Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terveydenhuollossa työskentelee niin ilkeitä ihmisiä?

Vierailija
29.09.2026 |

Aina uudestaan ja uudestaan saa yllättyä, miten ilkeitä ihmisiä terveydenhuoltoalalla löytyy. Ei tarvitse kuin soittaa ajanvaraukseen tai asioida paikallisessa terveyskeskuksessa. 

Minun piti yksi aika varata tänään ja puheluun vastannut hoitaja oli niin hemmetin törkeä, että en voi käsittää. En ole ko. tutkimuksessa aiemmin ollut ja kysyin, mitä siinä tapahtuu, niin hän todella ilkeästi tiuskaisi ”en minä voi kuule kaikkea ulkoa muistaa”. 

Minusta siinä ei ole mitään pahaa, jos ei tiedä ja toki olisin asian voinut jostain muualtakin selvittää…ei hänen olisi tarvinnut minulle tiuskia. Olisi vaan sanonut, että valitettavasti mä en muista, kun näitä tutkimuksia on niin hirveästi erilaisia. 

Eikö näitä tiuskijoita ja äyskijöitä ollenkaan hävetä oma törkeä käytöksensä? 

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni riittäisi NEUTRAALI asiointi. Ei tarvitse hymyillä väkisin vastaanotolla, ei tarvitse puhua lämpimiä puhelimessa. Neutraali on se minimi, positiivisuus taas jotain mukavaa ei-pakollista extraa. 
Hoitoalan ihmiset, te olette työpaikallanne TÖISSÄ, hoitakaa työvelvollisuutenne kunnialla ja lopettakaa se asiakkaille tiuskiminen ja äksyily! Ap

TÄMÄ. Olen niin samaa mieltä. Asiallisuudesta ja ammattitasosta pitänee varmaan maksaa erikseen ennenkuin sitä saa osakseen. En minäkään tarvitse mitään hymyileviä, empaattisia ja mukavia tyyppejä, mutta liian iso osa on näitä helvetin kurttunaamoja, miten joku jumalauta edes viitsii toimia hoitajana kun on aina nuttu nurin ja naama vidun nurinpäin ?

Vierailija
62/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ex-hoitaja ja alalta lähtenyt, koska en viihtynyt negatiivisessa ilmapiirissä. Kaipa kiittämättömyys ja kiire lopulta tekevät sellaiseksi, että joillekin on ihan sama, mitä muut heistä ajattelevat. Alalle on kuitenkin pääsykokeet ja psykologiset testit olemassa, ainakin silloin oli, kun minä alalle hain, joten ei sinne periaatteessa millainen henkilö tahansa pääse.

Ei varmaan ole mikään erikoisuus läpäistä pääsykoe tai psykologinen testi, tuskin kukaan tahallaan reputtaa tai näyttää kaikki hullun merkkinsä psykologian kokeessa, käytäntö on aivan toinen vaikka olisi miten läpäissyt yhtä sun toista, se on niin nähty, kauheita eukkoja tuolla on PISTE, ei potilaana ihan heti uskoisi että olisit läpäisseet minkään muun kuin helvetin tulen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ne haluu valtaa ja dominoida. ja ketä on helpompi controlloida ku haavottuvas asemas olevii loukkaantuneit? read about narcism and narcist behavior by the book. sanoo oikeat sanat, opettelee ulkoa oikeat "jutut". ja sit sisällä on tyhjää mustaa... koulu-kirja esimerkki ammatist, kes tarkoitus on nätin hymyn sijaan vaa controlloida ja alistaa.

Tässä on varmaan osittain jotain perää. Ihmettelin aikoinaan, miksi ne juuri ne ilkeiksi ja kieroiksi tiedetyt tutut hakeutuivat hoitoalalla opintoihin ja töihin. Ap

Sama kuin vartiointifirmoissa on sadistisia nqrkissoja, jotka eivät päässeet poliisikouluun tms. Vartijaksi pääsee vähällä ja saa paljon oikeutta (väki)valtaan ja dominointiin.

