Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hitto tätä painonnousua nelikymppisenä!

Vierailija
02.10.2026 |

Nuorempana pysyin normaalipainossa kun vain liikuin ja söin normaalisti. No enpä enää. Olin jopa hoikka, kokoa XS/S. Nyt menee heittämällä M. Aina jos vähän saa painoa pois tilanne jotenkin "korjaantuu" itsestään parissa päivässä. Ihan järjetön taistelu ylipainoa vastaan! 

Fyysistä voimaakin kyllä on eli kaikki ei ole pelkkää läskiä, mutta kun olen niin turvonnut. Paino on 72 kg ja pituutta 166 cm, ennen paino oli 57-64 kg. 

Kommentit (260)

Vierailija
201/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mitat vain 168/58 mutta näutän silti järkyttävältä kun ihan kaikki ylimääräinen menny mahaan. Mulla on ohuet kädet ja jalat ja kaikki ja sit tosi iso pallomaha. Aiemmassa painossa 52 kg olin sopusuhtaisen laiha. Pakko kai laihduttaa siihen takaisin vakka oli alipainoa.

Vierailija
202/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama homma. Ehkä 42-vuotiaana lähti paino nousuun vaikka elintavat pysyivät muuttumattomina. Kaikkea kokeilin ja vähä hiilarinen toimi parhaiten mutta pysyvää muutosta en saanut aikaan. Paino hiipi ylipainon puolelle ja verenpaine + kolesteroli koholla.

Näillä perustein sain työterveydestä ozempic-reseptin. Sen avulla rauhallisessa tahdissa olen pudotellut painoa n. 15kg. Ja tarkoitus vielä kaksi saada pois. Sitten yritän päästä lääkkeestä eroon.

Veroarvot on nyt normaalin puolella, edelleen ylärajan tuntumassa. Ruokavalion lisäksi olen aloittanut punttisaliharjoittelun.

Mitä olen oppinut on, että tosi pienet annoskoot tarvitaan jos painon haluaa pitää paikallaan. Ja jos haluaa laskea painoa pitää lisäksi vetää hiilarit nimimiin.

Ei ole helppoa hommaa. Toivottavasti olen saanut itselleni opetettua uudet tavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jojoilee noin 5 kg:n sisällä. Vartalon malli on kyllä sen verran muuttunut, ettei ole mitään mahdollisuutta mahtua muuta kuin trikoihin. 

Vierailija
204/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te vaan syötte väärää ruokaa. Fakta. Ja liian paljon ja usein. Fakta.

Vierailija
205/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, aivan kauheaa tämä lihominen. Pitäisikö alkaa kunnolla alkaa harrastaa voimaharjoittelua vai mikä on? Voimaa kyllä itsessään on reilusti. ap

Miten sulla voisi olla niin hurjasti voimaa, jos et tee lihaskuntotreeniä? Tämä "olen keskimääräistä lihaksikkaampi tekemättä mitään" on varmaan ihmisten yleisin harha.

No monet tekevät ruumiillista työtä. Esim nostelevat/kantavat raskaita taakkoja 8h päivittäin, ei silloin enää tarvitse mennä punttia nostamaan:) 

Tämä on myös todella harhainen ajatus. Se fyysinen työ ei lisää lihaskuntoa tai voimaa juurikaan, paitsi jos säännöllisesti vaikka nostelet 25kg laastisäkkiä ylös alas samalla kyykäten kymmenen kerran sarjoissa. Tietysti se on sata kertaa parempi kuin istua kahdeksan tuntia päivässä, mutta fyysinen työ ei tuo merkittävästi lisää lihasvoimaa. 

Ja nimenomaan fyysistä työtä tekevän olisi äärimmäisen tärkeää käydä salilla vahvistamassa lihaksia ja tekemässä vastaliikkeitä, ettei paikat hajoa. Itselläni on ollut fyysisen työn takia kaularangan välilevyn pullistuma jo neljä kertaa, koska olen ollut aivan liian laiska enkä ole käynyt salilla vahvistamassa niska-hartiaseutua, mikä olisi todella tärkeää, kun töissä nostetaan isoja painoja ja kurotellaan paljon ylös. 

Aivan liikaa kuulee sitä "Ei tarvii salilla käydä, kun työpäivät nostelee kaikkea painavaa". Väärin, se on juuri päinvastoin. 

Luultavasti nuo välilevypullistumasi eivät ole johtuneet lihasmassan puutteesta vaan siitä, että käytät kehoasi väärin.

Tässä keskustelussa hämää ihmisten erilaiset tavoitteet ja sekin kummasta sukupuolesta puhutaan. Joku haluaa olla miehekäs lihaskimppu, toinen näyttävän pyllyn ja kolmas ylläpitää sellaista toimivaa kroppaa mikä oli nuoruudessa. Tai edes hiukan saada sitä takaisin. 

Sukupuolella tai tavoitteilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että terveyteen tarvitaan tietty määrä lihasmassaa ja voimatreeniä. Eri tavoitteet voivat sitten vaatia treenaamista tuon tietyn perustason yli. 

Voimatreeniä voi tehdä myös kotona. Oman kehon paino

Voi, mutta se on käytännössä aika vaikeaa. Esim. rintalihaksia voi hyvin treenata eri punnerrusvariaatioilla, mutta jalat ja selkä ovat taas paljon vaikeampia kehonpainotreeninä ilman välineitä. 

Miten olisi vastuskuminauha?

Tai välinehän sekin on

Vierailija
206/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lihoin 40 ja 50 ikävuoden välillä 65 kilosta 106 kiloon 😅 Oli niin vaikeat esivaihdevuodet, että en edes jaksanut välittää. Lääkitsin vaan herkuilla ja viinillä. No, nyt on onneksi menopaussi jo tapahtunut ja rauhallisempaa, joten voisi vähitellen alkaa painoa pudottaakin. Saa nähdä kuinka vaikeaa on 52-vuotiaana.

Vierailija
207/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotellaas nyt vielä niitä parikymppisiä miespuolisia kuikeloita muistuttamaan fysiikan laeista. Vai eikö se porukka ole vielä hereillä? ap

Käyttävät myös nikotiinipusseja, nikotiini tunnetusti vie näläntunnetta pois. Sitten haukkuvat muiden painonnousua vaikka itse ovat täysiä huijareita.

Vierailija
208/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syön 1500 kaloria päivä ja pysyn tässä samassa(ylipainoa n.10kg) painossa ja koen jatkuvaa nälkää ja tuntuu, että olen ihan loppu. Mutta jos yhtään antaa periksi paino nousee heti. Teen joka päivä kävelylenkin ja kuntosalia 1-3kertaa vko. Mutta tärkein ettei paino enää nousisi, mutta kaiholla katselen aina näitä videoita missä kaiken maailman hyvinvointivalmentajat vetää jo aamupalalla kasan munia ja puurot päälle yms yms. 

Kuvitteletko, että nämä hyvinvointivalmentaja käyvät kerran viikossa salilla ja pikku kävelyillä lisäksi? Jos et, miksi kuvittelet, että sinun pitäisi syödä saman verran kuin he. Minun pitää syödä n. 4000 kcal päivässä pitääkseni painoni, mutta treenaan 10-15 h viikossa + kävelyt sun muut hyötyliikkumiset ja olen tehnyt sitä vuosikausia, eli lihasmassani ja peruskulutukseni on sen mukainen. Liikkumattomana tarvitsisin ehkä 2000-2500 kcal. Olen toki 90 kg mies, mutta suurin piirtein sama suhde pätee sinuunkin.

Vierailija
209/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni treenaisin enemmän kehonpainolla, mutta monet liikkeistä ovat jo helppoja (peruskyykyt) tai sellaisenaan todella vaikeita. En ole koskaan saanut tehtyä ainuttakaan puhdasta leuanvetoa. Painan varmasti liikaa siihen. Liikkuvuuskaan ei riitä esim. pistoolikyykyyn. Minua myös pelottavat liikeet, joissa pitäisi seistä käsillään. Koen, että tehokasta treeniä on paljon helpompi tehdä ja skaalata kuntosalilla. Selkäkin saa vastusta taljasta. Salilla voin kokeilla sitä leuanvetoakin esim. kuminauhan avulla ja ihan vain säännöllisellä ryhdikkäällä roikkumisella, koska tangot ovat siellä hyvällä korkeudella.

