Perhe vitsailee minusta, kun haluan siivota ennen lomareissuun lähtöä
Mies on aloittanut tämän irvailun ja lapset nykyään naureskelevat mukana. On kuulema omituista siivota tyhjäksi jäävää taloa ja menee aikaa toissijaisiin asioihin, eikä loman suunnitteluun tai siihen orientoitumiseen.
Minulle taas on tärkeää, että lomalta palatessa oven takana ei heti ole vastassa järkyttävä vuori tekemättömiä töitä, vaan voi rauhassa levätä yleensä pitkän ja väsyttävän matkan jäljiltä ja viipyillä raukeassa lomafiiliksessä. En tiedä miksi muita ei haittaa sotku. Ehkä siksi että sotku yleensä häviää ilman että heidän tarvii tehdä mitään.
Mutta eniten en pidä irvailusta ja naureskelusta. Olen sanonut miehelleni että se on loukkaavaa. Omasta mielestään hän ei ole tässäkään tehnyt mitään väärää, vaan siivoamiseni vain on tyhmää ja turhaa.
Kommentit (54)
Neuroosiltahan tuo kuulostaa. Meillä koti pidetään perussiistinä niin että ei ole mitään kaaosta odottamassa lomalta paluuta eikä tartte erikseen lomasiivota vaan voi keskittyä ihan täysillä siihen lomailuun. Arki menee pauselle siksi aikaa, ei tartte miettiä erikoistoimia tai stressata ekstraa. En varmaan jaksaisi noin rankkaa lomaa kuin ap itselleen järjestää.
Olen samaa mieltä kanssasi siivoamisesta, mutta on OK myös olla siivoamatta. Mutta mieheltäsi todella asiatonta jatkaa pilkkaamista, vaikka olet sanonut ettet pidä siitä. Ei ole OK. Sanoisin joka kerta terävästi, että lopeta tuo, se on ilkeää. Jos hän vaan jatkaa nälvimistä tai uhriutuu kun ei saisi sitä tehdä niin vakavamman harkinnan paikka kannattaako tuollaisen kanssa olla. Opettaa lapsiakin kiusaamaan äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että miehesi tällä petaa itsensä ulos siitä hommasta. Pilkkaamalla varmistaa, ettet odota häneltä osallistumista.
Oma mies teki aikoinaan samaa. Kaikki oli turhaa, mihin ei halunnut osallistua. On onneksi muuttanut asenteitaa ja käytöstään
Niin miksi miehen pitäisi siivota ennen lomalle lähtöä jos hän ei koe sitä tärkeäksi?
Tokihan sekin on vaihtoehto, että mies alkaa siivota kotiin tultua. Itse jäisin yöksi hotelliin ja tulisin kotiin vasta sitten, kun mies on saanut siivottua. Jos tuohon menisi kolme tai enemmän hotelliyötä, alkaisin etsiä itselleni pysyvämpää asuinpaikkaa.
Minua ei yleensä haittaa, jos kotona on sotkuista. Poikkeus on lomamatkat, en halua, että kotiin tullessa silmille iskee tekemättömät kotityöt. Siistiin kotiin on mukava tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että miehesi tällä petaa itsensä ulos siitä hommasta. Pilkkaamalla varmistaa, ettet odota häneltä osallistumista.
Oma mies teki aikoinaan samaa. Kaikki oli turhaa, mihin ei halunnut osallistua. On onneksi muuttanut asenteitaa ja käytöstään
Niin miksi miehen pitäisi siivota ennen lomalle lähtöä jos hän ei koe sitä tärkeäksi?
Tokihan sekin on vaihtoehto, että mies alkaa siivota kotiin tultua. Itse jäisin yöksi hotelliin ja tulisin kotiin vasta sitten, kun mies on saanut siivottua. Jos tuohon menisi kolme tai enemmän hotelliyötä, alkaisin etsiä itselleni pysyvämpää asuinpaikkaa.
Minua ei yleensä haittaa, jos kotona on sotkuista. Poikkeus on lomamatkat, en halua, että kotiin tullessa silmille iskee tekemättömät kotityöt. Siistiin kotiin on mukava tulla.
Jää vain mutta tuskin se mies siivoaa kotia lomalta tultuaankaan jos ei koe sitä siinä kohtaa tärkeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen itse samoin. Väsyneenä on mukava tulla siistiin kotiin. Varaan myös jotain hyvää syötävää kaappiin. Annapa miehellesi imuri käteen ja hommiin.
Miksi menet lomalle väsyttämään itsesi?
Sinäkö et ole väsynyt tultuasi kotiin pitkän ajomatkan tai lennon jälkeen, vaan alat heti purkaa matkatavaroita, pestä lomavaatteita, siivota kotia ja lähteä ruokakauppaan?
Jos minä olen oikeasti väsynyt, ei kiinnosta pätkääkään onko kotona roskat viemättä tai pyykkiä pesemättä. Ei mitään väliä. Koti ei ole millään määritelmällä sotkuinen tai likainen, vaikka nuo asiat olisi tekemättä. Roskakori tiskipöydän pysyy siellä ihan liikkumatta ja katseilta piilossa.
Ja tarkoitatko nyt itse, ettet pura matkatavaroita, jos olet väsynyt? Kauanko annat niiden odottaa?
-Eri
Kiva tulla kotiin, kun biojätteet ovat muhineet viikon kaapissa.
Neuroosiltahan tuo kuulostaa. Meillä koti pidetään perussiistinä niin että ei ole mitään kaaosta odottamassa lomalta paluuta eikä tartte erikseen lomasiivota vaan voi keskittyä ihan täysillä siihen lomailuun. Arki menee pauselle siksi aikaa, ei tartte miettiä erikoistoimia tai stressata ekstraa. En varmaan jaksaisi noin rankkaa lomaa kuin ap itselleen järjestää.
Ei kai ap mitään suursiivousta ollut tekemässä?
Meillä siivotaas aina lomalle lähtiessä jotta on kiva palata kotiin. Perus imurointi, lattioitten pyyhkiminen, vessojen pesu ja lakanoitten vaihto kun tullaan yleensä puolenyön aikaan kotiin. Jääkaapin tyhjennys ja tärkeimmät aamiaistarpeet pakkaseen tai jääkaappiin odottamaan, riippuu tietty reissun pituudesta.
Saman teen lähtiessäni Suomeen täältä etelänkodista, kaikki on valmiina seuraavaa saapumista varten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää vain mutta tuskin se mies siivoaa kotia lomalta tultuaankaan jos ei koe sitä siinä kohtaa tärkeäksi.
Jos mies ei siivoa ennen lomaa eikä loman jälkeen, niin milloin häneltä voi odottaa sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei siivoa ennen lomaa eikä loman jälkeen, niin milloin häneltä voi odottaa sitä?
Sehän riippuu ihan siitä miehestä. Jos hän ei pidä siivousta kovin tärkeänä niin ei ehkä koskaan.
Tottakai pitää siivota ennen lomalle lähtöä. Olisi inhottavaa palata likaiseen kotiin, jossa tiskit olisi loman aikana ehtineet homehtua, kärpäset pörräisivät keittiössä, pyykkivuori likaisina odottamassa ja lattia täynnä pölyä . Menisi lomafiilis täysin pilalle kun tietäisi millainen kaaos kotona odottaa.
Koteja on tietenkin monenlaisia. Muistelen erästä tapausta. Suuri maatalo on tietenkin eri kuin vaikka kaupunkitalo kaikkine mukavuuksineen. Oltiin varhain seuraavana aamuna lähdössä Lappiin juhannuksen viettoon. Jokaisen huoneen siivosin viimeisen päälle, Oli jo iltapäivä kun nokikolari saapui pihalle ja aikoi ryhtyä töihinsä. Ei ei ja vielä kerran ei. Ajoin hänet pois ja sanoin että voi tulla seuraavalla viikolla, koska se olisi hänelle täysin mahdollista. Halusin todella tulla siistiin kotiin reissulta, enkä sitä ottaa vastaan että joka huone on nokisena ja ryhtyä tekemään oitis suursiivousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lapsettomalla sinkulla ei ole tuollaisia ongelmia 😁
Mutta niillä on ongelma, että ne vittuilee kaikille ja on siksi takakireitä.
Perheellinen enemmin, hah hah.
Niin metsö vastaa kuin sinne huudat. Kuka taas aloitti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe tätä sukupuolikysymyksenä. Ja vaikka näkisinkin en osaisi vasta kaikkien miesten puolesta. Tunnen heistä vain hyvin pienen osan. Parhaiten ehkä puolisoni ja poikani.
Meillä mies on se joka haluaisi tulla siistiin kotiin mutta harvemmin hän ehtii siivota ennen lomalle lähtöä. Hyvä kun ehtii pakata omat matkatavaransa. Tärkeäksi hän ei koe alkaa siivoamaan kun tulemme lomalta. Sama koskee itseänikin. Mieluummin otan vielä lomakin jälkeen rennosti päivän tai pari jos se vain mahdollista.
Koska puoliso sitten siivoaa. Silloinkun hän kokee sen tärkeämmäksi tehtäväksi kun jonkun toisen jota voi esimerkiksi siirtää myöhemmäksi. Esimerkiksi kun on tulossa vieraita jne. Poika taas kokee tärkeimmäksi siivota silloin kun tyttöystävä on tulossa käymään.
Aina siivoan ennen reissuunlähtöä.
Mä matkustan yleensä siskon kanssa. Mies jää yksin kotiin tai oikeastaan hän käy lähinnä nukkumassa tuolloin. Tekee pitkiä päiviä.
Viimeksi kun tulin matkalta hymyilytti vähän kun tiskikoneeseen oli ilmestynyt yksi lautanen ja muutama ruokailuväline.
Pizzalla ja kebabilla eletty taas viikko.
Roskat oli kyllä vienyt.
Mutta roskat tietysti vietävä aina.