Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköautojen verotusta aiotaan koventaa

Vierailija
01.10.2026 |

Tää oli viimeinen naula arkkuun niiden sähköautojen osalta.

Ensin akku-uudistus jolloin akku hajoutuessaan täytyisi kokonaan vaihtaa uuteen (ja sähkömersussa se hinta on 78 000€). Ja nyt verotusta aiotaan koventaa jolloin se tulee jo kalliimmaksi kuin bensa-autolla tai hybridillä???

Myyn sähköautoni pois, ja siirryn bensa-autoiluun takaisin..

T:turhautunut

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein. sitäpaitsi datakeskusten myötä suomeen saadaan aikaan sähköpula, joten milläs latailet, kun ei ole sähköä tarjolla.

Vierailija
22/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, sähköautoilijoiden on syytä maksaa osansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alkaa noita sähköautoja löytyä nykyään jo köyhiltäkin, joten niitä pitää alkaa verottamaan.

sähköautot oli verottomia ja yhteiskunnan tukemia vain niin kauan kuin pelkästään rikkailla oli niitä

Ei vaan siksi, että mahdollisimman moni hankkisi sellaisen. Nyt kun monella on, on helppo nostaa veroa ja ottaa rahat pois.

Niin muttakun 95% väestöstä ajaa polttiksilla? Niin onko se 5% jo paljon.

Silloin kun ostin mun sähkörin ja yhäkin, mun naapurustoalueella kaikilla on bensa-auto tai hybridi

T:turhautunut aloittaja

Se on nykyään n. 6,1%, eli noin 165000 täyssähköautoa. Ei se vielä kovin iso määrä ole, mutta on se 165k jotain kun se kerrotaan veron määrällä.

Mun kotikadulla on 1 täyssähköauto, aika lailla linjassa tuon yleisen 1täyssähkö per 16-17 autoa suhteen kanssa.

Vierailija
24/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja nyt verotusta aiotaan koventaa jolloin se tulee jo kalliimmaksi kuin bensa-autolla tai hybridillä???"

No ei taatusti tule. Taisit nukkua matikan tunnit.

Ihan tiedoksi vain tähännäin niin meijän taloudessa kakkosauton virkaa toimittanut bensa-auto (ajettu vuodessa 18 000km) on ollut halvempi ylläpitokustannuksiltaa kuluneen vuoden aikana kuin ID.4 (ajettu vuodessa 22 000km). Bensan €/km on ollut 0,13 senttiä ja sähkärin 0,21€.

Ei se sähköautoilu ollutkaan niin halpaa ja jos tosissaan tulee kovat verot päälle niin aika huonolta näyttää tilanne

Vierailija
25/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaverin sähköautossa on ollut paljon vikoja kuulemma🤔

Vierailija
26/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rankka verotus sitten keksitään kun sitten suuret ikäluokat jo alkaa lopettaa  autoilun.

Vierailija
27/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa tätä sähkärihäsläystä, haluun tästä jo erooonnn...

T: aloittaja

Vierailija
28/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kialla kanssa hyvät itsestäänlataavat, toinen Niro menossa ja ei paljoa bensa maistu"

Todella pihilläkin bensa-autolla saat nykyhinnoilla menemään sataan kilometriin vähintään 10 euroa. Sähköautolla pääset parilla eurolla kun lataat halpaan aikaan.

Vierailija
29/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hohhoijaa tätä sähkärihäsläystä, haluun tästä jo erooonnn..."

Sinulla ei edelleenkään ole sähkäriä.

Vierailija
30/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun työkaverin sähköautossa on ollut paljon vikoja kuulemma🤔"

Ja mun serkun kummin kaima sai Rodokselta vatsapöpön.

Vierailija
31/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kialla kanssa hyvät itsestäänlataavat, toinen Niro menossa ja ei paljoa bensa maistu"

Todella pihilläkin bensa-autolla saat nykyhinnoilla menemään sataan kilometriin vähintään 10 euroa. Sähköautolla pääset parilla eurolla kun lataat halpaan aikaan.

