Miksi terveydenhuollossa työskentelee niin ilkeitä ihmisiä?
Aina uudestaan ja uudestaan saa yllättyä, miten ilkeitä ihmisiä terveydenhuoltoalalla löytyy. Ei tarvitse kuin soittaa ajanvaraukseen tai asioida paikallisessa terveyskeskuksessa.
Minun piti yksi aika varata tänään ja puheluun vastannut hoitaja oli niin hemmetin törkeä, että en voi käsittää. En ole ko. tutkimuksessa aiemmin ollut ja kysyin, mitä siinä tapahtuu, niin hän todella ilkeästi tiuskaisi ”en minä voi kuule kaikkea ulkoa muistaa”.
Minusta siinä ei ole mitään pahaa, jos ei tiedä ja toki olisin asian voinut jostain muualtakin selvittää…ei hänen olisi tarvinnut minulle tiuskia. Olisi vaan sanonut, että valitettavasti mä en muista, kun näitä tutkimuksia on niin hirveästi erilaisia.
Eikö näitä tiuskijoita ja äyskijöitä ollenkaan hävetä oma törkeä käytöksensä?
Kommentit (136)
Köyhimmille vittuilusta niille metriperseille maksetaan bonustakin. Lekureille maksukyvyttömien kuolemien tuottamuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No me herkät ja empaattiset ei oikein pärjätä noissa etulinjan hommissa, asiakkaissa.on sellaisia törkyturpia, että puhelimeen tarvitaan kova luonne, jotta siinä jaksaa. Tuo on sitten se miinuspuoli.
Oma kokemukseni on, että hoitajat ovat usein sellaisia ”räväköitä”, jotka nimenomaan jyräävät meidät herkät. Ja kokevat herkät ja ystävälliset ihmiset jotenkin heikkoina, joille pitää v””tuilla, kun itsellä on niin huono olo.
Juurikin näin. Ylipäätänsä moni ns. menestynyt ihminen (työelämässä) elää jossain ihmeellisessä harhaluulossa, että herkät ja ystävälliset ihmiset olisivat jotenkin heikkoja. Itse koen sen juuri toisinpäin, että se vaatii vahvuutta näyttää herkkyys. En haluaisi liikaa yleistää, mutta monesti nuo "räväkät" ihmiset lahoaa kuin korttitalot heti tosipaikan tullen, kun tulee vähänkään vastoinkäymisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa mieleen myös kokemus, kun olin muistaakseni 18-vuotias ja menossa yksikseni sydänfilmiin. En ollut koskaan ollut kyseisessä toimenpiteessä, enkä sairaalassa hirveästi noin muutenkaan, ja olin kyllä tosi peloissani.
Hoitaja käski minun mennä huoneeseen, tokaisi kuivasti että "otat sitten vaatteet pois" ja lähti itse jonnekin. Minä sitten riisuuduin alushoususilleni, kun en siinä ahdistavassa tilanteessa osannut itse oikein ajatella.
Aika pitkään odottelin, kunnes hoitaja palasi, katsoi minua ja totesi ivallisesti "no ei niitä vaatteita nyt kaikkia olisi pitänyt ottaa pois". Siinä sitten itku kurkussa sydänfilmissä istuttiin.
Älä ole liian kiltti, olisit tokaissut tiukasti "en ole koskaan ennen käynyt,en voi tietää, miksi et neuvonut??". Heität pallon takaisin. Minä olen jo niin vanha että uskallan sanoa vaikka:"no olisit vttu sanonut minkä verran pitää ottaa pois!!!". Samaa vttuilua takaisin kuin itsekin saa.
Tuo pallon heittäminen on juuri se, että sen jälkeen et saa enää minkäänlaista apua tai aikoja, hoitohenkilöstö voi käyttäytyä ihan miten huvittaa, potilas ei. Niin monta kertaa tullut koettua. Yhden kerran jouduin sanomaan mieshoitajalle suorat sanat, kuka sitä sairaana jaksaa jotain paskaa kuunnella enää ?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun psykiatrinen sairaanhoitaja on tyypillinen "palkannauttija"-tason työntekijä. Tyypillinen kampaviinereitä popsiva rasvapallotar. Valehtelee psykiatrille ja jättää kuuntelematta ja ymmärtämättä mun todellisen tilanteen. On jo sellainen ahdistus pinnassa, kun sinne polin odotusaulaan menee.
Tämä on vielä ahdistavampaa, kun on kyse pidempikestoisesta hoidosta psykiatrialla. Paljon on tullut vastaan hoitajia, jotka alentuvan tekohymyn kera piilovittuilevat ja suorastaan sabotoivat hoitoa. Jos lääkärin tekemät hoitosuunnitelmat vaativat jonkilaista vaivannäköä hoitajankin osalta niin on kätevämpää vaan ilmoittaa lääkärille, ettei potilas kykene sitoutumaan hoitoon. Sitten kun yrittää selvitellä mistä tämmöinen käsitys on tullut, niin hoitaja selittelee ummet ja lammet potilaan asenneongelmista, vaikka sellaisia ei ole koskaan ollut.
Minulle on oltu ilkeitä ja häijyllä tavalla vastattu sekä puhelimessa että vastaanotolla etten enää uskalla julkiseen mennä, pelkään kaiken aikaa, ettei vaan mitään sairautta tulisi että sinne joutuisi taas nöyryytettäväksi mennä, vähättelivät käyntiäni ja paiskivat ovia perässään, äänensävy oli todella ilkeä ja epämiellyttävä, olen muutoinkin arka ja pelokas ihminen vähän kaikessa, silloin kun asiat sujuu hyvin, ei tule hätää, mutta poden hätää monta päivää tällaisten käyntien jälkeen. Jotenkin iso epäluottamuslause julkiselle puolelle !
Meidän labrassa ainakin on tällaisia ilkeitä "piikkitätejä", aamulla tiuskivat huomenen ja jos avaa suunsa noin muuten, alkavat katsoa kieroon. Kauhea paikka tuokin !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain viime vuonna lapsen, ja olen tässä vuoden sisään joutunut soittamaan päivystysapuun pari kertaa vauvaan liittyvissä asioissa (allergiareaktioita yms.). Olemme myös muuttaneet saman hv-alueen sisällä.
Joka kerta päivystysavun nainen on huoahtanut, kun en ole osannut oman kunnan päivystys/terveydenhuollon/lastenlääkärin/mitälie aukioloaikoja ulkoa. Ovat sanoneet hyvin tympääntyneenä, että "en minä nyt osaa ulkoa juuri niitä sinun kuntasi aukioloaikoja ja tietoja, kun tämä puhelu tuli tänne kuntaan XXXX".
No en minäkään tiedä, mutta kun olet siellä töissä, niin voitko katsoa siltä tietokoneeltasi! Hyvänen aika sentään.
Päivystysapu ei varmaan ole olemassa sitä varten, että kysyt sieltä jotain aukioloaikoja. Katso itse omalta koneeltasi.
Valitettavasti päivystykseen tai muualle hakeutuakseen pitää nykyään ensin olla tällaisiin päivystysavun kaltaisiin asiakaspalvelunumeroihin yhteydessä. Ja sitähän voisi kuvitella, että sieltä osattaisiin ystävällisesti ohjata oikeaan osoitteeseen.
Joo, mutta sen aukioloajan voit itse tarkistaa netistä sen sijaan että jäät jankkaamaan hoitajan kanssa, joka joutuisi ihan yhtä lailla etsimään sen netistä, ja tuhlaamaan kaikkien aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän labrassa ainakin on tällaisia ilkeitä "piikkitätejä", aamulla tiuskivat huomenen ja jos avaa suunsa noin muuten, alkavat katsoa kieroon. Kauhea paikka tuokin !
Nuo labrat on hirveitä paikkoja olla töissä. Jotkut asiakkaat ovat aivan hirveitä ja niin on kyllä jotkut työkaveritkin. Kokemattomana muutenkin kauhea stressi kun se suoneen osuminen on vaikeaa. Olin yksi kesä kesätöissä kun opiskelin alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo labrat on hirveitä paikkoja olla töissä. Jotkut asiakkaat ovat aivan hirveitä ja niin on kyllä jotkut työkaveritkin. Kokemattomana muutenkin kauhea stressi kun se suoneen osuminen on vaikeaa. Olin yksi kesä kesätöissä kun opiskelin alaa.
Minun mielestä ne nuoremmat ovat mukavampia ja ottavat oikean asenteen, ne kokeneemmat on niitä ilkeitä "piikkitätejä", elämäänsä kyllästyneitä, asiakkaista en osaa sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa mieleen myös kokemus, kun olin muistaakseni 18-vuotias ja menossa yksikseni sydänfilmiin. En ollut koskaan ollut kyseisessä toimenpiteessä, enkä sairaalassa hirveästi noin muutenkaan, ja olin kyllä tosi peloissani.
Hoitaja käski minun mennä huoneeseen, tokaisi kuivasti että "otat sitten vaatteet pois" ja lähti itse jonnekin. Minä sitten riisuuduin alushoususilleni, kun en siinä ahdistavassa tilanteessa osannut itse oikein ajatella.
Aika pitkään odottelin, kunnes hoitaja palasi, katsoi minua ja totesi ivallisesti "no ei niitä vaatteita nyt kaikkia olisi pitänyt ottaa pois". Siinä sitten itku kurkussa sydänfilmissä istuttiin.
Älä ole liian kiltti, olisit tokaissut tiukasti "en ole koskaan ennen käynyt,en voi tietää, miksi et neuvonut??". Heität pallon takaisin. Minä olen jo niin vanha että uskallan sanoa vaikka:"no olisit vttu sanonut minkä verran pitää ottaa pois!!!". Samaa vttuilua takaisin kuin itsekin saa.
Tuo pallon heittäminen on juuri se, että sen jälkeen et saa enää minkäänlaista apua tai aikoja, hoitohenkilöstö voi käyttäytyä ihan miten huvittaa, potilas ei. Niin monta kertaa tullut koettua. Yhden kerran jouduin sanomaan mieshoitajalle suorat sanat, kuka sitä sairaana jaksaa jotain paskaa kuunnella enää ?
Kyllä minä ainakin olen saanut ihan samalla tavalla eli huonosti palvelua 😄. Joillakin näkyy olevan tiukka linja "kyllä meillä kuule vielä huonompaakin palvelua saa".
Vierailija kirjoitti:
Kun meidän terveyskeskukseen soitetaan, nauhoite muistuttaa asiakasta kohtelemaan hoitohenkilökuntaa kunnioittavasti. Sinähän et voi tietää millaisia törkypuheluja hoitajat joutuvat kuuntelemaan työkseen aamusta iltaan.
Kun potilas soittaa terveyskeskukseen, puhelu nauhoitetaan. Kun hoitaja soittaa potilaalle, sitäpä ei nauhoiteta joten voi sanoa mitä huvittaa, karjua, kiroilla, vittuilla ihan mielin määrin. Onneksi älypuhelimeen saa nauhoituksen. Enkä todellakaan mainitse että nauhoitan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pääsääntöisesti ollut ihan asiallisia laborantteja. Muutama joka nakkelee tarvikkeita pitkin pöytiä ja isoon roskikseen mutta puheet on olleet asiallisia, toistaiseksi. Mitä nyt juoruämmät levittelee valheita ja pilkkanauraa, opettavat nuoremmillekin huonot tapansa.
Vierailija kirjoitti:
tämä varsinkin suomessa ja syyt siihen on paska palkka
Ei ole palkassa vika vaan heikoissa työntekijöissä väärällä alalla. Peiliin katsomisen paikka. Tarvitsisivat kurinpitoa ja osa kenkää persuuksiin. Onneksi vaihtuvuus on suurta ainakin meidän tkssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä ne nuoremmat ovat mukavampia ja ottavat oikean asenteen, ne kokeneemmat on niitä ilkeitä "piikkitätejä", elämäänsä kyllästyneitä, asiakkaista en osaa sanoa mitään.
Iästä ei voi päätellä kokemusta. Moni opiskelee varsinkin sotealaa "vanhana".
Vierailija kirjoitti:
Itselleni riittäisi NEUTRAALI asiointi. Ei tarvitse hymyillä väkisin vastaanotolla, ei tarvitse puhua lämpimiä puhelimessa. Neutraali on se minimi, positiivisuus taas jotain mukavaa ei-pakollista extraa.
Hoitoalan ihmiset, te olette työpaikallanne TÖISSÄ, hoitakaa työvelvollisuutenne kunnialla ja lopettakaa se asiakkaille tiuskiminen ja äksyily! Ap
Just näin. Minä ainakin ottaisin vittuiluna jos alettais kyseleen kuulumisia ja puhua säästä leveästi hymyillen. Asiallisuus riittää, vittumainen hihittely pois joka alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pääsääntöisesti ollut ihan asiallisia laborantteja. Muutama joka nakkelee tarvikkeita pitkin pöytiä ja isoon roskikseen mutta puheet on olleet asiallisia, toistaiseksi. Mitä nyt juoruämmät levittelee valheita ja pilkkanauraa, opettavat nuoremmillekin huonot tapansa.
He eivät muuten ole laborantteja. Se on ihan eri ammattiryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Ylimääräisen ilkeyden saa äkkiä pois ilmoittamalla että tallentaa puhelun itse.
Tuo on jännä että se pienikin epäilys tai pelko siitä että puhelu tai tapaaminen ei olekaan kahdenkeskinen vaan voi olla jopa julkinen, saa toimimaan asiallisesti ja tekemään työnsä hyvin. Antakaa palautetta, netissä ym se parantaa oikeasti palvelua. Mehän maksetaan julkisella käynnistä ja yksityisissä yrityksissä. Kyllä meillä on oikeus saada rahalle vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No me herkät ja empaattiset ei oikein pärjätä noissa etulinjan hommissa, asiakkaissa.on sellaisia törkyturpia, että puhelimeen tarvitaan kova luonne, jotta siinä jaksaa. Tuo on sitten se miinuspuoli.
Oletko itkuherkkä autistinainen? Nyyh😢
Ja itse et saisi sanaakaan pihautettua ulos asiakaspalvelutehtävissä!
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit on vielä pahempia!
No eivät ole. Yksityisellä käyn paljon ja yksikään ei ole ollut ikävä. Terkkarissa kerran kävin ja törppö hoitsu oli
Ei tuo ole kova luonne vaan heikko luonne jonka pitää jakaa pahaa mieltä ympäriinsä. Se ei ole syy olla kaikille asiakkaille saman tien ilkeä, että osa asiakkaista on ilkeitä. Kaikki ei sovellu työhönsä mutta kai pitää ottaa mitä saadaan, niin jollekin alalle sitten päätyy monet sellaiset jotka lentäisi pihalle muista asiakaspalveluista?