Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terveydenhuollossa työskentelee niin ilkeitä ihmisiä?

Vierailija
29.09.2026 |

Aina uudestaan ja uudestaan saa yllättyä, miten ilkeitä ihmisiä terveydenhuoltoalalla löytyy. Ei tarvitse kuin soittaa ajanvaraukseen tai asioida paikallisessa terveyskeskuksessa. 

Minun piti yksi aika varata tänään ja puheluun vastannut hoitaja oli niin hemmetin törkeä, että en voi käsittää. En ole ko. tutkimuksessa aiemmin ollut ja kysyin, mitä siinä tapahtuu, niin hän todella ilkeästi tiuskaisi ”en minä voi kuule kaikkea ulkoa muistaa”. 

Minusta siinä ei ole mitään pahaa, jos ei tiedä ja toki olisin asian voinut jostain muualtakin selvittää…ei hänen olisi tarvinnut minulle tiuskia. Olisi vaan sanonut, että valitettavasti mä en muista, kun näitä tutkimuksia on niin hirveästi erilaisia. 

Eikö näitä tiuskijoita ja äyskijöitä ollenkaan hävetä oma törkeä käytöksensä? 

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain viime vuonna lapsen, ja olen tässä vuoden sisään joutunut soittamaan päivystysapuun pari kertaa vauvaan liittyvissä asioissa (allergiareaktioita yms.). Olemme myös muuttaneet saman hv-alueen sisällä.

Joka kerta päivystysavun nainen on huoahtanut, kun en ole osannut oman kunnan päivystys/terveydenhuollon/lastenlääkärin/mitälie aukioloaikoja ulkoa. Ovat sanoneet hyvin tympääntyneenä, että "en minä nyt osaa ulkoa juuri niitä sinun kuntasi aukioloaikoja ja tietoja, kun tämä puhelu tuli tänne kuntaan XXXX".

No en minäkään tiedä, mutta kun olet siellä töissä, niin voitko katsoa siltä tietokoneeltasi! Hyvänen aika sentään.

Päivystysapu ei varmaan ole olemassa sitä varten, että kysyt sieltä jotain aukioloaikoja. Katso itse omalta koneeltasi.

Valitettavasti päivystykseen tai muualle hakeutuakseen pitää nykyään ensin olla tällaisiin päivystysavun kaltaisiin asiakaspalvelunumeroihin yhteydessä. Ja sitähän voisi kuvitella, että sieltä osattaisiin ystävällisesti ohjata oikeaan osoitteeseen.

Ei kannata kuvitella mitään. Päivystyksissä on nykyisin niin kiire että jaaritteluun tai edes siihen okeaan osoitteeseen ohjailuun ei ole aikaa.

Vierailija
82/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kirjoitan jotain mihin kukaan ei usko, uskokaa tai älkää, mutta miksi kirjoittaisin jotain mikä ei pidä paikkaansa. Minulle vastattiin julkiselta puolelta erääseen asiaan ja pyyntöön näin: MIKÄLI PYYTÄÄ OIKEIN KAUNIISTI JA ON NÖYRÄ, voi asia mennä eteenpäin. Hetkinen, minun mielestä tuo täytti jo alistamisen tunnusmerkitön. Mikäli potilas/asiakas pyytää itseään koskevaa asiaa, ei siihen tarvita mitään erikoiskäytöstä. Lensin pyrstölleni ja mietin, mitä tuolla oikein nykyaikana tapahtuu !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi valehdella että ei muista miten tutkimus menee jos ei ole hajuakaan siitä miten se menee?

On ihan ok, jos ei tiedä/muista/osaa/jne. Pointtini oli, ettei sitä tarvitse asiakkaan päälle oksentaa tiuskimalla, jos hän kysyy jonkun kysymyksen johon hoitajalla ei ole vastausta. Tiuskimalla hoitaja antaa ymmärtää, että on väärin/tyhmää/turhaa tai ei edes saisi kysyä ko. kysymystä. Tai että asiakas on tyhmä tai turhaksi vaivaksi. Ymmärsitkö? 
Ap 

Ymmärsit ihan oikein. Tyhmäähän se onkin kysyä hoitajalta asioita jotka voi selvittää itsekin.

Taidat työskennellä hoitoalalla! 😅 Ap

Hyviä vinkkejä täällä kyllä saa miten tyhmät asiakkaat saa mahdollisimman nopeasti lopettamaan keskustelun.

Ensi kerralla nauhoitan itsekin sen puhelun! Vit”uile vaan, niin teen käytöksestäsi muistutuksen työpaikallesi. Minä olen aina ystävällinen asioidessani puhelimitse, kasvotusten, ihan miten vaan. Sinä taas olet väärällä alalla tai sairasloman tarpeessa, purkaessasi omaa työhön leipääntymistäsi asiakkaisiin. 
Ap

Tee vain mutta en ole vastaamassa sinun puheluihisi.

Asioidaanhan sitä muutenkin kuin puhelimitse. Huomaa miksi olet hoitoalalla..

Korostaa vain tyhmyyttäsi. Aivan kuin kukaan aikaisemmin ei olisi keksinyt valittaa. Onko sillä ollut vaikutusta johonkin muuhun kuin valittajan omaan elämään ja mielualaan.

Mielualasta en tiedä. Ulosantisi on heikkoa ja epäselvää, löysin kyllä pointin kun oikein tavasin kirjoitettua viestäsi mutta puhut asian vierestäkin, eli et ymmärtänyt edellistä kommenttiani, neiti näppärä. Eikö sinun pitäisi muuten tehdä töitä eikä istua työajalla omalla puhelimellasi ?

Miksi eläkeläisen pitäisi tehdä töitä?

Käy sitten muistitesteissä. 

Vierailija
84/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kirjoitan jotain mihin kukaan ei usko, uskokaa tai älkää, mutta miksi kirjoittaisin jotain mikä ei pidä paikkaansa. Minulle vastattiin julkiselta puolelta erääseen asiaan ja pyyntöön näin: MIKÄLI PYYTÄÄ OIKEIN KAUNIISTI JA ON NÖYRÄ, voi asia mennä eteenpäin. Hetkinen, minun mielestä tuo täytti jo alistamisen tunnusmerkitön. Mikäli potilas/asiakas pyytää itseään koskevaa asiaa, ei siihen tarvita mitään erikoiskäytöstä. Lensin pyrstölleni ja mietin, mitä tuolla oikein nykyaikana tapahtuu !

Lisään vielä, että joku tuolla aiemmin kirjoittikin jostain vallan käytöstä, tämä minun kokemukseni kuvaa sitä mitä suurimmissa määrin, alistetaan potilas ja käytetään valtaa, mikäli pyyntöä ei esitetä tietyllä tavalla jätetään asia hoitamatta. En tiedä, onko tuo enää vain hoitajan ja potilaan välinen keskustelu tai pitäiskö tällaisesta tehdä jo reklamaatio ylemmäs.

Vierailija
85/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mun psykiatrinen sairaanhoitaja on tyypillinen "palkannauttija"-tason työntekijä. Tyypillinen kampaviinereitä popsiva rasvapallotar. Valehtelee psykiatrille ja jättää kuuntelematta ja ymmärtämättä mun todellisen tilanteen. On jo sellainen ahdistus pinnassa, kun sinne polin odotusaulaan menee.

Uskon täysin, nimittäin ystävälleni sattui juuri tuo. Hän puhui terapiakäynneistä lääkärille yhtä ja psykologille toista, tätä kutsutaan nykyään avunsaanniksi Suomessa !

Vierailija
86/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun meidän terveyskeskukseen soitetaan, nauhoite muistuttaa asiakasta kohtelemaan hoitohenkilökuntaa kunnioittavasti. Sinähän et voi tietää millaisia törkypuheluja hoitajat joutuvat kuuntelemaan työkseen aamusta iltaan.

Missäs sitten sellainen nauhoite, jossa HOITOHENKILÖKUNTAA kehotetaan kunnioittamaan potilasta?

Vierailija
87/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa todella ystävällistä palvelua pääsääntöisesti, ja tärkeintä on että hoitoa saa. 

Vierailija
88/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen perusterveydenhoito on aika paskaa. Työterveyshuoltokin on melko perseestä, mutta normaalisti sinne sentään pääsee samana tai seuraavana päivänä. Töykeimmät ja vähiten hyvästä hoidosta kiinnostuneet lääkärit ja hoitajat ovat noissa tulleet vastaan. 

Vierailija
89/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että joku tuolla aiemmin kirjoittikin jostain vallan käytöstä, tämä minun kokemukseni kuvaa sitä mitä suurimmissa määrin, alistetaan potilas ja käytetään valtaa, mikäli pyyntöä ei esitetä tietyllä tavalla jätetään asia hoitamatta. En tiedä, onko tuo enää vain hoitajan ja potilaan välinen keskustelu tai pitäiskö tällaisesta tehdä jo reklamaatio ylemmäs.

Hirveän vaikea kommentoida näin ympäripyöreästi esitettyä asiaa, mutta ekana tulee mieleen joku lääkärille esitettävä pyyntö, joka ei kuulu hänen hoidettavakseen, mutta johon hän voinee halutessaan vaikuttaa. Eipä sitä oikein voi muuta kuin pyytää nätisti.

Vierailija
90/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kyllä näkee jotka toistaa jotain itsestäänselvää asiaa niin että siinä tuntee itsensä mollatuksi. Eikä yksinomaan lääkäreissä.

Vierailija
91/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi valehdella että ei muista miten tutkimus menee jos ei ole hajuakaan siitä miten se menee?

On ihan ok, jos ei tiedä/muista/osaa/jne. Pointtini oli, ettei sitä tarvitse asiakkaan päälle oksentaa tiuskimalla, jos hän kysyy jonkun kysymyksen johon hoitajalla ei ole vastausta. Tiuskimalla hoitaja antaa ymmärtää, että on väärin/tyhmää/turhaa tai ei edes saisi kysyä ko. kysymystä. Tai että asiakas on tyhmä tai turhaksi vaivaksi. Ymmärsitkö? 
Ap 

Ymmärsit ihan oikein. Tyhmäähän se onkin kysyä hoitajalta asioita jotka voi selvittää itsekin.

Taidat työskennellä hoitoalalla! 😅 Ap

Hyviä vinkkejä täällä kyllä saa miten tyhmät asiakkaat saa mahdollisimman nopeasti lopettamaan keskustelun.

Ensi kerralla nauhoitan itsekin sen puhelun! Vit”uile vaan, niin teen käytöksestäsi muistutuksen työpaikallesi. Minä olen aina ystävällinen asioidessani puhelimitse, kasvotusten, ihan miten vaan. Sinä taas olet väärällä alalla tai sairasloman tarpeessa, purkaessasi omaa työhön leipääntymistäsi asiakkaisiin. 
Ap

Tee vain mutta en ole vastaamassa sinun puheluihisi.

Asioidaanhan sitä muutenkin kuin puhelimitse. Huomaa miksi olet hoitoalalla..

Korostaa vain tyhmyyttäsi. Aivan kuin kukaan aikaisemmin ei olisi keksinyt valittaa. Onko sillä ollut vaikutusta johonkin muuhun kuin valittajan omaan elämään ja mielualaan.

Mielualasta en tiedä. Ulosantisi on heikkoa ja epäselvää, löysin kyllä pointin kun oikein tavasin kirjoitettua viestäsi mutta puhut asian vierestäkin, eli et ymmärtänyt edellistä kommenttiani, neiti näppärä. Eikö sinun pitäisi muuten tehdä töitä eikä istua työajalla omalla puhelimellasi ?

Miksi eläkeläisen pitäisi tehdä töitä?

Käy sitten muistitesteissä. 

Miten se auttaa hoitajia vastaamaan nätisti? Suosittelen sinullekin ainakin älykkyystestejä. Mutta jatka toki palstalla sen varmistamista että kaikki huomaavat että et saa siinä pisteitä.

Vierailija
92/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seura tekee kaltaisekseen eli kukapa meitä ilkeileviä asiakkaita ilkeilemättä voi katsoa tai kuunnella.

