Neljä kuukautta ollut Ozempic käytössä painonpudotuksen tukena ja paino tippunut nyt 8kg lähtöpainosta
Lähtöpaino oli 121,7kg ja nyt vaaka näyttää 113,7kg
Alkuun 0,25mg annoksella ei ollut pahemmin mitään vaikutusta ja paino pääsi nousemaan parisen kiloa. Neljän viikon jälkeen uusi annostus oli 0,5mg ja vähitellen alkoi paino tippua ja ruokahalu vähentyä. Tulin myös helpommin täyteen. Paino pääsi kuitenkin taas vähän nousemaan ja Ozempicin teho ei tuntunut oikein riittävän. Tuolla annostuksella jatkoin tähän viikkoon saakka ja nyt tällä viikolla pistin 1mg.
Diabeteksesta huolimatta en saanut Ozempiciin Kela-korvausta vaan maksan itse kokonaan n.110€ neljän viikon satsista. Hinta on sama eri annoksilla. Toki ruokakulut ovat pienentyneet. Kela-korvausta en saa koska diabetekseni saatiin nopeasti ja helposti kuriin sillä, että otan Metforem 500mg kerran päivässä.
Tavoite olisi nyt ensimmäisenä päästä kaksinumeroiseen lukuun painon suhteen. Siitä sitten vähitellen varmaan johonkin 70 kiloon joka on mun pituiselle 168cm pitkälle vielä normaalipainon puolella. Ei tarvitse tulla tuosta soittamaan suuta, että liian korkea paino tuo 70kg. Onhan se nyt huomattavasti parempi kuin esim. nykyinen 113,5 tai mitä paino oli korkeimmillaan eli 125kg.
Eikä tässä nyt tietenkään pelkkä Ozempic riitä vaan on pitänyt tehdä muutoksia ruokavalioon ja liikkumiseen. Ozempic tulee painonpudotusta. Mitään vatsakipuja tms. ei ole tullut. Verenpaineen kanssa on ollut ongelmia koska se laski välillä liian alas, kun on migreenin estolääkkeenä verenpainelääke. On muillakin ollut ongelmia verenpaineen kanssa mitä luin Facen ryhmästä. On Ozempicin kanssa laskenut verenpaine ja kun on lopettanut Ozempicin niin verenpaine noussut reippaasti.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Minä ryhdyin yli 3 kuukautta sitten liikkumaan kohtuullisesti ja jätin roskaruoan pois kokonaan. Paljon kasviksia, kanaa, lihaa ja vähän täysjyväkauraa. Maitotuotteita käytän myös ja oliiviöljyä. Näin söin myös aiemmin, mutta elämän kriiseissä en jaksanut pitää itsestäni huolta ja söin epäterveellisesti. Nyt elämäntilanne on helpottanut, laihduin 15 kiloa. En punninnut itseäni kuin satunnaisesti, yllätyin kuinka nopeasti terveellinen, normaali ruoka vaikuttaa elimistössä. Olen lääkevastainen, mielestäni ihmisten ei pitäisi turvautua niin helposti keinotekoisiin tapoihin laihtua. Kokonaisvaltainen hyvinvointi pitäisi olla perusta, johon elämänmittainen kehon ja mielen terveys nojautuu.
Pidä huoli omista asioistasi äläkä neuvo muita. Joillakin voi olla vaikkapa 10 v jalkavammaa ja paino noussut kun ei pääse liikkumaan. Ja odottelee sitä leikkausta tulevaksi. On typerää olettaa, että tietää mitä muut käy läpi. Kyse ei välttämättä ole sipsien syönnistä, kuten tämä älyvapaa tuntuu ajattelevan.
Vierailija kirjoitti:
Ozempic on menneen talven lumia. Kukaan tervejärkinen ei halua enää moista myrkkyä.
Ozepic on diabeteslääke. Onko diabetes siis kadonnut maailmasta?
Vierailija kirjoitti:
Mikset mennyt leikkaukseen?
Miksi olisi pitänyt? Leikkaus on aina iso riski enkä halua siihen. Myös leikkauksesta voi seurata myöhemmin erinäisiä ongelmia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin käytössä ja nyt painan vähän alle 100 kg. Alkupainoa en tiedä. Tiukka ruokavalio on. Kyllä tässä työ täytyy itsei tehdä. Tavoite 65 kg ja olen 176 cm.
