Häät erillisillä jatkoilla
Kaipaisin ajatuksia ja kokemuksia häistä, joissa on järjestetty erilliset jatkot itse juhlien jälkeen. Vihkimisen jälkeen meillä on tarkoituksena pitää rento ruokailu johon myös lapset saavat tulla. Illaksi olemme suunnitelleet jatkoja erillisessä tilassa. Juhlien väliin olimme suunnitelleet siirtymäaikaa, jotta vieraat saavat rauhassa viedä lapset hoitoon, sekä myöskin me saamme mahdollisuuden sanoa heipat ja kiitokset niille, jotka menevät kotiin. Ajatuksena on, ettei kenenkään tarvitsisi tuntea jäävänsä jostain paitsi. VIrallinen osuus päättyy sinne ruokailuun. Loppuun myös sanottakoon, ettei häistä ole tulossa millään muotoa perinteiset, koska emme välitä semmoisesta. Itse vihkiminen on ehkä ainoa perinteinen asia koko päivässä mutta siihen se sitten jääkin.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
"No niinhän tuossa aloituksessa kuvaillaan. Vttu nyt tätä teidän lukutaitoa."
Ei kuvailla. Vttu nyt sitä sinun mielikuvitustasi.
Kyllä minäkin sen ymmärrän pitkänä väliaikana jos sinä aikana ehtii käydä kotona ja hääpari ehtii karkottaa ei-toivotut jatkoilijat pois. Ja vaikka sinne jatkopaikkaan voisi siirtyä heti, niin mitä ne heti menneet tekee siellä sillä aikaa kun odottavat juhlien taas jatkuvan?
Mielestäni nämä on ihan hyviä pointteja tuoda ap:n tietoisuuteen niiltä joilla on jo kokemusta vastaavista tilanteista vietaina.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monetko jatkot on kirkon jälkeen. Hääjuhla mielestäni riittää hyvin ja ruokailu sekä kahvit. Jotain ohjelmaa mut ei mitää morsianryöstöjä. Turkin kukaan jaksa sen jälkeen mihkään jatkoille. Ja hääpäivä on muutenkin jännä hääparille että suosittelen että jatkot pitää kahdestaan hääpari. Ite menny naimisiin joten tiedän että jännä päivä vie kyllä mehut.
Surullista jos ei ihminen edes omana hääpäivänään jaksa kuin kahvitella. Toki jos menee naimisiin 90-vuotiaana niin ymmärrettävää.
Edellisissä häissä, joissa olin vieraana, morsian, sulho ja muutama vieras juhlivat ja tanssivat aamuseitsemään asti.
Mulle riittää että tanssii iltaseiskaan, varsinkin jos on aloittanut 18.55
Tulee kalliiksi se viisiminuuttinen. :D Toisaalta ei siinä ehdi vieraille mitään tarjoilemaan, mutta tilavuokra toki varmaan maksetaan vuorokaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No niinhän tuossa aloituksessa kuvaillaan. Vttu nyt tätä teidän lukutaitoa."
Ei kuvailla. Vttu nyt sitä sinun mielikuvitustasi.
Kyllä minäkin sen ymmärrän pitkänä väliaikana jos sinä aikana ehtii käydä kotona ja hääpari ehtii karkottaa ei-toivotut jatkoilijat pois. Ja vaikka sinne jatkopaikkaan voisi siirtyä heti, niin mitä ne heti menneet tekee siellä sillä aikaa kun odottavat juhlien taas jatkuvan?
Mielestäni nämä on ihan hyviä pointteja tuoda ap:n tietoisuuteen niiltä joilla on jo kokemusta vastaavista tilanteista vietaina.
Eri
Minä ymmärsin niin, että siirtymäaika tarkoittaa ettei sinne juhlapaikalle lähdetä tukka putkella suoraan seuraavaan ohjelmaan, vaan siirrytään omaan tahtiin joko heti tai kun on viety lapset kotiin. Ja mistään karkottamisestahan ap ei myöskään puhunut, vaan että hääpari kiittää ja hyvästelee juhlapaikalla ne jotka eivät aio jatkoilla.
mikä ihmeen siirtymäaika?
mitä ne lapsettomat tekee siirtymäaikana? lähtee kotiin, kun eivät viitsi odottaa, että juhlat alkaa myöhässä lapsellisten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tuollaisissa häissä. Oli muuten huippukivaa ja juhlittiin aamuun asti!
Mä olin tuollaisissa hirvipeijaisissa. Vanhukset ja lapsiperheet lähti kotiin kun pieni porukka jäi ryyppämään. Kaikki juhlat on nykyään tuollaisia vaikka ap kuvittelee idean olevan jotenkin uniikki. Virallinen osuus ns pakkopulla ja sitten se rentomeininki. Korkkarit kattoon tää ilta on meille…aamuun saakka tanssimaan. Girl power💪
Juuri näin, "virallinen osuus" ja "varsinainen juhla omalla porukalla", tuollaisiahan kaikki juhlat alkaa olla. Ei tuossa ole mitään uniikkia tai omaa. Varsinainen erikoisuus olisi, jos koko juhla olisi tarkoitettu kaikille kutsutuille!
Mikset sitten mene sinne jatkoille, vaan lähdet naama norsuveellä kotiin kiukuttelemaan?
Koska en kuulu sisäpiiriin, joka saa kutsun jatkoille! Kuulun yleensä siihen porukkaan, jolle hienovaraisesti kerrotaan, että jäisitkö siivoamaan hääkoristeluja pois, kun me jatketaan tästä eteenpäin. No en jää, osaan jättää toiveen omaan arvoonsa ja palaan kotiin. Tai hotelliin.
Jotenkin en ihmettele, ettei sinua "kutsuta" iltajuhlaan. Vaikutat oikein ilopilleriltä.
Vierailija kirjoitti:
mitä ne lapsettomat tekee siirtymäaikana? lähtee kotiin, kun eivät viitsi odottaa, että juhlat alkaa myöhässä lapsellisten vuoksi.
No itse olen tehnyt vastaavissa tilanteissa seuraavaa:
-kysynyt etukäteen joltain tutulta (lähellä asuvalta) vieraalta, sopiiko tulla heille laittautumaan/etkoilemaan, kunnes päästään jatkopaikkaan.
-kysynyt saman tutulta, jolla hotellihuone varattuna paikkakunnalta.
-mennyt omaan hotellihuoneeseeni (ja ottanut tarvittaessa muita vieraita mukaan valmistautumaan.
Voit valita sopivan vaihtoehdon. Niin ja jos et uskalla kysyä noin pelottavaa asiaa ihmisiltä tai hankkia itsellesi majoituspaikkaa (kyse oli pitkänmatkalaisista, kuka hitto lähtee yöllä juhlien jälkeen ajamaan satoja kilometrejä), niin sitten ei auta, kun mennä naama näkkärillä päiväjuhlaan ja kotiutua sen jälkeen (tai jättää juhlat väliin).
Mielestäni hyvä idea että jonkun ajan kuluttua ruuan jälkeen lapset viedään pois ja jos alkoholia nautitaan että jatkot ovat ilman lapsia.
Valomerkki puolta tuntia ennen, että ehtii syömään, yms ennen kuin juhlat keskeytetään ja osa siirtyy toisiin juhliin? Ja päiväkahvilla ei ole tarjolla alkoa?
Ja saa valita kumpaan osallistuu? Onko iltapalaa?
Heh, onnea ja menestystä ilmoittautumisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tuollaisissa häissä. Oli muuten huippukivaa ja juhlittiin aamuun asti!
Mä olin tuollaisissa hirvipeijaisissa. Vanhukset ja lapsiperheet lähti kotiin kun pieni porukka jäi ryyppämään. Kaikki juhlat on nykyään tuollaisia vaikka ap kuvittelee idean olevan jotenkin uniikki. Virallinen osuus ns pakkopulla ja sitten se rentomeininki. Korkkarit kattoon tää ilta on meille…aamuun saakka tanssimaan. Girl power💪
Juuri näin, "virallinen osuus" ja "varsinainen juhla omalla porukalla", tuollaisiahan kaikki juhlat alkaa olla. Ei tuossa ole mitään uniikkia tai omaa. Varsinainen erikoisuus olisi, jos koko juhla olisi tarkoitettu kaikille kutsutuille!
Mikset sitten mene sinne jatkoille, vaan lähdet naama norsuveellä kotiin kiukuttelemaan?
Mietipä hetki, miten juhlittava(t) suhtautuu siihen, että jatkoille tulee kutsumatonta väkeä! Joka siis kuvittelee, että kutsu juhliin tarkoittaa myös jatkoja, vaikka niitä ei ole mainittu.
Kuka näistä on siis kutsumatonta väkeä? Jos tarkoitus on että ne jatkavat iltajuhlaan jotka haluavat?
Eihän iltajuhlat ole niille, jotka juhlia haluavat vaan erilliselle pienemmälle porukalle! Heille kerrotaan jo kutsussa, missä juhlat jatkuvat, muille tulee se perinteinen hääkutsu yhteen ainoaan paikkaan.
Okei, tällaisestakaan en ole koskaan kuullut. Maalaishommia varmaan. Eikä ap puhunut mistään tällaisesta.
Tää on nimenomaan maalaishommia! Tänä kesänä olin kolmissa maalaishäissä Espoossa ja Kirkkonummella, kaikissa oli tuo sama kutsutapa eli vain osalle kutsu iltajuhlaan. Hääparit oli kaikki helsinkiläisiä, jotka halusi häänsä rahan takia muualle kuin pääkaupunkiin ja kaiketi he sitten ottivat tuollaisen tollotavan, jossa porukka jaettiin kahtia jo alusta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kysynyt etukäteen joltain tutulta (lähellä asuvalta) vieraalta, sopiiko tulla heille laittautumaan/etkoilemaan, kunnes päästään jatkopaikkaan.
-mennyt omaan hotellihuoneeseeni (ja ottanut tarvittaessa muita vieraita mukaan valmistautumaan.
Voit valita sopivan vaihtoehdon. Niin ja jos et uskalla kysyä noin pelottavaa asiaa ihmisiltä tai hankkia itsellesi majoituspaikkaa (kyse oli pitkänmatkalaisista, kuka hitto lähtee yöllä juhlien jälkeen ajamaan satoja kilometrejä), niin sitten ei auta, kun mennä naama näkkärillä päiväjuhlaan ja kotiutua sen jälkeen (tai jättää juhlat väliin).
Tai menee porukalla johonkin lähipubiin. Tai jättää pakkopulla osuuden välistä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hyvä idea että jonkun ajan kuluttua ruuan jälkeen lapset viedään pois ja jos alkoholia nautitaan että jatkot ovat ilman lapsia.
Ruuan jälkeen on kakunleikkuu, kiva juttu, että lapsiperheet on sen aikana muualla?
Jos lapset pitää viedä pois, niin samalla matkalla sitä lähtee itsekin kotiin, ei ne alkoholipitoiset iltajuhlat niin kivoja ole, että haluaa ajaa edestakaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä menet sinne omaan hotellihuoneeseen, joka saattaa varsin hyvin olla 30 km päässä. Jos omalla autolla, niin palaatko taksilla?
Jotenkin ihanan suloista kuvitella, että hääpaikan ja majoituksen väli on niin lyhyt, että siinäpä kävelen.
Vierailija kirjoitti:
Valomerkki puolta tuntia ennen, että ehtii syömään, yms ennen kuin juhlat keskeytetään ja osa siirtyy toisiin juhliin? Ja päiväkahvilla ei ole tarjolla alkoa?
Ja saa valita kumpaan osallistuu? Onko iltapalaa?Heh, onnea ja menestystä ilmoittautumisten kanssa.
Estävätkö nuo jatkot siis mielestäsi alkoholitarjoilun ruoan ja jälkiruoan kanssa? Miksi?
Ja tarkoitus on siis kaikkien osallistua koko juhlaan, mutta jatkot ovat erikseen jotta ne, jotka eivät bailaa, voivat poistua ja bailaajat pääsevät siihen tarkoitukseen osoitettuihin tiloihin. En siis ole ap, mutta yleensä tuollaisissa juhlissa näin.
Jos häät olisi vaan yhdessä paikkaa, niin sieltä voisi väki valua pois omia aikojaan ilman että siitä tehdään numeroa. Lapsiperheet lähtee kun lapsia nukuttaa ja vanhukset lähtee sitten kun eivät enää jaksa juhlia. Käyvät sanomassa heipat hääparille, kiittävät juhlista ja lähtevät vähin äänin.
Ap:n juhlissa on kokonaan oma juhlanumeronsa se, että mummot ja lapset ja muut bileiltaan ei-toivotut henkilöt poistetaan juhlista. Kärjistetysti sanottu, mutta käytännössä tarkoittaa juuri sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuan jälkeen on kakunleikkuu, kiva juttu, että lapsiperheet on sen aikana muualla?
Jos lapset pitää viedä pois, niin samalla matkalla sitä lähtee itsekin kotiin, ei ne alkoholipitoiset iltajuhlat niin kivoja ole, että haluaa ajaa edestakaisin.
Juuri siksi on hyvä että jatkot ovat erikseen. Ne joiden mielestä ne eivät ole kivoja, voivat siirtyä luontevasti muihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos häät olisi vaan yhdessä paikkaa, niin sieltä voisi väki valua pois omia aikojaan ilman että siitä tehdään numeroa. Lapsiperheet lähtee kun lapsia nukuttaa ja vanhukset lähtee sitten kun eivät enää jaksa juhlia. Käyvät sanomassa heipat hääparille, kiittävät juhlista ja lähtevät vähin äänin.
Ap:n juhlissa on kokonaan oma juhlanumeronsa se, että mummot ja lapset ja muut bileiltaan ei-toivotut henkilöt poistetaan juhlista. Kärjistetysti sanottu, mutta käytännössä tarkoittaa juuri sitä.
Miten poistetaan? Ap sanoi aloituksessaan että ne lähtevät ihan itse jotka eivät halua jatkoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi on hyvä että jatkot ovat erikseen. Ne joiden mielestä ne eivät ole kivoja, voivat siirtyä luontevasti muihin hommiin.
Ja samoin voi tehdä ne jotka eivät halua teennäisesti päiväkahvitella vanhusten ja lapsiperheiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en kuulu sisäpiiriin, joka saa kutsun jatkoille! Kuulun yleensä siihen porukkaan, jolle hienovaraisesti kerrotaan, että jäisitkö siivoamaan hääkoristeluja pois, kun me jatketaan tästä eteenpäin. No en jää, osaan jättää toiveen omaan arvoonsa ja palaan kotiin. Tai hotelliin.
Jotenkin en ihmettele, ettei sinua "kutsuta" iltajuhlaan. Vaikutat oikein ilopilleriltä.
Tiedän, olen se kiltti myöntyjä, jolle on helppo vyöryttää tehtäviä. Harrastan joukkoelajia ja olen ollut mukana opiskelijajärjestössä, joten erilaisia kaveripiirejä on useita. Aika usein oletetaan, että harrastepiiri on se porukka, joka mielellään talkoilee häissä, joten en minä ole se ainoa, jonka oletetaan siivoavan jäljet, koko höntsäpeliporukka ohjeistetaan keräämään koristeita, kun lähin ystäväporukka siirtyy jatkoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä menet sinne omaan hotellihuoneeseen, joka saattaa varsin hyvin olla 30 km päässä. Jos omalla autolla, niin palaatko taksilla?
Jotenkin ihanan suloista kuvitella, että hääpaikan ja majoituksen väli on niin lyhyt, että siinäpä kävelen.
No vaikka autolla sinne majoituspaikkaan (jos päiväjuhla ollut holiton) ja taksilla/kuskin autolla jatkopaikkaan.
En ole saanut koskaan tehtyä ongelmaa mistään siirtymisistä, vaan nauttinut tapahtumista. Jos koet kaikki vaihtoehdot mahdottomiksi/ahdistusta herättäviksi, lienee parempi jättää sellaiset tapahtumat väliin.
Ihmisten oma-aloitteisuus tuntuu pufonneen pakkaden puolelle. Hääparin pitäisi miellyttää jokaista uniikkia hiutaletta sen sijsan, että aikuiset ihmiset ratkoisivat ihan itse logistiikka/muut pulmansa.
Sitä +90 vuotiasta suvun matri/patriarkkaa yleensä normaali suvuissa autetaan selviytymään haasteista
Hä ?