**ISOT ENSKAT LOPPUVIIKKOON**
Kommentit (28)
Hieman meinaa väsyttää, kun en mä oo tottunu tämmösiin viiden herätyksen öihin... Tai no, kyllä mä muutenkin saatan heräillä ja käydä vessassa tms, mutta Aino on yleensä herännyt " kunnolla syömään" vasta joskus neljän maissa ja sit suunnilleen kuuteen nukkunut " nätistä" , mutta nyt on tää viikko ollut jotenkin ihan ihmeellistä... Eka herätys viim 1-2 aikoihin, mutta silloin tiedän että ihan turha kuvitella että mikään maito kelpaisi. Tai Ainon mielestä ei varmaan ikinä ois maito-aika ;) Sit kun kumminkin sen maidon lämmitän joskus kahden maissa, harmittaa jos ja kun ei tyttö sitä suostu kunnolla vetelemään... Nähkääs kun pihi ihminen suree, että on iso satsi kallista tavaraa pullossa ja väh. puolet menossa hukkaan :DD Sit koitankin vähän väliä tyrkyttää sitä Ainolle niin kauan kuin kehtaan ajatella, ettei ole vielä pilaantunutta tavaraa...
No joo, mutta viime yö meni onneksi vähän paremmin, aika monta kertaa kyllä sain hypätä Ainoa rauhoittamassa, mutta kuukahti onnkesi aika nopsasti uudelleen. Taisi eilinen päiväunettomuus väsyttää!
Tänäänkin aamupäivä unet jäi normaalia lyhemmiksi, mutta mies onneksi " tekee etätöitä" tänään kotosalla ja sai vielä vaunuttelemalla tainnutettua tytön hetkeksi, ja mä ehdin myös pienet tirsat ottaa! Aino nukkuu päikkärit vaunuissa, koska jos meinaa herätä kesken unien, se on vielä mahdollista hytkyttää tainnoksiin uudestaan ;) Sänkyä kun on hiukka raskasta lähteä heiluttelemaan... :DDD Toisekseen meidän makkari on auringon puolella ja näinollen päivisin ihan sikakuuma, vaikka mitä tekisi!
Syömingeistä tulikin mieleen taas se ruuan määrä -keskustelu. Tässä taannoin, kun oltiin yhden kaverin häissä, olimme samassa pöydässä yhden kaverin just vuoden täyttäneen neitosen kanssa. Tämä neiti vetelee päivälliseksi sen ison pilttipurkillisen heittämällä ja " jälkkäriksi" vielä pikkupurkillisen kasvissosetta... Sit parin tunnin päästä samainen neitokainen veteli iltapuuroa reippaasti sellasen " aikuisten annoksen" eli ihan komian lautasellisen... Me kun siellä toisessa päässä pöytää taisteltiin, että saatiin edes 3/4 pienestä purkillisesta syötettyä Ainolle päivälliseksi ;))
Öljyhän on meillä ollut Ainon " perusravintoa" jo 2 kk iästä lähtien ;) Eli meillä ihan lääkärin ohjeesta jopa kaupan soseisiin lorautellaan öljyä, omatekoisista puhumattakaan ;)
Karssuli, siitä perunasta: meillähän aluksi myös näytti, ettei peruna sopisi. Sitten parin viikon tauon jälkeen kokeilinkin sitä niin, että ostin jotain kaupan sosetta, missä oli muut sopivia aineita, ja laitoin siitä muutamana päivänä pienen osan oman bataattimössön joukkoon. Ja sepäs ei enää aiheuttanutkaan mitään ongelmaa. Mä tulkitsin asian niin, että kaupan soseissa se perunapitoisuus on ihan esim. pelkissä lihaa ja perunaa sisältävissä kuitenkin sen verran pienempi, kuin jos ite keittäisin perunan ja siitä mössäisin Ainolle... En sit tiiä, voiko tässä olla mitään perää, mutta näin me ainakin päästiin perunan makuun ;) (Ja Aino suosittelee kaimalle Piltin " kasviksia ja porsaanlihaa" , se on meidän herkkua. Siinä on vaan perunaa, possua ja kesäkurpitsaa, ja se onkin ehkä ainoo kaupan lihasose, missä ei oo mitään ¿epämääräistä¿ ;)
No nih, tässä välissä kävi kutsu ja lähdin salamannopeasti lykkimään vaunuja pitkin kylää, ja nieti nukkui jopa liki tunnin lisää!!! Eli iltapäivällä nukuttiin jopa liki 2 h, jes!
Viiperolle lihojen aloituksesta: suosittelen teillekin ekaksi lihaksi lammasta! Me aloitettiin sillä, kun jostain kuulin, että se ei ainakaan allergisoi. Ja näin tehtiin, pienillä määrillä aloiteltiin ja edelleen lammas on Ainon makuun ja hyvin sopi alusta alkaen Lammas sitäpaisi tuoksuu ihan ¿lihalle¿ keittettynä ja ilman mausteitakin
Töihin paluusta oli kanssa kovasti keskustelua. Mulla on sikäli tylsä tilanne, etten sit tosiaan sitä vakkari virkaa saanut, joten ei ole paikkaa mihin palata Mutta ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin, kuten MiaMik, mäkin aion äippäloman jälkeen ilmoittautua työttömäksi luottaen siihen, ettei ihan heti kutsuta töihin. Ja työtähän ei ole pakko vastaanottaa, jos se ei oo just täsmälleen omaa alaa... Ja jonkun kerran saa ihan luvalla kieltäytyä tarjotusta työstä, ja sit jos sen toistaa liian monta kertaa, tulee jotain muutaman viikon karenssi tms. Eli loppuviimein taloudellisesti kannattavaa olla työtön, vaikka muuten onkin tylsä homma!
Kyllä mä joka tapauksessa olisin ollut ainakin vuoden vaihteeseen saakka kotona, jolloin Aino on 1 v 2 kk. Näillä näkymin voisin kyllä kevätpuolella sijaisuuksia jonkin verran tehdä kuitenkin, että saisi jalkaa ovenväliin pidempää työsuhdetta ja virkaa ajatellen. Ainon hoitokin on helppo järjestää, koska miehellä on hyvin joustava työ, voi vaikka tehdä kotoa töitä välillä tai pitää vapaapäivän. Muutenkin on ihanaa, että sitten joskus, kun Aino hoitoon menee, pysyy hoitopäivät lyhkäsinä, jos mies veisi aamulla ja minä sitten työpäiväni jälkeen hakisin. Tässä työhön paluussa on vaan monta asiaa, mitkä itteäkin mietityttää... Kun tosiaan vakkarivirkaa ei ole, pitäis varmaan yrittää jotain kautta sellaista saada. Mutta sisarus/ sisaruksia Ainollekin olis kiva ja haaveissa jossain vaiheessa, ja tällä iällä ei niitä ¿hankkeita¿ kauheen montaa vuotta kannata odottaa ja lykätä...niinkuin ei sitä virkaakaan, mä oon muuten jo työnhakijanakin ¿yli-ikäinen¿ :S Toisaalta, ei musta myöskään kokonaan kotiäitiä sais tekemälläkään, nytkin meinaa joskus tehdä tiukkaa ;)
Tokkopa oli piipahtanut, kiva kuulla teistäkin!
Aino kävi muuten tänään iltasella eka kertaa hiekkalaatikolla, kun oltiin lähikauppaan menossa ja tossa pihassa sattui naapurin ¿isot pojat¿ (1 v 7kk ja 1 v 3 kk) :D olemaan hiekkisella. Mekin sitten hetkeksi siihen istadettiin, ja Ainopa olikin ihan innoissaan heti ¿juonessa mukana¿. Toinen tunnusteli hiekkaa sormillaan ja ihmetteli kovasti isompien leikkejä Täytyy ilmeisesti mennä uudestaankin, kun Aino niin näytti tykkäävän!
Jahas, jospa koittais mennä nukkumaan, Ainokin on uinaillut jo tunnin verran... Ja sitä kun ei tiedä, koska se aamu koittaa ;)
Ope ja uinuva Ainokainen 7,5 kk
Voi kuulkaa tätä ihmeiden päivää..tai yötä:) Meillä ei yöt ole varsinaisesti parantuneet mutta tänään Liia nukahti 22.30 ja vetelee tuolla itsekseen vieläkin niitä samoja unia,se on siis nukkunut 2tuntia heräämättä!!
Joku taas siellä naurahtelee mutta tää on paljon, mun pitäis tietty nyt nukkua univelkojani mutta arvatkaa maltanko kun tää on oikeesti mun eka vapaa iltahetki kymmeneen kuukauteenX) Yleensä makaan tuolla koko illan tyttöä hyssyttämässä mut nyt oon jo kattonu c.s.i:n,syöny jätskiä ja vielä koneellakin saan kökkiä..ruhtinaallista!Lopetan hehkutuksen näin hassun pienestä asiasta..:)
Quu oli aloittanut hoitopohdinnan, sinänsä jännää kun musta taas on tuntunut että suunnilleen kaikki menee heti äippäloman jälkeen töihin ja minä ainoana jään kotiin, eli ihan toisinpäin kuin miltä quusta oli tuntunut!
Hain nyt ainakin vuodeksi hoitovapaata ja varmaan jään senkin jälkeen kotiin tytön kanssa, toukokuu oli eka kuukausi tolla kotihoidontuella ja kyllähän se tosi kuivaa on kun pitää lainat ym. maksaa..pöh.
Pääsyynä kotiin jäämiseen on toki se että haluan hoitaa tytön kotona ja viihdyn hyviin kotiäitinä mutta osaltaan painaa sekin että mulla on tosi huono palkka,töitäkin vaan 6h/pv ja se työ ei enää kiinnosta yhtään. Ajattelin olla nyt kotosalla kaikessa rauhassa vaikka vuosia jos siltä tuntuu, nautiskella lapsestani ja saada mielellään lisääkin lapsia,sit voisin lähteä kouluun kun siltä tuntuu.Mies on meillä ihan hyvillään mun valinnasta koska selvästi tykkää siitä että olen kotona ja tyttökin on kotona,ja varmaan eniten siksi että ruoka odottaa herraa aina töistä tullessa;) Sitäpäitsi jos mä hoippuisin tässä väsymyksessä töissä niin oisin jo hengenvaarallinen;) Mä en kuitenkaan koe että lapsi " kärsii" sen enempää hoidossakaan,itse menin päiväkotiin alle 1-vuotiaana ja kaikki muistot on mukavia!nuo on vaan jokaisen perheen omia valintoja ja pääasia on että kaikki voivat hyvin:) Se on toki harmillista jos tahtoisi jäädä kotiin mutta ei rahatilanteen takia pysty:/ Toivottavasti Q ja muutkin asiaa pohtivat löytävät sen itseleen ja perheelleen oikean ratkaisun.
Ruuasta, meillä menee pikkupurkki lihasosetta kerralla, muutaman kerran jättinälässä on mennyt kaksikin, tyttö on varsinainen sihtikurkku eikä syö ollenkaan niitä 8-kuisten kökköisempiä ruokia vaan kaiken pitää olla sileää tai lentää oksu kaaressa:/
Mutenkin syöminen on on aika vähäistä, yleensä menee aamulla muutama lusikallinen jugurttia, päivällä pikkupurkki lihasosetta, jotain banaania,kurkkua ym. välipalana ja illalla vaihtelevasti parista lusikallisesta pariin desiin puuroa..eli ei paljoa ottaen huomioon neidin koon, en käsitä miten painoa voi tulla kilo kuussa noilla syömisillä?!Tissiähän tyttö kyllä syö reilusti, mutta aamulla ei kelpaa puuro eikä hedelmäsoseet uppoa enää missään muualla kuin iltapuurossa. Oisko kellään vinkkejä noiden kokkareisempien ruokien opetteluun?Syöminen loppuu siihen paikkaan jos yksikin kökkö tulee suuhun ja usein tosiaan lentää koko vatsan sisältö ympäriinsä samalla hetkellä, jännä kun sormiruuissa ei kököt haittaa..
Naperon eetu on kuumeessa,paranemisia sinne!!
Päiväkestoiluun, meillä on 9kestoa, fuzzeja jamuitakin taskuvaippoja..ne riittää meidän megapissaajalla päiväkäytössä pari päivää..välillä kyllä unohtuvat puhtaina (tai likaisina) jonnekkin viikoksi käyttämättä..
ihania kuvia oli miamikin tyttösestä,niin iloinen kiikkuja:)
Meillä muuten on tuo patapum mutta täytyy myöntää että en oo sitä muutamaa hetken kokeilua lukuunottamatta käyttänyt kun aina tulee lähdettyä vaunujen kanssa ja jotenkin se säätäminen tuntuu hankalalta..no ehkä kesällä sitten..
Nyt täytyy kyllä mennä nukkumaan..ja tyttökin alkoi parkumaan!!
heippa!
Heh.. Pakko tulla nopeesti vaan hehkuttaa tota meijän pikku tirppaa!! Se rontti nousi eilen mua vasten seisoo kun istuin sohvalla ja koitti ottaa askelia. Mä aattelin, et " jaha, no kävellään sitte" ja käänsin sen toisin päin + annoin sille mun sormet... Ja siinä se sit käveli yli 2m koiranpennun luo! :) (meillä siis oli kaverin koiranpentu hoidossa)
Ja sit illalla se käveli lisää!!! Ihana Heidi!!! <3
Nii joo ja munhan piti heti tietty soittaa PikkuMillille, että saako sitä edes kävelyttää sillain. Tosin mä olin jo ittekseni pähkäilly, että saa kun kerran näytti olevan haluja, mutta aattelin sit vielä varmistaa.
Hei muuten mites se juttu menikään niiden ENSIASKEL-KENKIEN kanssa?? Kun meille niitä lääkäri viime neuvolakäynnillä jo suositteli, mut olikos siinä jotain että ei kannata? Mulla kun meni se MIAMIKIN ja JENNIN? keskustelu sillon ihan ohi.
Sori, mut en ny ehdi muuta. Pitää mennä suihkuun ja sit aattelin laittautua oikeen nätiksi (jos se tällä pärstä- ja hiuskertoimella onnistuu ;)), kun sit mennään miehen pikkuveljien (kaksoset) lakkiaisiin! :)
Byebye.
Burde ja Heidi 8kk
Tänään illalla lähdetään reissuun. Kamat oon jo saanut suunnilleen pakattua. Pitää vaan käydä kaupassa hakemassa eväitä ja pakata ne..
D on ihan älyttömän rasittava ja kiukkunen koko ajan.. Viihtyy lattialla välillä tasan ei ollenkaan vaan huutaa syliin koko ajan. Soseita ei mee yhtään ja syöttötuolissa tulee taas hirveitä raivareita koko ajan.
Nyt D on parina päivänä uskaltanut seistä hetkiä ilman tukea. Ja taaperokärry on taas tosi kova sana, kun se oli välillä ihan unohdettuna nurkassa.
Viipero: Mä olen alottanut uusia ruokia ihan miten sattuu, kun tuolle ei uppoa mikään niin ei varmasti tule mitään oireitakaan, että ois syönyt uutta liikaa kerralla..
Osse: Toi rummutus ei välttämättä heti tee mitään pulille, mutta ajan kanssa kuulemma pilaa.. En tiedä kokemuksesta, kun meillä kuivatetaan narulla (nyt kuivuu ihanan nopeesti, kun on niin hyvät säät).
