Hitto tätä painonnousua nelikymppisenä!
Nuorempana pysyin normaalipainossa kun vain liikuin ja söin normaalisti. No enpä enää. Olin jopa hoikka, kokoa XS/S. Nyt menee heittämällä M. Aina jos vähän saa painoa pois tilanne jotenkin "korjaantuu" itsestään parissa päivässä. Ihan järjetön taistelu ylipainoa vastaan!
Fyysistä voimaakin kyllä on eli kaikki ei ole pelkkää läskiä, mutta kun olen niin turvonnut. Paino on 72 kg ja pituutta 166 cm, ennen paino oli 57-64 kg.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä on tämä vouhkaus täällä jostain nousujohteisesta treenistä ja kuntoilun aloittamisesta? Olen kuntoillut ikäni ja syönyt terveellisesti kuten varmaan muutkin ketjun nelikymppiset, mutta kun se ei enää riitä ja sitä tämä ketju koskee.
En edes juo alkoholia, polta tupakkaa, mässää ruoalla tai herkuilla, mutta paino on sen 70,3 kg (katsoin vaa'alla tänään) ja 166 cm naiselle se on aika paljon vaikka olisi sitä lihasvoimaa. Plus olen taaperon äiti, tosin siihenkin joku sanoo, että kyllä hänelläkin on kotona taapero eikä se mitään tee jaksamiselle vaan vika on minussa. ap
No sitä se vouhkaus nousujohteisesta treenistä on, kun tuollainen perusjumppailu ei enää riitä, kun nuoruus ei hoida kaikkea puolestasi.
Ei kuule riitä mikään muukaan, jos tavoitteesi on pysyä viisikymppisenä kaksikymppisen kunnossa. Se ei vaan ole mahdollista.
Kyllä me kaikki tunnistamme keski-ikäisen ihmisen habituksen. Tunnistamme jopa eläinlaumasta keski-ikäiset yksilöt. Jotenkin vaan kuvittelemme, että just minä voisin ja just minun pitäisi olla poikkeus, tai muuten olen epäonnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Aika pieniä vaatteita käytät silti. Olen 158kg ja 60 kg ja kokoa M. 53 kg painavana olin kokoa S, mutta en koskaan XS.
No mutta joo. Kyllä ituttaa tämä keski-iän pöhötys. Työ on fyysisesti rankkaa ja muutenkin liikun paljon, en syö mitään hevosen annoksia, en käytä alkoa ollenkaan ja herkuttelukin on hillittyä, ja silti keskivartalo paisuu...
Juuri tämä, mulla on samat elämäntavat ja juurikin löysää mahalla. Ilman tuota mahaa S-koko näyttäisi vieläkin usein hyvältä. Olen myös uupunut, väsynyt ja kiukkuinen....eikä ole mitään erityistä selittävää tekijää. Ehkä uupumus on vain kasautunut ajan myötä.
Huvittaa nämä jutut viinistä ja suklaasta kun hoikemmassa kunnossa olin silloin kun vielä join ja söin huolettomammin myös sitä suklaata. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, että vaikka paino on pysynyt samana, vyötärö kasvaa.
Se johtuu siitä, että menetät lihasta samaa tahtia kuin keräät rasvaa. Se on terveyden kannalta erittäin haitallista ja asialle kannattaisi tehdä jotain.
Mutta minä teen jo parhaani. Käyn salilla kolme kertaa viikossa (ja treenaan kanssa, en seurustele), sekä kävelen joka päivä vähintään puoli tuntia (kolme kilometriä).
Jos salilla ei tule tuloksia, on kolme asiaa, joita voidaan tarkastella: treeni, ravinto ja palautuminen.
Miten treenaat? Vietkö sarjat failureen saakka, eli niin pitkälle, että paino pysähtyy kesken liikkeen, etkä saa viimeistä toistoa tehtyä loppuun tai 1-2 toiston päähän tästä. Jos et, tässä on todennäköisin syy. Treeni on liian kevyttä, että se antaisi keholle signaalia, että lihasta pitäisi kasvattaa, koska keho selviytyy siitä vallan mainiosti nykyisilläkin lihaksilla. Tällöin treeni on lähinnä kardiojumppaa, joka kuluttaa kyllä kaloreita, mutta paljoa muuta hyötyä siitä ei ole. Toki treenaamisessa on miljoona muutakin muuttujaa, mutta mutulla heittäisin, että tämä on keski-ikäisillä naisilla yleisin ongelma.
Jos painosi ei muutu, syöt kulutuksesi mukaan ja tämä on hyvä tilanne, jos et halua laihtua, vaan muuttaa kehonkoostumistasi. Varmista, että saat n. 2 g proteiinia per painokilo, koska tavoitteesi on kasvattaa lihasmassaa. Jos merkittävä osa proteiinistasi tulee kasvislähteistä, perehdy tarkemmin niiden aminohappokoostumuksiin, että saat oikeastti sellaista proteiinia, jota kehosi voi hyödyntää. Tällöin voi myös olla mielekästä tähdätä hiukan yli kahteen grammaan per painokilo.
Huolehdi unen määrästä ja laadusta. Huono nukkuminen vähentää kulutusta, syö lihasmassaa ja lisää rasvan määrää. Se ei luo energiaa tyhjästä, mutta ajaa kehon luomaan enemmin rasva- kuin lihaskudosta.
Hei, monet meistä päälle 40 v ovat tekni- ikäisten äitejä. Yritä tässä nukkua...
Mä olen päälle 40 v ja mulla on teinejä. Mitä ne teinit haittaavat nukkumista? Ymmärtäisin, jos puhuisit vauvoista.
Asun kaksiossa ja nukun olkkarissa. Teineillä on täysin erilainen rytmi kuin minulla ja valvovat myöhään. Olen herkkäuninen ja herään kun ovat keittiössä tai käyvät vessassa jne. Viikonloppuna kavereita kylässä ja vaikka ovat huoneessaan kuulen äänet. Haluaisin itse mennä nukkumaan klo 22.
Ikävää, että olet ajanut itsesi tuollaiseen tilanteeseen. Tuo nyt ei kuitenkaan onneksi ole se normi, missä suurin osa suomalaisista lapsiperheistä asuu.
Ajanut? Lasten isä lähti vuosi sitten eikä ole varaa isompaan asuntoon kun lapset haluavat pysyä tutulla alueella. Täällä on ihan yleistä että vanhempi,yleensä se on äiti,nukkuu olkkarissa. Samassa pihapiirissä on ainakin 5 yh äitiä joilla on tämä sama tilanne. Aika harva yh vanhempi pystyy pitämään perheasuntoa yksinään, ja eroja on 40% lapsiperheissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä on tämä vouhkaus täällä jostain nousujohteisesta treenistä ja kuntoilun aloittamisesta? Olen kuntoillut ikäni ja syönyt terveellisesti kuten varmaan muutkin ketjun nelikymppiset, mutta kun se ei enää riitä ja sitä tämä ketju koskee.
En edes juo alkoholia, polta tupakkaa, mässää ruoalla tai herkuilla, mutta paino on sen 70,3 kg (katsoin vaa'alla tänään) ja 166 cm naiselle se on aika paljon vaikka olisi sitä lihasvoimaa. Plus olen taaperon äiti, tosin siihenkin joku sanoo, että kyllä hänelläkin on kotona taapero eikä se mitään tee jaksamiselle vaan vika on minussa. ap
No sitä se vouhkaus nousujohteisesta treenistä on, kun tuollainen perusjumppailu ei enää riitä, kun nuoruus ei hoida kaikkea puolestasi.
Ei kuule riitä mikään muukaan, jos tavoitteesi on pysyä viisikymppisenä kaksikymppisen kunnossa. Se ei vaan ole mahdollista.
Kyllä me kaikki tunnistamme keski-ikäisen ihmisen habituksen. Tunnistamme jopa eläinlaumasta keski-ikäiset yksilöt. Jotenkin vaan kuvittelemme, että just minä voisin ja just minun pitäisi olla poikkeus, tai muuten olen epäonnistunut.
Ei kukaan edes halua olla kaksikymppisen näköinen (paitsi tuo nousujohteilija) vaan jos olisi normaalipainossa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, valtaosa ihmisistä säilyy keski-iässäkin normaalipainoisina vaikkei tee nousujohteisesti muuta kuin nouse sängystä ylös aamuisin.
Valtaosa aikuisista on normaslipainon yläpuolella ja valtaosa heistä on vähintään keski-ikäisiä. Mutta hyvä yritys.
Herkuttelut hyvä tapa lihottaa itteesä. jättäkää ne pois jos ette halua lihota.
Ei se ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on hyviä neuvoja, mutta eihän ne nyt kelpaa sohvalla ja katumaasturissa lihomistaan ihmetteleville mammoille, jotka alapeukuttaa kaiken.
Teistä suurin osa saa 10-15kg painoa pois karppaamalla muutaman kuukauden. Niin tekee kehonrakentajatkin, ja oikein rankemman kautta. Näin lähtenyt paino tulee takaisin heti kun alatte syömään epäterveellisesti, eli kannattaakohan sellainen ylipäänsä.
Lisää liikuntaa, lähes kaikki suomalaiset tarvitsee sitä. Arkiliikunta on helpointa. Pakko sitä on harrastaa, ja se helpottuu painon pudottua.
Yllä oli ne kivuttomimmat ohjeet. Ei enää pullia, kahviloissa notkumista, suklaata.Kivuliaampaa on jatkaa syömällä kuin ennen, mutta treenamalla aivan älyttömän rankasti, tarkoittaen monta kertaa viikossa useiden tuntien kuormittavia liikuntahetkiä.
Helppoa ja mukavaa ihmeratkaisua ongelmaanne ei ole.
Kaikki on jo sanottu useaan otteeseen. Jos haluaa olla luovuttajatyyppi niin sitten on sohvalla makaava valas lopun elämäänsä.
Joo. Mutta kun tässä on kyse myös siitä, että keho käyttää saamansa kalorit huolellisemmin kuin ennen.
Nimenomaan siitä on kyse, että 50-vuotias ei voi enää syödä samoja määriä kuin 30-vuotias. Oma ruokamäärä on tippunut todella paljon vuosikymmenten takaisesta, vaikka liikun saman verran kuin aina, salitreeniä on ehkä vähän jopa enemmän kuin aiemmin. Painoa on tullut max 3-4 kg siitä, kun olin 20-30 -vuotias.
N52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelu meni vähän kuntosali-intoilun puolelle. Palataan todellisuuteen ja otetaanpas sellainen edelleen aika tavallinen perhe. Vanhemmat 40+, lapset 2-3 koululaisia ja harrastusiässä. Vanhemmat asiantuntijatöissä eli työskentelevät tietokoneella klo 16-17 saakka. Klo15.30 pomo laittaa viestin seuraavan päivän 9.00 yllätyskokouksesta, johon pitäisi valmistella esitys (raavit sen kasaan illalla omalla ajalla). Kotityöt, kauppareissut ym. vie aikaa, isompien lasten asioihin kuluu yllättävän paljon enemmän aikaa, kuin päiväkoti-ikäisiin. Molempien vanhempien omat vanhemmat elää ja vie soitoillaan ym. kohtalaisesti aikaa ja hermoja. Että ei siinä kuntosalilla ravata lihasta kasvattamassa. Kiva jos molemmat ennättää 1 kerta/viikko jonnekin. Siitäkin tapellaan kumpi saa tänään lähteä tunniksi reippailemaan koiran kanssa.
No meillä on täsmälleen tuollainen tilanne paitsi, että mä olen se pomo, joka laittaa ne palaverikutsut ja hyvin ehditään treenaamaan. Mä treenan yleensä ennen töitä ja vaimo iltaisin. Mä vedän välillä päivän toisen treenin lasten harrastusten aikana. Meillä on kaksi lasta yläasteella ja yksi päiväkodissa.
Tietenkin tämä vaatii priorisoimista ja järjestelyä. Joka päivä ei tehdä uutta ruokaa, vaan viikonloppuna kokataan koko viikoksi jne.
Mä en missään tapauksessa sano, että kenenkään tarvitsisi terveytensä vuoksi treenata lähellekään niin paljoa kuin minä tai vaimoni, se on meidän harrastuksemme, mutta 2-3x45 min on useimmille löydettävissä, jos se on riittävän korkealla prioriteettilistalla.
No entä jos siellä prioriteettilistalla on, että heilut toimihenkilönä lasten harrastuksissa. Että lapset saisivat harrastaa?
Tai lapset ylipäätään, täytyyhän niiden kanssa vaikka jutellakin.
No peleissä on välillä tarvinnut olla toimihenkilönä, mutta faijavalmentajan hommista hoidin itseni kyllä pois. Niitä treenejä on kuitenkin aika paljon enemmän kuin pelejä. Jos sinun oma kuntosi ja terveytesi ei ole prioriteettilistalla kovin korkealla, niin sitten se ei ole ja silloin sille ei voi mitään. Ole kuitenkin rehellinen ja myönnä, että se johtuu priorisoinnista eikä siitä, ettei se olisi mahdollista.
Ja olepa rehellinen itsellesi. et sä niin paljoa juttele lapsillesi, että paria kertaa viikossa ehtisi sen takia salille.
Meillä oli 3 superharrastajaa. Aika hyvin aika vierähti. Kyse on nyt ehkä kuitenkin siitä, että tervettä lihaskuntoa voi pitää yllä muutenkin kuin kuntosalilla. Vastenmielisiä paikkoja. Voi muuten olla että Pomomiehelle on edelleen luontevampaa ottaa sitä omaa aikaa kuin mitä se on lasten äidille. Mutta myönnän: lähdin mieluummin treenaamaan koiraa, kuin jonnekin punttisalille.
Jumppailua voi olla monenlaista. Itse käytän Body tunnilla 5 kg käsipainoja 45 min lihaskunto- osuuden ajan ja kahvakuulatunnilla 8 kg kuulaa 60 min. Bodyssa käyn 2 krt vko ja kahvakuulassa 1x vko, kiertoharjoittelussa 1 x vko lisäksi 4 tuntia tanssia 2 tuntia kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, valtaosa ihmisistä säilyy keski-iässäkin normaalipainoisina vaikkei tee nousujohteisesti muuta kuin nouse sängystä ylös aamuisin.
Nyt taas vähän luetunymmärtämistä peliin....
Huvittaa nämä miehet jotka käyvät vain salilla. Eivät jaksa arkielämässä mitään. Itse asun 4krs ilman hissiä ja kannan kotiini painavat kauppakassit, 3 ihmisen ruuat ja pyykit monta krt vko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suurimmalla osalla suomalaisista on lihavuusgeenit, sama geeni altistaa alkoholismille ja huumeongelmille. Ihan tieteellinen tosiasia. Suomalaiset on erilaisia kuin euroopan ihmiset geeniperimältään.
Höpö höpö...... 1970 luvulla ei juuri ollut lihavia suomessa.
Nykyään on paljon roskaruokia ja viimeisimpänä siihen päälle vielä roskaenergiajuomia sekä ravintosuositukset suoraan sikojen lihotusoppaasta. Ei ihme, että jengi turpoaa ja sairastuu.
Mä oon valmis lyömään aika ison vedon, ettet ole koskaan lukenut ravitsemussuosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä miehet jotka käyvät vain salilla. Eivät jaksa arkielämässä mitään. Itse asun 4krs ilman hissiä ja kannan kotiini painavat kauppakassit, 3 ihmisen ruuat ja pyykit monta krt vko.
Näetkö useinkin unia näistä miehistä, jotka pystyvät salilla nostamaan mitä tahansa, mutta eivät sitten salin ulkopuolella saa edes kauppakassia ilmaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelu meni vähän kuntosali-intoilun puolelle. Palataan todellisuuteen ja otetaanpas sellainen edelleen aika tavallinen perhe. Vanhemmat 40+, lapset 2-3 koululaisia ja harrastusiässä. Vanhemmat asiantuntijatöissä eli työskentelevät tietokoneella klo 16-17 saakka. Klo15.30 pomo laittaa viestin seuraavan päivän 9.00 yllätyskokouksesta, johon pitäisi valmistella esitys (raavit sen kasaan illalla omalla ajalla). Kotityöt, kauppareissut ym. vie aikaa, isompien lasten asioihin kuluu yllättävän paljon enemmän aikaa, kuin päiväkoti-ikäisiin. Molempien vanhempien omat vanhemmat elää ja vie soitoillaan ym. kohtalaisesti aikaa ja hermoja. Että ei siinä kuntosalilla ravata lihasta kasvattamassa. Kiva jos molemmat ennättää 1 kerta/viikko jonnekin. Siitäkin tapellaan kumpi saa tänään lähteä tunniksi reippailemaan koiran kanssa.
No meillä on täsmälleen tuollainen tilanne paitsi, että mä olen se pomo, joka laittaa ne palaverikutsut ja hyvin ehditään treenaamaan. Mä treenan yleensä ennen töitä ja vaimo iltaisin. Mä vedän välillä päivän toisen treenin lasten harrastusten aikana. Meillä on kaksi lasta yläasteella ja yksi päiväkodissa.
Tietenkin tämä vaatii priorisoimista ja järjestelyä. Joka päivä ei tehdä uutta ruokaa, vaan viikonloppuna kokataan koko viikoksi jne.
