Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin ennen varakas nainen, mutta en ole enää

Vierailija
24.09.2026 |

Lahjoitin merkittäjän osan omaisuudestani lapselleni, ettei hänen tarvitse sitten aikanaan maksaa isoja perintöveroja. Itselleni jätin vain tärkeän kesähuvilan, vähän metsää ja vähän rahaa. 

Oletteko muut tehneet samoin? Suosittelen. En usko, että perintöveroa lähivuosina poistetaan. Uhkana on pikemminkin se, että omaisuutta aletaan käyttää hoivamaksujen kattamiseen. 

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini on hyvä esimerkki siitä, miten omaisuus vähitellen hupenee jo nyt hoivamaksuihin, sillä hän ei ole lahjoittanut mitään tai antanut ennakkoperintöä, on ollut hyvin säästeliäs ja pihi muutenkin, nyt sitten omaisuus valuu pikkuhiljaa hoivakodin maksuihin. Tosin eipä hän asiaa murehdi enää, koska sairastaa muistisairautta. Mutta olen aivan varma siitä, että hän olisi halunnut omaisuutensa menevän lapsenlapselle. Ap

Vierailija
22/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aion tehdä sen tulevaisuudessa, mutta ostamalla tavaraa tms. Verojen minimoimiseksi.

Mutta ekaksi pitäisi tietää, tekevätkö minun lapseni lapsia. Jos eivät tee, niin eivät tarvitse niin paljoa.

Niin olen minäkin tehnyt, näin lapseni on saanut kerättyä itselleen paremmin myös omaa omaisuutta, kun ei ole tarvinnut ostaa asuntoa (kuten ei minunkaan tarvinnut aikoinaan). Lasta ja lastenlasta voi elättää ilman veroseuraamuksia, kun rahaa ei siirry oli lahjoitusrajan. Mutta sillä tavalla isomman omaisuuden siirtäminen  kustannustehokkaasti ei onnistu. 

Säästötalkoiden visionäärit eivät kenties tulleet ajatelleeksi, että omaisuutta aletaan heti siirtää seuraavalle sukupolvelle, kun hoivamaksujen perimistä omaisuudesta alettiin vakavissaan pohtia. Ap

Muuten ihan hyvä plääni, mutta unohdat sen, että tulevaisuudessa et tule saamaan kunnollista hoivaa jos sulla ei ole varaa maksaa siitä. No, omapahan on valintasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppini on hyvä esimerkki siitä, miten omaisuus vähitellen hupenee jo nyt hoivamaksuihin, sillä hän ei ole lahjoittanut mitään tai antanut ennakkoperintöä, on ollut hyvin säästeliäs ja pihi muutenkin, nyt sitten omaisuus valuu pikkuhiljaa hoivakodin maksuihin. Tosin eipä hän asiaa murehdi enää, koska sairastaa muistisairautta. Mutta olen aivan varma siitä, että hän olisi halunnut omaisuutensa menevän lapsenlapselle. Ap

Ja minä olen aivan varma etten halua olla rahoittamassa sun hoitolaitoskuluja.

Vierailija
24/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aion tehdä sen tulevaisuudessa, mutta ostamalla tavaraa tms. Verojen minimoimiseksi.

Mutta ekaksi pitäisi tietää, tekevätkö minun lapseni lapsia. Jos eivät tee, niin eivät tarvitse niin paljoa.

Niin olen minäkin tehnyt, näin lapseni on saanut kerättyä itselleen paremmin myös omaa omaisuutta, kun ei ole tarvinnut ostaa asuntoa (kuten ei minunkaan tarvinnut aikoinaan). Lasta ja lastenlasta voi elättää ilman veroseuraamuksia, kun rahaa ei siirry oli lahjoitusrajan. Mutta sillä tavalla isomman omaisuuden siirtäminen  kustannustehokkaasti ei onnistu. 