Epärealistisia nuo teidän tavoitteet. 65 kg on aika hoikka jo.
Niin on epärealistisia. Hoikkuus ei ole lääkkeen tavoite vaan terveempi paino. Jo 10% pudotus tekee hyvää.
Miltä näyttää ihminen joka laihduttaa noin paljon, onko seuraava keikka klinikka jossa kursitaan kaikki löysä kasaan? Televisiossa oli viikolla nainen jolla oli haitariposket?Ehkä 50 v
Niin kyllähän se on parempi pysyä ylipainoisena, että ei vain tule roikkuvaa nahkaa! Mitä väliä ylipainon terveyshaitoilla kunhan ei nahka roiku!
Itse käyttänyt ozempiciä nyt… 2 kk? Olen siirtymässä 1 milliin. Painoa pudonnut reilut 5 kg. Olen tyytyväinen. Ei ole kallis lääke oikeastaan ollenkaan miettien lääkkeen hyötyjä.
Vierailija kirjoitti:
Ozempic on menneen talven lumia. Kukaan tervejärkinen ei halua enää moista myrkkyä.
Vaststitko myös koronarokotteita, koska niiden mukana ihmiseen laitettiin mikrosiru?
Tsemppiä ap!
Kannattaa viimeistään painonpudotuksen jälkeen käydä tsekkaamassa labrassa veriarvoja (ferritiini, b12-tc2, folaatti, d, kilpirauhanen).
Puhun omasta kokemuksesta laihdutuksen jälkeen. Kun ravinnon määrä pienenee paljon pidemmäksi aikaa, niin saattaa helposti tulla jotain puutoksia. Mulla ainakin rauta ja b12 meni liian matalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap!
Kannattaa viimeistään painonpudotuksen jälkeen käydä tsekkaamassa labrassa veriarvoja (ferritiini, b12-tc2, folaatti, d, kilpirauhanen).
Puhun omasta kokemuksesta laihdutuksen jälkeen. Kun ravinnon määrä pienenee paljon pidemmäksi aikaa, niin saattaa helposti tulla jotain puutoksia. Mulla ainakin rauta ja b12 meni liian matalaksi.
Mä syön monivitamiinia jossa on B12-vitamiinia koska Metforem haittaa sen imeytymistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkaa tänään 7. vko Ozempicin kanssa ja paino on pudonnut kaksi kiloa. Olen pettynyt, odotin enemmän. Huonoja puolia on närästys, kuvotus ja ummetus. Syön paljon vähemmän kuin aiemmin, mutta paino ei vaan putoa. Käytän vielä tämän ja seuraavan kk:n 0,5 mg kynää ja sitten lopetan, jos ei enempää tuloksia tule. Ennemmin olen lihava kuin huonovointinen ja ummella oleva kiukkupää.
Eikö sitä annosta voi nostaa?
Voi nostaa, se on tarkoituskin näiden kahden kk:n jälkeen, mutta jos vointi pysyy koko ajan todella surkeana, en ehkä viitsi lähteä siihen. Nyt eniten ärsyttää se, että vatsa ei toimi, vaikka juon vettä, syön kuitua ja hedelmiä jne. Ja tämä kuvottava olo.. 🤢
Mulla pari tuttua käyttää ozempicia. Molemmat on kertoneet, että lääke aihetti aina piston jälkeen parin päivän kuvotuksen. Tunne katosi parin kuukaden käytön jälkeen kokonaan. Siksi se lääkitys aina aloitetaan hyvin pienistä annoksista, joita sitten lisätään pikkhiljaa, että elimistö tottuu ja kuvotus lakkaa. Ehkä kannattaa vielä siis hetken yrittää tai kannattaa ainakin olla ensin yhteydessä lääkäriin, ennen kuin lopettaa kokonaan ozempicin käytön
Jos lääkehoito ei tehoa, niin eihän siinä sitten jää jäljelle kuin lihavuusleikkaus ja se vasta kallis onkin
Miten lihavuusleikkaus on kallis? Se tehdään julkisella ja ihan normaalit maksut menee sairaalassa olemisesta.
