Kuinka suomalaisia naisia voitaisi kannustaa synnyttämään enemmän vauvoja ettei suomen väestö ikäänny?
Miten siis naisia voitaisiin kannustaa synnytystalkoisiin? Suomessa väestö ikääntyy, suomi autioituu ja lopulta kantaväestön määrä vähenee joka vuosi kymmenillätuhansilla suomalaisilla.
Miten siis suominaisia voitaisi kannustaa synnyttämään enemmän vauvoja?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Lisää m a m u j a. Ne sikiää nopeammin. Suomi värjääntyy. Pilaantuu.
Ei pilaannu, vaikka kuinka ulvoisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on se etteivät miehet halua lapsia.
Suuret ikäluokat syntyivät kodinperustamislainojen avulla. Toki syntyvyys oli suurta muutenkin, kun ehkäisyä ei juuri ollut - 40 - luvulla. Miehet voitaisiin houkutella taloudellisilla keinoilla perheen perustamiseen esim juuri edullisilla asuntolainoilla.
Olen itse 35 vuotias mies ja olen lapseton. Minulla on työpaikka mistä tienaan ihan hyvin mutta lapsia minä en halua. Minun pitäisi saada vaikka 1000e puhtaana käteen joka kuukausi jotta tekisin lapsia koska lapsi vaatii rahaa ja aikaa. Mitkään lainat ei kyllä houkuttele minua tekemään lapsia koska lainoissa on aina korko ja lainat pitää aina maksaa takaisin.
Työnantajat voisivat ruveta maksamaan riittävää palkkaa, veroja voitaisi alentaa ja hintoja voitaisi laskea jotta lapsia kiinnostaisi tehdä.
Kodinperustamislainan idea aikoinaan oli että kun perhe sai lapsia niin laina kuittaantui sillä. Neljästä lapsesta laina pois.
Hyvä idea muuten mutta palkat ovat niin surkeat ettei huvita tehdä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomi autioidu. Väestönvaihto hoitaa kyllä homman.
Ei ole mitään vaihtoa, koska kukaan ei organisoidusti hävitä vanhaa väestöä ja tuo uutta tilalle. Vaihtuminen on eri asia ja sitä on ihmiskunnan historiassa tapahtunut kautta aikain.
Lopputulos kuitenkin sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää m a m u j a. Ne sikiää nopeammin. Suomi värjääntyy. Pilaantuu.
Ei pilaannu, vaikka kuinka ulvoisit.
Miten voit noin sanoa. Suomihan on köyhtynyt juuri tulijoiden ja heidän lisääntymisensä vuoksi. Eivät he tätä maata tule kannattelemaan. Suomesta tulee kehitysmaa 50 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin tehnyt lapsia, jos olisin löytänyt sellaisen miehen, jonka katson olevan riittävän hyvä isä. Sellaista ei löytynyt.
N50Otithan arvioissa huomioon sen seikan, että miehetkään eivät synny "riittävän hyviksi isiksi", vaan tuo ominaisuus ja taito kehittyy ajan myötä, jos tuohon tilanteeseen joutuu tai pääsee?
Kyllä miehellä voi olla kykyä ja halua kantaa vastuuta ja kehittää itseään ihmisenä, olla empatiaa ja taito asettaa omat senhetkiset tarpeet sivuun jo ennen kuin saa lapsia. Jos noita ei löydy, ei hän ole sopiva lisääntymiskumppaniksi.
Vierailija kirjoitti:
Miesten pitäisi vakuutta naiset siitä että hoitavat tasa-arvoisesti vanhemmuuden, kodin, parisuhteen. Nyt moni noista jää naisen vastuulle. Mies korkeintaan vähän auttelee siinä sivussa.
Naisten pitää vastaavasti vakuuttaa että noudattavat avioliittovalan kohtaa ”…lupaatko rakastaa myötä- ja vastoinkäymisissä”.
Mistä töitä ja elantoa niille pilteille? Kuka on valmis siihen, että vain 25% lapsista saa tulevaisuudessa palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin tehnyt lapsia, jos olisin löytänyt sellaisen miehen, jonka katson olevan riittävän hyvä isä. Sellaista ei löytynyt.
N50Otithan arvioissa huomioon sen seikan, että miehetkään eivät synny "riittävän hyviksi isiksi", vaan tuo ominaisuus ja taito kehittyy ajan myötä, jos tuohon tilanteeseen joutuu tai pääsee?
Kyllä miehellä voi olla kykyä ja halua kantaa vastuuta ja kehittää itseään ihmisenä, olla empatiaa ja taito asettaa omat senhetkiset tarpeet sivuun jo ennen kuin saa lapsia. Jos noita ei löydy, ei hän ole sopiva lisääntymiskumppaniksi.
Aivan kertakaikkiaan loistavaa. Kunnon katkeran ja ruman vanhanpiian tekstiä 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä keino on jauhaa tuota asiaa kaikille omille sukulaistytöille noin 15 ikävuodesta alkaen. Samalla kysellä että no, jokos sinulla on sulhanen katsottuna. Muista ottaa asia puheeksi joka kerta. Ei satunnaisesti, vaan joka kerta. Tuon pitäisi tepsiä.
Yksi keino syntyvyyden nostamiseen olisi se että kouluissa tytöille opetettaisiin vauvojen hoitoa ja tyttöjä "koulutettaisiin" äitiyteen jotta ne tytöt sitten aikuisena uskaltaisi tehdä niitä lapsia todella paljon. Eli ala-asteella ja ylä-asteella tytöillä olisi pari tuntia viikossa kursseja kuinka olla äiti, siellä he voisivat leluvauvoja hoivata, harjoitella ruuanlaittoa yms mikä liittyy äitinä olemiseen.
Ehdotat siis aivopesua, jolla tytöt saataisiin ohjelmoitua haluamaan äitiyttä? Paitsi että tuo on täysin järjetön ja epäinhimillinen ajatus, se myöskään ei paranna olosuhteita, joissa lapsia saisi kasvatettua.
Suomi on näköalaton valtio ja työtä tekevän sekä opiskelevan väestön tulevaisuudennäkymät ovat vain heikenneet muutaman vuosikymmenen. Asunnot ovat ihan sikahintaisia. Peruselämisen kustannukset ovat kovat. Töitä ei ole kaikille ja joudut tekemään vaikka mitä temppuja, että saat jonkin surkean työn. Ei ihme, että lapsia ei hankita.
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin kyllä halunnut lisää lapsia.
Huomasin vain heti, ettei mies hoida vastuitaan luvatulla tavalla. Kaikki jäi mulle ja univelkaa oli lopulta kolmen vuoden edestä. Sukua ja muuta tukea ei ole. Valtionkin tuet riittämättömiä.
Työpaikka petti ja muutti työnkuvaa niin etten voinut jatkaa. Hain vuosia uutta työtä, sain huonomman ja huonommin palkatun.
Eli se jäi sitten yhteen. Ehkä parempi näin.
Tuttu juttu tuo lupaukset pettävä mies. Meillä vielä halusi enemmän lapsia, minun hoidettavakseni. Hän olisi sitten opettanut uimaan ja ajamaan pyörällä.
Joo, yhteen jäi. Sama juttu omalla äidillä. Oma tytär on astumassa samaan ansaan.
Taikauskoinen äly ei riitä ymmärtämään että vauvasta tulee vanhus .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat syntyivät kodinperustamislainojen avulla. Toki syntyvyys oli suurta muutenkin, kun ehkäisyä ei juuri ollut - 40 - luvulla. Miehet voitaisiin houkutella taloudellisilla keinoilla perheen perustamiseen esim juuri edullisilla asuntolainoilla.
Olen itse 35 vuotias mies ja olen lapseton. Minulla on työpaikka mistä tienaan ihan hyvin mutta lapsia minä en halua. Minun pitäisi saada vaikka 1000e puhtaana käteen joka kuukausi jotta tekisin lapsia koska lapsi vaatii rahaa ja aikaa. Mitkään lainat ei kyllä houkuttele minua tekemään lapsia koska lainoissa on aina korko ja lainat pitää aina maksaa takaisin.
Työnantajat voisivat ruveta maksamaan riittävää palkkaa, veroja voitaisi alentaa ja hintoja voitaisi laskea jotta lapsia kiinnostaisi tehdä.
Kodinperustamislainan idea aikoinaan oli että kun perhe sai lapsia niin laina kuittaantui sillä. Neljästä lapsesta laina pois.
Eikö, vaikka asuntolaina kuittaantuisi?
Tuollainen kodinperustamislaina vaikuttaisi juuri juuri sellaisten lisääntymiseen, jotka saisivat lainan eli ovat työelämässä. Tuilla elävät eivät pystyisi hyödyntämään. Olisi kaikkien etu.
Aloittaja ei siis tule itse vanhukseksi vaan pysyy vauvana .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama.
En helvetissä tingi elintasostani pätkääkään, enkä vitussa kyllä tee pätkäkään ylimääräistä työtä.
Jos kersoja edes teoriassa haluaisin, se/ne ei saisi vaikuttaa millään tavalla elintasoon (ainoastaan nostavasti), työmäärään (ainoastaan vähentävästi) tai elämänlaatuun (ainoastaan nostavasti).
Käytännössä vaatisi miljoonaluokan lottovoiton, eli ei tule tapahtumaan koskaan.
Minä taas haluaisin lapsia, mutta hädin tuskin jaksan nykyistä työmäärää ja enemmänkin tarvisi tehdä että saisi maksettua nuoruudesta jääneen ulosottovelan eikä pelkkiä korkoja. Lapsi vaatii aikaa ja kellon ympäri pitäisi olla töissä.
Lapsissa on niin paljon työmaata, että jo paluu töihin mammalomalta tuntuu levolta, kun kukaan ei keskeytä ja tarvitse koko ajan ja voi vaan keskittyä työhön.
Se olisikin luksusta, jos työpäivän jälkeen ei kotona tarvitsisi tehdä mitään. Sen kun leikkisi lasten kanssa ja lukisi heille satuja. Ehtisi käydä harrastuksissakin. Joskus viikonloppuna voisi vaikka ajankuluksi leipoa. Mutta hetkinen, moni mieshän elää juuri noin, mutta ilman lasten kanssa leikkimistä ja leipomista.
Jos sä nyt ensin maksat ne ELATUSMAKSUT niistä mitä jo on ja koulutukset. Katsotaan sitten .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet lopettaa olemasta vauvoja tai petoja.
Itsehän suositte noita piirteitä isä ehdokkaissa, vai miten nuo asiat tuli ensimmäisenä mieleen?
Sillä, että miesten paskat ominaisuudet ovat miesten itsensä vastuulla, eikä naiset niitä suosi jos ovat niistä tietoisia ennen kuin alkavat perhettä mokoman apinan kanssa perustamaan.
Ikävä fakta, mutta sota auttaisi syntyvyyteen. Edellinen iso sukupolvi on syntynyt pian sotien jälkeen kun oli vimma elää ja lisääntyä. Toki sodassa myös kuolee tosi paljon parikymppisiä, että en nyt tiedä onko sekään hyvä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö, vaikka asuntolaina kuittaantuisi?
Tuollainen kodinperustamislaina vaikuttaisi juuri juuri sellaisten lisääntymiseen, jotka saisivat lainan eli ovat työelämässä. Tuilla elävät eivät pystyisi hyödyntämään. Olisi kaikkien etu.
Autoilu on aivan liian kallista, asumiskulut on aivan liian kalliita, ruoka on aivan liian kallista, harrastukset ovat liian kalliita... Ei se duunarin 2000e/kk netto palkka oikeasti riitä enää perheeseen.