Mä en missään tapauksessa sano, että kenenkään tarvitsisi terveytensä vuoksi treenata lähellekään niin paljoa kuin minä tai vaimoni, se on meidän harrastuksemme, mutta 2-3x45 min on useimmille löydettävissä, jos se on riittävän korkealla prioriteettilistalla.
No entä jos siellä prioriteettilistalla on, että heilut toimihenkilönä lasten harrastuksissa. Että lapset saisivat harrastaa?
Tai lapset ylipäätään, täytyyhän niiden kanssa vaikka jutellakin.
No peleissä on välillä tarvinnut olla toimihenkilönä, mutta faijavalmentajan hommista hoidin itseni kyllä pois. Niitä treenejä on kuitenkin aika paljon enemmän kuin pelejä. Jos sinun oma kuntosi ja terveytesi ei ole prioriteettilistalla kovin korkealla, niin sitten se ei ole ja silloin sille ei voi mitään. Ole kuitenkin rehellinen ja myönnä, että se johtuu priorisoinnista eikä siitä, ettei se olisi mahdollista.
Ja olepa rehellinen itsellesi. et sä niin paljoa juttele lapsillesi, että paria kertaa viikossa ehtisi sen takia salille.
Meillä oli 3 superharrastajaa. Aika hyvin aika vierähti. Kyse on nyt ehkä kuitenkin siitä, että tervettä lihaskuntoa voi pitää yllä muutenkin kuin kuntosalilla. Vastenmielisiä paikkoja. Voi muuten olla että Pomomiehelle on edelleen luontevampaa ottaa sitä omaa aikaa kuin mitä se on lasten äidille. Mutta myönnän: lähdin mieluummin treenaamaan koiraa, kuin jonnekin punttisalille.
En tiedä, tuleeko tämä sulle yllätyksenä, mutta mun lapsillani on äiti ja tiedän, kyllä, miten hän liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näetkö useinkin unia näistä miehistä, jotka pystyvät salilla nostamaan mitä tahansa, mutta eivät sitten salin ulkopuolella saa edes kauppakassia ilmaan?
Näen heitä omin silmin läheisessä kuntokeskuksessa. Ajavat autolla oven eteen, hyppäävät ulos ja tekevät treenin, ajavat kotiin. Me keski- ikäiset muijat kävelemme tai pyöräilemme liikuntakeskukseen, teemme treenin ja kävelemme kotiin. Huolehdimme moni lapsista yksin. Ei se ole mikään hyvän kunnon tae että teet kuntosalilla käsitreenin kun ajelet sillä autollasi joka paikkaan ja käytät hissiä portaiden sijaan.
Miehissä on yksinasuvia yli 40 vuotiaissa paljon enemmän kuin naisissa.
P.s en tarvitse miestä enää mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ihan sama tilanne. Ikää 43 vuotta, 163 cm ja 80 kg. Ennen olin hoikka, en enää.
Hyi, aivan kauheaa tämä lihominen. Pitäisikö alkaa kunnolla alkaa harrastaa voimaharjoittelua vai mikä on? Voimaa kyllä itsessään on reilusti. ap
Minä aloin harrastaa voimaharjoittelua pari vuotta sitten (ja toki kiinnitin huomiota myös syömisiin) ja laihduin takaisin nuoruuden mittoihin eli 165/55kg ja sain myös toki lihaserottuvuutta. Teen harjoittelut kolmesti viikossa ja lisäksi muuta jumppaa. Tässä iässä tämä juurikin kannattaa!
Terveisin nelikymppinen nainen
Voimaharjoittelu lisää ruokahalua, ja nälkäisenä ei jaksa treenata. Itse en ainakaan jaksa treenata kalorivajeessa, se ei ole kärsimyksen arvoista 😀 Olen pari vuotta treenannut, paino on pysynyt samana mutta vyötärö kaventunut ja lihakset erottuvat, eli paino ei kerro kaikkea, vaan kehonkoostumus muuttuu treenaamalla. Pelkästään laihduttamalla ilman treeniä kehon muoto ei välttämättä näytä kovin hyvältä. N58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, että vaikka paino on pysynyt samana, vyötärö kasvaa.
Se johtuu siitä, että menetät lihasta samaa tahtia kuin keräät rasvaa. Se on terveyden kannalta erittäin haitallista ja asialle kannattaisi tehdä jotain.
Mutta minä teen jo parhaani. Käyn salilla kolme kertaa viikossa (ja treenaan kanssa, en seurustele), sekä kävelen joka päivä vähintään puoli tuntia (kolme kilometriä).
Jos salilla ei tule tuloksia, on kolme asiaa, joita voidaan tarkastella: treeni, ravinto ja palautuminen.
Miten treenaat? Vietkö sarjat failureen saakka, eli niin pitkälle, että paino pysähtyy kesken liikkeen, etkä saa viimeistä toistoa tehtyä loppuun tai 1-2 toiston päähän tästä. Jos et, tässä on todennäköisin syy. Treeni on liian kevyttä, että se antaisi keholle signaalia, että lihasta pitäisi kasvattaa, koska keho selviytyy siitä vallan mainiosti nykyisilläkin lihaksilla. Tällöin treeni on lähinnä kardiojumppaa, joka kuluttaa kyllä kaloreita, mutta paljoa muuta hyötyä siitä ei ole. Toki treenaamisessa on miljoona muutakin muuttujaa, mutta mutulla heittäisin, että tämä on keski-ikäisillä naisilla yleisin ongelma.
Jos painosi ei muutu, syöt kulutuksesi mukaan ja tämä on hyvä tilanne, jos et halua laihtua, vaan muuttaa kehonkoostumistasi. Varmista, että saat n. 2 g proteiinia per painokilo, koska tavoitteesi on kasvattaa lihasmassaa. Jos merkittävä osa proteiinistasi tulee kasvislähteistä, perehdy tarkemmin niiden aminohappokoostumuksiin, että saat oikeastti sellaista proteiinia, jota kehosi voi hyödyntää. Tällöin voi myös olla mielekästä tähdätä hiukan yli kahteen grammaan per painokilo.
Huolehdi unen määrästä ja laadusta. Huono nukkuminen vähentää kulutusta, syö lihasmassaa ja lisää rasvan määrää. Se ei luo energiaa tyhjästä, mutta ajaa kehon luomaan enemmin rasva- kuin lihaskudosta.
Hei, monet meistä päälle 40 v ovat tekni- ikäisten äitejä. Yritä tässä nukkua...
Mä olen päälle 40 v ja mulla on teinejä. Mitä ne teinit haittaavat nukkumista? Ymmärtäisin, jos puhuisit vauvoista.
Asun kaksiossa ja nukun olkkarissa. Teineillä on täysin erilainen rytmi kuin minulla ja valvovat myöhään. Olen herkkäuninen ja herään kun ovat keittiössä tai käyvät vessassa jne. Viikonloppuna kavereita kylässä ja vaikka ovat huoneessaan kuulen äänet. Haluaisin itse mennä nukkumaan klo 22.
Ikävää, että olet ajanut itsesi tuollaiseen tilanteeseen. Tuo nyt ei kuitenkaan onneksi ole se normi, missä suurin osa suomalaisista lapsiperheistä asuu.
Ajanut? Lasten isä lähti vuosi sitten eikä ole varaa isompaan asuntoon kun lapset haluavat pysyä tutulla alueella. Täällä on ihan yleistä että vanhempi,yleensä se on äiti,nukkuu olkkarissa. Samassa pihapiirissä on ainakin 5 yh äitiä joilla on tämä sama tilanne. Aika harva yh vanhempi pystyy pitämään perheasuntoa yksinään, ja eroja on 40% lapsiperheissä.
keravan mamma siis.
Vierailija kirjoitti:
Kannatko ne kauppakassit autosta vai kauempana olevasta kaupasta? Rappuja ylös kiipeäminen kauppakassien kanssa on muutaman minuutin 'treeni'. Kun olen alkanut käydä salilla, kauppakassien kantaminen tuntuu siihen verrattuna melko kevyeltä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ylös, ulos ja lenkille. Ja ruokaa kohtuudella. Keski-ikä on pelkkä tekosyy.
Näinhän se on. Ei se auttanut kuin tehdä juuri noin, sekä tarkastella omia syömisiä. Laskin kaloreita jonkun aikaa ja se avasi silmät sille miten salakavalasti sitä syökään ihan reilusti oman kulutuksen. Tein korjausliikkeen eli reilusti lisää liikuntaa ja fiksumpaa syömistä ja paino on tippunut 10kg, bmi 25 -> 21.
Nykyään on paljon roskaruokia ja viimeisimpänä siihen päälle vielä roskaenergiajuomia sekä ravintosuositukset suoraan sikojen lihotusoppaasta. Ei ihme, että jengi turpoaa ja sairastuu.