Onko sellainen ihminen rikas, joka elää rikkaana mutta velaksi?
Jos mietitään kaksi ihmistä, molemmat sinkkuja:
Henkilö A: Hyvät tulot vakityöstä. Mutta menot suuret ja elää yli varojensa. Esim. asuu hyvällä alueella, isohkosta talosta velkaa 200 000e, kallis auto, josta siitäkin velkaa, kaksi lasta, joilla hyvät harrastukset, rotukoira, kaukomatka kerran vuodessa, kuntosalijäsenyys, paljon kampaamokäyntejä, ravintolaruokailua, uudet vaatteet yms. koko ajan rahaa palaa. Käyttää luottokorttia mutta tilillä ei periaatteessa ole mitään.
Henkilö B: Pienituloinen tai pätkätyöläinen. Asuu vuokralla vaatimattomassa pikkukämpässä, ei kuluta juuri mihinkään muuhun kuin ruokaan ja ostaa melkein vain välttämättömät. Harrastukset on joku ulkoilu, retkeily tms. mihin ei mene rahaa juurikaan. Ei lemmikkejä, ei autoa, ei lapsia. Kirpparilta hankkii tarvitsemansa ja alennusmyynneistä. Ei luottokorttia. Mutta pankkitilillä/sijoitettuna on 50 000 e, ei velkoja. Joka kuu kuluttaa vähän vähemmän kun tulee, pienistä tuloista.
Kumpi on "rikkaampi"?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän näitä B-tyyppejä. Käyvät lähinnä hermoille. Mihin he sitä rahaa säästävät? Käärinliinoissa ei ole taskuja.
Itse olin A-tyyppiä. Nyt on kaikki maksettu eikä harmita yhtään vaikka matkustelimme ja teimme asioita perheen kanssa. Nyt yli 50-vuotiaana velattomana omaisuutta on aivan tarpeeksi ja voi keskittyä keräämään hieman puskurirahaa eläkepäiviä varten.
Kumpi on rikkaampi? No minä olen viimeistään nyt ja moninkertaisesti verrattuna vuokraluukussa piilottelijaan.
Miksi puhut niin rumasti B-tyypeistä?
Mitä pahaa tehneet?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän näitä B-tyyppejä. Käyvät lähinnä hermoille. Mihin he sitä rahaa säästävät? Käärinliinoissa ei ole taskuja.
Itse olin A-tyyppiä. Nyt on kaikki maksettu eikä harmita yhtään vaikka matkustelimme ja teimme asioita perheen kanssa. Nyt yli 50-vuotiaana velattomana omaisuutta on aivan tarpeeksi ja voi keskittyä keräämään hieman puskurirahaa eläkepäiviä varten.
Kumpi on rikkaampi? No minä olen viimeistään nyt ja moninkertaisesti verrattuna vuokraluukussa piilottelijaan.
Mitenkä se sinun peräreikääsi kutittelee jos joku elää säästäväisesti? Olen muutaman "käärinliinoissa ei ole taskuja, joten kaiken voi tuhlata tänään, saatan kuolla huomenna, joten pitkän aikavälin suunnitelmia on turha tehdä" -tyypin tavannut. Kävivät lähinnä hermoille.
Velkaa ei saa ilman takauksia tai maksukykyä. Työtön voi käydä kokeilemassa autoliikkeessä. Jotta saa velkaa niin rahoittaja arvioi maksukykysi.