Miksi terveydenhuollossa työskentelee niin ilkeitä ihmisiä?
Aina uudestaan ja uudestaan saa yllättyä, miten ilkeitä ihmisiä terveydenhuoltoalalla löytyy. Ei tarvitse kuin soittaa ajanvaraukseen tai asioida paikallisessa terveyskeskuksessa.
Minun piti yksi aika varata tänään ja puheluun vastannut hoitaja oli niin hemmetin törkeä, että en voi käsittää. En ole ko. tutkimuksessa aiemmin ollut ja kysyin, mitä siinä tapahtuu, niin hän todella ilkeästi tiuskaisi ”en minä voi kuule kaikkea ulkoa muistaa”.
Minusta siinä ei ole mitään pahaa, jos ei tiedä ja toki olisin asian voinut jostain muualtakin selvittää…ei hänen olisi tarvinnut minulle tiuskia. Olisi vaan sanonut, että valitettavasti mä en muista, kun näitä tutkimuksia on niin hirveästi erilaisia.
Eikö näitä tiuskijoita ja äyskijöitä ollenkaan hävetä oma törkeä käytöksensä?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kirjoitan jotain mihin kukaan ei usko, uskokaa tai älkää, mutta miksi kirjoittaisin jotain mikä ei pidä paikkaansa. Minulle vastattiin julkiselta puolelta erääseen asiaan ja pyyntöön näin: MIKÄLI PYYTÄÄ OIKEIN KAUNIISTI JA ON NÖYRÄ, voi asia mennä eteenpäin. Hetkinen, minun mielestä tuo täytti jo alistamisen tunnusmerkitön. Mikäli potilas/asiakas pyytää itseään koskevaa asiaa, ei siihen tarvita mitään erikoiskäytöstä. Lensin pyrstölleni ja mietin, mitä tuolla oikein nykyaikana tapahtuu !
Lisään vielä, että joku tuolla aiemmin kirjoittikin jostain vallan käytöstä, tämä minun kokemukseni kuvaa sitä mitä suurimmissa määrin, alistetaan potilas ja käytetään valtaa, mikäli pyyntöä ei esitetä tietyllä tavalla jätetään asia hoitamatta. En tiedä, onko tuo enää vain hoitajan ja potilaan välinen keskustelu tai pitäiskö tällaisesta tehdä jo reklamaatio ylemmäs.
Pitääpä ottaa nauhuri mukaan, kun hoivattavaksi seuraavan kerran.
Varmaan, mutta kurjalta sellainenkin tuntuu, laukkuunko tai mihin, pitää ostaa joku tosi pieni ja huomaamaton, tarpeeseen kyllä olisivat jo tulleet, harmi kun en älynnyt. Olisin ottanut yhteyttä esihenkilöön vankan näyttöni kanssa, että MITEN MINULLE OIKEIN PUHUTAAN.
Ne ovat niitä ilkeitä saat...ihmisiä jo syntyessään, ihan toisenlaisia kuin tavalliset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kirjoitan jotain mihin kukaan ei usko, uskokaa tai älkää, mutta miksi kirjoittaisin jotain mikä ei pidä paikkaansa. Minulle vastattiin julkiselta puolelta erääseen asiaan ja pyyntöön näin: MIKÄLI PYYTÄÄ OIKEIN KAUNIISTI JA ON NÖYRÄ, voi asia mennä eteenpäin. Hetkinen, minun mielestä tuo täytti jo alistamisen tunnusmerkitön. Mikäli potilas/asiakas pyytää itseään koskevaa asiaa, ei siihen tarvita mitään erikoiskäytöstä. Lensin pyrstölleni ja mietin, mitä tuolla oikein nykyaikana tapahtuu !
Lisään vielä, että joku tuolla aiemmin kirjoittikin jostain vallan käytöstä, tämä minun kokemukseni kuvaa sitä mitä suurimmissa määrin, alistetaan potilas ja käytetään valtaa, mikäli pyyntöä ei esitetä tietyllä tavalla jätetään asia hoitamatta. En tiedä, onko tuo enää vain hoitajan ja potilaan välinen keskustelu tai pitäiskö tällaisesta tehdä jo reklamaatio ylemmäs.
Varmaan, mutta kurjalta sellainenkin tuntuu, laukkuunko tai mihin, pitää ostaa joku tosi pieni ja huomaamaton, tarpeeseen kyllä olisivat jo tulleet, harmi kun en älynnyt. Olisin ottanut yhteyttä esihenkilöön vankan näyttöni kanssa, että MITEN MINULLE OIKEIN PUHUTAAN.
Mikä estää sinua ottamasta yhteyttä edihenkilöön ilman nauhuria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa mieleen myös kokemus, kun olin muistaakseni 18-vuotias ja menossa yksikseni sydänfilmiin. En ollut koskaan ollut kyseisessä toimenpiteessä, enkä sairaalassa hirveästi noin muutenkaan, ja olin kyllä tosi peloissani.
Hoitaja käski minun mennä huoneeseen, tokaisi kuivasti että "otat sitten vaatteet pois" ja lähti itse jonnekin. Minä sitten riisuuduin alushoususilleni, kun en siinä ahdistavassa tilanteessa osannut itse oikein ajatella.
Aika pitkään odottelin, kunnes hoitaja palasi, katsoi minua ja totesi ivallisesti "no ei niitä vaatteita nyt kaikkia olisi pitänyt ottaa pois". Siinä sitten itku kurkussa sydänfilmissä istuttiin.
Älä ole liian kiltti, olisit tokaissut tiukasti "en ole koskaan ennen käynyt,en voi tietää, miksi et neuvonut??". Heität pallon takaisin. Minä olen jo niin vanha että uskallan sanoa vaikka:"no olisit vttu sanonut minkä verran pitää ottaa pois!!!". Samaa vttuilua takaisin kuin itsekin saa.
Tuo pallon heittäminen on juuri se, että sen jälkeen et saa enää minkäänlaista apua tai aikoja, hoitohenkilöstö voi käyttäytyä ihan miten huvittaa, potilas ei. Niin monta kertaa tullut koettua. Yhden kerran jouduin sanomaan mieshoitajalle suorat sanat, kuka sitä sairaana jaksaa jotain paskaa kuunnella enää ?
Kyllä minä ainakin olen saanut ihan samalla tavalla eli huonosti palvelua 😄. Joillakin näkyy olevan tiukka linja "kyllä meillä kuule vielä huonompaakin palvelua saa".
No kuule, nyt taisit osua naulan kantaan, sanoista voisi juurikin tuon tulkinnan löytää, eli jos tiuskivat ja ovat epämukavia (ei tarvitse olla ylimakea tai mitenkään erikoiskiltti), niin jos potilas ei ole sellainen "mukava ja nöyrä, lempeä potilas kipuiluineen", niin kyllä täältä vielä kurjempaa koppia on luvassa. Tuo tunne oli minull sairaalassa, pelkäsin kuin mikäkin, joo ja oikeasti sittenkin. Katselin ikkunasta ulos yksinäni kun käytävillä haahuilin ja toivoin, että uskaltaisin karata, tuntui kuin olisi ollut vankilassa ja vielä hoitajat olivat melkoisen kärttyisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain viime vuonna lapsen, ja olen tässä vuoden sisään joutunut soittamaan päivystysapuun pari kertaa vauvaan liittyvissä asioissa (allergiareaktioita yms.). Olemme myös muuttaneet saman hv-alueen sisällä.
Joka kerta päivystysavun nainen on huoahtanut, kun en ole osannut oman kunnan päivystys/terveydenhuollon/lastenlääkärin/mitälie aukioloaikoja ulkoa. Ovat sanoneet hyvin tympääntyneenä, että "en minä nyt osaa ulkoa juuri niitä sinun kuntasi aukioloaikoja ja tietoja, kun tämä puhelu tuli tänne kuntaan XXXX".
No en minäkään tiedä, mutta kun olet siellä töissä, niin voitko katsoa siltä tietokoneeltasi! Hyvänen aika sentään.
Päivystysapu ei varmaan ole olemassa sitä varten, että kysyt sieltä jotain aukioloaikoja. Katso itse omalta koneeltasi.
Valitettavasti päivystykseen tai muualle hakeutuakseen pitää nykyään ensin olla tällaisiin päivystysavun kaltaisiin asiakaspalvelunumeroihin yhteydessä. Ja sitähän voisi kuvitella, että sieltä osattaisiin ystävällisesti ohjata oikeaan osoitteeseen.
Joo, mutta sen aukioloajan voit itse tarkistaa netistä sen sijaan että jäät jankkaamaan hoitajan kanssa, joka joutuisi ihan yhtä lailla etsimään sen netistä, ja tuhlaamaan kaikkien aikaa.
Eikö hyvään asiakaspalveluun kuulu se, että neuvotaan asiakasta? Eikö se ole käytännössä juuri se, mistä puhelinhoitajille maksetaan?
Toivottavasti et ole itse töissä missään asiakaspalvelutehtävässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain viime vuonna lapsen, ja olen tässä vuoden sisään joutunut soittamaan päivystysapuun pari kertaa vauvaan liittyvissä asioissa (allergiareaktioita yms.). Olemme myös muuttaneet saman hv-alueen sisällä.
Joka kerta päivystysavun nainen on huoahtanut, kun en ole osannut oman kunnan päivystys/terveydenhuollon/lastenlääkärin/mitälie aukioloaikoja ulkoa. Ovat sanoneet hyvin tympääntyneenä, että "en minä nyt osaa ulkoa juuri niitä sinun kuntasi aukioloaikoja ja tietoja, kun tämä puhelu tuli tänne kuntaan XXXX".
No en minäkään tiedä, mutta kun olet siellä töissä, niin voitko katsoa siltä tietokoneeltasi! Hyvänen aika sentään.
Päivystysapu ei varmaan ole olemassa sitä varten, että kysyt sieltä jotain aukioloaikoja. Katso itse omalta koneeltasi.
Valitettavasti päivystykseen tai muualle hakeutuakseen pitää nykyään ensin olla tällaisiin päivystysavun kaltaisiin asiakaspalvelunumeroihin yhteydessä. Ja sitähän voisi kuvitella, että sieltä osattaisiin ystävällisesti ohjata oikeaan osoitteeseen.
Joo, mutta sen aukioloajan voit itse tarkistaa netistä sen sijaan että jäät jankkaamaan hoitajan kanssa, joka joutuisi ihan yhtä lailla etsimään sen netistä, ja tuhlaamaan kaikkien aikaa.
Eikö hyvään asiakaspalveluun kuulu se, että neuvotaan asiakasta? Eikö se ole käytännössä juuri se, mistä puhelinhoitajille maksetaan?
Olet ymmärtänyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Osa on hakeutunut alalle puhtaasti vallankäytön takia, toiset siksi, etteivät ole keksineet mitään muutakaan työtä, mitä tehdä. Jotkut pitävät päällepäsmäröintiä ja äänekkyyttä sosiaalisuutena mutta eivät tosipaikan tullen osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa. Toisaalta hoitajan ei tarvitse aina olla kova ja ilkeä ollakseen epämiellyttävä tai -ammattimainen. Niissä itseään empaattisina pitävissäkin on ihan vain holhoavia ja alentuvia tapauksia, joille empatia tarkoittaa sääliä ja jotka eivät erota omia tunteitaan potilaan tunteista.
Hoitoala jos mikä vaatii työntekijältä hyvää itsetuntoa, reflektointi- ja vastuunottokykyä, kykyä sekä empatisointiin että rajojen vetoon, psykologista pelisilmää ja toisaalta vankkumatonta ammattietiikkaa sekä taitoa erottaa yksityis- ja ammattiminä toisistaan, vaikka työtä tehdäänkin omalla persoonalla. Ei ihan mikään helppo nakki. Jos työolosuhteet ja palkkaus olisivat mielekkäämmät ja inhimillisemmät, voisi alalle hakeutua ja sillä pysyä enemmän fiksuja ja työhön soveltuvia hoitajia. Nyt ala on niin raaka, että sillä pysyvät ne röyhkeimmät rymistelijät tai omasta soveltumattomuudestaan autuaan ymmärtämättömiä olevat.
Tosi hyvä kommentti ja todellisuus hallussa perusteluineen, komppaan täysin !!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun meidän terveyskeskukseen soitetaan, nauhoite muistuttaa asiakasta kohtelemaan hoitohenkilökuntaa kunnioittavasti. Sinähän et voi tietää millaisia törkypuheluja hoitajat joutuvat kuuntelemaan työkseen aamusta iltaan.
Kun potilas soittaa terveyskeskukseen, puhelu nauhoitetaan. Kun hoitaja soittaa potilaalle, sitäpä ei nauhoiteta joten voi sanoa mitä huvittaa, karjua, kiroilla, vittuilla ihan mielin määrin. Onneksi älypuhelimeen saa nauhoituksen. Enkä todellakaan mainitse että nauhoitan.
Huh, näinkö tosiaan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun psykiatrinen sairaanhoitaja on tyypillinen "palkannauttija"-tason työntekijä. Tyypillinen kampaviinereitä popsiva rasvapallotar. Valehtelee psykiatrille ja jättää kuuntelematta ja ymmärtämättä mun todellisen tilanteen. On jo sellainen ahdistus pinnassa, kun sinne polin odotusaulaan menee.
Moni psyk. sh on hakeutunut alalle, koska on itse mt-ongelmainen
Tolla ei ole mt-ongelmia vaan se on pihalla kuin lumiukko työstään ja vastuustaan.
Vierailija kirjoitti:
tämä varsinkin suomessa ja syyt siihen on paska palkka
Kyllä tuolla palkalla ainakin ihan kelvollisesti pitäisi pärjätä. Ei sillä lentokoneita osteta mutta ihan OK palkka heillä on, ainahan on palkan syy jos ei työ kiinnosta tai osata käyttäytyä, huonommallakin palkalla pitää Suomessa vaan tulla toimeen.
Olipas melkoinen lopputulos. 139 sitä mieltä, että huonoa on ja vain 11 sitä mieltä, että ei pidä paikkaansa. TÄYTYNEE TÄMÄN VÄITTEEN SIIS PITÄÄ PAIKKANSA, ELI TERVEYDENHUOLTO SUOMESSA ON HUONOA, TÄMÄN JOHTOPÄÄTÖKSEN VEDÄN TÄSTÄ, SEN VERTA YLIVOIMAINEN KYLLÄ-VOITTO. Kauheaa !
Pääsin päivystyksessä sairaanhoitajan luokse. Selkä oli jumissa ja todella kipeä. Itku silmässä yritin vakuuttaa, että kipuun jos saisi jotain.
Tämän takia ei kuulemma päivystykseen tule hakeutua jäkä jäkä jäkä... Voi ple! No, onneksi armollisesti sain pari piikkiä ja kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää sinua ottamasta yhteyttä edihenkilöön ilman nauhuria?
vai edihenkilöön. Mä ainakin nauhotan puhelimella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ymmärtänyt väärin.
No, mitä sä siellä sitten teet ?
Vierailija kirjoitti:
Meidän labrassa ainakin on tällaisia ilkeitä "piikkitätejä", aamulla tiuskivat huomenen ja jos avaa suunsa noin muuten, alkavat katsoa kieroon. Kauhea paikka tuokin !
Alkavat katsoa kieroon..