**ISOT ENSKAT LOPPUVIIKKOON**
Kommentit (28)
Noniin, nyt on typyllä massu täynnä ruokaa niin josko sitä saisi hetken tässä istua?
Kysyin eilen kaverilta, jolla vuoden ikäinen poika niistä sosepurkeista. Hänen poika painaa 12 kiloa ja vaikka hyvän ruokahalun omaakin, niin kerralla menee puolikas iso purnukka ruokaa. Vaikka minäkin olen paljon lapsia hoitanut niin joissain lapsiin liittyvissä asioissa olen kyllä niin tyhmä. Kun tätäkin asiaa mietin ja ajattelin että kyllä 8kk ikäinen pitäisi jo koko purkki syödä :)
Juttelin eilen kaverin kanssa ja tuli puheeksi ruokaöljyn lisääminen vauvan ruokaan. Sanoin että olin juuri lukenut noita valmispurkkien tekstejä ja niissä on kaikissa öljyä. Pitääkö minun omatekemiin ruokiinkin sitä lisätä? En ole kyllä lisäillyt mutta kaveri sanoi että ehdottomasti pitää lisätä?
Tulikin tässä mieleen toinen kysymys. Kuinka moni isoista enskoista istuu vielä silloin tällöin sitterissä? Meillä Ida enää harvakseltaa istuu, mutta välillä saan vähän omaa aikaa kun laitan neidin syöttikseen tai sitteriin mussuttaan kurkkua :) Tämä tapahtuu siis noin viisi kertaa päivässä :D
Ida oppi eilen nousemaan itse istumaan. Luultiin ensin kaverin kanssa että kaverin 5-v tyttö laittoi Idan istumaan mutta hän kielsi kaiken. Luultiin tytön huijaavan, mutta niinpä vaan Ida sitten illalla nousi monta kertaa massultaan istuun karhun kävely-asennon kautta! Neiti konttaakin jo hurjat puoli metriä kerrallaan silloin tällöin kun sille päälle sattuu :)
Tilattiin eilen Patapum-reppu ja 6 kpl fuzzeja. Olisin halunnut tilata vain yhden fuzzin, kun ei olla niitä aikaisemmin käytetty. Mutta mies halusi tilata kerralla enemmän... Quiero, sun muut fuzzien käyttäjät, jos haluaa täysin päiväkestoilla niin kuinka paljon fuzzeja tarvitsee olla? Muistinko edes oikein että q päiväkestoilee fuzzeilla? Jos pikkuenskojen mammat lukee tätä, niin vastailkaa ihmeessä :)
Saatiin toissapäivänä kuulla, että minun sisko odottaa poikaa (rakennultrassa kivekset vaan heiluivat :D). Kummityttö saa siis pikkuveljen eli Iitukka saa poika-serkun!!! Itkuhan siinä pääsi kun oli niin iloisia uutisia!
No nyt tuli kiukku neidille..
MiaMik ja Ida 2pv vajaa 8kk
Meillä vaan on meneillään joku " nukkuminen on tyhmää" -kausi ;) Viime yönä taas kahden maissa alkoi pinniksessä olla sellainen meno, että oli noustava katsomaan... Sieltä mua virnuili silmät apposen auki yksi pieni " Touhuli" , joka näytti tasan siltä, että ei muuten väsytä pätkääkään... Aikani koitin tassutella ja hyssytellä, sit potkin miehen ylös vuorostaan... Tulos vaan oli aika laiha miehenkin yrityksillä, niimpä otettiin pikkukaveri meidän väliin kiukkuamaan ;) Puolisen tuntia se jaksoi kiukutella sitä, ettei kukaan nouse sen kanssa leikkimään :DD
Aamupäivällä sain Ainon ajallaan tainnutettua päiväunille, ja kun lykkäsin vaunut ulos, meni ovi selän takana kiinni. Kännykkä ja avaimet oli tietty sisällä ;) ja kengät myös :DD No, eipä siinä mitään, tässä on samassa talossa onneksi pari muutakin äitiä kotona + muutamia eläkeläisiä, eli hipsin siitä paljain varpain soittelemaan yhden naapurin ovikelloa ja lainasin puhelinta, niin sain miehen päästämään mut takas sisällä. Onneksi ei oo kauheen pitkä työmatka!
Mutta Ainopa päätti sit vajaan tunnin nukuttuaan (yleensä tähän aikaan nukkuu 2-3 h) ilmoittaa, että " äiti olen hereillä enkä muuten aio enää nukkua..." Lähdin sit samantien ½ tunnin nukutuslenkille ja neiti nukahtikin uudestaan. Sit oli pakko kurvata kotiin ja vessaan ;) Mut eikös vaan taas samantien kuulunut ilmoitus " olen hereillä jo..." Sit ei enää auttanut mikään nukutuslenkki :/ Joten neiti on ainakin pitänyt äitiä liikkeessä koko aamupäivän. No, saatiin sentään syötyä sit hiukan " etuajassa" verrattuna normaaliin :)
Vai osaa se MiaMikin IItukka jo itse mennä istumaan... Täällä ei vielä toivoakaan, et edes istuis ilman tukea yli 5 sek ;) Nyt sentään vähän pääsee liikkeelle, kun rupesi kierimään pitkin lattioita (ja näköjään kiukkuaa samalla...) Vielä ei vaan kovin " tavoitteellista" ole toi eteneminen eli mennään vähän minne sattuu kierähtämään, ja sit kiukuttaa kun lelut onkin väärässä suunnassa :DD
Jenni; me mennään sit elokuussa taas pohjosessa sinne sun " kotinurkille" :) Meillä kun on " tukikohta" Pyhätunturin juurella :) Toivottavasti ei oo hyttysiä ja mäkäröitä nyt eikä sit!!!
SitteriG: harvemmin enää tulee Ainoa sitterissä pidettyä, mutta jos ei viihdy itekseen lattialla ja pitää jotain hommailla, niin sitten on sitteri verraton! Yks ilta mä tein jotain juttuja takapihalla ja Aino oli kaverina sitterissä ;) Sitteri onkin siitä kiva, kun sitä voi niin helposti liikutella paikasta toiseen!
Nyt pitäis lähteä käymään postissa ja voishan sitä kaupungissakin pistäytyä, Aino tarttis ainakin toisen kesäyökkärin ja kyllä noita lyhythihaisiakin bodyja näköjään aika läjät saisi olla vaikka vielä viime viikolla meinasin, että niitä on vaikka muille jakaa ;))
Aarrgghh... Kävin metsäpolulla kävelemässä kun koitin tainnuttaa tota pikkukaveria, ja nyt mä saalistin mun päästä jo ainakin yhden hyttysen raadon ja jotain muuta öttiäistä kai myös... Mitä lie punkkeja hyppiny niskaan :/ On muuten tosi nihkeen kostee ilma, oikeen hyttysen unelma sää!! :DD
Ope ja Aino 7,5 kk
Sadepäivä kun on, niin Emmin nukkuessa päikkyjä, ei äitillä ole muuta mahdollisuutta kuin istua koneella... ;o) Olen jo muutamana iltana yrittänyt alkaa kirjoittaa tänne, mutta aika onkin vierähtänyt, kun sain inspiksen alkaa keräämään niitä odotusajan ja Emmin alkuajan juttuja itselle talteen täältä palstalta. (Kiitti vaan kamut, kun tuollaisen ajatuksen munkin päähän saitte...) Onpas siinä hommaa! Mutta on kiva lueskella ja muistella omia ja muiteen aiempia vaiheita. =)
MiaMikin miehelle onnea uudesta työstä! Vai että lainaneuvotteluihin käy teidänkin suunta... Oot varmaan puhunutkin, mutta millaista te olette ajatelleet? Rivaria, omakotitaloo, uutta, vanhaa...? Ja Iitukka on vallan iso tyttö jo kun istumaan pääsee ja konttaakin. Hienoa! =)
Ruokaöljystä ruuassa: mä olen nyt viimeaikoina hiukan lisännyt, kun tulee mun mielestä mukavan sileetä ja kiiltävää soseesta, kun vähän lorauttaa. Ja onhan se ihan terveellistäkin. Mutta enpä usko, että se mitenkään pakollista on.