Oikeesti hei. Olin sairaalassa. Huoneessa oli 5 potilasta, kaikki käyttäytyivät ihan asiallisesti kivuistaan huolimatta, mutta samaa en olisi sanonut hoitajista. Se on jumalauta heidän työtään passata ja juosta jos se auttaminen sitä vaatii, ei joka kellon soittoon pidä tulla naama punaisena MITÄ NYT TAAS -asenteella, tuskin kukaan sitä kello viddumaisuuttaan soittelee. Itse soitin sisäiseen kelloon, ei nappikelloon, niin sieltä vain hoitaja huusi MIKÄ HÄTÄNÄ ja kun kerroin mikä hätä on, kukaan ei saapunut paikalle. Tuli tunne, että mikäli hoitoheinkilöstö ei vastaa loppuu soittelu ja saavat olla rauhassa !

Juuri tätä, mitä nyt taas!? Soitin kelloa ja minulle vastattiin näin vaikken ollut yhtään kertaa 2 viikon aikana kelloa soittanut. 

Sanoin, ettei minulla itselläni ole hätää, mutta naapuri sängyssä korisee, tekeeköhän kuolemaa? Sitten tuli apu paikalle, hoitaja toi veripussia ja pian saapui päivystävä lääkärikin paikalle. Rouva tokeni siitä sitten, hyvä niin.

Vierailija
93/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleen myös kokemus, kun olin muistaakseni 18-vuotias ja menossa yksikseni sydänfilmiin. En ollut koskaan ollut kyseisessä toimenpiteessä, enkä sairaalassa hirveästi noin muutenkaan, ja olin kyllä tosi peloissani.

Hoitaja käski minun mennä huoneeseen, tokaisi kuivasti että "otat sitten vaatteet pois" ja lähti itse jonnekin. Minä sitten riisuuduin alushoususilleni, kun en siinä ahdistavassa tilanteessa osannut itse oikein ajatella.

Aika pitkään odottelin, kunnes hoitaja palasi, katsoi minua ja totesi ivallisesti "no ei niitä vaatteita nyt kaikkia olisi pitänyt ottaa pois". Siinä sitten itku kurkussa sydänfilmissä istuttiin.

Vierailija
94/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin että hampaat paranevat särkylääkkeen voimalla.Sanoin siihen,etten usko,niin se suuttui :)

Vierailija
95/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei mene sinne, ei tarvitse tavata ilkeitä ihmisiä ja heiltä loppuu työt ja tulee potkut. Sinä mahdollistat tämän ilkeilyn.

Vierailija
96/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehdottomasti valitus jos on todistusaineistoa ja henkilön nimi tiedossa tai ainakin pvm ja klo aika milloin on soittanut tai ollut chatissa tms. Itse kun olen yhteydessä vain puhelimitse niin kuvakaappaus ja puheen nauhoitus joka ikinen kerta!! Ihan oman oikeusturvan vuoksi.

Vierailija
97/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa mieleen myös kokemus, kun olin muistaakseni 18-vuotias ja menossa yksikseni sydänfilmiin. En ollut koskaan ollut kyseisessä toimenpiteessä, enkä sairaalassa hirveästi noin muutenkaan, ja olin kyllä tosi peloissani.

Hoitaja käski minun mennä huoneeseen, tokaisi kuivasti että "otat sitten vaatteet pois" ja lähti itse jonnekin. Minä sitten riisuuduin alushoususilleni, kun en siinä ahdistavassa tilanteessa osannut itse oikein ajatella.

Aika pitkään odottelin, kunnes hoitaja palasi, katsoi minua ja totesi ivallisesti "no ei niitä vaatteita nyt kaikkia olisi pitänyt ottaa pois". Siinä sitten itku kurkussa sydänfilmissä istuttiin.

Älä ole liian kiltti, olisit tokaissut tiukasti "en ole koskaan ennen käynyt,en voi tietää, miksi et neuvonut??". Heität pallon takaisin. Minä olen jo niin vanha että uskallan sanoa vaikka:"no olisit vttu sanonut minkä verran pitää ottaa pois!!!". Samaa vttuilua takaisin kuin itsekin saa.

Vierailija
98/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo  on täs muutama kokemus enempi sosiaalipuolelta. Mikä lie sosiopaatti luonne vittuiltee asiakkaalle toisten kuullen. 

Vierailija
99/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä varsinkin suomessa ja syyt siihen on paska palkka

Vierailija
100/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska naisvaltainen ala,tylsistyneitä.täynnä vittumaisuutta että pitää tehdä jotain. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi