Häät erillisillä jatkoilla
Kaipaisin ajatuksia ja kokemuksia häistä, joissa on järjestetty erilliset jatkot itse juhlien jälkeen. Vihkimisen jälkeen meillä on tarkoituksena pitää rento ruokailu johon myös lapset saavat tulla. Illaksi olemme suunnitelleet jatkoja erillisessä tilassa. Juhlien väliin olimme suunnitelleet siirtymäaikaa, jotta vieraat saavat rauhassa viedä lapset hoitoon, sekä myöskin me saamme mahdollisuuden sanoa heipat ja kiitokset niille, jotka menevät kotiin. Ajatuksena on, ettei kenenkään tarvitsisi tuntea jäävänsä jostain paitsi. VIrallinen osuus päättyy sinne ruokailuun. Loppuun myös sanottakoon, ettei häistä ole tulossa millään muotoa perinteiset, koska emme välitä semmoisesta. Itse vihkiminen on ehkä ainoa perinteinen asia koko päivässä mutta siihen se sitten jääkin.
Kommentit (103)
Jokainen pari saa tehdä sellaisen juhlan mikä tuntuu heistä parhaalta. Silloin juhlitaan hääparia, tärkeintä ei ole kenenkään yksittäisen muun ihmiset toiveet.
Eniten keskustelupalstalla ärsyttää monien kova himo vetää viinaa. Jos häissä vieraille tärkeintä on vetää pää täyteen, niin kai ne voivat juhlia kenen tahansa häitä minä tahansa viikonloppuna ja yksin tai oman ryyppyporukan kanssa?
Itse join muistaakseni yhden drinkin häissä joskus 21:00 jälkeen, vaimo samoin. Pian sen jälkeen lähdimme kaksistaan yöpaikkaan. Edelleen on mukavaa, että on muisto häistä, eikä viina vienyt kaikkia muistikuvia. Tapahtuma on vain kerran elämässä, viinalla saat vietyä muistin vaikka joka viikko, jos se on tavoittelemisen arvoista.
Olen huomannut sen, että nykyään osa kutsuu häihin vain oman ryyppyporukan. Jos se on tärkeintä elämässä, niin suon sen heille. Minulle oli tärkeintä se, että häissä oli molemmat mummoni (heidän miehet olivat jo kuolleet), paikalla oli vanhempani, sisarukseni, serkkuni, parhaat kaverini. Tilaisuus oli yhtä tärkeä kuin ylioppilasjuhla, sain näyttää että olen nyt onnistunut. Tällä kertaa en yksin, vaan toisen kanssa yhdessä. Ja tänään melkein 30 vuotta myöhemmin voin sanoa, että kiva kun on mukavat muistot häistä. Mummot, vanhemmat, puolet sisaruksistakin ovat kuolleet, mutta ollaan pariskuntana edelleen elossa, toivottavasti mahdollisimman pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tuollaisissa häissä. Oli muuten huippukivaa ja juhlittiin aamuun asti!
Olen ollut tuollaisissa mökkikauden avajaisissa, valmistujaisjuhlissa ja 40v synttäreillä. Kivaa on ollut, mutta tuollaiset häät tarkoittaa sitä, että ei osata juhlia kuin yhdellä tavalla ja vain tietyn porukan kanssa. Miksi tuhlata rahaa yhdessä syömiseen, kun voi samantien pienellä porukalla viettää pubi-iltaa?
Vierailija kirjoitti:
Joku jää aina paitsi. Ei ole varaa vaatteisiin, kampaajaan, matkaan, lahjaan, polttareihin. jne.
Ei saa lapsenvahtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo siirtymäaika ei kuulosta hyvältä varsinkaan pitkänmatkalaisille. Mitä sellaiset tekee sillä aikaa joiden ei tarvitse viedä lapsia hoitoon tai mennä muuallekaan? Istuvat jossain tyhjänpanttina kaksi tuntia ja odottavat että juhlat joskus jatkuisivat?
Pitkänmatkalaiset ymmärtävät, että heidän on aika palata kotiin pilaamasta häitä.
Tätähän se käytännössä tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tuollaisissa häissä. Oli muuten huippukivaa ja juhlittiin aamuun asti!
Olen ollut tuollaisissa mökkikauden avajaisissa, valmistujaisjuhlissa ja 40v synttäreillä. Kivaa on ollut, mutta tuollaiset häät tarkoittaa sitä, että ei osata juhlia kuin yhdellä tavalla ja vain tietyn porukan kanssa. Miksi tuhlata rahaa yhdessä syömiseen, kun voi samantien pienellä porukalla viettää pubi-iltaa?
Jonkun ne häät pitää maksaakin siihen kutsussa olevaan tilinumeroon.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat jatkot ovat ne missä sulho kourii humalassa kaason persettä
Ja morsian ryöstetään eikä ihan heti palauteta!🤭
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pari saa tehdä sellaisen juhlan mikä tuntuu heistä parhaalta. Silloin juhlitaan hääparia, tärkeintä ei ole kenenkään yksittäisen muun ihmiset toiveet.
Eniten keskustelupalstalla ärsyttää monien kova himo vetää viinaa. Jos häissä vieraille tärkeintä on vetää pää täyteen, niin kai ne voivat juhlia kenen tahansa häitä minä tahansa viikonloppuna ja yksin tai oman ryyppyporukan kanssa?
Itse join muistaakseni yhden drinkin häissä joskus 21:00 jälkeen, vaimo samoin. Pian sen jälkeen lähdimme kaksistaan yöpaikkaan. Edelleen on mukavaa, että on muisto häistä, eikä viina vienyt kaikkia muistikuvia. Tapahtuma on vain kerran elämässä, viinalla saat vietyä muistin vaikka joka viikko, jos se on tavoittelemisen arvoista.
Olen huomannut sen, että nykyään osa kutsuu häihin vain oman ryyppyporukan. Jos se on tärkeintä elämässä, niin suon sen heille. Minulle oli tärkeintä se, että häissä oli molemmat mummoni (heidän miehet olivat jo kuolleet), paikalla oli vanhempani, sisarukseni, serkkuni, parhaat kaverini. Tilaisuus oli yhtä tärkeä kuin ylioppilasjuhla, sain näyttää että olen nyt onnistunut. Tällä kertaa en yksin, vaan toisen kanssa yhdessä. Ja tänään melkein 30 vuotta myöhemmin voin sanoa, että kiva kun on mukavat muistot häistä. Mummot, vanhemmat, puolet sisaruksistakin ovat kuolleet, mutta ollaan pariskuntana edelleen elossa, toivottavasti mahdollisimman pitkään.
Monet ihmiset tietävät, että yhden drinkin ja muistinmenetyksen väliin mahtuu paljon tapoja käyttää alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Jätän rennot häät väliin, koska ne on yleensä sellainen sisäpiirijuttu, jossa pienellä porukalla on kivaa ja loput (sukulaiset ja ns. pakkokutsutut kavereitten avecit) on vain rekvisiittana.
Jatkojuhlat vain pienelle porukalle (ei minulle) jo kertoo sen, että olen kutsuttuna vain siksi, että hyvät tavat tms. sitä edellytti. Koskaan en ole lähtenyt häistä viemään lapsia hoitoon ja palannut juhliin, joko kokonaan lapsettomat tai lapselliset juhlat.
En tajunnut. Jos jatkoille ei ole kutsuttu erikseen porukkaa nimeltä, vaan periaate on että ne jatkavat juhlimista jotka haluavat, mikä saa sinut ajattelemaan ettei sinua haluta mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo siirtymäaika ei kuulosta hyvältä varsinkaan pitkänmatkalaisille. Mitä sellaiset tekee sillä aikaa joiden ei tarvitse viedä lapsia hoitoon tai mennä muuallekaan? Istuvat jossain tyhjänpanttina kaksi tuntia ja odottavat että juhlat joskus jatkuisivat?
Pitkänmatkalaiset ymmärtävät, että heidän on aika palata kotiin pilaamasta häitä.
Mikä siis estää niitä pitkänmatkalaisia siirtymästä sinne jatkopaikkaan muiden vanavedessä tai jopa rinnalla?
Mitä oikein tarkoittaa tuo, että ei ole perinteisiä häitä? Niitäkin kun on vaikka miten monenlaisia alkaen siitä, että hääpari istuu kartanon salissa ja palvelusväki tanssiin väentuvassa päättyen vaikka siihen, että mennään vihkimisen jälkeen kahdestaan syömään. Jos häissä on ruokaa, kahvia ja kakku, niin ollaan aika lailla perinteisellä meiningillä, vaikka miten selittäisi, että ollaan ihan rennosti.
Hassua, miten hääväki ennen juhli hääparia ja onneaan, nykyisin keskipisteenä on rento tunnelma, jollaisen saa aikaan vaikka lötköttämällä kotisohvalla villasukat jalassa. Mitä sitä parisuhdetta juhlimaan sen kummemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi viettää pubi-iltaa, kun voi viettää hääjuhlaa syöden ja myöhemmin tanssien?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siis estää niitä pitkänmatkalaisia siirtymästä sinne jatkopaikkaan muiden vanavedessä tai jopa rinnalla?
Ai lähteä mukaan jonkun kotiin kun se on viemässä lapsia pois ja käy vaihtamassa vaatteet?
"Ai lähteä mukaan jonkun kotiin kun se on viemässä lapsia pois ja käy vaihtamassa vaatteet?"
Eivät ne kaikki jatkoille menijät käy viemässä mitään lapsia tai vaihda vaatteitaan. Mitä kummaa nyt taas.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin tuollaisissa hirvipeijaisissa. Vanhukset ja lapsiperheet lähti kotiin kun pieni porukka jäi ryyppämään. Kaikki juhlat on nykyään tuollaisia vaikka ap kuvittelee idean olevan jotenkin uniikki. Virallinen osuus ns pakkopulla ja sitten se rentomeininki. Korkkarit kattoon tää ilta on meille…aamuun saakka tanssimaan. Girl power💪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi viettää pubi-iltaa, kun voi viettää hääjuhlaa syöden ja myöhemmin tanssien?
Kysy ap:lta, hän on vuokrannut pubimaisen tilan baaritiskeineen ja peleineen, varsinainen juhla on vasta illalla, kun päiväjuhlassa olleista pakkokutsutuista ja lapsista on päästy eroon.
Vierailija kirjoitti:
Sinun mielestäsi jokainen pari saa järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa, mutta koko loppuviestin kritisoit muiden häitä ja ylistät omiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin tuollaisissa hirvipeijaisissa. Vanhukset ja lapsiperheet lähti kotiin kun pieni porukka jäi ryyppämään. Kaikki juhlat on nykyään tuollaisia vaikka ap kuvittelee idean olevan jotenkin uniikki. Virallinen osuus ns pakkopulla ja sitten se rentomeininki. Korkkarit kattoon tää ilta on meille…aamuun saakka tanssimaan. Girl power💪
Juuri näin, "virallinen osuus" ja "varsinainen juhla omalla porukalla", tuollaisiahan kaikki juhlat alkaa olla. Ei tuossa ole mitään uniikkia tai omaa. Varsinainen erikoisuus olisi, jos koko juhla olisi tarkoitettu kaikille kutsutuille!
Vierailija kirjoitti:
Minusta hyvä idea. Ne jotka haluavat bailata, saavat bailata, ja lapsiperheet ja kuivakurkut saavat osallistua mutta eivät joudu paheksumaan muiden hauskanpitoa otsat kurtussa.
Olin tuollaisissa häissä kerran. Ruokailu tapahtui ravintolassa, josta siirryttiin muistaakseni noin klo 21 viereiseen saman puljun tilaan tanssimaan ja ryypiskelemään.
Tämä! Paitsi ettei niillä ole pelkästään otsat kurtussa vaan koko naama norsunelimellä;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy ap:lta, hän on vuokrannut pubimaisen tilan baaritiskeineen ja peleineen, varsinainen juhla on vasta illalla, kun päiväjuhlassa olleista pakkokutsutuista ja lapsista on päästy eroon.
Miksi ei voisi nauttia juhlien molemmista osuuksista yhtälailla? En tajua tuota logiikkaa ollenkaan.
Todella rasittavaa vaihtaa paikkaa kesken juhlien. Mieluummin samassa paikassa aamuun asti. Lapsenvahdit voivat hakea lapset nukkumaan tai jättää kotiin jo alun perinkin.