Meillä on yöt olleet vähän rikkonaisia kohta viikon. Mutta syynä on kaksi uutta hammasta. Tiistaina nimittäin oli puhjennut se toinenkin ylähammas. Ja päivisin vauhti sen kuin lisääntyy: koko ajan pitää olla veivaamassa pyllyä tai käsiä ylös. Ja välillä on jo lähellä, että onnistuis yhtä aikaakin, mutta ei sentään vielä. ;o) Navan ympäri pyöritään ja pieniä aavistuksia ryömimisestä on kanssa ilmassa. Illan nukahtamista on nyt alkanut helpottaa soittorasia, mistä Emmi ei ennen tykännyt yhtään.
Sitteri meillä oli jonkin aikaa jo ihan kokonaan poissa näkyvistä, kun Emmi ihan hulluna vänkäs itseään siitä pystyyn päin. Mutta nyt myös meillä siinä käytössä, että jos on pakko käydä vessassa tms. ja lattialla tulis ihan just huuto. Muuten Emmi kyllä mieluummin istuu syöttiksessä tai mun kanssa lattialla ja nyt siis jopa itsekseen köllöttelee ja touhuilee mahallaan lattialla.
Kiva, että Ida saa uuden serkun. Emmillähän ei välttämättä ikinä tule olemaan serkkuja, kun mulla ei ole sisaruksia ja miehen ainokainen sisko ei tunnu olevan kovin perheenperustajatyyppiä. Mutta voihan tuokin yllättää...
Ainoa ei nukuta... Kyllä osa syy täytyy olla myös just tää nihkeä sää, sillä Emminkin normaalit parin tunnin päikyt on nyt tällä viikolla lyhentyneet reiluun tuntiin. Mä kanssa monesti mietin, että koska käy niin, että lukitsen meidät ulos. Mutta meillä on onneksi vara-avain täällä pihapiirissä. Ja oo huomannut, että mulla saattaa jäädä kyllä tosi helposti ovi aukikin, kun lähdetään. Yks kaunis kerta saattaa olla kotona kovasti autiompaa tullessa kuin lähtiessä... Hmmh!
Jaa-has, oikaisisikos vähän itseäänkin ennen kuin neiti herää? Yleensä kyllä noiden sanojen jälkeen alkaa heti kuulua huutoa pihalta. Illalla ollankin menossa yhden sukulaisen taidenäyttelyn avajaisiin Emmin kanssa. Kivaa!
-Amy ja Emmi, 7kk+
Täällähän mekin! Ei sitten menty leffaan, kun meillä oli vähän poikkeuksellinen hulinayö. Eilisiltana quu oli jostain syystä niin väsynyt, että nukahti jo 19.30 ilman iltapuuroa! Sillä seurauksella sitten, että klo 5 sillä oli kiljuva nälkä... Yritin rauhotella sitä silittelemällä ja tutilla, mutta aina kun luulin, että se on nukahtanut ja yritin hiipiä paikalta, huutokonsertti alkoi uudestaan. Mies sitten nousi laittamaan quulle aamupuurot ja maidot vähän vaille 6. En tiedä missä vaiheessa ne on molemmat kömpinyt takas sänkyihinsä, mutta klo 8 heräsin sitten jo huomattavasti iloisemman ja pirteämmän poitsun kanssa. :)
Tänään quu onkin sitten tankannut kuin henkensä kaupalla, ettei vaan toiste pääsis käymään noin karmeeta tilannetta, että ei muka ruokaa tarjoilla. :) Se on kyllä varsinainen ahmatti, ainoo vaan, että syö yli sen mitä masu vetäisi ja puklaa ylimääräisiä ympäriinsä, huoh...
MiaMik, meillä on itse asiassa vaan yksi fuzzi, mutta se on ollut ihan hyvä. Meillä on imuina se fuzzin oma mikroimu ja lisäks kaks bamboo doubleria. Kuulostaa paksulta, mutta ihan hyvä paketti se on. Aikasemmin meillä oli siis suurin osa kestiksistä niitä Lilla Mamman taskuvaippoja, M-kokoisia. Ne jäi jo pieniksi ja alkoi falskata, mutta fuzzin M menee jostain syystä vieläkin ihan hyvin. Sitten innostuinkin noista Iguleen tekemistä Cuddle bunseista, kun niihin saa tilattua niin hauskoja auto, dino, nalle yms. kuoseja. :) Ja muutenkin ne on tosi näppäriä, vaikka aluks vähän epäilin, että onko se hankalaa pukea ensin sisävaippa ja sitten vielä kuori. Ihan nopsaa se kuitenkin on. Uudessa asunnossa meillä on nyt kuivausrumpu, ja siellä cuddleista tulee ihanan pehmeitä. Ne myös siis kuivaa nopsaa, joten meillä on 8 cuddlea + 1 fuzzi ollut oikein riittävä määrä. Kudoin quulle villahousut, joten nykyään meillä myös yökestoillaan just tolla cuddle+villis yhditelmällä. Päivisin sisävaipan päällä meillä on Imse Vimsen pul-kuori, ja niitä meillä on 3kpl. Okei, et ihan tätä kaikkea kysynyt, mutta ajattelin nyt kertoilla, jos joku muu sattuu samaan aikaan pohtimaan kestisjuttuja. :)
Mutta sun kysymykseen vaippojen määrästä sanoisin, että riippuu vähän siitä, milloin peset vaipat. Vanhassa asunnossa (omakotitalo) pesin vaipat aina viimeiseksi illalla, ja aamulla narulla oli puhtaita ja kuivia vaippoja valmiina käyttöön. Noi pul-kuoriset taskuvaipathan kuivaa paljon nopsempaa kuin esim. noi cuddlet (ellei sitten laita cuddleja kuivaajaan:). Käsittääkseni siis noita fuzzeja tai muita pul-kuorisia vaippojahan ei siis saa kuivata rummussa, olenkohan oikeassa? Jos et pysty pesemään vaippoja illalla, vaan vasta aamulla, niin sittenhän tarttet paljon enemmän vaippoja, ellet kestoile vaan joka toinen päivä.
Vaipoista puheen ollen edelleen, niin mitä kertisvaippoja te käytätte vauvoilla, jotka jo liikkuu paljon? Meillä on nimittäin alkanut käydä niin hassusti, että kun quu on tollanen luikero, niin noi tavalliset Pampersin teippivaipat aukee sen päällä ihan itsestään! Eilen ostin sitten housuvaippoja, jos ne vaikka pysyis paremmin päällä. Oon aina luullut, että housuvaipat on sen vuoksi hyviä, että ne saa puettua lapselle helposti, kun lapsi jo seisoo, mutta onkohan yksi syy myös se, että noi teippivaipat alkaa aukeilla, kun meno yltyy oikein kovaksi, vai????
Kauheesti asioita olis mielessä, aina mietin tossa quun kanssa puuhailessa vaikka mitä juttuja, mutta sit kun tänne ehtii kirjottelemaan vaan yleensä kerran päivässä jos sitäkään, niin nää viestit venyy ja paukkuu! Koittakaa kestää! :)
Kerroinkohan jo, että quu kävelee jo silleen, että se pitää mun yhdestä pikkusormesta (henkistä?) tukea. Aina välillä sitä alkaa kuitenkin jännittää, ja se tarraa äkkiä molemmista käsistä kiinni. :)
Ulkona poitsu lappaa hiekkaa ja kiviä yms. suuhunsa minkä kerkiää. Ruohoakin se nyhtää ja syö, mutta yritän kyllä koko ajan olla kärppänä, että ei pääsis nielemään mitään tai laittamaan suuhunsa mitään roskia tai muuta vaarallista. Pikku-quulla ainakin on edelleen sellainen vimma laittaa suuhun ihan kaikki, että ei tota millään pysty estämään. Kotona sit pestään suu ja kädet, mutta kai sieltä hiekkikseltä kaikenlaisia pöpöjä tulee...
Soitin äsken tän alueen päivähoidosta vastaavalle henkilölle ja yritin vähän lobata quuta yhteen ryhmikseen. ;) Ei vaan, tiedustelin vaan, että miten katastrofaalinen tilanne täällä on, ja eihän se hyvältä näytä, etenkään näin pienten osalta. Mutta täti kuitenkin vähän höristi korviaan, kun painotin, että tosiaan quuhan tulisi hoitoon vaan 2-3 päivänä viikossa ja että me voidaan hyvin joustaa noissa hoitoajoissakin, kun on liukuva työaika. Joissain ryhmiksissä nimittäin on hoitoaika vaan 7.30-16.30, mikä aiheuttaa hankaluuksia monelle perheelle, kun se haku olis kuitenkin niin aikasin. Voi, toivottavasti quu pääsee johonkin kivaan paikkaan tähän lähelle! En kestä jos se joutuu jonnekin huitsin kuuseen! Tai muuten kurjaan paikkaan...
Eilen muuten kävi sitten niin, että olin vähän autolla liikenteessä ja eksyin kotimatkalla ihan totaalisesti! Soitin siskolle, että miten hitsissä pääsen kotiin, mutta ei sekään onnistunut neuvomaan, kun olin niin totaalisen eksyksissä. En siis kertakaikkiaan törmännyt yhteenkään tiehen tai risteykseen, jonka olisin tunnistanut! Just tän takia en olis halunnut muuttaa pois tuolta omilta kotikulmilta, kun mulla on oikeesti niin huono suuntavaisto, että ei oo tosikaan! No, selvisin kuitenkin vihdoin perille, mutta toista kertaa en kyllä lähde kruisailemaan ilman kartturia. :)
Tuliko teille kellekään muuten raskaus/imetysaikana mitään outoja ihojuttuja? Mulla tuli jo raskausaikana tohon käsivarsiin sellasia kummallisia näppylöitä tai ihan pientä ihottumaa, ja vähän samanlaista tuntuu poskissa. Sellasta ei oo koskaan aikasemmin ollut, mutta nyt se ei ihmeellistä kyllä tunnu lähtevän pois vaikka kuinka rasvaan. Käsivarsissa varsinkin se on ihan näkyvää ja vähän pöljää. Ajattelin, että se oli vaan jotain hormoniperäistä, mutta eiköhän se raskaushormonikin ala olla kohta laskenut, ja silti vaan ihottuma pysyy...
Maidosta piti vielä kysyä, että lämmitättekö edelleen pullomaidon? Me ollaan nyt alettu antamaan ruoalla ihan jopa jääkaappikylmää maitoa ja sitten sylissä annettava maito esim. illalla kyllä lämmitetään edelleen.
Juups, tässä kai oli ne oleellisimmat. :) Nyt lähdetään quun kanssa huvikseen kärryttelemään sinne yhdelle ryhmikselle ja sit pihalle keinumaan, jipii! ;)
-Q- ja -q- pian 10kk
Me yritettiin kyllä mennä leffan jälkeen kaupoille, mutta niitä teinejä oli niin paljon joka paikassa (ja pitkät jonot sovituskoppeihin, että lähdettiin kotiin).
D' n syöminen kesti tällä kertaa 2 päivää. Enää ei mee taas mitään suuhun, mutta kuolaa taas paljon. En tiedä et tuleeko taas hampaita, ainakin muilla kerroilla nyt syömättömyys on ilmeisesti ollut kiinni hampaiden tulosta. Vastahan tuolle pojalle on tullut 4 hammasta kuukauden sisällä :S..
MM: Onnea miehen työpaikasta ja samoin asunnon & lainan hakuun. Öljyä suositellaan anakin niille vauvoille, joilal ei paino nouse tarpeeksi. Me ei olla käytetty, kun tuo kasvaa tolla maitodietilläkin (nyt alkaa näyttää siltä et 80 cm bodyt alkaa käydä lyhyiksi). D ei ole istunut sitterissä pitkään aikaan, kun saa kammettua ittensä pois siitä, vaikka ois vyöt kiinni. Onnea myös Idan uudesta taidosta! Meillä oli pari fuzzia s-koossa ja nyt kaks tsi' tä. Tolla kuudella pääsee varmaan aika pitkälle, jos pesee pyykkiä joka ilta (niin kuin Q ennen).
Ope: Meillä on kans päikärit huonontunut nyt ihan tän viikon aikana. Meniskö ilmojen piikkiin..
Q: Meillä toi ois luksusyö ;). Meillä on käyny päinvastoin eli sisävaippa + kuori systeemistä siirrytty taskuihin ja aio' ihin. Vaipanvaihto tulee tapahtua silmänräpäyksessä, joten siksi näin.. Nytkin usein käy niin että D viilettää pylly paljaana ympäri kämppää ja mä jahtaan sitä vaipan kans. Meillä kyllä pysyy teippivaipat kiinni ihan hyvin. Housuvaippoja käytetään vaan mieluummin sen takia, et ne saa helpommin jalkaan. Pul-kuoria ja taskuja & aioita ei suositella kuivaajaan, koska se voi pilata pulin. Meillä mukimaito voi olla suoraan jääkaapista, mut pullomaito on lämmitettyä (paitsi jos on uudesta purkista niin sit huoneenlämpöstä).
Nyt meen syömään jotain ja purkaan leffatavaroita..
Jenni ja D 11 kk
[color=blue]Oltiin tänään Aleksin kanssa kylässä yhden kaverin luona, jolla kolme alle neljä vuotiasta lasta! Ja neljäs heille tulossa :)
Oli siinä vilinää ja vilskettä, Aleksikin katseli ihan ihmeissään lasten touhuja.
Onnea MiaMikille ja miehelle miehen uudesta työpaikasta! Hieno juttu. Ja Ida on oppinut menemään istumaan. :) Aleksi istuu ilman tukea jo hetken, mutta heti kun huomaa jotain kiinnostavaa ja huomio kiinnittyy muualle niin kellahtaa kumoon.
Minkähän takia nuo isot sosepurkit on niin isoja jos ei niitä vauvat jaksa syödä. No jospa jotkut isoruokaisemmat sitten vetää koko purkin.
Öljyn lisäämisestä en tiedä, ainakaan neuvolan vihkosessa missä oli soseohjeita uusavuttomille (kuten minä) ei mainittu öljyä. Ajattelisi ettei välttämätöntä lisätä kun sitä rasvaa kuitenkin saa maidosta (etenkin tissimaidosta ;)
Sitterissä Aleksi istuu toisinaan, mutta ei kauheasti viihdy niin vauvaisessa asennossa, istumaan yrittää siinäkin punkea.
Ainolla on unet kadoksissa, toivottavasti tilapäistä tuollainen.
Mä kans aina pelkään että lyön oven kiinni ja avaimet sisällä, ok-talossa asutaan eikä naapureitakaan ihan lähellä. Kauheinta olisi jäädä itse ulos ja Aleksi sisällä!! (näin voisi käydä esim. kun vien vaunun koppaa ulos A:n ollessa vielä sisällä.)
Emmi yrittää kiivaasti eteenpäin. Sama täällä mutta vielä ei ole valjennut miten eteenpäin pääsee, pakki kyllä löytyy.
quu kävelee jo pelkän sormen varassa, hui! Onpas teilläkin iso poika jo :) Toivotaan että quu saa ryhmiksestä paikan.
Viljoista ja lihasta, tietääkö kukaan että onko noitten aloittamisessa oltava aina se pari viikkoa väliä (vaikka olisi näinkin " vanha" vauva jo?) Kun lääkäri kehotti ensin aloittamaan riisin, sitten possun. Sain sellaisen käsityksen että peräkkäin ihan. No tuo riisihän ei sitten ilmeisesti Aleksille sopinut kun itki mahaansa 3 yötä, nyt ei olla enää annettu ja yöt rauhoittuneet taas. En oikein tiedä nyt mitä pitäisi tehdä, kokeillako esim. kauraa vai sitä possua jo? Riisiä ei siis ole nyt kolmeen päivään annettu, saa masu vähän rauhoittua ennen uusia kokeiluja.
Meillä siis kiinteitä menee nyt 2 ateriaa päivässä, lounaaksi kasvissose ja päivälliseksi hedelmäsose (joista ainoa tällä hetkellä sopiva on ruusunmarja, minkä mausta Aleksi ei oikein piittaa eikä sitä näin ollen juurikaan uppoa...) Kannattaisikohan antaa kasvissosettakin toisen kerran päivässä, kun ei tuota sopivaa puuroakaan vielä ole? Energiantarve kuitenkin on jo suuri kun iso poikakin jo on ja siksi tissiä syödäänkin paljon.
Nyt kahville,
Viipero & Aleksi 6½kk+ ulkona[/color]
mutta muuten on touhotettu koko päivä. Kävin kaffella muiden äitien kanssa ennen leffaa ja sit leffan jälkeen sain ruokailuseuraa leffailijoista. Me ei siis itse menty, kun typy on vieläkin vähän kipeä eikä se olis kuitenkaan suostunut nukkumaan mun sylissä siellä leffassa. Viime yö meni muuten jo vähän paremmin, tosin 2-3 tunnin välein edelleen syötiin. Ruoka ei oo tänään maistunut ollenkaan, mutta en siitä huoli, syöhän tuo sit öisin siitäkin edestä. Kunhan tästä parantuu niin aloitetaan sit taas karsimaan noita yösyöntejä.
Onnea MM:n perheelle uudesta vakkariduunista! Mä en saa vieläkään meseä toimimaan, väittää että ei oo toiminnassa ja kun yritän avata uuden tilin, väittää et väärä salasana... jotain mystistä, mut en siis pääse sinne jutskaamaan.
Ja Iitukin jo istuu ja konttaa! Hienoa! Meillä ei laiteta öljyä ruokaan, kun neiti ei edelleenkään suostu syömään mun keitoksia - nyt sairaana ei suostu edes nielemään niitä... täytyy tunnustaa, että aiemmin en tajunnut ees laittaa korviketta niihin sekaan, mutta eipä tuokaan näytä auttavan.
Sitterissä mies istuttaa silloin tällöin, mä en juurikaan. Annan olla lattialla sen aikaa ku teen jotain tai sit syöttötuolissa jos vaikka luen lehteä tai laitan ruokaa. Tänään kyllä on alkanut vaikuttaa siltä, että enää en voi kauheesti selkääni kääntää, neiti nimittäin tonkii joka paikan.
Fuzzeista, meillä käytetään niitä kans päiväkestoilussa. Tosin välissä on näitä päiviä, jolloin en käytä ollenkaan. Meillä on kuusi fuzzia ja kaksi muuta (ImseVimsen kuoret ja sisävaipat) ja niillä pärjää pari päivää, eli pesen parin päivän välein. Kuivatan kuivausrummussa, en oo ainakaan huomannut, ettei sopis fuzzeille. Mikroimun lisäksi laitan ImseVimsen flanelli-imut ja hyvin pitää, mut typy ei tosiaan pissaa kovin paljoa.
Ope, meillä on aika samanlaista unitaistoa ollut tää päivä, päikkärisaldo on 7 min + 45 min + 30 min. Ja lattialla vaan porhalletaan täyttä häkää... :)
Emmillä on jo hirmuinen rivi hampaita! Meillä " tehdään" edelleen sitä ensimmäistä, veikkaan et täällä on se Pirkanmaan toinen hampaaton lapsi.
Q, meillä on ollut käytössä jo pidempään nuo housuvaipat, en edes yritä enää laittaa tarravaippoja typylle. Oon tykännyt kyllä kovin paljon!
Ja D:llekin tulee hirmuista vauhtia nuo hamput. Ikävää sinänsä, kun haittaa normaalia elämää. :/
Viipero, mä en tiedä yhtään, mikä on suositus tauoille, meillä kun niitä ei oo pidetty juurikaan. Mut tarjoo vaan Aleksille kasvissosetta myös toisen kerran! Meillä syödään siis normaalisti 3,5 kertaa päivässä (puoli siksi, että lounas on tosi pieni annos aina), nyt kipeenä ei syödä sit juuri mitään.
Jaahas, tissibaari pitäis kuulema aukaista touhutoopelle. Palaillaan taas!
-Osse ja typykkä 6,5kk
Siis vitsit kaikki on nyt ihan peestä!!!!
Ahdistaa nää työkuviot ja kun tuntuu, että mies ei yhtään tue mua niissä... Tuntuu, että se vaan ajattelis kaikkea taloudelliselta kannalta eikä yhtään anna arvoa millekään perhe-elämän laadulle... En tiedä onko sekään nyt ihan loppujen lopuksi sitä mieltä, mutta mua harmittaa jo pelkästään se, ettei se ole ihan ehdottomasti sitä mieltä, että tärkeintä on, että quu saa olla kotona ja että mun pitäis jäädä kotiin hoitamaan sitä hinnalla millä hyvänsä. :)
Okei, ei mikään perhe elä pyhällä hengellä ja töitä on edes toisen pakko tehdä, mut meillä on nyt jotenkin tosi kurjaa, tai ainakin mua harmittaa tää nykyinen meno, kun ei ole yhtään yhteistä aikaa. Jos mä menisin töihin, yhteinen aika vähenis entisestään... Ja toisaalta en oo itsekän varma, että haluisinko jäädä pelkästään kotiin hoitamaan quuta vai tehdä edes vähän töitä samalla (selitän alla)... Eli en edes tiedä, mikä tässä kaikista eniten ketuttaa! :)
Mies on tosi paljon töissä, vuorotyö, mutta ihan suoraan sanottuna paskoja vuoroja. Joko niin, että menee ihan sika aikasin ja sit on iltapäivällä/illalla ihan tillintallin eikä muka väsymykseltään jaksa osallistua yhtään mihinkään. Tai sit on yöpyviä vuoroja tai sit tällasia, että lähtee puoliltapäivin ja tulee puoliltaöin kotiin. Alkaa olla sellanen olo, että mä oon joku yksinhuoltaja, kun ei herraa juurikaan näy!
Huom, tää on nyt vaan tällaista liioittelua ja vouhkaamista eikä asiat varmaankaan oo oikeesti
näin huonosti
jos hetken vetäisin henkeä ja koittaisin rauhoittua... Mutta oikeesti alkaa palaa käämit, kun oon suunnilleen yksin pakannut muuttolaatikotkin ja purkanut ne toisessa päässä. Ja kyllä quun kanssa oleminen päivisin käy ihan työstä, ei jää todellakaan aikaa mihinkään omiin juttuihin, niin kuin mies tuntuu välillä ajattelevan. Hyvin päivät kuluu, kun laitan ja tarjoan pojalle viis ateriaa päivässä ja siivoan kärsivällisesti syömisharjoittelusta syntyviä sotkuja :), käyn kaupassa, vaihdan vaippaa, vien ulos leikkimään jne. Kyllä te tiedätte!
Olis se ihanaa, kun miehellä olis vaan tavallinen päivätyö ja se tulis aina illaks ja viikonlopuiksi meidän kanssa kotiin! On siinäkin varmaan omat ongelmansa, mutta jotenkin elämä olis silloin varmaan tasaisempaa...
Ja sit tosiaan toi mun työ... Pakko kai mun on sitten jotain töitä tehdä, vaikka en millään haluaisi laittaa quuta vielä hoitoon! 2-3 päivää viikossa se menee sitten jonnekin kai. Ja tuli paha mieli siitäkin, kun kävin vähän tänään tutustumassa noihin päiväkoteihin ja ryhmiksiin, ja joka paikassa " kauhisteltiin" , että sehän on vielä niin pieni. Okeesti, olenko maailman ainoa äiti, joka on laittamassa 1v. lapsensa hoitoon? Ja jos olen, niin onkohan meidänkään ihan pakko laittaa? Mies on niin huolissaan meidän taloudellisesta pärjäämisestä, mä taas ajattelen jotenkin, että raha-asiat aina jotenkin suttaantuu ja järjestyy, kun on pakko...
Mutta sit sekin, että oon niin vastavalmistunut, että kannattaisi varmaankin tässä välissä yrittää tehdä oman alan töitä edes vähän, jos suinkin pystyn. Ja sit taas toisaalta, mitä väliä sillä on, että teenkö vai en ja tuleeko musta mitään? Ja toisaalta, oliko järkeä opiskella 6v yliopistolla, jos sitten päädynkin johonkin ihan muuhun hanttihommaan, kun ammattitaito ehtii hävitä kotona ollessa. Ja sekin, että mistä sitä tietää, että tuleeko meille enää toista lasta. En voi elää koko aikaa niin, että odotan vaan, koska voi taas jäädä äitiyslomalle ja kotiin. Henkisen hyvinvoinnin kannalta uskon, että mun pitäis löytää joku paikka itselleni myös työelämässä, koska töitähän on pakko kaikkien kuitenkin tehdä, viimeistään sitten kun lapset on isoja... Toisaalta töitä kerkiää tekemään vaikka vielä yli 30 vuotta, joten onko mun pakko tehdä niitä töitä just nyt???? Kamalan vaikeita kysymyksiä!!!
Perhepäivähoitajaksikin moni kai ryhtyy just sen takia, että sais olla lapsen kanssa pidempään kotona. Mutta ensinnäkään en osaa kuvitella itseäni perhepäivähoitajana, ja toiseksi, siinä ihan yhtälailla häviäisi mun ammattitaito taivaan tuuliin. Mulla on siis sellainen ammatti, että pitää aika aktiivisesti pitää yllä ammattitaitoa tai se oikeesti häviää...
Mitä te arvoisat isojen enskojen äidit meinaatte tehdä? Onko teillä mahdollisuus jäädä lapsen kanssa kotiin? Ja kuinka pitkäksi aikaa?
Mulla on nyt siinä mielessä hyvä tilanne, että vaikka ei olekaan vakkaripaikkaa odottamassa, niin saattaisin ehkä saada sellaisen syksyllä tai jos ei sitä niin sitten pystyisin itse työllistämään itseni yrittäjänä. Mutta...antaisin mitä vaan, jos joku lupaisi, että saan ihan kivan työpaikan sitten joskus, kun lapset on isompia vaikka en tekisi mitään " järkevää" tässä välissä, ja saisin jäädä nyt quun kanssa kotiin! Vaikka tää arjen pyörittäminen onkin monella tapaa rankkaa ja joskus tekee mieli purnata, niin silti olen niiiiiiin onnellinen ja kiitollinen siitä, että meillä on tuo suloinen lapsi ja saan olla quun kanssa ja hoitaa sitä! Miks kaiken pitää olla näin vaikeeta ja miks asioilla pitää aina olla näin monta puolta, että tässä tulee hulluksi????
Toivottavasti kukaan ei loukkaannu, kun purnaan ja valitan, vaikka miehellä sentään on työpaikka ja ihan hyvä sellainen. Tiedän, että moni perhe on paljon vaikeammassakin tilanteessa eikä tästä saisi ollenkaan valittaa, kun meidän tilanne on kuitenkin oikeasti tosi hyvä. Mutta tuntuu vaan nyt niin kurjalta, että pakko päästää höyryjä jonnekin!
Mistä tulikin mieleeni, että MiaMikin mies oli juuri saanut työpaikan, onnittelut!!!!
Iitukalle myös onnittelut hienosta uudesta taidosta! Ja Open Ainoko se siellä jo kierii? Hienoa!
-Q- ja -q- untenmailla ja isi-Q ties missä
Piti ihan tulla jutustelemaan Q:lle, kun noin tiukkoja pohdintoja olit kirjoitellut. Tietenkin voin kirjoittaa vain omasta puolestani, mutta ainakin huomaat, että on olemassa ainakin yksi toinenkin äiti, joka vie ihan pienen lapsen hoitoon... Lähdetään vaikka siitä, että mä olen menossa töihin, kun Emmi on juuri täyttänyt vuoden. Ja viime viikolla haettiin hänelle hoitopaikkaa, ensisijaisena vaihtoehtona päiväkoti. Mä olin ajatellut joskus, että ainakin jouluun saakka olisin kotona tai jopa seuraavaan syksyyn, mutta niin se vaan on, että kyllä tässä maailmassa rahalla on (liiankin) suuri merkitys. Laskettiin, että just ja just tultais toimeen, jos olisin kotona, mutta itsemme tuntien, alkaisi kyllä kiristellä pinnaa, jos koko ajan joutuisi ihan joka sentin laskemaan. Tämäkin on tietysti tottumuskysymys, mutta mihinkäs pantteri pilkuistaan... Toisaalta mä olen kyllä sen verran työorientoitunut ihminen, että kyllä mä kaipaan jo töihin. Ihanne olis, jos vois tehdä lyhennettyä viikkoa, just vaikka 3 päivää viikossa. Mutta onhan mulla onneksi ensi vuonna melko lyhyet päivät, kun mulla tosiaan on kakkosluokka, ja ne yleensä teettää aika vähän kotitöitä. Ollaan sovittu, että mies vie aamuisin Emmin hoitoon, kun hänellä on liukumat, joten voi viedä myöhemmin ja mä sitten haen heti kun on mahdollista, jotta iltapäivälläkään ei mene kovin myöhään. Ja me ollaan siinä onnellisessa asemassa, että meillä on vakkarit säännölliset työt, joten viikonloput on vapaat ja molemmilla jo ihan hyvin lomiakin. Juups, näin siis meillä.
Ihojutuista: mulle tuli silmäkulmaan maksaläiskä odotusaikana ja edelleen se siinä näkyy, vaikka onkin jo vähän vaalentunut. Tiiä sitten katoaako koskaan.
Maidosta: Emmi tykkää ihan jääkaappikylmästä maidosta. Huoneenlämpöinenkin menee, mutta lämmitettyä ei huoli. Siis nokkamukista. Tässä lähipäivinä ollaan kyllä jo iltamaidotkin siirtymässä korvikkeeseen, täytyy silloin katsoa, menisikö pullosta paremmin lämpöisenä.
Viipero, mä uskoisin, ettei enää tuossa iässä tartte pitää niin pitkiä taukoja uusien ruokaaineiden kanssa. Me ei pidetty ainakaan, mutta Aleksilla on kyllä herkempi maha kuin Emmillä, niin en sitten tiiä. Ehkä sun kannattais tosiaan antaa jo toinenkin kasvissose ja ehkä välipalana pitää tuo hedelmä. Miten muuten sun oma paino, eikös sulla ollut aikamoinen laskusuhdanne silloin alkuun?
Kiva, että Ossen typyllä on jo parempi olo! Ettei vain syömättömyys johtuis hampaista kuten D:llä...
Juu, me oltiin sitten siellä taidenäyttelyn avajaisissa Emmin ja mun äitin kanssa illalla. Vähänkös neiti taas otti yleisönsä. Se on kyllä väkijoukossa sellainen päivänsäde että oksat pois. Mutta kiva niin, kun ollaan totuttu menemän ja tulemaan paljon, niin kiva on jatkaa samaa neidin kanssa. Reissu väsytti kyllä likan niin, että iltatirsat venähti melkein tuntiin. Ja siitä seurasi se, ettei iltauni meinannut tulla. Tunnin likka touhus tuolla sängyssään ja vaati jonkun istumaan viereensä. Mutta ilman isompia itkuja selvittiin ja sinnehän tuo sitten nukahti. Saas nähdä, montako herätystä ensi yönä on tiedossa... Aamulla päästäänkin sitten taas uimaan. Kivaa! =)
-A ja E taas-
Meillä Eetulla taas kuumetta¿ Aamulla oli 38.6 ja nyt illalla kun mittasin niin oli ¿enää¿ 38. Huomen aamulla pitää soittaa lääkäriaikaa, josko ne olis taas ne p*run korvat!
Mutta joo, eipä tänne muuta ihmeempää. Tulin vain moikkaamaan teitä.
Q, on tänään pohtinut rankemman kautta asioita. Tulee täälläkin välillä kyllä mietittyy¿ Mutta tuosta hoitovapaasta yms. Mun oli tarkotus mennä eka töihin, kun Eetu on täyttänyt vuoden, eli nyt maaliskuun alussa olis pitänyt mennä, mutta mä sanoin miehelle syksyllä etten voi laittaa pientä poikaani hoitoon vieraalle, ja mennä hoitamaan vieraiden lapsia (mikä ei vieläkään mee mun päähän¿) Siis oon nyt heinäkuun vikaan päivään saakka kotona, ja sit 1.8 on PAKKO mennä töihin! No, meen mä ens viikollakin yheks päiväks, kun on suunnittelupäivä¿ Ja meillä ei kyllä olis ollut varaa tähän, että mä jäin kotiin, mutta mieskin sano, et tajus oikeesti vasta nyt keväällä miten ihanaa on kun saan olla kotona Eetun kanssa.
Sitten tuohon quun hoitoonlaittamisesta¿ musta on kyllä TOSI törkeetä, että on hoitajia jotka sanovat noin, et on liian pieni hoitoon¿ Meille tuli yks kevät 8kk ikäinen tyttö hoitoon, ja se se vasta olikin pieni! Mutta hyvin on tuokin neiti kasvanut, täyttää jo neljä vuotta! Joten älä kanna huonoa omaatuntoa/äitifiiliksiä, jos (kun) palaat syksyllä töihin!
Päivähoitopaikoista, MÄ en ite halua viedä OMAA lastani päiväkotiin (siis tää on MUN mielipiteeni) musta vaan tuntuu, että alle kolmivuotiaalle on paras hoitopaikka pph taikka sitten ryhmis. Mä en osaa sitä sen paremmin selittää, mut musta vaan tuntuu tältä¿
Ja tuohon vielä että mikä vaikuttaa miks on mentävä töihin, säästöt ollaan käytetty (pakkasen puolella jo mennään) eikä tää elämä oo helppoo, kun saa joka samperin senttii venyttää!!! Mutta silti oon onnellinen, että mulla oli mahdollisuus saada olla Eetun kanssa kotona tää puoltoista vuotta, mistä jälellä kaks kuukautta!!! (APUA!)
Ja Amykin oli pohtinut näitä hoitojuttuja! Vaikka varmaan kaikki täällä luulee, että ollaan¿rikkaita¿ mutta kyllä siitä on kaukana rikkaus ja hyvin lähellä itkut, kun tänään tuli raha, ja sitä laskiessa, huomasin, että 200e pitäis maksaa tän kuun ruoat/vaipat/vaatteet/puhlasku/bensat yms. Joten ei kuulkaas naurata!!! Ja monet itkut oon täällä porannut, ja monet illat/yöt valvonut!
Ja sitten toiseen juttuun¿ Oottekos Amy ja Bejbi tulossa ens viikolla Tampereen treffeille? Ja kaikki muutkin, ei sinne ollu viel tullu kun Ossen, Tikrun, pikku-millin mun lisäks!!! Joten hophop!!! ;o)
Mutta joo, enpä mä muuta nyt, etten tuki ihan kauheesti teidän pinoo¿
Napero ja Eetukka 1v4kk (mun vauva!)
Q oli pohdiskellut tuota hoitoonviemistä. Meillä oli tarkoitus, että Sampo vietäisiin hoitoon ens tammi-helmikuussa (Sampo n. vuoden ikäinen), kun minä palaisin koulun penkille MUTTA nyt on alkanut tuntumaan, että perhana vieköön, mun lapsi (lapset) on NIIN lyhyen aikaa pieniä, miksi en siis ottais niin sanotusti iloa irti siitä ajasta? Ehtii tuo(/nuo) olla hoidossa myöhemminkin ja minä ehdin opiskella ja töitä tehdä vielä monta vuosikymmentä! Ja mulla no vähän samat fiilikset kuin naperollakin, että mitä järkeä viedä oma lapsi hoitoon, että pääsee itse hoitamaan muiden lapsia? :O Tosin tällä hetkellä mulla kyllä mielessä vilkkuu alanvaihto...
Ja mitä tulee talouteen... noh, opiskelija minimiäitiyspäivärahalla ja (toistaiseksi) alle 1000¿ kuussa tienaava. Siltikään meillä ei puutu mitään. Onneksi kesän jälkeen taloudellinen tilanne paranee, kun mies alkaa tekemään kokopäivähommia (on kesä-, heinä- ja elokuun osapäiväisenä) ja paranee aina vaan lisää, jahka mies tosiaan valmistuu yms. yms. Tuntuu, että jos me kerran näilläkin vähäisillä roposilla tullaan toimeen ihan mukavasti, niin miksei tultais toimeen myös myöhemminkin (varsinkin kun myöhemmin tilanne vielä parempi)? Eli mulla ei ehkä taloudellinen tilanne sanele sitä, jäänkö hoitamaan kotiin. Tosin mietin sitten tulevaisuuteen, kun haluan, että lapsillani on kouluiässä mahdollisuus harrastuksiin ynnä muihin aktiviteetteihin, niin miten se onnistuu, jos äiti vielä opiskelee tuolloin? Siksi olisi hyvä, että olis paperit ja työpaikka, kun lapset on siinä iässä, että harrastuksiin pitäis viedä (ja tietty muutkin kulut kasvavat kun lapset ja perhe kasvaa), jotta olis mahdollista tarjota lapsille parasta. Huooooooh, kun vaikeaa :p
No mutta tällaisia pohdintoja yhdellä pikkuenskalla.
Han ja Sampo vielä 3kk
MiaMik: Kiitos siitä Patapum- vinkistä! :) Kävin kattelemassa, ni olipa juu tosiaan alennuksessa niitä.. En kuitenkaan tilannu vielä, kun en sit tiiä haluanko sen uudemman version?!? Mut siis ihan outoo multa... Yleensä mä ostan/tilaan HETI, mutta nykyään jahkailen. =)
Vai on se Iitu kunnostautunu uusien taitojen kanssa! Hienoa! :) On ihana huomata uusia juttuja oman vauvan kehityksessä.
Ruokaöljystä... Sen verran tiiän ainaki, että esim. porkkanan karoteenista (A-vitamiinin esiaste) imeytyy n.20% jos samaan aikaan ei syö rasvaa, mut sit jos sen kans on esim. just öljyä, ni siitä imeytyy n.80%. (En välttämättä muista ihan pilkulleen noita lukuja.)
Ope oli jääny ilman avaimia oven ulkopuolelle... Hups. Onneks kuitenki pääsit aika " kivuttomasti" takas kotiin. Sepä oliski ollu kiva jos olis oikeen kunnolla joutunu säätää sen kans, että saa jonku avaaman oven jne..
Jenni perheineen on lähdössä vaeltaa! Voi ihanuus... Pääsiskö rinkkaan kyytiin? Mä oon pitkään halunnu vaellukselle, mutta eipä oo saanu aikaseks. Mulle riittäis kyllä ihan semmonen yhen päivän reissukin, mut kukaan ei innostu lähtee mun kaa. Pöh.
Viipero oli miettiny sosejuttuja. Mäki kyl sanoisin, et anna vaan toinenki satsi.. ja meilläkään ei oo niistä tauoista niin välitetty... Alussa ehkä tarkemmin, mutta pikku hiljaa se on jääny.
Q kyseli kertisvaipoista. Meillä on tähän mennessä ollu melkeen vaan teippivaippoja, mutta Häydi alko repii niitä auki ja niiden pukeminen on melkeen yhtä tuskaa, ni ollaan siirrytty päiväkäytössä housuvaippoihin.
Niin ja pikku-Q kävelee jo melkeen omillaan! Vau. Sekin on vasta 10kk ja niin hienosti jo kulkee! :)
Niin ja (osa 2) siitä tarhahommasta... Kyllä mä tiiän monia, jotka on laittanu jo paaaaaaaaljo pienemmän hoitoon, ku yks vuotiaan! Että älä siitä ainakaan pode huonoa omaatuntoa. Nuo työ- ja kotijuttut on aina niin hankalia, että ei semmosta " oikeeta ratkasua" taida kovinkaan usein sattua kohdalle.
Naperon Eetu on taas kipeenä! Voi hitsi. Toivottavasti paranee pian ja ei olis ne korvat! :/
Ossen typykin on ollu kipeenä. Toivottavasti kuitenki jo paranemaan päin???!
Amyn Emmille oli tullu taas hampaita! Jey! Kiva kiva.. niillä on sit kiva pureskella pikku ruuan palasia ym... :)
Jaahas... Hartiat onki jo niin jumissa (tää kannettava on vähä huonos paikas), että en jaksa kauheesti omia kuulumisia kirjotella. Sen verran voisin laittaa, että Heidi on ottanu jonku ihme pyrähdyksen tällä viikolla... Se on alkanu " puhumaan" ihan eri tavalla ku ennen. Se kuulostaa jo ihan siansaksalta. Sit se on oppinu konttausasennossa käyttää niitä käsiä, eli on enää pikku silausta vaille että se lähtee oikeen kunnolla konttaamaan. Sit se on antanu ekat pusut, nousee tukee vasten seisomaan (ennen oli polvillaan), pudistaa päätään (ei,ei,ei -tyyliin), jne... Ihana pikku touhutoope siis! <3
Mun vauvakuume on pahentunu... Toivoisin NIIIIIN kovasti, että tärppäis. Hitsi... taas se alkaa. Toivoo, toivoo ja toivoo ja sit pettyy kun alkaakin menkat (tai raskaustesti on nega). Mut siis mähän oon päättäny, että en mieti tätä raskautumisasiaa. ;)
Mua on alkanu ihan hitusen ärsyttää tää uus koti. Siis miettikää! Me ollaan asuttu tässä vasta vähän päälle kuukausi!!!!! Hoh. Musta tuntuu, että ollaan asuttu täs vaikka kuin kauan. Mua ärsyttää kun nää seinät on paperia... Tänäänki ku laitoin Heidiä nukkumaan, ni yläkerrasta kuulu kun ne puhu italiaa.. jne. Plääh. Mut ei auta. Omaan ei oo varaa ja JUST tähän muutettiin.
Nyt on pakko lopettaa. Öitä.
Burde ja Heidi 8kk
kuulostaa tosi suloiselta sen touhut! En oo nähnyt pitkään aikaan... ens viikon treffejä odotellessa.
Typy on vielä pipi, se on ressukan kuulonen ku itkiessä ei tuu ääntä kunnolla... :/ muutenkin on käheä ääni, mutta muuten on aika reipas. Jos huomenna vielä on kipeän oloinen, eli yskii + ei syö, niin vien taas lääkäriin ettei vaan mene korviin. Taidan olla vähän neuroottinen noiden korvien kans.
Karseeta hommaa yrittää valita kuvia niistä kymmenistä koevedoksista! haluisin kaikki, mutta eihän mulla oo varaa. No, ehkä me jollekin mallille saatiin tuo tilauslista.
Nyt oikeesti nukkumaan...
-Osse ja typy (jo pitkän aikaa unessa)
Mäkin tulen nyt tälle puolelle kurkkimaan, kun parin viikon päästä jo muutenkin siirtyisin tänne... Ja tuolla pikkuisten puolella alkaa olla jo niin vierasta porukkaa, kun en enää loppuvaiheessa raskautta saanut päähäni mahtumaan uusia enskaodottajia :)
Viipero, mä olen ymmärtänyt et 6kk+ kiinteiden syöjälle voi antaa uusia ruokia aika vauhdilla. Ja lihan & viljojen väliksi riittää viikko. Mutta kun pojalla on noita allergioita, niin ehkä sun pitäisi vielä varmistaa jostain.
Q pohti työjuttuja. Musta on ihan normaalia viedä yksivuotias hoitoon. Johan se vanhempainpäivärahakin antaa siihen osviittaa. Päiväkodeissa & ryhmiksissä on työhönsä koulutettuja ihmisiä pitämässä huolta lapsista, ja ne varmasti tekee sitä työtä täydellä sydämellä. Toki varmaan iso osa äideistä haluaisi olla pitempään kotona, muttei se aina vaan ole mahdollista. Nyt on vaan vallalla niin familistinen suuntaus, että se osittain lietsoo syyllisyyttä töissäkäyville äideille. Ihan kiva että perhearvoja kunnioitetaan, mutta sopivia ratkaisuja on yhtä monta kuin perheitäkin.
Ja meilläkin mies on vuorotöissä, ei nyt yöllä sentään, mut välillä on kotona vasta 22.30. Ja 10h on poissa aina työpäivän aikana, kun normi 8h päivä ja 2h työmatkoihin päälle. Pikältä tuntuvat viimeiset tunnit, varsinkin miehen ollessa iltavuorossa! Ja tämäkin on ihan poikki aamuvuoron jälkeen, tulee neljältä kotiin ja menee puoli ysiltä nukkumaan. Onpas paljon hyötyä siitäkin mulle.
Mies yrittää nukkua samassa huoneessa, joten on lopetettava.
Kandi & Noel 5kk+
Keskusteluahan riittäisi nyt kun luin tämänkin pinon... mutta en taida jaksaa enää kirjoittaa, jos alkaisi töitäkin tekemään=)
Hyvää viikonloppua kaikille!
Jennille ja D:lle kiitos eilisestä leffaseurasta, oli tosi kivaa päästä tuulettumaan! Olin kyllä aika väsynyt, etenkin kotiin päästyäni. Vähän arvelinkin että teiltä jää kaupat väliin. Aino nukkui sitten kolmeen ja kun ei enää loppupäivänä nukkunut päikkyjä niin kasilta meni jo nukkumaan. Mua vieläkin öklöttää se mun vieressä istunut mamma joka nyppi niitä säärikarvojaan. Eiks tollaisia juttuja vois jättää ihan kotona tehtäväksi?!
MIAMIK onnea miehelle uudesta työpaikasta! Tuosta öljyn lisäämisestä, Ainolle suositeltiin öljylisää jotta saataisiin paino nousuun. Muuten en tiedä onko tarvetta lisätä. Aino ei ole istunut sitterissä enää kuukauteen, mutta meillä olikin sellainen pikkuvauvojen sitteri joka oli noin 0-6 kk ikäisille tarkoitettu. Hienoa jos Ida osaa jo itse käydä istumaan, eikös se tarkoita sitä että nyt saa ihan vapaasti neitiä istuttaakin?
OPE, noi teidän Ainon unihillumiset kuulostaa kovin tutulta¿ Meilläkään ei vaunuissa enää oikein nukuta vaan halutaan katsella maisemia, siksi nukutankin päikkäreille omaan sänkyyn. Tuuletan huoneen hyvin ennen päikkäriaikaa ja laitan kaihtimet alas niin Aino nukkuu päikkärit hyvin helteestä huolimatta.
Q: Mulle tuli raskausaikana ihottumaa, se alkoi alkukesästä ja helpotti muutama viikon synnytyksen jälkeen. Kutisin ihan kauheasti jaloista ja käsivarsista. Mikään rasvaus tai muu ei auttanut ¿ se oli ihan kamalaa. Mulla itse asiassa näkyy vieläkin jaloissa ne ruvet kun raavin jonkin verran... :/
Maidon lämmittämisestä: iltamaito lämmitetään, muuten tarjoan nykyään Ainolle huoneenlämpöistä tai viileää maitoa. Jo senkin takia, kun on niin kuuma, en itsekään haluaisi juoda helteellä kuumaa juomaa. Jääkaappikylmää maitoa ei meidän neiti suostu juomaan.
Työ- ja hoitokuvioista: Aino menee päivähoitoon vuoden ikäisenä eli lokakuussa. Saimme Ainolle paikan yksityisestä päiväkodista, joten ei olla julkiselle puolella haettu ollenkaan. Yksityiselle sen takia, että päiväkoti on tutussa pihapiirissä ja koska siellä ole oma keittäjä, ajateltiin että Ainon allergian takia on sitten helppo sopia keittäjän kanssa ruoka-asioista. Mä en itse tee suurta eroa päiväkodin ja pph:n välillä. Pph voi yhtä lailla olla huono ratkaisu, koska nykyään pph:ksi voi ryhtä kuka vaan. Tiedän esim. yhden tapauksen joka ei mielestäni siihen hommaan sovi mutta mutta... Kun kysyntä on kova niin huonompikin vaihtoehto otetaan käyttöön.
Tavallaan olisin halunnut jäädä vielä kotiin, toisaalta en. Tiedän että Aino on pieni vain hetken, mutta toisaalta pääkoppani ei jaksaisi jatkuvaa kotona oloa. Osa-aikainen työpaikka olisikin paras ratkaisu, mutta löydänkö sopivaa työtä... Itse olen vaihtamassa ammattia joten sinänsä se ja sama olenko töissä, mutta lähinnä tuon asuntolainan takia on pakko mennä töihin. Eikä se enää tunnu niin pahalta vaihtoehdolta mitä alkuun.
Jokainen äitihän näitä asioita varmasti pohtii tahollaan, ja hyviä ratkaisuja on yhtä monta kuin äitejäkin. Kyllä teillekin Q varmasti löytyy se paras ratkaisu. Miehet harvemmin ymmärtää kuinka paljon lapsessa on tekemistä. Saisivat joskus jäädä itse hoitamaan lasta vaikka muutamaksi päiväksi... Se on ihan totta että on helpompaa kun mies tekee päivätyötä. Mä lykkään aina Ainon miehelle kun se tulee ovesta sisään, sillon alkaa mun lepoaika. Sun miehen työpaikassa taitaa jyrätä se meininki että tietyt ihmiset saa ne parhaat työajat ja loput ne huonommat, tai näin ainakin oli oma kokemukseni ko. työnantajasta.
Viipero, mun ymmärtääkseni voi lihat ja viljat aloittaa aika perä perää kun Aleksi on kuitenkin jo noin ¿vanha¿. Mulle neuvottiin aloittamaan kiinteät Ainolle niin, että aterioita lisätään nopeasti. Siksipä, kun bataatilla aloitettiin, aloin jo reilun viikon päästä antaa Ainolle bataattisosetta kahdesti päivässä. Seuraavaksi otettiin riisi aamupuuron muodossa, ja sitten ruusunmarja välipalaksi ja sitten aloin antaa riisipuuroa myös iltapuuroksi. Eli noin kuukauden kuluessa Ainolla oli jo viisi ateriaa päivässä. Sen sijaan uusia ruoka-aineita ei käsittääkseni suositella lisättävän kuin yksi per viikko, kun taipuvaisuutta allergioihin on. Aiotko ottaa nyt tuon kauran seuraavaksi? Olisiko teidän mahdollista saada lähetettä ravitsemusterapeutille? Aleksilla tuntuu kuitenkin olevan lukuisia allergioita joten sieltä voisi saada hyviä neuvoja.
Tuntuu tyhmältä tähän heti perään hehkuttaa mutta pakko kuitenkin kun olen niin iloinen - kaurasta ei tullut Ainolle enempää oireita kuin silloin ekana päivänä joten rohkeammalla mielellä uskallan sitten kokeilla muitakin kotimaisia viljoja. Seuraavaksi otetaan varmaankin omena, sitten naudanliha ja perunaa pitäisi kokeilla uudemman kerran.
Muuta uutta ja ihmeellistä ei meille kuulukaan. Yöt edelleen sitä sun tätä mutta olin eilen viisas ja menin kympiltä nukkumaan. Ainokin nukkui kasiin joten sain tosi pitkät unet ja on tosi hyvä olo. :)
Hyvää viikonloppua!
Karssuli & Aino huomenna 8kk!!
Kiitos kaikille jotka vastasitte ruokaöljy-kysymykseen. Idallahan oli tullut nyt viimeksi vain 300g kuukaudessa painoa niin josko sitä vaikka silloin tällöin sitä öjyä lisäilisi. Viipero muistuttikin, että onhan tissimaidossa sitä rasvaa ja Ida kuitenkin aina ruuan päälle ottaa huikat :)
Kiitos myös kaikille kestoilukokemusten jakamisesta. Meillä on nyt 3 sellaista sisätäyttövaippaa, jotka vielä sopivat (päälle hahtuvavillikset). Niitä ajattelin käyttää fuzzien ohella¿ Voi olla että vielä muutama vaippa tarvitaan, kun en ihan joka päivä pyykkiä pese...
Ope, meillä on nyt yöt rauhoittuneet mutta päikkäreille meno on yhtä hulinaa. Vaunuihin ei nukahdeta ei sitten millään ja jos vahingossa satutaan nukahtamaan niin *pling* puolen tunnin päästä kuuluu tä-tä-tää vaunuista :) Idakin oppi siinä puolen vuoden ikäisenä kierimään ja sitä kesti kaikki ne 3 päivää. Sittemmin taito on unohtunut ja valehtelonkohan kauheasti jos sanon ettei Ida ole kääntynyt masulta selälleen kahteen kuukauteen :D
Amy oli ollut Emmin kanssa taidenäyttelyssä. Voin vain kuvitella kuinka teidän reipas typy on hurmannut kaikki siellä :)
quieron poitsukin jo kävelee kädestä pitäen. Iso poika on jo! Olit pohtinut työ- ja hoitoasioita. Meillä oli vähän samantapainen tilanne. Mies on nyt siis vielä ensi viikon vuorotöissä. Eli viikonloput aina 12h työpäiviä, aamua/iltaa/yövuoroja. Välillä tuntui kyllä niin yksinhuoltajalta. Tämänkin viikon mies on ollut aamuvuorossa (klo6-14) ja aina ihan poikki työpäivän jälkeen. Nykyään onneksi Ida menee klo 15 aikaan toisille päikkäreille ja näin ollen he nukkuvat miehen kanssa kylki kylkeä vasten ja näin mies jaksaa sitten illallakin touhuta ja kyläillä :) Mun mies alkoi myöskin puhua tuossa pari kuukautta sitten että joko minä kohta töihin menisin. Siitä lähtien olen kauheasti kaikkea suunnittelut ääneen. Nyt kun mies sai tuon päivätyön niin sanoin itse hakevani vuorotyöhön kesästä alkaen ja näin ollen mies saisi viettää laatuaikaa Idan kanssa kun minä esim. iltavuorossa. Sen jälkeen kun tuon hälle sanoin niin johan on puheet alkaneet muuttua :D Eilen viimeksi mies sanoi että saan olla kotona niin kauan kuin haluan, kyllä me taloudellisesti pärjätään. Eli siis meillä kyllä ukko tajuaa nyt että ei tämä mitään lomaa ole kun lapsen kanssa olet vähintään sen 8 tuntia kaksistaan ;) Mies kun on kahden tunnin kaksinolon jälkeen jo ihan poikki!
Eli siis minun suunnitelmani on seuraavanlainen: Heinäkuussa loppuu äippäloma ja minä aion ilmoittautua työttömäksi. Näin ollen saan liiton korvauksia. Samaa rahaa saisin jos menisin lähihoitajana pelkkää aamuvuoroa tekemään päiväkotiin. Jos siis saan valita niin totta kai hoidan samalla rahalla omaa lastani kuin että menen päiväkotiin töihin hoitamaan muiden lapsia. En saisi edes ikinä päiväkodista vakipaikkaa kun olen suuntautunut toiseen koulutusohjelmaan. Vuoden alusta alan katselemaan työvoimakoulutuspaikkoja ja luen itselleni uuden ammatin. Tietenkin minulla on kaikenlaisia varasuunnitelmia, jos minut esim. meinataan pakottaa töihin jne¿ Niin ja tietenkin toista lasta toivotaan koko ajan, mutta en uskalla siihen asiaan ¿turvautua¿ ettei vain liikaa tule kuumeiltua ;)
Mua alkoi naurattamaan eilen kun luin tuon Ossen tekstin, vai oli typy nukkunut 7 minsan päikkärit :D
Oliko Eetulla korvatulehdus?
Q, kyseli kertiksistä. Meillä tuo meno kun ei ole vielä päätä huimaavaa niin vaipat pysyy hyvin päällä. Vaipanvaihtokin sujuu vielä tosi hyvin vaikkakin välillä kamalan kiukun kautta :D
Burde, minullakin vaan vauvakuume pahenee kun katselee siskon kasvavaa massua :)
Karssuli, ajattele nyt että meidän tirppanat on huomenna jo 8kk!!! Missä meidän vauvat on?
Vitsit kun pelästyin äsken. Ida tuli äsken mun jalkojen juureen ¿hiipien¿. Pari metriä oli eteenpäin tullut, en kyllä tiedä millä keinoin mutta kyllä säikäytti kun tarrasi jalkaan! Ida välillä konttaa pieniä matkoja ja nyt näyttää viilettävän tuolla mittarimato-tyylillä :)
Eroahdistus on jo vähän onneksi helpottanut. Saan käydä jo pissalla ihan yksin :D Nyt kylläkin kun olen tätä tekstiä tässä kirjoittanut niin Ida on jo 3 kertaa tullut tuon pari metriä kiukuttelemaan mun jalkojen juureen!
laitoin pikku-enskapuolelle vähän raporttia, nyt tyttönen jo herääkin joten palailen taas linjoille toiste...
terkuin
pika-tokkopa ja pienenpieni 3,5 kk
Missä kaikki isot enskat luuraa? Vai onko kaikki elokuvissa? :) Mekin oltaisiin niin haluttu lähteä Tampesterin elluihin, mut mies aamuvuorossa mun autolla...
Mies sai kuin saikin uuden työpaikan! Kiitos kaikille mesessä onnittelijoille :) Pitäisi tässä varmaan alkaa varaamaan asuntolainaneuvotteluihin aikaa!
Jaahas, nyt tuo neiti heräsi. Tulen myöhemmin jatkamaan...