Joku täällä oman kokemuksen perusteella sanoi ihan muuta mitä väität, ja kuulostaa nyt uskottavammalta kuin sinun huutelusi. Ei yksi matka lappiin määrää kokonaiskustannuksia. Itsekin yllättysin jonkin verran että tähän on yllättävän paljon palanut rahaa, ja oman laskelmanikin mukaan itselataava hybridi tulisi halvemmaksi

T:turhautunut aloittaja

Vierailija
32/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan tiedoksi vain tähännäin niin meijän taloudessa kakkosauton virkaa toimittanut bensa-auto (ajettu vuodessa 18 000km) on ollut halvempi ylläpitokustannuksiltaa kuluneen vuoden aikana kuin ID.4 (ajettu vuodessa 22 000km). Bensan €/km on ollut 0,13 senttiä ja sähkärin 0,21€."

Näkisin mielellään laskelma ja mitä kuluja tuohon on tullut.  Tuossa kun pelkästään bensaan olet kuluttanut parisen tonnia noilla kilometreilla ja nykyisillä hinnoilla.

Vierailija
33/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hohhoijaa tätä sähkärihäsläystä, haluun tästä jo erooonnn..."

Sinulla ei edelleenkään ole sähkäriä.

Ja todisteet? Ja kyllä mulla valitettavasti on, miksi olisin muuten tehnyt tän koko huolenaiheisen aloituksen???. Mulla on ollut 4 vuotta Nissan Leaf

Vierailija
34/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

T:aloittaja

Vierailija
35/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihan tiedoksi vain tähännäin niin meijän taloudessa kakkosauton virkaa toimittanut bensa-auto (ajettu vuodessa 18 000km) on ollut halvempi ylläpitokustannuksiltaa kuluneen vuoden aikana kuin ID.4 (ajettu vuodessa 22 000km). Bensan €/km on ollut 0,13 senttiä ja sähkärin 0,21€."

Näkisin mielellään laskelma ja mitä kuluja tuohon on tullut.  Tuossa kun pelkästään bensaan olet kuluttanut parisen tonnia noilla kilometreilla ja nykyisillä hinnoilla.

Kyllä edellisen löpinä on helppo uskoa kun verrataan taas jotain vanhaa puhkinussittua bensakotteroa uuteen sähköautoon. Sitten ollaan aidosti ihmeissään että uudessa autossa on suuremmat kokonaiskustannukset kuin vanhassa rottelossa, joten sähköautot on P4SK0JA!!1

Vierailija
36/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joku täällä oman kokemuksen perusteella sanoi ihan muuta mitä väität, ja kuulostaa nyt uskottavammalta kuin sinun huutelusi. "

Bensan hinta nyt n. 2,3e/l x 4.5l/100 km = 10.35 e.

Sähkön hinta halpana aikana veroineen ja siirtoineen noin 10snt/kWh x 20 kwh/100km = 2,0 e

Enkä nyt ihan heti keksi mitkä sähköautoilun lisäkulut kuroisivat tuon eron umpeen. Mutta kerro sinä jos tiedät.

Vierailija
37/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työkaverin sähköautossa on ollut paljon vikoja kuulemma🤔

Sun työkaverilla on vanha lada niinkuin sullakin, Kolja

Vierailija
38/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin vapaamatkustelu loppuu. Vihreä siirtymä rahastaa meitä, rahastetaan mekin heitä.

t. veronmaksaja, saava osapuoli

Vierailija
39/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja todisteet? Ja kyllä mulla valitettavasti on, miksi olisin muuten tehnyt tän koko huolenaiheisen aloituksen???. Mulla on ollut 4 vuotta Nissan Leaf"

Ok. Ja kerro sitten mitkä ovat ne valtavat kulut jotka tekevät sen Leafisi kalliimmaksi kuin vastaavan ikäinen ja hintainen bensa-auto.

Vierailija
40/78 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköspede luuli, että ilmaisten lounaat jatkuu ikuisesti. Kaikilla puolueilla listalla sähköautoilun verotuksen nosto. Paitsi vihreillä ei ehkö ole. He maksattaa rikkaiden etuilun kansalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän