kunnes kaadun. Ja maksan niitä sun eläkkeitä.
Taloudenhoidosta ei äiti tainnut sulle opettaa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä idea. Se kun tulee osumaan nimenomaan nykyisten työikäisten nilkkaan.
Ihan hyvin voivat leikata samantien, niinhän muillekin tuille tehtiin. Siinä eivät kauaa sakset heiluneet. Saattavathan ne luvata, että tämänhetkisistä eläkkeistä ei muka leikata, mutta ne ovat samanlaisia vaalilupauksia, kuin se että pienituloisilta ei leikata. Eläkeläiset ovat kuluerä ja rasite, kyllä heiltä leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teidän eläkeläisten asunnoilla ole mitään arvoa, jos työikäisillä ei ole kaikilla vakituisia kokoaikatöitä.
En minä mitään arvonnousua odotakaan tähän rivitalokaksiooni . Tässä voin asua loppuikäni ,kaukolämpö ja remontit tehty ja vastikekin kohtuullinen .Yksinasuva olen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä mitään arvonnousua odotakaan tähän rivitalokaksiooni . Tässä voin asua loppuikäni ,kaukolämpö ja remontit tehty ja vastikekin kohtuullinen .Yksinasuva olen
Juu, se jää sun aikuisen lapsen riesaksi. Asuntokauppa ei käy. Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännä miten nykyisille eläkeläisille on monen mielestä suotu maat ja mannut markalla, sekä rahaa ovista ja ikkunoista sekä se johtajanpalli, mutta....."Ei ne Eläkeläisten asunnot ole minkään arvoisia."
Päättäkää nyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni eläkeläinen yrittää myydä omakotitaloaan, mutta kukaan ei osta. Kalliit remontit taloihin ja lämmitykset jäävät eläkeläisten maksettaviksi. Moni työikäinen tekee pätkätöitä tai osa-aikatöitä ja asuu vuokralla.
Olisi varmaan kannattanut olla järkevä ja muuttaa pienempään jo silloin kun lapset lensi pesästä. Mutta jossain suuruusharhoissa on väkisin asuttu liian isossa ja kalliissa talossa ja kuviteltu että arvo muka pysyisi samana, vaikka maailma menee alamäkeä ympärillä. Mitäs olette sulkeneet silmänne todellisuudelta.
Nykyeläkeläiset ovat se ns pullamössösukupolvi, jolle kaikki on ollut helppoa. Eivät ole kyenneet ymmärtämään esimerkiksi talon arvon laskua, kun eivät ole kohdanneet vaikeuksia.
Kela maksaa yksin asuvalle lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa, että ei todellakaan vuokrata sähkölämmitys asuntoa. Ansiosidonnainen kun on leikattu ja keräysaika pidennetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännä miten nykyisille eläkeläisille on monen mielestä suotu maat ja mannut markalla, sekä rahaa ovista ja ikkunoista sekä se johtajanpalli, mutta....."Ei ne Eläkeläisten asunnot ole minkään arvoisia."
Päättäkää nyt...
Eläkkeitä maksetaan 41 miljardia vuodessa ja niitä pätkätyöläisten ansiosidonnaisia 2 miljardia vuodessa. Että ei ostella eläkeläisten asuntoja tulevaisuudessa. Ne jäävät lapsienne riesaksi. Nykyajan töistä suurin osa on pätkätöitä, osa-aikatöitä ja nolla-sopimuksia, joilla ei saa asuntovelkaa.
Pankki ei anna asuntovelkaa, kun työ on osa-aikatyötä tai pätkätyötä tai palkkatukityötä tai nolla-sopimuksella tehtävää työtä.
Persujen ja kokkareiden käsi on aina muiden taskulla. Persuthan ei koskaan ole itseään elättäneetkään mutta Kokkareet on ahneita varkaita, joille ei riitä mikään. Valtion eli meidän rahat ryöstetään ja lapioidaan yli kymppitonnin kuukausituloja nauttiville ja miljonääreille.
Purra huo raa sakset levällään rikkaimpien hyödyksi ja halveksii typeriä äänestäjiään. "Eihän ne edes osaa numeroita", totesi rouva katkeran vaalihäviön jälkeen keväällä 2025.
Painolastin kantavat kaikki 40v alaspäin. Heille tulee älytön lasti plus eläköityvät noin +80-vuotiaana.