Vierailija
64/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on hakeutunut alalle puhtaasti vallankäytön takia, toiset siksi, etteivät ole keksineet mitään muutakaan työtä, mitä tehdä. Jotkut pitävät päällepäsmäröintiä ja äänekkyyttä sosiaalisuutena mutta eivät tosipaikan tullen osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa. Toisaalta hoitajan ei tarvitse aina olla kova ja ilkeä ollakseen epämiellyttävä tai -ammattimainen. Niissä itseään empaattisina pitävissäkin on ihan vain holhoavia ja alentuvia tapauksia, joille empatia tarkoittaa sääliä ja jotka eivät erota omia tunteitaan potilaan tunteista.

Hoitoala jos mikä vaatii työntekijältä hyvää itsetuntoa, reflektointi- ja vastuunottokykyä, kykyä sekä empatisointiin että rajojen vetoon, psykologista pelisilmää ja toisaalta vankkumatonta ammattietiikkaa sekä taitoa erottaa yksityis- ja ammattiminä toisistaan, vaikka työtä tehdäänkin omalla persoonalla. Ei ihan mikään helppo nakki. Jos työolosuhteet ja palkkaus olisivat mielekkäämmät ja inhimillisemmät, voisi alalle hakeutua ja sillä pysyä enemmän fiksuja ja työhön soveltuvia hoitajia. Nyt ala on niin raaka, että sillä pysyvät ne röyhkeimmät rymistelijät tai omasta soveltumattomuudestaan autuaan ymmärtämättömiä olevat. 

Vierailija
65/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko se ilkeyttä mutta jotain se on. Sairaalassakin työskenteli osastolla sellaisia kaktuspiikkisiä NUORIA NAISIA, että ei mitään määrää. Miksi helvetissä ovat sellaisessa työssä jossa on erilaiset kriteerit kuin metsurilla, roskakuskilla tai haudankaivajalla, metsurilla vain puita vastassa, ei haittaa vaikka vidduilee, roskakuskilla ei ole vastassa kuin roska-astiat, niille voi vidduilla ja haudankaivajien asiakkaat ovat hiljaista väkeä, eivät kuule enää jos kaivajalla on viddumainen päivä tai kuppi nurin kun ei huvita kaivaa.

Vierailija
66/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🚨 Ne ovat niitä samoja kärttymummoja, jotka sylkevät tänne vihaansa ja halveksuntaansa normaaleja ihmisiä kohtaan.

Vierailija
67/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kaiken julkisen ongelma. Yksityiseltä moiset saavat kenkää kun suoritukset mitataan ja vertaillaan.

Julkisella laitetaan kaikkein ilkeimmät asiakaspalveluun. Näin saadaan asiakkaat käännytettyä yksityiselle puolelle. 

Vierailija
68/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seura tekee kaltaisekseen eli kukapa meitä ilkeileviä asiakkaita ilkeilemättä voi katsoa tai kuunnella.

Vierailija
69/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi valehdella että ei muista miten tutkimus menee jos ei ole hajuakaan siitä miten se menee?

On ihan ok, jos ei tiedä/muista/osaa/jne. Pointtini oli, ettei sitä tarvitse asiakkaan päälle oksentaa tiuskimalla, jos hän kysyy jonkun kysymyksen johon hoitajalla ei ole vastausta. Tiuskimalla hoitaja antaa ymmärtää, että on väärin/tyhmää/turhaa tai ei edes saisi kysyä ko. kysymystä. Tai että asiakas on tyhmä tai turhaksi vaivaksi. Ymmärsitkö? 
Ap 

Ymmärsit ihan oikein. Tyhmäähän se onkin kysyä hoitajalta asioita jotka voi selvittää itsekin.

Taidat työskennellä hoitoalalla! 😅 Ap

Hyviä vinkkejä täällä kyllä saa miten tyhmät asiakkaat saa mahdollisimman nopeasti lopettamaan keskustelun.

