Kokoomus ei tavoittele maksussa olevien eläkkeiden leikkaamista, Orpo sanoi
Orpo: Tavoitteena ei maksussa olevien eläkkeiden leikkaaminen
Puheenjohtaja Petteri Orpo korosti, että maksussa oleviin eläkkeisiin kuuluu erittäin vahva omaisuudensuoja.
Leikkaukset kohdennettaisiin tuleviin eläkkeisiin.
(MTV Uutiset - tilannetta päivitetään myöhemmin)
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta kertaa niitä tulevia eläkkeitä on jo puliveivattu?
Aika vittumaista kun kesken kertymisen saa kyllä sääntöjä muutella ja maaleja siirrellä miten haluavat. No ei mitään uutta kun taisivat muutella aikoinaan myös vapaaehtoisten eläkevakuutusten sääntöjä ja verokohtelua jossakin vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä niin tiesin tämän. Useamman kerran täällä palstallakin tästä varoittanut, kun porukka vouhkannut, että eläkkeitä pitää leikata. Kannattaa varoa mitä toivoo. Eläkejärjestelmän suurimmat häviäjät ovat jo nyt nuoremmat ikäluokat erittäin monesta syystä. Ja eläkeleikkaukset tulee vielä rankaisemaan nuoria ikäluokkia entistä enemmän! Yksinkertainen leikkaus on se, että yksinkertaisesti eläkettä ei kerrykään enää yhtä paljon vuodessa kun aiemmin. Joten nuorempien eläkkeet jäävät pienemmiksi ja siitä tulee se säästö.
Se on jo täyttä totta tänään eläkkeelle jääville. En viitsi luetella, mitä kaikkia etuja heiltä on leikattu ja nuoremmilta vielä lisää. Koko ongelma johtuu siitä, että vuosituhannen vaihteessa työnnettiin päät pensaaseen eläkeongelman edessä. Nyt nuoremmat ovat maksaneet 4-6 kertaisia eläkemaksuja ja saavat puolikkaan eläkkeen. Siitäkin pitää leikata, sillä tiedätte kyllä ketkä tyhjensivät pajazzon tälläkin kerralla.
Jostakin on revittävä sille sankalle joukolle eläkerahat jotka ikinä systeemiin senttiäkään maksamatta tulee nauttimaan takuueläkkeistä sun muista sosiaalietuuksista maahamme koska heillä on siihen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Valtio ei kai maksa työeläkettä joten verotus on ainoa keino puuttua siihen ja jo nyt on olemassa lisävero paremmista eläkkeistä. Kuinka paljon kansaneläkkeestä ja takuueläkkeestä on varaa leikata?
Kansaneläkkeestä ja takuueläkkeestä ei leikata, eikä pienistä työeläkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio ei kai maksa työeläkettä joten verotus on ainoa keino puuttua siihen ja jo nyt on olemassa lisävero paremmista eläkkeistä. Kuinka paljon kansaneläkkeestä ja takuueläkkeestä on varaa leikata?
Niin juuri, eli miten sitten valtio leikkaa eläkkeistä joita se ei itse maksa?
Kokoomus voi haistaa pitkän v i t u n
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä niin tiesin tämän. Useamman kerran täällä palstallakin tästä varoittanut, kun porukka vouhkannut, että eläkkeitä pitää leikata. Kannattaa varoa mitä toivoo. Eläkejärjestelmän suurimmat häviäjät ovat jo nyt nuoremmat ikäluokat erittäin monesta syystä. Ja eläkeleikkaukset tulee vielä rankaisemaan nuoria ikäluokkia entistä enemmän! Yksinkertainen leikkaus on se, että yksinkertaisesti eläkettä ei kerrykään enää yhtä paljon vuodessa kun aiemmin. Joten nuorempien eläkkeet jäävät pienemmiksi ja siitä tulee se säästö.
Ja silti nuoremmat joutuvat maksamaan saatanallisia eläkemaksuja palkastaan. Kannustavaa.
Kuuleppas nyt! Olen juuri eläkkeelle jäänyt ja olen kyllä maksanut eläkemaksuja ihan 18-vuotiaasta asti.Eläke tosin kertyi vasta 23-vuotiaasta ylöspäin.Opiskeluajoilta,työttömyysajoilta,vanhempainvapaalta ei kertynyt.Lisäksi 53-62-vuotiaana maksoin korotettua eläkemaksua joka taisi olla 8,3 prosenttia.Lapsiakin olen tehnyt tähän ihanaan Suomen maahan viisi kappaletta jotka kaikki nyt työelämässä.Ei ne teidän työeläkemaksut sen suurempia ole,päinvastoin niitähän ollaan. laskemassa koska työeläkeyhtiöillä on varallisuutta se tehdä.Turhaa valitusta!!Lisäksi palkkatasonne on kyllä ihan eri sfääreissä mitä meillä 70-luvulla työn aloittaneilla.Eläkkeenne tulee olemaan kaksinkertainen mitä meillä nyt eläkkeelle jäävillä.En nyt puhu minään ökyeläkkeen saajana vaan ihan alle mediaani eläkkeen saajana😏🙂
Vierailija kirjoitti:
Z-sukupolvea rangaistaan kovasti. Kannattaa muuttaa ulkomaille.
Z-sukupolvi on vasta aloitellut työuraansa. Asiat ehtii vielä moneen kertaan muuttua ennen kuin he ovat eläkkeellä. Eniten taitaa taas jälleen kärsiä x-sukupolvi. Boomerit ovat tähän asti vaan nautiskelleet mutta nyt taisi tulla harvennusta heidänkin kukkaroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi mainitsevat, että opiskeluajoilta tai työttömyysajalta ei enää kertyisi eläkettä.
Nuohan on aika uusia ja turhia juttuja.
Joo. Uusien eläkeläisten eläkkeet ovat pienempiä.
Uusien eläkeläisten eläkkeet tulevat olemaan suurempia koska nykyiset paljat ovat suurempia. Kuten eläkeyhtiöt uutisoivat, myönnetyt eläkkeet ovat suurempia kuin aikaisemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne meinaa nussia eläkerahastot omiin hupulointeihinsa ja eu:lle
Vierailija kirjoitti:
Poliitikot pelkäävät eläkkeisiin kajoamista. ELäkeläiset ovat niin suuri äänestäjäryhmä.
Kyllä mua hävettäisi, jos olisin jo työeläkkeellä 5000 eur/kk eikä tarvitsisi osallustua leikkaustalkoisiin. Samaan aikaan opiskelijat joutuvat muuttamaan takaisin vanhempiensa luokse tai pahimmassa tapauksessa lopettamaan opiskelun.
Kansaneläkeläinen on oikeutettu asumistukeen jos asuu vuokralla tai vastikkeeseen saa asumistukea sillä heillä eri säännöt.
Eiköhän Kokoomus ampunut itseänsä nyt. Meni hoitajienkin äänet ja jopa lääkäreiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliitikot pelkäävät eläkkeisiin kajoamista. ELäkeläiset ovat niin suuri äänestäjäryhmä.
Niin, ja ovat hyvin aktiivisia äänestäjiä.
Aivan, nuoret ottakaa mallia. Tärkein tapa vaikuttaa omaan elämäänsä on nimenomaan äänestäminen. Jos teitä nuoria ei nappaa nykyisen hallituksen eläkepolitiikka jossa teidän eläkeikäänne nostetaan ja eläkkeiden kertymistä pienennetään, niin muistakaapa mennä äänestämään sellaista puoluetta, joka keksii jotain teille sopivampaa.
Näinhän me iäkkäämmät sukupolvet olemme tehneet jo kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti nuoremmat joutuvat maksamaan saatanallisia eläkemaksuja palkastaan. Kannustavaa.
Ei se työeläkemaksu ole "saatanallinen", sitähän on tavallaan jopa alennettu, kun kukaan ei enää maksa 8,65 %, vaan kaikki maksavat vain 7,30 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa verottamalla, daa!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta kertaa niitä tulevia eläkkeitä on jo puliveivattu?
Niitä on puliveivattu aina tietyn välein siitä asti kun ne Suomeen tulivat. Eli työeläkejärjestelmä n. vuodesta 1956 ja kansaneläke vuodesta 1939.
Vierailija kirjoitti:
Turun busseissa oli viimeksi mainos PO:sta. Hieno kuva ja "Varsinais suome n hyväksi". sitten vaalien jälkeen keksittiin tehdä junatie koti puoleen. hinta 3000 miljoonaa, kannattamaton. hyvä mainos. kaikkea ei ehkä kerrota
niin se käy.
En ymmärtänyt viestistäsi mitään muuta kuin sen, että vihjaat tunnin junasta.
Todella sekava viesti. Mikä on po?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin eläkeläisenä sanoisin, että se on kuitenkin hyvä, että tulevien nuorten eläke-etuja leikataan 2 mrd euron edestä. Näinhän asian pitääkin olla.
Mikäs siinä on leikatessa kun on itse pyramidihuijauksessa saamapuolella.
Ei olisi kannattanut ärsyttää meitä eläkeläisiä alun perin. Nyt tulee mojova kostoisku meiltä eläkeläisiltä. Sitä saa, mitä tilaa. Te haluaisitte, että eläkkeitä leikataan. Nyt niitä leikataan 2 mrd euron edestä, muttei meiltä eläkeläisiltä.
Senkun kettuilet. Tiesitkö, että Suomi on se maa EU:ssa, joka on joka vuosi menettänyt enemmän koulutettuja kuin mikään toinen EU-maa? Kun itse aikaa sitten ymmärsi, että joutuu maksupuolelle ja pahasti liityin joukkoon. Makselkaa keskenänne miten lystää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa verottamalla, daa!
Vaikkapa eliniän odotteella, jolla 5 % lähtee jo ensimmäisenä eläkepäivänä ainiaaksi.
Se on jo täyttä totta tänään eläkkeelle jääville. En viitsi luetella, mitä kaikkia etuja heiltä on leikattu ja nuoremmilta vielä lisää. Koko ongelma johtuu siitä, että vuosituhannen vaihteessa työnnettiin päät pensaaseen eläkeongelman edessä. Nyt nuoremmat ovat maksaneet 4-6 kertaisia eläkemaksuja ja saavat puolikkaan eläkkeen. Siitäkin pitää leikata, sillä tiedätte kyllä ketkä tyhjensivät pajazzon tälläkin kerralla.