MIKSI autolla on niin hankala kiihdyttää reippaasti 80-100km/h kun rajoitus vaihtuu???
Niin, kertokaa. Miten se on niin helvetin hankalaa kiihdyttää reippaasti???
Joo o te tietenkin luulette säästävänne polttoainetta mutta sehän on juuri päinvastoin.
Kommentit (242)
Reipas kiihdytys on taloudellisempaa myös silloin, kun nopeusrajoitus vaihtuu lennosta 80 km/h:sta 100 km/h:iin.
Kun auto liikkuu jo valmiiksi maantienopeutta, taloudellisuus perustuu moottorin kuormitukseen ja vaihteiston hyödyntämiseen. Tässä on tarkka toimintamalli ja sen taloudelliset perusteet:
Strategia: Taloudellisin kiihdytys välillä 80–100 km/h
Pysy suurimmalla vaihteella: Älä vaihda manuaalivaihteisella autolla pienemmälle vaihteelle. Nykyaikaisten autojen vääntö riittää kiihdytykseen korkeimmalla vaihteella.
Paina kaasua noin 70–80 %: Lisää kaasua päättäväisesti ja reippaasti. Jos ajat automaatilla, paina kaasua sen verran, että auto kiihtyy tehokkaasti, mutta vältä polkaisemasta sitä pohjaan asti (kickdown), jotta vaihteisto ei turhaan vaihda pienemmälle.
Kevennä heti tavoitenopeudessa: Kun saavutat 100 km/h nopeuden, kevennä kaasujalka heti tasakaasulle nopeuden ylläpitämiseksi.
Miksi reipas kiihdytys säästää polttoainetta?
Moottorin hyötysuhde paranee: Polttomoottori toimii kaikkein tehokkaimmin ja kuluttaa vähiten polttoainetta tuotettua hevosvoimaa kohden silloin, kun kaasuläppä on laajasti auki (kuormitus on suuri) mutta kierrokset pysyvät matalina.
Aika suurella kulutuksella minimoituu: Kiihdytysvaihe kuluttaa aina enemmän polttoainetta kuin tasainen ajo. Reippaalla kiihdytyksellä siirrytään nopeasti (muutamassa sekunnissa) takaisin optimaaliseen ja taloudelliseen tasaisen vauhdin ylläpitovaiheeseen.
Hitaan kiihdytyksen sudenkuoppa: Jos kiihdytät välin 80–100 km/h erittäin hitaasti "hiipimällä", auto viettää pitkän ajan välitilassa, jossa ilmanvastus kasvaa jatkuvasti, mutta moottori käy pitkään huonolla hyötysuhteella.
Vierailija kirjoitti:
mitäs mieltä ap sitten on vastakkaises tilanteesta: ku nopeusrajoitus vaihtuu satasesa kahdeksaankymppiin, niin pitäisikö vain iskeä jarrut pohjaan paria sekuntia ennen nopeusrajoituksen vaihtumista ettei vain tule hidastaneeksi vahingossakaan vauhtia ennenkuin rajoitus päättyy . Siitähän kivoja tilanteita sitten saa ryyhkassa esim.
Tietäähän ap tok, että kun rajoitus vaihtuu alaspäin, niin sen merkin jälkeen ei enää parane ajella ylinepeutta
Ja sitä merkkiä ennen saa ajella ylinopeutta???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ylipäänsä on vaikeaa kiihdyttää mistään nopeudesta? Mennään töyssyistä yli etanan mauhtia ja kestää ikuisuuden sen jälkeen löytää kaasupoljin. Lähdetään liikennevaloista vasta kun se valon on palanut jonkin aikaa vihreenä, mikä vaikeus on ennakoida oranssilla valolla ja tehdä muutenkin se lähtö niin hitaasti, ettei monikaan takana pääse vihreillä läpi. Ihan käsittämätöntä vitkuttelua joka paikassa.
Pienimunaisten ongelma.
Käytännössä APn autoilu ongelmien syy on siis pieni muna, tyhmyys ja köyhyys. Antaa poloisen kiukutella. Tuskin kukaan on mitään hänen pyyntöjään ennenkään noudattanut.
Mistäs sinä minun munani tiedät? Ollaanko tavattu, en kylläkään ole gay kuten sinä kun toisten munat tuntuu kiinnostavan.
Minä olen totta puhuakseni luullut koko ajan, että ap on nainen. Kiukutteleva nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ylipäänsä on vaikeaa kiihdyttää mistään nopeudesta? Mennään töyssyistä yli etanan mauhtia ja kestää ikuisuuden sen jälkeen löytää kaasupoljin. Lähdetään liikennevaloista vasta kun se valon on palanut jonkin aikaa vihreenä, mikä vaikeus on ennakoida oranssilla valolla ja tehdä muutenkin se lähtö niin hitaasti, ettei monikaan takana pääse vihreillä läpi. Ihan käsittämätöntä vitkuttelua joka paikassa.
Pienimunaisten ongelma.
Käytännössä APn autoilu ongelmien syy on siis pieni muna, tyhmyys ja köyhyys. Antaa poloisen kiukutella. Tuskin kukaan on mitään hänen pyyntöjään ennenkään noudattanut.
Mistäs sinä minun munani tiedät? Ollaanko tavattu, en kylläkään ole gay kuten sinä kun toisten munat tuntuu kiinnostavan.
Minä olen totta puhuakseni luullut koko ajan, että ap on nainen. Kiukutteleva nainen.
Voi ei. Pitäskö tästä nyt kovasti harmistua???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienimunaisten ongelma.
Naisvihaa havaittu. T. Feministi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ainakin säästää polttoainetta, jos kiihdyttää vasta seuraavassa alamäessä. Sinun kaltaisiasi kuumakalleja ei liikenteessä kaivata. Ajat varmaan Audilla tai Biimällä.
No voitko kertoa miksi ei voi kiihdyttää reippaasti sataseen kun rajoitus vaihtuu??? Kun kerran tunnustat olevasi tämmöinen hitura.
Voisi, mutta miksi pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kiihdyttää? Jos haluat mennä ohi, niin ohita. Tuossahan on mitä parhain tilaisuus sähköautolla porhaltaa ohi.
Mille tahansa autolle käyttövoimasta riippumatta mitä parhain tilaisuus ohittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ainakin säästää polttoainetta, jos kiihdyttää vasta seuraavassa alamäessä. Sinun kaltaisiasi kuumakalleja ei liikenteessä kaivata. Ajat varmaan Audilla tai Biimällä.
No voitko kertoa miksi ei voi kiihdyttää reippaasti sataseen kun rajoitus vaihtuu??? Kun kerran tunnustat olevasi tämmöinen hitura.
Voisi, mutta miksi pitäisi?
Miksi ei pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on kiire niin ohita.
Puuttuuko lukutaito?
Vierailija kirjoitti:
Lähtekää 5-10 minuuttia aiemmin jos on kiire.
Ei ole kiire, oletko tyhmä vai etkö ymmärrä lukemaasi?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kiirus mihinkään.
Kuka on puhunut kiireestä?
On jaksa kytätä tuota loputonta 100 - 80 - kamera - 100 - 80 - kamera
Ajan 85-90 koko pätkän.
Vierailija kirjoitti:
On jaksa kytätä tuota loputonta 100 - 80 - kamera - 100 - 80 - kamera
Ajan 85-90 koko pätkän.
Senkus ajat, mutta jos meinaat jossain kohti kiihdyttää sataseen tee se reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Köyhillä on kiire. Rajoitus ei tarkoita on pakko ajaa nopeammin.
Oletko tyhmä? Opettele lukemaan ja ymmärtämään lukemasi.
Vierailija kirjoitti:
Näin tulee varmasti tapahtumaan tänä iltana. Pyydän jo valmiiksi anteeksi, lähden vanhalla Opelilla mökille.
Kaikki autot muuttuvat ennen pitkää Opel:eiksi kun ne niistä autoista tulee riittävän vanhoja.
Ei ole kiire mihinkään kuten olen jo monesti sanonut. Ei vaan tunnu menevän jakeluun. Ja kyllä se sunkin fiius kiihtyy 80-100 alle kilometrin matkalla.