Ensi kerralla nauhoitan itsekin sen puhelun! Vit”uile vaan, niin teen käytöksestäsi muistutuksen työpaikallesi. Minä olen aina ystävällinen asioidessani puhelimitse, kasvotusten, ihan miten vaan. Sinä taas olet väärällä alalla tai sairasloman tarpeessa, purkaessasi omaa työhön leipääntymistäsi asiakkaisiin. 
Ap

Tee vain mutta en ole vastaamassa sinun puheluihisi.

Asioidaanhan sitä muutenkin kuin puhelimitse. Huomaa miksi olet hoitoalalla..

Korostaa vain tyhmyyttäsi. Aivan kuin kukaan aikaisemmin ei olisi keksinyt valittaa. Onko sillä ollut vaikutusta johonkin muuhun kuin valittajan omaan elämään ja mielualaan.

Vierailija
70/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ex-hoitaja ja alalta lähtenyt, koska en viihtynyt negatiivisessa ilmapiirissä. Kaipa kiittämättömyys ja kiire lopulta tekevät sellaiseksi, että joillekin on ihan sama, mitä muut heistä ajattelevat. Alalle on kuitenkin pääsykokeet ja psykologiset testit olemassa, ainakin silloin oli, kun minä alalle hain, joten ei sinne periaatteessa millainen henkilö tahansa pääse.

Ei ole enää. Pelkät kirjalliset pääsykokeet ja jotkut pääsee ihan pelkillä lukiopapereilla

Tiedän myös kaksi skitsofreenikkoa jotka alalla.

Vierailija
71/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain viime vuonna lapsen, ja olen tässä vuoden sisään joutunut soittamaan päivystysapuun pari kertaa vauvaan liittyvissä asioissa (allergiareaktioita yms.). Olemme myös muuttaneet saman hv-alueen sisällä.

Joka kerta päivystysavun nainen on huoahtanut, kun en ole osannut oman kunnan päivystys/terveydenhuollon/lastenlääkärin/mitälie aukioloaikoja ulkoa. Ovat sanoneet hyvin tympääntyneenä, että "en minä nyt osaa ulkoa juuri niitä sinun kuntasi aukioloaikoja ja tietoja, kun tämä puhelu tuli tänne kuntaan XXXX".

No en minäkään tiedä, mutta kun olet siellä töissä, niin voitko katsoa siltä tietokoneeltasi! Hyvänen aika sentään.

Päivystysapu ei varmaan ole olemassa sitä varten, että kysyt sieltä jotain aukioloaikoja. Katso itse omalta koneeltasi.

Vierailija
72/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kaiken julkisen ongelma. Yksityiseltä moiset saavat kenkää kun suoritukset mitataan ja vertaillaan.

Tyhmiä asiakkaita tarvii yksityisellä harvemmin hätistellä pois tai lopettamaan turhan päiväinen jaarittelu. Siellä on itsestään selvää että jokainen minuutti maksaa ja niistä laskutetaan.

Vierailija
73/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun psykiatrinen sairaanhoitaja on tyypillinen "palkannauttija"-tason työntekijä. Tyypillinen kampaviinereitä popsiva rasvapallotar. Valehtelee psykiatrille ja jättää kuuntelematta ja ymmärtämättä mun todellisen tilanteen. On jo sellainen ahdistus pinnassa, kun sinne polin odotusaulaan menee.

Vierailija
74/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi valehdella että ei muista miten tutkimus menee jos ei ole hajuakaan siitä miten se menee?

On ihan ok, jos ei tiedä/muista/osaa/jne. Pointtini oli, ettei sitä tarvitse asiakkaan päälle oksentaa tiuskimalla, jos hän kysyy jonkun kysymyksen johon hoitajalla ei ole vastausta. Tiuskimalla hoitaja antaa ymmärtää, että on väärin/tyhmää/turhaa tai ei edes saisi kysyä ko. kysymystä. Tai että asiakas on tyhmä tai turhaksi vaivaksi. Ymmärsitkö? 
Ap 

Ymmärsit ihan oikein. Tyhmäähän se onkin kysyä hoitajalta asioita jotka voi selvittää itsekin.

Hyviä vinkkejä täällä kyllä saa miten tyhmät asiakkaat saa mahdollisimman nopeasti lopettamaan keskustelun.

Ensi kerralla nauhoitan itsekin sen puhelun! Vit”uile vaan, niin teen käytöksestäsi muistutuksen työpaikallesi. Minä olen aina ystävällinen asioidessani puhelimitse, kasvotusten, ihan miten vaan. Sinä taas olet väärällä alalla tai sairasloman tarpeessa, purkaessasi omaa työhön leipääntymistäsi asiakkaisiin. 
Ap

Korostaa vain tyhmyyttäsi. Aivan kuin kukaan aikaisemmin ei olisi keksinyt valittaa. Onko sillä ollut vaikutusta johonkin muuhun kuin valittajan omaan elämään ja mielualaan.

Mielualasta en tiedä. Ulosantisi on heikkoa ja epäselvää, löysin kyllä pointin kun oikein tavasin kirjoitettua viestäsi mutta puhut asian vierestäkin, eli et ymmärtänyt edellistä kommenttiani, neiti näppärä. Eikö sinun pitäisi muuten tehdä töitä eikä istua työajalla omalla puhelimellasi ?

Vierailija
75/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mun psykiatrinen sairaanhoitaja on tyypillinen "palkannauttija"-tason työntekijä. Tyypillinen kampaviinereitä popsiva rasvapallotar. Valehtelee psykiatrille ja jättää kuuntelematta ja ymmärtämättä mun todellisen tilanteen. On jo sellainen ahdistus pinnassa, kun sinne polin odotusaulaan menee.

Moni psyk. sh on hakeutunut alalle, koska on itse mt-ongelmainen

Vierailija
76/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmiä asiakkaita tarvii yksityisellä harvemmin hätistellä pois tai lopettamaan turhan päiväinen jaarittelu. Siellä on itsestään selvää että jokainen minuutti maksaa ja niistä laskutetaan.

Kyllä privaatissa katkaistaan jaarittelu. Tavoite oli jo vuosia sitten hoitaa vähintään 80 puhelua päivässä, vaikka asiakas olisi ei-suomenkielinen, vanhus, puhevikainen, ei tiedä asiaansa, maksusitoumuksella (tiedot kirjattava puhelun aikana), kriisissä tai itsetuhoinen. Etiikka ja odotettu myynnillisyys kolahtivat usein lujaa yhteen, ja pyöröovihan sielläkin kävi.

Vierailija
77/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Ap

Mielualasta en tiedä. Ulosantisi on heikkoa ja epäselvää, löysin kyllä pointin kun oikein tavasin kirjoitettua viestäsi mutta puhut asian vierestäkin, eli et ymmärtänyt edellistä kommenttiani, neiti näppärä. Eikö sinun pitäisi muuten tehdä töitä eikä istua työajalla omalla puhelimellasi ?

Miksi eläkeläisen pitäisi tehdä töitä?

Vierailija
78/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa on hakeutunut alalle puhtaasti vallankäytön takia, toiset siksi, etteivät ole keksineet mitään muutakaan työtä, mitä tehdä. Jotkut pitävät päällepäsmäröintiä ja äänekkyyttä sosiaalisuutena mutta eivät tosipaikan tullen osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa. Toisaalta hoitajan ei tarvitse aina olla kova ja ilkeä ollakseen epämiellyttävä tai -ammattimainen. Niissä itseään empaattisina pitävissäkin on ihan vain holhoavia ja alentuvia tapauksia, joille empatia tarkoittaa sääliä ja jotka eivät erota omia tunteitaan potilaan tunteista.

Hoitoala jos mikä vaatii työntekijältä hyvää itsetuntoa, reflektointi- ja vastuunottokykyä, kykyä sekä empatisointiin että rajojen vetoon, psykologista pelisilmää ja toisaalta vankkumatonta ammattietiikkaa sekä taitoa erottaa yksityis- ja ammattiminä toisistaan, vaikka työtä tehdäänkin omalla persoonalla. Ei ihan mikään helppo nakki. Jos työolosuhteet ja palkkaus olisivat mielekkäämmät ja inhimillisemmät, voisi alalle hakeutua ja sillä pysyä enemmän fiksuja ja työhön soveltuvia hoitajia. Nyt ala on niin raaka, että sillä pysyvät ne röyhkeimmät rymistelijät tai omasta soveltumattomuudestaan autuaan ymmärtämättömiä olevat. 

Siltä nimenomaiselta alalta karsiutui plandemiassa (joka oli Kristittyjen vainot) Herran omat pois CV19 (19=AI) pedonmerkillä, loput on siis nyt PEDONMERKITTY, moneen kertaan AI -boostattu. Mikä selittää hyvin sen millaisia jezebelejä monet on nyt, eikä tuolla koko pharma (noituus)  -alalla muutenkaan lähimmäisenrakkaus paljon paina, toisin kuin pitäisi (Jeesuksen vertaus laupiaasta Samarialaisesta).

AITO agape -lähimmäisenrakkaus on nimittäin vain Herran omalla, aidolla kristityllä, joka jakaa/muistuttaa sairaalle Evankeliumista ja mikä on synnin palkka (kuten Jeesus kertoi Betesdan altailla halvaantuneelle että äläkä enää syntiä tee, ettei sinun pahemmin kävisi), auttaa sekä rukoilee hänen puolestaan.

Vierailija
79/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain viime vuonna lapsen, ja olen tässä vuoden sisään joutunut soittamaan päivystysapuun pari kertaa vauvaan liittyvissä asioissa (allergiareaktioita yms.). Olemme myös muuttaneet saman hv-alueen sisällä.

Joka kerta päivystysavun nainen on huoahtanut, kun en ole osannut oman kunnan päivystys/terveydenhuollon/lastenlääkärin/mitälie aukioloaikoja ulkoa. Ovat sanoneet hyvin tympääntyneenä, että "en minä nyt osaa ulkoa juuri niitä sinun kuntasi aukioloaikoja ja tietoja, kun tämä puhelu tuli tänne kuntaan XXXX".

No en minäkään tiedä, mutta kun olet siellä töissä, niin voitko katsoa siltä tietokoneeltasi! Hyvänen aika sentään.

Päivystysapu ei varmaan ole olemassa sitä varten, että kysyt sieltä jotain aukioloaikoja. Katso itse omalta koneeltasi.

Valitettavasti päivystykseen tai muualle hakeutuakseen pitää nykyään ensin olla tällaisiin päivystysavun kaltaisiin asiakaspalvelunumeroihin yhteydessä. Ja sitähän voisi kuvitella, että sieltä osattaisiin ystävällisesti ohjata oikeaan osoitteeseen.

Vierailija
80/136 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seura tekee kaltaisekseen eli kukapa meitä ilkeileviä asiakkaita ilkeilemättä voi katsoa tai kuunnella.

Oikeesti hei. Olin sairaalassa. Huoneessa oli 5 potilasta, kaikki käyttäytyivät ihan asiallisesti kivuistaan huolimatta, mutta samaa en olisi sanonut hoitajista. Se on jumalauta heidän työtään passata ja juosta jos se auttaminen sitä vaatii, ei joka kellon soittoon pidä tulla naama punaisena MITÄ NYT TAAS -asenteella, tuskin kukaan sitä kello viddumaisuuttaan soittelee. Itse soitin sisäiseen kelloon, ei nappikelloon, niin sieltä vain hoitaja huusi MIKÄ HÄTÄNÄ ja kun kerroin mikä hätä on, kukaan ei saapunut paikalle. Tuli tunne, että mikäli hoitoheinkilöstö ei vastaa loppuu soittelu ja saavat olla rauhassa !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä