Sulkavan kaltaiset paikat ovat 50 vuoden päästä tyhjentyneet asukkaista.
Miettikää, ihan meidän useimpien elinajan puitteissa. Taajamassa luonto levittäytyy kylänraittia pitkin ja hylätyissä taloissa asuu kettuja.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla työpaikka on eniten asuinpaikkaa määrittävä tekijä. Siihen lisätään sosiaaliset verkostot, lasten koulut, päivähoidot, opiskelupaikat, perheen harrastukset ja muut vapaa-ajan käyttömahdollisuudet sekä julkiset palvelut.
Itse tutkisin mallia, missä yritykset saisivat verohelpotuksia jos perustavat toimipaikkansa valituille alueille. Syrjäiset tai muutto-tappioalueet viralliselle listalle ja yrityksille verohelpotuksia noiden alueiden toiminnoista. Sama ihmisten osalta eli verohelpotuksia, jos virallinen asuinpaikkasi on valituilla alueilla.
Eli osa siirtäisi kirjat jonnekin Rääkkylän kirkonkylän yksiöön ja asuisi edelleen Helsingissä.
Aivan varmasti, mutta samalla asioiminen Helsingin kunnallisissa palveluissa menisi vaikeammaksi kun et ole asukas. Maksaisit HSL:n lipuistasi enemmän, kun et ole asukas. Et saisi asukaspysäköintitunnuksia autoosi, kun et ole asukas. Lapsillesi ei tarvitsisi antaa hoito- tai koulupaikkoja Helsingissä.
Marginaalisia esimerkkejä enimmäkseen.
Miten niin marginaalisia? Minulla on viisi lasta ja olisihan tuo ainakin 20 vuoden ongelma. Pidempikin, koska päivähoitopaikka satojen kilometrien päässä ei ole ratkaisu. Saahan nytkin "muuttaa" matalan kunnallisveron kuntaan ja asua oikeasti kalliimman veron kunnassa. Mutta juuri näihin lasten hoito/koulu-matkoihin menee kaikki säästö ja aika. Tai jos itse sairastuu, soten palvelut ovat siellä missä on kirjoilla. Aina voi maksaa ja käydä yksityisellä, mutta pahimmassa tapauksessa nekin maksut ylittävät säästyneet verot. Siksi tämä ei ole yleistä, varmasti sitä jonkin verran esiintyy mutta ei ne harvaan asutut kunnat ole niitä edullisen veron kuntia. Halpoja ovat mm. Kauniainen.
Viisi lasta? 🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos etätyö yleistyy niin tulevaisuudessakin on pikkupaikkakunnilla sakkia
Enpä usko jos palvelut eivät ole lähellä.
Eikä palveluiksi riitä ruokakauppa ja kebabmättölä.
Vähän riippuu. Omassa kotitaloudessani tilataan jo netistä kaikki paitsi ruoka, joten oman kylän palveluja tarvitaan jatkuvasti oikeastaan just se ruokakauppa, jonka yhteydessä on Postin ja Matkahuollon noutopisteet. Eikä asuta kuin 30km Helsingistä, mutta ehkä just siksi täällä ei ole mitään, kun oletus on, että kaikki käyvät ns isolla kirkolla kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin yleistyy? Työnantajat parhaillaan komentavat sakkia takaisin toimistolle.
En käsitä, miksi valtio ei kannusta yrityksiä mahdollistamaan etätyön, jos se vaan työn luonteeseen sopii.
Tämä voisi olla yksi keino pitää koko maa asutettuna. Ei sillä mitään täyskäännöstä tilanteeseen saisi. Mutta ehkä pikkukylien hidasta elpymistä kyllä.
Mikä ihme siinä on, ettei maa pysy asuttuna ilman jatkuvaa valtion ohjausta asiaan? Eikö tästä voida päätellä jo, ettei maaseudulla haluta asua?
Kyllä mä luulen, että useampi asuisi maalla, jos siellä olisi töitä.
Mä asuin lapsuuteni ja nuoruuteni tuollaisessa pikkukylässä. Silloin kylät oli tosi vireitä paikkoja. Oli perheitä, lapsia, aikuisilla töitä. Urheiluseuroja ja muuta toimintaa. Tuollainen pieni yhteisö oli todella hyvä paikka kasvaa. Ihmiset lähti, kun ei ollut enää töitä.
Joo, kyllä maalla voisi asua. En lähtisi, jos olisi pienet lapset, mutta nyt kun omat lapset on isoja, voisin muuttaakin maalle, kunhan 16-vuotiaskin lentää pesästä. Tietenkään en häntä alkaisi väkisin raahaamaan maaseudulle eroon kavereista ja tutuista ympyröistä. Ongelma nyt yleensä on kuitenkin töiden puute. Olen vasta viisikymppinen. Pitkä aika eläkeikään.
Tämähän se on, että työikäisenä on pakko asua siellä, missä työt ovat, ja kun eläkkeelle pääsee noin 70-vuotiaana, jos saa olla sinne saakka töissä, niin ei siinä iässä taas enää mihinkään syrjäseudulle voi ihan järkisyillä lähteä, varsinkaan remonttikohteeseen kauas palveluista.
Lue: 50v päästä Sulkavalle halutaan koska siellä ei ole nee ke rei tä.
Olen itse ajatellut että sekä tämä yleinen yhteiskunnallinen tilanne että omat näkymät ovat menossa sellaiseen suuntaan, että joku räkähalpa talo isolla omalla tontilla hiljaisessa pikkukunnassa on alkanut kiinnostaa. Olen keski-ikäinen ja pätkätöissä auringonlaskun alalla, uudelleenkouluttautuminen on työttömyyden iskiessä nykyään todella vaikeaa ja ne alat, joihin keski-ikäinen nainen voi alanvaihtajana varmuudella tulevaisuudessa työllistyä, lasketaan yhden käden sormilla. Siihen päälle kaikenlaista yleisempää epävakautta, hyvinvointivaltion alasajo ja tukien leikkaukset. Omistan asuntoni, joten työttömänä en saisi muuta kuin hetken ansiosidonnaista ja lopulta pelkän yleistuen. Sillä ei kaupungissa elä mitenkään, mutta jos olisi velaton talo ja iso tontti, jossa omaa metsää, eläminen voisi joten kuten onnistua. Niukkaa se olisi ja kaipa se talo siinä hiljalleen rapistuisi, mutta silti tuo houkuttelee enemmän kuin ajatus pitkäaikaistyöttömyydestä kaupungin ihmisvarastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin yleistyy? Työnantajat parhaillaan komentavat sakkia takaisin toimistolle.
En käsitä, miksi valtio ei kannusta yrityksiä mahdollistamaan etätyön, jos se vaan työn luonteeseen sopii.
Tämä voisi olla yksi keino pitää koko maa asutettuna. Ei sillä mitään täyskäännöstä tilanteeseen saisi. Mutta ehkä pikkukylien hidasta elpymistä kyllä.
Mikä ihme siinä on, ettei maa pysy asuttuna ilman jatkuvaa valtion ohjausta asiaan? Eikö tästä voida päätellä jo, ettei maaseudulla haluta asua?
Kyllä mä luulen, että useampi asuisi maalla, jos siellä olisi töitä.
Mä asuin lapsuuteni ja nuoruuteni tuollaisessa pikkukylässä. Silloin kylät oli tosi vireitä paikkoja. Oli perheitä, lapsia, aikuisilla töitä. Urheiluseuroja ja muuta toimintaa. Tuollainen pieni yhteisö oli todella hyvä paikka kasvaa. Ihmiset lähti, kun ei ollut enää töitä.
Joo, kyllä maalla voisi asua. En lähtisi, jos olisi pienet lapset, mutta nyt kun omat lapset on isoja, voisin muuttaakin maalle, kunhan 16-vuotiaskin lentää pesästä. Tietenkään en häntä alkaisi väkisin raahaamaan maaseudulle eroon kavereista ja tutuista ympyröistä. Ongelma nyt yleensä on kuitenkin töiden puute. Olen vasta viisikymppinen. Pitkä aika eläkeikään.
Tämähän se on, että työikäisenä on pakko asua siellä, missä työt ovat, ja kun eläkkeelle pääsee noin 70-vuotiaana, jos saa olla sinne saakka töissä, niin ei siinä iässä taas enää mihinkään syrjäseudulle voi ihan järkisyillä lähteä, varsinkaan remonttikohteeseen kauas palveluista.
Tämäkin on varmaan muuttumassa eläkeiän noustessa. Suuret ikäluokat eläköityivät todella nuorina ja monella on ollut elämää jäljellä vielä 20-30 vuotta, joten kyllähän siinä vielä talonkin ostaa. Tulevaisuudessa toimintakykyisiä vuosia on eläkkelle jäämisen jälkeen hyvällä säkällä muutama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungistuminen ja se että suomalaiset eivät lisäänny.
Kuka tänne ostovoimattomaan vammallaan lisääntyisi. Vielä 40 vuotta sitten suomalaisella duunarillakin oli ostovoimaa hankkia talot ja autot. Oli eletroniikkaa ja matkailua kotimaassa. Välillä käytiin ulkomaillakin. Nykyään nuoret sukupolvet elää kädestä suuhun. Keskiluokka ja työväenluokka on kurjistettu.
Ei voi kun ottaa hatun kouraan ja luoda kiitolliset katseet työnantajille. Kiitos uusista tulokkaista ja kiitos palkkatason polkemisesta. Kiitos ettei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän tapahtuu koko ajan! Ihmiset eivät vaan ole ymmärtäneet kaikkia mahdollisuuksia näissä ympyröissä! Paikkakunnalta lähteneitä on muuttanut takaisin, mm. Se halpa asunto ja toimivat koulut kannustimena! Suomalaisessa mielenmaisemassa koetaan monasti outona muuttoa pienelle paikkakunnalle, mutta kyllä se on tätä päivää! Sitä ei täysin ole vielä ymmärretty!
Kyllä tässä paljonkin ymmärtää noista pikkupaikkakunnista ja niiden halvoista asuntomarkkinoista, mutta kun työnantajat ovat sellaisia tuuliviirejä kuin esim. viime aikoina paljon puhuttu OP, niin eipä tästä pääkaupunkisedulta uskalla mihinkään lähteä, vaikka miten kaipaisi tilaa ja luontoa ja rauhaa. Ja eläkkeelle jäädessä ei todellakaan enää lähdetä minnekään pöpelikköön, kun vanhuus tulee vääjäämättä vastaan jollakin aikavälillä.
Kyllä moni lähtee. Tuossa Yle jutussakin useampi haastateltu oli muuttanut kuntaan nimenomaan eläkkeellä, toinen pk-seudulta ja toinen Nokialta. Ihmisillä on omituinen oletus, että ne pikkukunnan ihmiset ovat asuneet siellä aina eivätkä ole ikinä käyneet missään. Itse muutin keski-ikäisenä Helsingistä pieneen hämäläiskylään ja välillä huvitti kun satunnaisesti pk-seudulta tulleiden kesäasukkaiden puheista huomasi että ne aina luulivat että olen kupottanut siellä koko elämäni. Kun kommentoin jotain liittyen esim. entisen asuinalueeni Töölön asioihin niin olivat ihan että "miten sä tiedät Töölön?"
Niin, olivat muuttaneer, juu, ja nyt sitten valittelivat, miten pitäisi päästä muuttamaan muualle lähemmäs palveluja, kun on tullut ikää, mutta kukaan ei osta taloa pois. Lisäksi eläkeikä on noussut noiden ajoista aika tavalla, joten 70-vuotiaana pitää kyllä jo vähän ajatella, miten pärjää, jos kunto huononee tai jää leskeksi tai tulee jokin liikkumista vaikeuttava tapaturma. Lähipiirissä on hyvä esimerkki, kun juuri tuollaiset 70-vuotiaat päättivät turvata tulevaisuutensa asunto- ym. valinnoilla ja muutaman vuoden sisään tuli toiselle sydänleikkaus ja toiselle reisiluun murtuma. Siinähän olisivat pärjäilleet jossakin peräkylän mökissä sitten.
Äläs sano! Maailma muuttuu ja tilanteet voi heittää aivan häränpyllyä! Mikä saa sinut uskomaan, että nykyinen kehitys saisi jatkua pitkään? Itse uskon, että maailma, jollaisena sen olemme tottuneet kokemaan, tulee muuttumaan rajustikin. Silloin saattaa tuollaiset syrjäisemmät ja rauhalliset paikkakunnat kuten Sulkava, olemaan haluttu paikka asua. Et voi tietää, mitä tulevaisuus tuo joten ole avoin kaikelle muutokselle.
"Syy tuohon on palveluiden katoaminen ja sen myötä työpaikkojen katoaminen. Ensin loppuu erikoisliikkeet, sitten pikkuhiljaa muut, pankit, postit ja terveyskeskukset lähtevät puhumattakaan kyläkouluista."
Ei vaan nuo ovat seurauksia. Ihmisiä on vähemmän jolloin palveluille on vähemmän kysyntää. Sitten ne muuttuvat kannattamattomiksi ja katoavat.
"Vielä 40 vuotta sitten suomalaisella duunarillakin oli ostovoimaa hankkia talot ja autot."
Suomalaisella duunarilla on edelleen varaa ostaa se sama 70-luvun talo kuin sillä oli varaa ostaa 70-luvulla. Siinä on ne samat halvat sadan millin eristekerroksen ja maalatun lastulevyn seinät ja vaatimaton varustetaso. Se että duunarilla ei ole varaa ostaa modernia energiatehokasta omakotitaloa koti-spalla on ihan luonnollista koska sellaisen rakentaminen on triplasti kalliimpaa kuin sen 70-luvun talon aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän tapahtuu koko ajan! Ihmiset eivät vaan ole ymmärtäneet kaikkia mahdollisuuksia näissä ympyröissä! Paikkakunnalta lähteneitä on muuttanut takaisin, mm. Se halpa asunto ja toimivat koulut kannustimena! Suomalaisessa mielenmaisemassa koetaan monasti outona muuttoa pienelle paikkakunnalle, mutta kyllä se on tätä päivää! Sitä ei täysin ole vielä ymmärretty!
Kyllä tässä paljonkin ymmärtää noista pikkupaikkakunnista ja niiden halvoista asuntomarkkinoista, mutta kun työnantajat ovat sellaisia tuuliviirejä kuin esim. viime aikoina paljon puhuttu OP, niin eipä tästä pääkaupunkisedulta uskalla mihinkään lähteä, vaikka miten kaipaisi tilaa ja luontoa ja rauhaa. Ja eläkkeelle jäädessä ei todellakaan enää lähdetä minnekään pöpelikköön, kun vanhuus tulee vääjäämättä vastaan jollakin aikavälillä.
Kyllä moni lähtee. Tuossa Yle jutussakin useampi haastateltu oli muuttanut kuntaan nimenomaan eläkkeellä, toinen pk-seudulta ja toinen Nokialta. Ihmisillä on omituinen oletus, että ne pikkukunnan ihmiset ovat asuneet siellä aina eivätkä ole ikinä käyneet missään. Itse muutin keski-ikäisenä Helsingistä pieneen hämäläiskylään ja välillä huvitti kun satunnaisesti pk-seudulta tulleiden kesäasukkaiden puheista huomasi että ne aina luulivat että olen kupottanut siellä koko elämäni. Kun kommentoin jotain liittyen esim. entisen asuinalueeni Töölön asioihin niin olivat ihan että "miten sä tiedät Töölön?"
Niin, olivat muuttaneer, juu, ja nyt sitten valittelivat, miten pitäisi päästä muuttamaan muualle lähemmäs palveluja, kun on tullut ikää, mutta kukaan ei osta taloa pois. Lisäksi eläkeikä on noussut noiden ajoista aika tavalla, joten 70-vuotiaana pitää kyllä jo vähän ajatella, miten pärjää, jos kunto huononee tai jää leskeksi tai tulee jokin liikkumista vaikeuttava tapaturma. Lähipiirissä on hyvä esimerkki, kun juuri tuollaiset 70-vuotiaat päättivät turvata tulevaisuutensa asunto- ym. valinnoilla ja muutaman vuoden sisään tuli toiselle sydänleikkaus ja toiselle reisiluun murtuma. Siinähän olisivat pärjäilleet jossakin peräkylän mökissä sitten.
Ei niitä julkisia palveluita ole todellisuudessa enää yhtään sen paremmin kaupungissakaan, ja huonommaksi menee. Mitä se lämmittää, että terveyskeskus on kilometrin päässä kun sinne ei saa aikaa. Itse olen päässyt maalla asuessani nopeammin julkiselle hammaslääkäriin kuin pk-seudulla.
"Ei niitä julkisia palveluita ole todellisuudessa enää yhtään sen paremmin kaupungissakaan, ja huonommaksi menee. Mitä se lämmittää, että terveyskeskus on kilometrin päässä kun sinne ei saa aikaa"
Kyllä minua lämmitää kuitenkin se että se akuuttipäivystys on kolmen kilometrin päässä eikä sadankolmenkymmen kilometrin päässä kun illalla tai yöllä sairastuu.
Ja kyllä, terveyskeskuspalvelut ovat surket aika lailla kaikkialla mutta minulla on tärkeää että akuutin hädän hetkellä myös apu on lähellä.
Vierailija kirjoitti:
"Ei niitä julkisia palveluita ole todellisuudessa enää yhtään sen paremmin kaupungissakaan, ja huonommaksi menee. Mitä se lämmittää, että terveyskeskus on kilometrin päässä kun sinne ei saa aikaa"
Kyllä minua lämmitää kuitenkin se että se akuuttipäivystys on kolmen kilometrin päässä eikä sadankolmenkymmen kilometrin päässä kun illalla tai yöllä sairastuu.
Ja kyllä, terveyskeskuspalvelut ovat surket aika lailla kaikkialla mutta minulla on tärkeää että akuutin hädän hetkellä myös apu on lähellä.
Itse en kyllä valitsisi asuinpaikkani sen mukaan että sen kerran elämän aikana kun joudun akuuttipäivystykseen, sen tulee sijaita kävelyetäisyydellä. Eri asia ehkä jos on todella monisairas tai vammainen.
Vierailija kirjoitti:
Lue: 50v päästä Sulkavalle halutaan koska siellä ei ole nee ke rei tä.
Kyllä. Pelkästä tontista ollaan valmiita maksamaan mansikoita.
Sama saariston kohteissa, joita ei saa enää rahallakaan. Vesi on varsin tehokas estämään muukalaisinvaasiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy tuohon on palveluiden katoaminen ja sen myötä työpaikkojen katoaminen. Ensin loppuu erikoisliikkeet, sitten pikkuhiljaa muut, pankit, postit ja terveyskeskukset lähtevät puhumattakaan kyläkouluista.
Se että kunta rakentaa asuntoja ei houkuttele, jos peruspalvelut puuttuvat. Jos on ennästään tyhjiä asuntoja, ei pitäisi rakentaa uutta.
Kyllä Sulkavalta kaikki peruspalvelut löytyy, terveyskeskus jonne saa nopeasti ajan lääkärille, kaksi ruokakauppaa, apteekki, kirjasto, upea uimaranta keskustassakin, kolme ravintolaa, pari kahvilaa, koulu ja myös lukio, urheilutalo ja -kenttä, hyvät luontopolut ja hiihtoladut. Pankki sulki konttorin pari vuotta sitten, mutta nykyisin oikeastaan kaiken asioinnin voi hoitaa netissä. Puhumattakaan ympäröivän Saimaan tarjoamista mahdollisuuksista. Eikä lähimpään kaupunkiin eli Savonlinnaan ole kuin puolen tunnin ajomatka.
Sulkavalla ei todellakaan pitäisi olla lukiota eikä tule kauaa olemaan. Kuinkahan monta opiskelijaa tuolla on, millä keskiarvorajalla ja kuinka paljon valtion tukea saamassa?
T. Veronmaksaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko jos palvelut eivät ole lähellä.
Eikä palveluiksi riitä ruokakauppa ja kebabmättölä.
Mitä sitten kaipaat? Ooppera juu, mutta samat liikkeet on joka ostoskeskuksessa, ei Helsingin keskustassa ole enää mitään, edes parkkipaikkoja. Ja ei, ei kiinnosta raahata ostoksia julkisella, ne on täynnä häiriköitä.
Jos haluaa laadukasta ruokaravintolaa niin melkein pakko mennä Helsingin keskustaan. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta edes Espoosta tai Vantaalta ei löydy laadukkaita paikkoja. Ja sitten kun vedetään menu juomineen niin on pakko mennä taksilla tai julkisilla kotiin.
Eli kaikki kertaa kaikki !
Tää on jotenkin niin surullista kaikki. Suuri osa maasta näivettyy, ja toisaalta juuri kenelläkään tavallisella palkansaajalla ei ole enää varaa kunnolliseen asuntoon isoissa kaupungeissa vaan sijoittajien vuokraluukuissa asutaan törkyhinnoilla ja kuunnellaan kun naapuri pieree seinän takana. Ei töitä, ei ostovoimaa, ei tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy tuohon on palveluiden katoaminen ja sen myötä työpaikkojen katoaminen. Ensin loppuu erikoisliikkeet, sitten pikkuhiljaa muut, pankit, postit ja terveyskeskukset lähtevät puhumattakaan kyläkouluista.
Se että kunta rakentaa asuntoja ei houkuttele, jos peruspalvelut puuttuvat. Jos on ennästään tyhjiä asuntoja, ei pitäisi rakentaa uutta.
Kyllä Sulkavalta kaikki peruspalvelut löytyy, terveyskeskus jonne saa nopeasti ajan lääkärille, kaksi ruokakauppaa, apteekki, kirjasto, upea uimaranta keskustassakin, kolme ravintolaa, pari kahvilaa, koulu ja myös lukio, urheilutalo ja -kenttä, hyvät luontopolut ja hiihtoladut. Pankki sulki konttorin pari vuotta sitten, mutta nykyisin oikeastaan kaiken asioinnin voi hoitaa netissä. Puhumattakaan ympäröivän Saimaan tarjoamista mahdollisuuksista. Eikä lähimpään kaupunkiin eli Savonlinnaan ole kuin puolen tunnin ajomatka.
Sulkavalla ei todellakaan pitäisi olla lukiota eikä tule kauaa olemaan. Kuinkahan monta opiskelijaa tuolla on, millä keskiarvorajalla ja kuinka paljon valtion tukea saamassa?
T. Veronmaksaja
Veronmaksaja voi myös etsiä kyselemänsä tiedon netistä. Viime vuonna näkyi olevan 7,67, ei edes erityisen matala kun on niitäkin joihin pääsee kutosella.