Q: Mä en missään nimessä pidä " ainoana oikeana" vaihtoehtona lapsen kotihoitoa. Meillä D menee päiväkotiin, koska mun on pakko valmistua. En kestä elää tällä 750-1000 ¿/kk budjetilla enää kovin montaa vuotta ja miehelle ei tästä maasta ilmeisesti töitä irtoa. Kaiken lisäksi mulla hajois pää jos toisen vuoden tms. kökkisin vielä kotona. Ilmeisesti oon siis paska äiti (tässäkin asiassa), mutta ei voi mitään. Taloudellisesti (lyhyellä tähtäimellä) ois paljon kannattavampaa jäädä kotiin kuin mennä taksin kouluun. Ensi syksynä meidän kk tulot on about sen 700 euroa tai alle (tästä maksetan sit vuokra, laskut, ruoka yms). Mitä taas tulee toisiin tai kolmansiin jne. lapsiin niin ei kukaan voi olla varma siitä, että saa lisää lapsia. Ihan mitä tahansa voi tapahtua.. Ja meillä mies on kotona ihan miten sattuu, varsinkin talvella usein meni kouluun joskus 10 maissa ja tuli illalla 18 jalkeen, usein lähempänä 19-20.
Napero: Toi 200¿/kk ruokaan jne. kuulostaa liian tutulle.. Tietysti omakotiasumisessa (etenkin omistus) on sellasia kuluja, mitä vuokralla kerrostalossa ei ole..
Burde: Patapumisn uusimmassa ja toiseks uusimmassa mallissa on se ero, et ihan uusimmassa tulee se vyölaukku mukana. Sit taas noista vanhempaan on muitakin eroja (esim. jotain kokoeroja ja joku lisäkappale vyötärölle, mikä on nyt muutettu lisäämällä säätövaraa). Mulla on se uusin uusin. Huusin huuto.netistä. Siellä oli niitä useampia, ihan käyttämättömiä (ne tyypit oli tilannu ison läjän jostain ulkomailta ja ottanut ylimääräisiä ettei tarvi maksaa postikuluja ja myyvät nyt niitä ylimääräisiä). Ei me siis mitenkään varsinaisesti vaeltamaan olla lähdössä vaan tehdään jotain patikkaretkiä..
Ossen typylle taas paranemisia!
Ainolle ja Idalle onnea!!
Liian onkin nukkunut hienosti! Ja mä olen, Queen, edelleen sitä mieltä, että me saadaan hehkuttaa tyhmiä juttuja, kun meidän muksut on vähän " spesiaaleja" (teillä unet ja meillä ruoka (ja vähän unetkin)) ;D. Mä kauhulla odotan syksyn kemianlabroja yms. tän väsymyksen kanssa, mikä ei ainakaan tuu helpottaan kun illat/yöt on pakko tehdä koulujuttuja) ;). Syökö Liian leipaa, naksuja tms. karkeampaa? Niillä vois opetella pieniin rakeisiin siellä ruuassa.. Mä olin tosiaan luullut, et Liian syö paljon enemmän :S. Mä oo nnyt ottanut Patapumin mukaan kauppareissuilelkin yms., vaikka on menty rattailla. D saa nykyään (etenkin kaupoissa) hirveitä kiukkukohtauksia, jos rattaa on paikallaan. Patapumissa viihtyy hyvin ja mun mielestä sen heittää päälle ihan alle minuutissakin, kun on sopivat säädöt.
Burde: Ei niissä kengissä mitää pahaa ole.. Kyse oli vaan siitä, et kun Ida ei osaa kävellä kunnolla käsistä pitäen niin kengät voi vaan haitata. Meillä on ollut kengät jonkun pari kuukautta, mut aika vähän niitä oikeesti tarvii (paitsi nyt, kun D on ollut enemmän hiekkiksella ja maassa yleensäkin). Mä en käytä D' lla kenkiä sisällä. Onnea Heidin uudesta taidosta!
Jenni ja D 11 kk (palataan joskus viikon päästä)
Ei nyt oikein muuta irtoa koska meillä ollaan kipeinä, tai siis Aino on, ja kamalat yöt on muuttuneet entistä kamalammiksi. Väsyttää ja vähän kyllä v****taakin, joten palailen parempana hetkenä.
Jumiuduin tähän koneelle kun mies lähti yövuoroon. Silmät on jo puoliksi ummessa ja suihkussakin pitäisi vielä käydä.
Jennin poppoolle hyvää reissua, taidatte ollakin jo matkalla!
Liiaa häiritsee kökköinen ruoka. Olikohan se nyt yhteisössä kun joku puhui totuttaneensa lapsen karkeampiin ruokiin silleen että laittaa pienen määrän 8kk-ruokaa ja enemmän niitä 5-6kk-ruokia sekaisin ja sitten pikkuhiljaa alkaa nostaa tota 8kk-ruuan määrää ja vähentää taas noita sileämpiä soseita :) Muuta en kyllä osaa sanoa, kun Ida syö hyvin jo noita kökköisiä 8kk-ruokiakin.
Mummeli toi tänään Idalle niitä pieniä, pyöreitä ruisleivän palasia ja niitä neiti mussutti ihan onnesta äpönä :D
Burde, kyselin niistä ensiaskelkengistä tosiaan siksi kun mummeli alkoi Idaa kävelyttään jo yli kuukausi sitten. Ida osaa hyvin laittaa tassua toisen eteen, mutta jalkaterä jää välillä ihan vinoon. Eli eteenpäin Ida astuu, mutta jalkaterät osoittaa toinen itään ja toinen länteen (myös varvastaa välillä). Nyt 8kk-neuvolassa lääkäri antoi luvan kävelyttämiseen ja niihin kenkiin. Me ostettiin sellaiset kesäsandaalit, mitkä tukee vähän nilkkaa. Pidetään niitä sitten silloin kun mennään ulos ja tiedetään että Ida haluaa vähän käppäillä leikkipuistossa. Sisällä ei niitä kyllä meinata pitää kun ikääkin on vasta 8kk!!!
Huomenna olisi tarkoitus mennä rantsulle. Minä olen kyllä alkanut aika lailla stressaamaan tuosta valoilmiöstä ulkona. En yleensäkään stressaa juurikaan mistään, mutta nyt koko ajan mietin ulkona ettei vaan neidin iho pala. Aurinkorasvaa kun ei voi laittaa ja sitten taas ei helteillä voi pitää pitkähihaisia vaatteita??? Leikkipaikatkin on koko päivän auringossa...
MiaMik ja Ida 8kk1pv
[color=blue]Tulin vain vilkuttamaan että täällä ollaan. Viikonloppu on mennyt niin äkkiä ettei ole paljon kerinnyt konetta avaamaan. Eilen oltiin pikkusiskon lakkiaisissa Aleksin kanssa kahden, isäntä haettiin aamupäivällä polttareihin (hänelle yllätyksenä, multa oli toki lupa kysytty :D )
Aleksi nukkuu juuri pinniksessä ekaa kertaa about viiteen kuukauteen :D
Päiväunia toki joskus siellä nukkuu, mutta öisin ei tosin aikoihin. Kokeillaan josko eka pätkä menisi siellä, jätän varmaan viereen sitten ekan syötön jälkeen. Hyvin nukahti ja ei ole vielä kertaakaan parahtanut itkuun, uskomatonta! Ja on nukkunut sentään jo 1 t 15min (normaalisti huutaa jo ekan 45 min jälkeen..)
Jep mutta nyt sänky (jossa on tilaa :D ) kutsuu, huomenna paremmalla ajalla.
Viipero & Aleksi ihan pian 7kk :O[/color]
Pikaisesti vastailen Naperolle, me ei tulla tampereen treffeille, kun lähdetään sit perjantai aamuna taas savoon junailemaan. :)
Bejpi ja Eve 5kk