Vierailija
210/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotellaas nyt vielä niitä parikymppisiä miespuolisia kuikeloita muistuttamaan fysiikan laeista. Vai eikö se porukka ole vielä hereillä? ap

Käyttävät myös nikotiinipusseja, nikotiini tunnetusti vie näläntunnetta pois. Sitten haukkuvat muiden painonnousua vaikka itse ovat täysiä huijareita.

Eli siis myönnät, että painonnousu johtuu liiasta syömisestä, koska mielestäsi nikotiinipussien vähentämä syöminen on oikotie onneen? No kokeilepa sitten itse, kuinka nopeasti laihdut, jos alat käyttämään niitä. eivät nikotiinipussit todellakaan ole mitään terveystuotteita, mutta vähemmän haitallisia kuin lihavuus. 

Vierailija
211/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, aivan kauheaa tämä lihominen. Pitäisikö alkaa kunnolla alkaa harrastaa voimaharjoittelua vai mikä on? Voimaa kyllä itsessään on reilusti. ap

Miten sulla voisi olla niin hurjasti voimaa, jos et tee lihaskuntotreeniä? Tämä "olen keskimääräistä lihaksikkaampi tekemättä mitään" on varmaan ihmisten yleisin harha.

No monet tekevät ruumiillista työtä. Esim nostelevat/kantavat raskaita taakkoja 8h päivittäin, ei silloin enää tarvitse mennä punttia nostamaan:) 

Tämä on myös todella harhainen ajatus. Se fyysinen työ ei lisää lihaskuntoa tai voimaa juurikaan, paitsi jos säännöllisesti vaikka nostelet 25kg laastisäkkiä ylös alas samalla kyykäten kymmenen kerran sarjoissa. Tietysti se on sata kertaa parempi kuin istua kahdeksan tuntia päivässä, mutta fyysinen työ ei tuo merkittävästi lisää lihasvoimaa. 

Ja nimenomaan fyysistä työtä tekevän olisi äärimmäisen tärkeää käydä salilla vahvistamassa lihaksia ja tekemässä vastaliikkeitä, ettei paikat hajoa. Itselläni on ollut fyysisen työn takia kaularangan välilevyn pullistuma jo neljä kertaa, koska olen ollut aivan liian laiska enkä ole käynyt salilla vahvistamassa niska-hartiaseutua, mikä olisi todella tärkeää, kun töissä nostetaan isoja painoja ja kurotellaan paljon ylös. 

Aivan liikaa kuulee sitä "Ei tarvii salilla käydä, kun työpäivät nostelee kaikkea painavaa". Väärin, se on juuri päinvastoin. 

Luultavasti nuo välilevypullistumasi eivät ole johtuneet lihasmassan puutteesta vaan siitä, että käytät kehoasi väärin.

Tässä keskustelussa hämää ihmisten erilaiset tavoitteet ja sekin kummasta sukupuolesta puhutaan. Joku haluaa olla miehekäs lihaskimppu, toinen näyttävän pyllyn ja kolmas ylläpitää sellaista toimivaa kroppaa mikä oli nuoruudessa. Tai edes hiukan saada sitä takaisin. 

Sukupuolella tai tavoitteilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että terveyteen tarvitaan tietty määrä lihasmassaa ja voimatreeniä. Eri tavoitteet voivat sitten vaatia treenaamista tuon tietyn perustason yli. 

Voimatreeniä voi tehdä myös kotona. Oman kehon paino

Voi, mutta se on käytännössä aika vaikeaa. Esim. rintalihaksia voi hyvin treenata eri punnerrusvariaatioilla, mutta jalat ja selkä ovat taas paljon vaikeampia kehonpainotreeninä ilman välineitä. 

Miten olisi vastuskuminauha?

Tai välinehän sekin on

Joihinkin liikkeisiin ihan fine, mutta aika rajallinen väline ja esim. jalkatreenissä aika pelottavakin. Esim. kyykätessä sen kuminauhan pitää antaa saman verran vastusta kuin levytanko, että sen vaikutus olisi sama. Kuminauha on kuitekin paljon huterampi ja sitten, kun jotain luiskahtaa, sattuu. Lisäksi sen vastuskäyrä on juuri päinvastainen kuin pitäisi olla, mutta tämä menee sellaiseksi hifistelyksi, että en jaksa alka selittämään, jos joku ei erikseen kysy. 

Vierailija
212/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielelläni treenaisin enemmän kehonpainolla, mutta monet liikkeistä ovat jo helppoja (peruskyykyt) tai sellaisenaan todella vaikeita. En ole koskaan saanut tehtyä ainuttakaan puhdasta leuanvetoa. Painan varmasti liikaa siihen. Liikkuvuuskaan ei riitä esim. pistoolikyykyyn. Minua myös pelottavat liikeet, joissa pitäisi seistä käsillään. Koen, että tehokasta treeniä on paljon helpompi tehdä ja skaalata kuntosalilla. Selkäkin saa vastusta taljasta. Salilla voin kokeilla sitä leuanvetoakin esim. kuminauhan avulla ja ihan vain säännöllisellä ryhdikkäällä roikkumisella, koska tangot ovat siellä hyvällä korkeudella.

No eihän sinun nyt mitään käsillä seisontaa, leuanvetoa tai pistoolikyykkyä tarvitse kehonpainojumppaan tehdä. Katso youtubesta vaikka growingannanas-jumppia ja tee niitä. Tarpeeksi pitkään kun olet kuntoasi kehittänyt, niin jaksat alkaa tehdä myös painoilla jne.

Vierailija
213/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen, että vaikka paino on pysynyt samana, vyötärö kasvaa.

Se johtuu siitä, että menetät lihasta samaa tahtia kuin keräät rasvaa. Se on terveyden kannalta erittäin haitallista ja asialle kannattaisi tehdä jotain. 

Mutta minä teen jo parhaani. Käyn salilla kolme kertaa viikossa (ja treenaan kanssa, en seurustele), sekä kävelen joka päivä vähintään puoli tuntia (kolme kilometriä).

Jos salilla ei tule tuloksia, on kolme asiaa, joita voidaan tarkastella: treeni, ravinto ja palautuminen.

Miten treenaat? Vietkö sarjat failureen saakka, eli niin pitkälle, että paino pysähtyy kesken liikkeen, etkä saa viimeistä toistoa tehtyä loppuun tai 1-2 toiston päähän tästä. Jos et, tässä on todennäköisin syy. Treeni on liian kevyttä, että se antaisi keholle signaalia, että lihasta pitäisi kasvattaa, koska keho selviytyy siitä vallan mainiosti nykyisilläkin lihaksilla. Tällöin treeni on lähinnä kardiojumppaa, joka kuluttaa kyllä kaloreita, mutta paljoa muuta hyötyä siitä ei ole. Toki treenaamisessa on miljoona muutakin muuttujaa, mutta mutulla heittäisin, että tämä on keski-ikäisillä naisilla yleisin ongelma. 

Jos painosi ei muutu, syöt kulutuksesi mukaan ja tämä on hyvä tilanne, jos et halua laihtua, vaan muuttaa kehonkoostumistasi. Varmista, että saat n. 2 g proteiinia per painokilo, koska tavoitteesi on kasvattaa lihasmassaa. Jos merkittävä osa proteiinistasi tulee kasvislähteistä, perehdy tarkemmin niiden aminohappokoostumuksiin, että saat oikeastti sellaista proteiinia, jota kehosi voi hyödyntää. Tällöin voi myös olla mielekästä tähdätä hiukan yli kahteen grammaan per painokilo.

Huolehdi unen määrästä ja laadusta. Huono nukkuminen vähentää kulutusta, syö lihasmassaa ja lisää rasvan määrää. Se ei luo energiaa tyhjästä, mutta ajaa kehon luomaan enemmin rasva- kuin lihaskudosta.

Treenin täytyy olla nousujohteista eikä joka treenissä kannata edes failureen asti vetää. Lihas kyllä kehittyy, vaikkei sitä säpäleiksi laita joka kerta. Riittää, että saa joko painoja tai toistoja säännöllisesti lisättyä niin kehittyy.

Tuo pitää paikkansa, mutta treenin pitää olla lähellä failurea, eli 1-3 toiston päässä. Toki säännöllinen painojen ja toistojen lisääminen vie sitä kohti, mutta säännöllisyyden pitää olla ennemmin luokkaa joka treenissä lisää painoa, jos vain pystyy kuin kerran kuussa lisää, koska muuten rasituksen on niin hidasta, että kestää vuosia päästä kunnolla kehittävään treeniin. 

Nousujohteinen treenaaminen on idioottimainen hokema. Oikeasti se sopii vain ajallisesti rajattuihin projekteihin. Jokainen ymmärtää, että jos treenaa tasaisesti ihan vaan 40 vuodenkin ajan, se ei voi mitenkään olla alati nousujohteista. Ja jossain kohtaa keski-ikää on pakko myöntää, että nyt ei enää tähdätä nopeammin, voimakkaammin ja korkeammalle, vaan tässä käydään viivytystaistelua, jossa painot pitkällä aikavälillä keventyvät eivätkä enää nouse.

No treenaapa ensin se 40 vuotta, niin sitten voit miettiä muuta. 

Fakta on, että hyvin pitkään voi treenata nousujohteisesti, mutta toki nousun kulmakerroin laskee jatkuvasti. Alussa voi ladata lisää painoa ja/tai toistoja joka treeniin. Muutamaman vuoden päästä paljon harvemmin. Nousujohteisuus voi myös tarkoittaa painojen tai toistojen lisäksi sarjojen lisäämistä. Tietenkin jossain vaiheessa tulee vastaan käytännön haasteet, eli kuinka paljon enemmän on resursseja treenata. Jossain vaiheessa voi olla ihan hyvä todeta, että kehittyminen ei kiinnosta enää, vaan nyt voidaan keskittyä tulosten ylläpitoon. 

Tietenkin jossain vaiheessa tulee myös vastaan se ikä, että enää ei pystytä suoriutumaan samalla tasolla kuin 30-vuotiaana, mutta se ei silti tarkoita, että treenin nousujohteisuus olisi idioottimainen periaate. 

No minähän olen ollut koko ikäni paljon liikkuva ja olen nyt yli viisikymppinen ihminen, että olen kyllä oman osani nousujohteista treenaamista kokenut. Jo pitkään minulle on riittänyt voimatasojen säilyttäminen. Nousujohteiset treeniohjeet ovat alkaneet tökkiä pahasti nyt, kun tiedän, ettei tämän ikäisenä kroppa kestä sellaista ja kun ystäväpiirissä moni aloittaa kuntokuurin juuri keski-iän pulskistumisen takia ja sitten he kaikki ovat ihan satavarmasti seuraavaksi rikki eivätkä pysty ollenkaan jatkamaan. Ja joka ikinen kuvittelee, että juuri hänellä vaan kävi uniikisti huono tuuri. Hirveän turhauttavaa, kun siinä nousujohteisessa kropanrikkomisvaiheessa ei auta sanoa mitään, vaikka on päivänselvää, miten siinä käy. 

Eli sinun mielestäsi, jos keski-ikäinen ihminen aloittaa kuntoilun, hänen pitää valita jotkut satunnaiset painot ja toistot ja jumpata niillä samoilla koko loppu ikänsä, koska nousujohteisuus rikkoo paikat? Ymmärrät itsekin, että tuo on idioottimaista. 

Ymmärrätkö tahallaan väärin vai kävikö se vahingossa?

Minä en ollenkaan puhu keski-ikäisestä, joka aloittaa kuntoilun. Puhun niistä, jotka eniten perehtyvät suosituksiin ja noudattavat niitä, eli ihmisistä, jotka ovat koko ajan kuntoilleet, koska ne suositukset ja niin edelleen. Näitä tunnollisia ihmisiä suoraan sanoen kusetetaan tällä nousujohteisen treenaamisen painottamisella. 

Nousujohteisuudelle on paikkansa silloin, kun kyse on rajatusta projektista (ja tämän sanoin heti alkuun). Olipa projekti sitten rapakunnosta hyvään arkeen vuodessa taikka osallistuminen seuraaviin olympialaisiin, nousujohteisuus auttaa. 

Sen sijaan meille isolle enemmistölle, jotka teemme asioita tunnollisesti suositusten mukaan koko ajan, tuollaiset suositukset ovat ihan vahingollisia. Kun nousujohteisen projentin tavoitteet on saavutettu, tai joskus jo ennen sitä, jos tavoitteet ovat liian kunnianhimoiset, pitää osata siirtyä ylläpitovaiheeseen. Muuten edessä on kohta yllättävä saikkukierre, sen aiheuttama rapakunto ja taas uusi ihan yhtä typerä projekti.

On olemassa ihan järkyttävä määrä tavallisia ihmisiä, joiden lupaava maraton on jäänyt kesken yllättävän polvivamman vuoksi tai crossfit-kisat peruuntuneet viime tipassa olkapään ongelmien vuoksi. Ja näitä päivitellään huonona tuurina, vaikka ne ovat huonoa strategiaa.

Vierailija
214/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te vaan syötte väärää ruokaa. Fakta. Ja liian paljon ja usein. Fakta.

Tv-ohjelmassa autettiin ihmisiä laihtumaan ja eräs "kaikki" laihdutuskeinot onnistumatta yrittänyt nainen otti siihen osaa. Kaikki syöminen tapahtui keittiössä ja hänen piti laittaa listaan kaikki mitä nieli. Muutaman päivän jälkeen katsottiin missä mennään ja piilokamerat kertoivat, että nainen merkitsi listaan vain vähän yli puolet kaikesta mitä nieli. Rouva oli itse kovin yllättynyt.

Vierailija
215/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tehnyt fyysistä työtä?

Mun kokemuksen mukaan niillä, jotka eivät työn lisäksi juurikaan liiku, on todella paljon niska-hartia-, polvi-, olkapää- ja selkävaivoja.

Jaa. Omassa tuttavapiirissä tekonivelleikkaukset alle 70-vuotiaana ovat himotreenaajien riesa. Moni sohvaperuna on todella hyväkuntoinen vanhana.

Mikä on näiden himotreenaajien ykköslaji? Villi veikkaukseni on, että juoksu.

Tässä tuttavapiirissä juoksun lisäksi jokunen aerobic- /ryhmäliikuntahullu, muutama kamppailulajiharrastaja ja muutenkin tosi monipuolisesti eri lajeja. Yhteinen nimittäjä on liian kova treenaaminen. Vesikin on myrkkyä jos sitä juo liikaa, ja liika usko nousujohteiseen treenaamiseen rikkoo kropan jo 20 vuodessa.

Mutta ei läheskään yhtä pahasti ja varmasti kuin liikkumattomuus. 

Niinhän sitä luulisi. Mutta yllättävän rauhallisella ja maltillisella liikunnalla vanhennutaan tosi hyvin ja kauniisti. Ei tule noita himotreenaajien ongelmia.

Itse veikkaan, että tässä vaikuttaa liikunta-alan kaupalliset intressit. Lukuisa joukko valmentajia, personal trainereita ja kuntoketjuja tienaa rahaa myymällä ajatusta nousujohteisesta treenaamisesta.

Mä odotan mielenkiinnolla sitä, miten kauniisti meidän sukupolvi tulee vanhentumaan. Meidän vanhempien sukupolvi oli keskimäärin kuitenkin huomattavasti fyysisesti aktiivisempi kuin me nykyiset nelikymppiset olemme. 

Lisäksi on totta, että on monta tietä Roomaan. Myös runsas fyysinen aktiivisuus auttaa suojelemaan ja kehittämään lihasmassaa. Esim. tallityöt eivät ole kovin tehokasta liikuntaa, mutta jos sitä tehdään tuntikausia joka päivä, sen vaikutus kumuloituu. Jos sitten tänä päivänä liikuntaan pistetään 2x45 min viikossa, sen pitää olla todella paljon tehokkaampaa, että sillä olisi sama vaikutus kuin päivittäisellä fyysisellä työllä. 

Kannattaa myös muistaa, että me elämme keskimäärin 10-20 vuotta vanhemmiksi kuin vanhempiemme sukupolvi, eli kropan pitäisi kestää pidempään. 

Elämmekö todella? Tuo on pelkkä oletus, jossa on jatkettu eliniän nousun käyrää lineaarisesti. Ei ole mitään varmaa dataa, että eläisimme pitempään kuin suuret ikäluokat. Voi käydä ihan toisinkin päin.

Vierailija
216/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sit taas, mä olin 43 kun kroppa yksinkertaisesti hajosi vaihdevuosioireisiin, hormonit (myös lääkitty kilpirauhanen) heittivät häränpyllyä, kehitin uuden perussairauden (gyn) ja parin entisen perussairauden hoito meni uusiksi. Ensin lihoin ja sitten laihduin, mutta muutakin oli niin paljon, ettei niihin ehtinyt kiinnittää huomiota. 

Mulla tämä sama helvetti nyt menossa 42 vee. Myös kilpirauhanen sökönä ja on todettu kahden vuoden sisään kaksi uutta perussairautta. Mitä helvettiä tapahtuu? Ennen olin pirteä ja perusterve. Nyt ei jaksa mitään ja kroppa on aivan sökönä.

Vierailija
217/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla joltiseenkin l liikkuvainen työ. Kulutan jatkuvasti enemmän kuin syön. Pähkinöitä välipalaksi...

Tykkään toki käydä myös kävelyllä, työn vastapainoksi harrastuksena joogatunnit kerran viikossa. Kävely ystävien kanssa ja joku hyötyliikunta, muuten laiska ja syön kunnollisesti ja lisäksi mitä huvittaa. 

Ikä 56, vyötärönympärys on paino = alle 80, pitkällä ihmisellä painoindeksi normaalin puolella. Vaikka en niihin uskokaan sen kummemmin. Paino pysynyt samana vuosia. Joskus olin laihempi, kun olin kovin ahdistunut tai rakastunut eikä ruoka maistunut. 

Vierailija
218/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen, että vaikka paino on pysynyt samana, vyötärö kasvaa.

Se johtuu siitä, että menetät lihasta samaa tahtia kuin keräät rasvaa. Se on terveyden kannalta erittäin haitallista ja asialle kannattaisi tehdä jotain. 

Mutta minä teen jo parhaani. Käyn salilla kolme kertaa viikossa (ja treenaan kanssa, en seurustele), sekä kävelen joka päivä vähintään puoli tuntia (kolme kilometriä).

Jos salilla ei tule tuloksia, on kolme asiaa, joita voidaan tarkastella: treeni, ravinto ja palautuminen.

Miten treenaat? Vietkö sarjat failureen saakka, eli niin pitkälle, että paino pysähtyy kesken liikkeen, etkä saa viimeistä toistoa tehtyä loppuun tai 1-2 toiston päähän tästä. Jos et, tässä on todennäköisin syy. Treeni on liian kevyttä, että se antaisi keholle signaalia, että lihasta pitäisi kasvattaa, koska keho selviytyy siitä vallan mainiosti nykyisilläkin lihaksilla. Tällöin treeni on lähinnä kardiojumppaa, joka kuluttaa kyllä kaloreita, mutta paljoa muuta hyötyä siitä ei ole. Toki treenaamisessa on miljoona muutakin muuttujaa, mutta mutulla heittäisin, että tämä on keski-ikäisillä naisilla yleisin ongelma. 

Jos painosi ei muutu, syöt kulutuksesi mukaan ja tämä on hyvä tilanne, jos et halua laihtua, vaan muuttaa kehonkoostumistasi. Varmista, että saat n. 2 g proteiinia per painokilo, koska tavoitteesi on kasvattaa lihasmassaa. Jos merkittävä osa proteiinistasi tulee kasvislähteistä, perehdy tarkemmin niiden aminohappokoostumuksiin, että saat oikeastti sellaista proteiinia, jota kehosi voi hyödyntää. Tällöin voi myös olla mielekästä tähdätä hiukan yli kahteen grammaan per painokilo.

Huolehdi unen määrästä ja laadusta. Huono nukkuminen vähentää kulutusta, syö lihasmassaa ja lisää rasvan määrää. Se ei luo energiaa tyhjästä, mutta ajaa kehon luomaan enemmin rasva- kuin lihaskudosta.

Treenin täytyy olla nousujohteista eikä joka treenissä kannata edes failureen asti vetää. Lihas kyllä kehittyy, vaikkei sitä säpäleiksi laita joka kerta. Riittää, että saa joko painoja tai toistoja säännöllisesti lisättyä niin kehittyy.

Tuo pitää paikkansa, mutta treenin pitää olla lähellä failurea, eli 1-3 toiston päässä. Toki säännöllinen painojen ja toistojen lisääminen vie sitä kohti, mutta säännöllisyyden pitää olla ennemmin luokkaa joka treenissä lisää painoa, jos vain pystyy kuin kerran kuussa lisää, koska muuten rasituksen on niin hidasta, että kestää vuosia päästä kunnolla kehittävään treeniin. 

Itselläni kyllä edelleen 6 kk jälleen ihan kehonpainotreenissä reidet ja takapuoli ovat hellinä kun kyykkään vaikka 100 kertaa. Palautuminen tosin on jo nopeaa.

Kannattaa vähän perehtyä lihasharjoittelun perusteisiin. Tuollainen treeni ei (käytännössä) kasvata lihasmassaa tai -voimaa. Voi olla yleisellä tasolla ihan hyvää jumppaa, mutta jos lihakset ovat tavoitteena, tuollainen treeni on kaukana ideaalista. Tyhjää parempaa toki varmasti.

En halua lisää lihaksia vaan terveen kropan ja liikkuvuutta. Nautin esimerkiksi tanssista ja harrastan sambaa ja salsaa. Ei kiinnosta mikään salitreeni. Minulle sopii tämä tapa liikkua.

Vierailija
219/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo en tosiaan tajua mitä kehossa tapahtuu. Tuntuu ettei voisi syödä YHTÄÄN MITÄÄN. Jos söisi jatkuvasti 'normaaliin' tapaan 5 ateriaa kunnon ruokaa päivässä, painaisin varmasti 120 kg tällä hetkellä. Pakko välillä paastota ja silti kiloja kertyy!

5 ateriaa on normaalia? Huhh…

Pätkäpaasto ja vähähiilihydraattinen ruokavalio toimii täällä, en rajoita kaikkia hiilareita koko ajan, mutta hedelmiä, sokeria, valkoista riisiä, vehnäjauhoja yms syön tosi harvoin. Hyvää proteiinia ja enemmän kasviksia tilalle. 3 ateriaa päivässä riittää yleensä, välipalana silloin tällöin pähkinät ja porkkana tms. Liikuntaa mahd. paljon, kävely/juoksu, jooga, kuntosali 2-3 krt vkossa.

Vierailija
220/260 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein elämäntapamuutoksen ja sain painoa rutkasti pois, mutta takaisinhan se tuli korkojen kanssa. Ei auttanut vaikka tein ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan ja lisäsin, aina oli nälkä. Jos söin riittävästi ja oli hyvä olla, niin painokin nousi. Lopulta oli pakko hakea Wegovyä ja nyt vihdoin paino putoaa kunnolla ja ruokaa menee murto-osa entisestä. Ärsyttää tämän kalleus, 200 euroa on melkoisen paljon nettorahaa joka kuukausi. Nyt ei ole esimerkiksi varaa autoa vaihtaa vaikka pitäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi