Miksi terveydenhuollossa työskentelee niin ilkeitä ihmisiä?
Aina uudestaan ja uudestaan saa yllättyä, miten ilkeitä ihmisiä terveydenhuoltoalalla löytyy. Ei tarvitse kuin soittaa ajanvaraukseen tai asioida paikallisessa terveyskeskuksessa.
Minun piti yksi aika varata tänään ja puheluun vastannut hoitaja oli niin hemmetin törkeä, että en voi käsittää. En ole ko. tutkimuksessa aiemmin ollut ja kysyin, mitä siinä tapahtuu, niin hän todella ilkeästi tiuskaisi ”en minä voi kuule kaikkea ulkoa muistaa”.
Minusta siinä ei ole mitään pahaa, jos ei tiedä ja toki olisin asian voinut jostain muualtakin selvittää…ei hänen olisi tarvinnut minulle tiuskia. Olisi vaan sanonut, että valitettavasti mä en muista, kun näitä tutkimuksia on niin hirveästi erilaisia.
Eikö näitä tiuskijoita ja äyskijöitä ollenkaan hävetä oma törkeä käytöksensä?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi valehdella että ei muista miten tutkimus menee jos ei ole hajuakaan siitä miten se menee?
On ihan ok, jos ei tiedä/muista/osaa/jne. Pointtini oli, ettei sitä tarvitse asiakkaan päälle oksentaa tiuskimalla, jos hän kysyy jonkun kysymyksen johon hoitajalla ei ole vastausta. Tiuskimalla hoitaja antaa ymmärtää, että on väärin/tyhmää/turhaa tai ei edes saisi kysyä ko. kysymystä. Tai että asiakas on tyhmä tai turhaksi vaivaksi. Ymmärsitkö?
ApYmmärsit ihan oikein. Tyhmäähän se onkin kysyä hoitajalta asioita jotka voi selvittää itsekin.
Taidat työskennellä hoitoalalla! 😅 Ap
Hyviä vinkkejä täällä kyllä saa miten tyhmät asiakkaat saa mahdollisimman nopeasti lopettamaan keskustelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi valehdella että ei muista miten tutkimus menee jos ei ole hajuakaan siitä miten se menee?
On ihan ok, jos ei tiedä/muista/osaa/jne. Pointtini oli, ettei sitä tarvitse asiakkaan päälle oksentaa tiuskimalla, jos hän kysyy jonkun kysymyksen johon hoitajalla ei ole vastausta. Tiuskimalla hoitaja antaa ymmärtää, että on väärin/tyhmää/turhaa tai ei edes saisi kysyä ko. kysymystä. Tai että asiakas on tyhmä tai turhaksi vaivaksi. Ymmärsitkö?
ApYmmärsit ihan oikein. Tyhmäähän se onkin kysyä hoitajalta asioita jotka voi selvittää itsekin.
Hyviä vinkkejä täällä kyllä saa miten tyhmät asiakkaat saa mahdollisimman nopeasti lopettamaan keskustelun.
Ensi kerralla nauhoitan itsekin sen puhelun! Vit”uile vaan, niin teen käytöksestäsi muistutuksen työpaikallesi. Minä olen aina ystävällinen asioidessani puhelimitse, kasvotusten, ihan miten vaan. Sinä taas olet väärällä alalla tai sairasloman tarpeessa, purkaessasi omaa työhön leipääntymistäsi asiakkaisiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikään ihme nykypäivänä kun moni jättää väliin käynnit.
Jotain on muuttunut huonompaan suuntaan 10 vuoden sisään terveydenhuollossa.
Kyllä tuota on ollut ainakin meidän terveyskeskuksessa jo kymmeniä vuosia. Muistan 90-luvulla kun jouduin lasten kanssa käymään usein vuoden aikana (korvakierre) ja ihan järkyttävää kohtelua saatiin välillä. Sekä lääkäreiltä että hoitajilta. Yhdellekin keski-ikäiselle naiselle oli vielä vanhempi mieslääkäri sanonut "ei sinua kannata enää hoitaa, olet jo niin vanha".
Ihmisillä on ihmeellinen luulo että kaikki hoitajat ovat empaattisia, ystävällisiä, haluavat auttaa ihmisiä yms. Siellä on niin sekalaista sakkia töissä ettei uskokaan. Osa kohtelee huonosti asiakkaita, osa laitoshuoltajia, työkavereita.. Paskanjauhamista, jatkuvaa valittamista, työt tehdään hutiloiden yms. Sellaista se on. Vuosia keikkailin laitoshuoltajana ja haaveilin alussa hoitotyöstä. Alle vuodessa tulin siihen tulokseen että ei ikinä. Hattua nostan niille hoitajille jotka tykkää työstä ja rämpivät negatiivisessa ja laiskassa työporukassa. Yleensä ne on ne jotka aidosti uupuvat työssään. Sitten on niitä jotka uupuvat jo siitä kun pitäis perse nostaa penkistä ja tehdä työtä jonka on itse valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi kerralla nauhoitan itsekin sen puhelun! Vit”uile vaan, niin teen käytöksestäsi muistutuksen työpaikallesi. Minä olen aina ystävällinen asioidessani puhelimitse, kasvotusten, ihan miten vaan. Sinä taas olet väärällä alalla tai sairasloman tarpeessa, purkaessasi omaa työhön leipääntymistäsi asiakkaisiin.
Ap
Tee vain mutta en ole vastaamassa sinun puheluihisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit on vielä pahempia!
Oma kokemukseni taas on, että hoitajat (eivät kaikki) ovat usein todella ilkeitä ja lääkärit taas ystävällisiä. Ap
Heidän vittuilunsa on erilaista. Et varmaan ymmärrä lääkärien sivistyneempää ilkeyttä.
Äls ny ilkeile. Oletko legurit, hoitsu vai psykiatrisella?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on ihmeellinen luulo että kaikki hoitajat ovat empaattisia, ystävällisiä, haluavat auttaa ihmisiä yms. Siellä on niin sekalaista sakkia töissä ettei uskokaan. Osa kohtelee huonosti asiakkaita, osa laitoshuoltajia, työkavereita.. Paskanjauhamista, jatkuvaa valittamista, työt tehdään hutiloiden yms. Sellaista se on. Vuosia keikkailin laitoshuoltajana ja haaveilin alussa hoitotyöstä. Alle vuodessa tulin siihen tulokseen että ei ikinä. Hattua nostan niille hoitajille jotka tykkää työstä ja rämpivät negatiivisessa ja laiskassa työporukassa. Yleensä ne on ne jotka aidosti uupuvat työssään. Sitten on niitä jotka uupuvat jo siitä kun pitäis perse nostaa penkistä ja tehdä työtä jonka on itse valinnut.
Kyllä sen jokainen aikuinen ihminen ymmärtää että kaikki eivät ole kutsumusammatissaan mutta kyllä silti pitää osata käyttäytyä asiallisesti koska ovat asiakaspalvelussa töissä. Mutta hoitoalalla ei näytä virheilläkään olevan mitään vaikutusta vaan töitään saa jatkaa edelleen vaikka potilas saisi vammoja tai jopa kuolisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTee vain mutta en ole vastaamassa sinun puheluihisi.
Saitkin jo potkut? Hyvä! 😃 ap
Itselleni riittäisi NEUTRAALI asiointi. Ei tarvitse hymyillä väkisin vastaanotolla, ei tarvitse puhua lämpimiä puhelimessa. Neutraali on se minimi, positiivisuus taas jotain mukavaa ei-pakollista extraa.
Hoitoalan ihmiset, te olette työpaikallanne TÖISSÄ, hoitakaa työvelvollisuutenne kunnialla ja lopettakaa se asiakkaille tiuskiminen ja äksyily! Ap
Olen itse ex-hoitaja ja alalta lähtenyt, koska en viihtynyt negatiivisessa ilmapiirissä. Kaipa kiittämättömyys ja kiire lopulta tekevät sellaiseksi, että joillekin on ihan sama, mitä muut heistä ajattelevat. Alalle on kuitenkin pääsykokeet ja psykologiset testit olemassa, ainakin silloin oli, kun minä alalle hain, joten ei sinne periaatteessa millainen henkilö tahansa pääse.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ex-hoitaja ja alalta lähtenyt, koska en viihtynyt negatiivisessa ilmapiirissä. Kaipa kiittämättömyys ja kiire lopulta tekevät sellaiseksi, että joillekin on ihan sama, mitä muut heistä ajattelevat. Alalle on kuitenkin pääsykokeet ja psykologiset testit olemassa, ainakin silloin oli, kun minä alalle hain, joten ei sinne periaatteessa millainen henkilö tahansa pääse.
Ei ole enää. Pelkät kirjalliset pääsykokeet ja jotkut pääsee ihan pelkillä lukiopapereilla
ne haluu valtaa ja dominoida. ja ketä on helpompi controlloida ku haavottuvas asemas olevii loukkaantuneit? read about narcism and narcist behavior by the book. sanoo oikeat sanat, opettelee ulkoa oikeat "jutut". ja sit sisällä on tyhjää mustaa... koulu-kirja esimerkki ammatist, kes tarkoitus on nätin hymyn sijaan vaa controlloida ja alistaa.
Vierailija kirjoitti:
ne haluu valtaa ja dominoida. ja ketä on helpompi controlloida ku haavottuvas asemas olevii loukkaantuneit? read about narcism and narcist behavior by the book. sanoo oikeat sanat, opettelee ulkoa oikeat "jutut". ja sit sisällä on tyhjää mustaa... koulu-kirja esimerkki ammatist, kes tarkoitus on nätin hymyn sijaan vaa controlloida ja alistaa.
Tässä on varmaan osittain jotain perää. Ihmettelin aikoinaan, miksi ne juuri ne ilkeiksi ja kieroiksi tiedetyt tutut hakeutuivat hoitoalalla opintoihin ja töihin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen empaattinen. Jätin hoitoalan opinnot kesken, kun tuntui että minut syödään elävältä. Sairaanhoitajat eivät tosiaan ole mitään sisar hento valkoisia.
Jep, rivo riittoja ja raju raisoja. Osa super empaattisia, mutta osa väärällä alalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit on vielä pahempia!
Oma kokemukseni taas on, että hoitajat (eivät kaikki) ovat usein todella ilkeitä ja lääkärit taas ystävällisiä. Ap
Olen todennut, että lääkärit ovat usein muodollisen ystävällisiä, (joskin usein myös lyhytsanaisia) ja tällä hämäävät asiakkaan luulemaan, että heistä välitetään. Hallitun taitavasti torppaavat enemmät keskustelut ja avunpyynnöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen ihmetellyt aina tällaisia kollegoita. Onko nyt iso vaiva siinä näytön ääressä googlettaa äkkiä vastaus asiakkaan kysymykseen, jollei tiedä. Samalla oppii tietämään ja seuraavalla kerralla voi ehkä jo ohjeistaa ulkomuistista. Mutta kun mitään ei viitsitä, ollaan vaan töissä täällä, mutta ei kiinnosta yhtään. Siltä se vaikuttaa.
Minulle valehdeltiin omakannasta päin naamaa. Hoitaja väitti ja intti koko ajan, ja mitä enempi hän väitti minulle vastaan ja minä haastoin häntä, niin sitä selvemmäksi asia tuli, ETTÄ HOITAJA EI TIENNYT MISTÄ PUHUI ja ei halunnut myöntää virhettään vaan laittoi minusta ilkeän kommentin omakantaan joka ei pidä paikkaansa. Minun pitää soittaa ja pyytää perumaan se, koska se joka lukee tietojani, ei tiedä koko tarinaa, vaan lukee minusta vain ilkeän hoitajan ilkeän kommentin. On nuo hoitajat ihan noita-naisia, ei voi muuta sanoa, kauheita eukkoja, huh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTee vain mutta en ole vastaamassa sinun puheluihisi.
Asioidaanhan sitä muutenkin kuin puhelimitse. Huomaa miksi olet hoitoalalla..
Vierailija kirjoitti:
Itselleni riittäisi NEUTRAALI asiointi. Ei tarvitse hymyillä väkisin vastaanotolla, ei tarvitse puhua lämpimiä puhelimessa. Neutraali on se minimi, positiivisuus taas jotain mukavaa ei-pakollista extraa.
Hoitoalan ihmiset, te olette työpaikallanne TÖISSÄ, hoitakaa työvelvollisuutenne kunnialla ja lopettakaa se asiakkaille tiuskiminen ja äksyily! Ap
Olen chatissa kohdannut sellaista neutraalia kohtelua, että kun kysyn ja uudelleen kysyn tarkentaen sanomaani, minulle vastaa kuin robotti, joka ei ota huomioon uutta informaatiota. Nämä hva:n chatit voisivat olla hyvä tapa kommunikoida, mutta 'sh Johanna' reagoi kuin kehittymätön botti. Kirjallisissa yhteydenotoissa ei koskaan saa takaisin suoranaista törkyä, mitä ap kuvailee.
Yleensä hankalatkin ihmiset sulavat kun on itse ystävällinen.