Ei kaikki saa sitä. Joutuu ostamaan yksityiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olen saman pituinen. Se 70 olisi hieno saavutus, mutta kyllä 80:täkin olisi tosi hyvä.
Haluan normaalipainoiseksi.
Ap
Sinulla on niin korkea lähtöpaino, ettei normaali paino ole mahdollista saavuttaa. Lihavuuslääkkeiden aloitusraja on yleensä painoindeksi (BMI) yli 30 (tai yli 27, jos henkilöllä on liitännäissairaus). Jos 170-senttinen ihminen painaa hoidon alkaessa 110 kg (BMI 38), hänen pitäisi pudottaa painoaan yli 35 kiloa (yli 30 %) päästäkseen normaalipainon ylärajalle (72 kg). Tämä ylittää lääkkeiden keskimääräisen tehon. Pitäisi tapahtua todella radikaaleja muutoksia, että pääsisit 70 kg painoon.
Kyllä on mahdollista. Useampia meidän ryhmässämme on pudottanut painoa kymmeniä kiloja normaalipainoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkaa tänään 7. vko Ozempicin kanssa ja paino on pudonnut kaksi kiloa. Olen pettynyt, odotin enemmän. Huonoja puolia on närästys, kuvotus ja ummetus. Syön paljon vähemmän kuin aiemmin, mutta paino ei vaan putoa. Käytän vielä tämän ja seuraavan kk:n 0,5 mg kynää ja sitten lopetan, jos ei enempää tuloksia tule. Ennemmin olen lihava kuin huonovointinen ja ummella oleva kiukkupää.
Voi nostaa, se on tarkoituskin näiden kahden kk:n jälkeen, mutta jos vointi pysyy koko ajan todella surkeana, en ehkä viitsi lähteä siihen. Nyt eniten ärsyttää se, että vatsa ei toimi, vaikka juon vettä, syön kuitua ja hedelmiä jne. Ja tämä kuvottava olo.. 🤢
Ensimmäiset pari-kolme kk ovat hankalimpia sivuoireiden suhteen, sitten yleensä tasaantuu.
Ja aina annostusta nostaessa saattaa tulla oireet takaisin ja silloinkin yleensä 3. viikko on pahin, koska silloin kumuloituva pitoisuus on korkeimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota pari tablettia magnesiumsiteaattia päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin käytössä ja nyt painan vähän alle 100 kg. Alkupainoa en tiedä. Tiukka ruokavalio on. Kyllä tässä työ täytyy itsei tehdä. Tavoite 65 kg ja olen 176 cm.
Epärealistisia nuo teidän tavoitteet. 65 kg on aika hoikka jo.
Epärealistista on toki odottaa että pelkkä lääke itsessään pudottaisi painoa noin paljon ilman muita kokonaisvaltaisia muutoksia, mutta voi olla ihan realistinen tavoite jos ymmärtää ja hyväksyy sen että Ozempic on vain yksi työkalu muiden joukossa. Lääke voi kuitenkin auttaa myös välillisesti osana isoa prosessia. Itse pudottanut samasta lähtöpainosta 1,5 vuoden aikana nyt 27kg, ja tavoite vielä 13kg lisää. Ei haittaa että siihen tulee menemään vielä aikaa ja rahaa, koska molempia sain tuhlattua lihavana joka tapauksessa kaikkeen turhempaankin. Pudotin ensimmäiset kilot ilman lääkettä liikunnalla, kunnes sain reseptin ja siitä sisua lähteä tekemään lisää muutoksia. Välillä on tullut kuvotusta, vatsaoireita ja matalaa verenpainetta mutta ne ovat menneet ajan kanssa ohi tai olen oppinut pärjäämään niiden kanssa. Esim. vatsaoireet riippuu paljon siitä mitä syö.
Olen muuttanut koko arjen; alkanut priorisoimaan unta, lisännyt asteittain sekä hyötyliikuntaa että urheilua eri lajeja, korjannut ruokavaliota ja vähentänyt herkkuja ilman nälkää tai kärsimystä. Lisännyt siis esim. laadukasta proteiinia, kasviksia, hedelmiä ja vähentänyt leipää, pastaa, turhia kastikkeita, majoneeseja, lisäaineita jne. kehoa kuunnellen. Olen käytönnössä lopettanut alkoholinkäytön ihan minimiin entisestä ja poistanut Woltin puhelimesta. Syön kuitenkin edelleen esim. karkkia mille olen tosi perso, mutta pidän määrät kohtuullisina ja kompensoin sitä liikunnan ja vähähiilaristen aterioiden määrällä. Syön siis myös hiilareita tottakai, mutta en automaattisesti joka aterialla. Tyypillisin lounas on kala tai kana ja kylkeen esim. parsakaalia tai kesäkurpitsaa ja munia, jälkkäriksi hedelmiä.
Kiinnitän tosi paljon myös huomiota stressitasoihin ja yritän karsia sitä elämästäni pois niin paljon kuin mahdollista, koska stressaantuneena laihtuminen on itselle tosi vaikeaa ja vaatii enemmän resursseja. Sisäinen puhe ja motivaatio myös tosi tärkeitä. Täytyy oikeasti osata tsempata itseään eri keinoin, pitää kirkkaana mielessä se miksi tähän ryhtyi ja hyväksyä että elämänmuutos on uhrauksia. Konkreettisimmin ne uhraukset näkyy vaikkapa siinä, että tietyt ihmissuhteet on jääneet elämästä joiden kanssa yhteydenpito perustui johonkin epäterveelliseen tekemiseen kuten biletykseen. Raha menee niihin liikuntaharrastuksiin, laadukkaaseen ruokaan ja lääkkeeseen. Ennen se meni impulsiiviseen shoppailuun, ulkona syömiseen, baareihin jne. Elämä on valintoja ja täytyy oppia keskittymään kaikkeen siihen mikä on omissa käsissä. Jos oikeasti haluaa terveemmän elämän, siihen löytää kyllä keinoja ja tukea. Mutta jos ei tosissaan halua itse tehdä muutosta, aina löytää jonkun syyn olla tekemättä tai olla uskomatta itseensä. Oma asenne vaikuttaa vielä enemmän kuin lääke, koska se ratkaisee mitä tapahtuu lääkkeen lopettamisen jälkeen. Terapia on myös oikeasti hyvä juttu jos painon kertymiseen liittyy esim. tunnesyömistä. Eri keinoja on lupa yhdistellä.
54 vielä jatkaa että tässä prosessissa myös tulee erilaisia vaiheita ja välillä on hyvä pitää taukoa. Eli esim. pyrkii muutaman kuukauden ajan pitämään yllä saavutettua painoa, ja seuraa ainoastaan ettei se lähde nousemaan takaisin. Sitten jaksaa taas jatkaa ja samalla keho ja mieli saa aikaa tottua muutoksiin.
Liikuntamuotoja on myös hyvä vaihdella että keho saa erilaista haastetta ja mieli ei pääse kyllästymään, jos on yhtään siihen taipumusta. Alkuun suurimpana haasteena oli motivaatio ja se miten saada lihonut itsensä takaisin liikkumaan sohvan pohjalta. Tällä hetkellä suurin harmitus sen sijaan on erään lajin parissa sattunut polvivamma, joka vaikeuttaa rakentamiani rutiineja. Täytyy vain toistaiseksi keksiä sellaisia lajeja, jotka eivät ärsytä polvea ja liikkua kivun rajoissa. Menneisyyden minä olisi käyttänyt tuota tekosyynä olla menemättä ollenkaan, mutta nyt lähden uudella asenteella ja muokkaan treenin polvelle sopivaksi. On tullut myös odottamattomia juttuja eteen viimeistään noin 25kg pudotuksen kohdalla, esim. ihmisten kommentit saattaa joskus satuttaa. Kun ennen ei kelvannut ja yhtäkkiä nähdään eri valossa, se voi sekottaa omaa päätä. On tosi tärkeää että tähän suhtautuu terveellä tavalla ja kestävänä uutena elämäntapana, joka aiheuttaa muissakin ihmisissä erilaisia tunteita.
Mikset mennyt leikkaukseen?