Säästötalkoiden visionäärit eivät kenties tulleet ajatelleeksi, että omaisuutta aletaan heti siirtää seuraavalle sukupolvelle, kun hoivamaksujen perimistä omaisuudesta alettiin vakavissaan pohtia. Ap

Muuten ihan hyvä plääni, mutta unohdat sen, että tulevaisuudessa et tule saamaan kunnollista hoivaa jos sulla ei ole varaa maksaa siitä. No, omapahan on valintasi.

Uskon, että eutanasia tulee lähivuosina ja tiedän, miten herkässä palliatiivinen hoitolinjaus on jo nyt. Kuten varmasti jokainen tietää, joka on hoitoalalla tai omat vanhempansa rajan taakse saatellut. Ap

Vierailija
25/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä olen aivan varma etten halua olla rahoittamassa sun hoitolaitoskuluja.

Äänestä ehdokasta, joka kannattaa eutanasiaa. Ap

Vierailija
26/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen köyhä nainen, nykyään kuulun siihen ylimpään tuloluokkaan. Olen tällä hetkellä tulonjaossa 9 desiilin luokassa. Lähellä 10 eli sitä suurituloisinta luokkaa. Seuraavalla palkankorotuksella heilahtaa ylin tuloluokka.

Näin se elämä muuttuu. Kasvoinkin köyhässä perheessä. Kovan työn ansiosta olen kivunnut tähän asemaan askel kerrallaan. Yli 20 vuotta määrätietoista työtä siihen menikin.

Mulla vei 30 vuotta nousta köyhyydestä samaan. Ei mulla ollu kotoa lähtiessä kuin vaatteet ja pieni nyssäkkä tavaraa. Kuulun myös toiseksi ylimpään tulodesiiliin, mutta Suomessa sekin tarkoittaa aika vaatimattomia nettopalkkoja.

Vierailija
27/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa testamenttasin kaiken jahven todistajille ja jätin lapseni perinnöttömäksi.

Ap

Vierailija
28/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen köyhä nainen, nykyään kuulun siihen ylimpään tuloluokkaan. Olen tällä hetkellä tulonjaossa 9 desiilin luokassa. Lähellä 10 eli sitä suurituloisinta luokkaa. Seuraavalla palkankorotuksella heilahtaa ylin tuloluokka.

Näin se elämä muuttuu. Kasvoinkin köyhässä perheessä. Kovan työn ansiosta olen kivunnut tähän asemaan askel kerrallaan. Yli 20 vuotta määrätietoista työtä siihen menikin.

Mulla vei 30 vuotta nousta köyhyydestä samaan. Ei mulla ollu kotoa lähtiessä kuin vaatteet ja pieni nyssäkkä tavaraa. Kuulun myös toiseksi ylimpään tulodesiiliin, mutta Suomessa sekin tarkoittaa aika vaatimattomia nettopalkkoja.

Totta. Aina hekumoidaan isoilla tuloilla, mutta puolet vie aina verottaja. Yli sadantonnin ansioilla voi vasta myöhemmässä keski-iässä 50+v. olla oma perhe-asunto maksettu, jos asutaan pk-seudulla. Siis jos lähdetään nollasta. Siksi on naurettavaa julkaista verotietoja yli satatuhatta ansaitsevista ja puhua heistä suurituloisina.  Ap

Vierailija
29/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa testamenttasin kaiken jahven todistajille ja jätin lapseni perinnöttömäksi.

Ap

Makaaberia, mutta totta. Kun anoppini sairastui muistisairauteen, huomasimme, että siellä oli käynyt erilaisia mustapukuisia miehiä ja naisiakin häntä jututtamassa. Löytyi kirjeitä, lehtisiä ym. Ja eilenhän uutisoitiin, miten demareita lähellä ollut säätiö oli hakennut lahjoittajan geriatsiselta osastolta pankkiin. Geriatrisella osastolla on ainoastaan hyvin huonokuntoisia vanhuksia, joilla joko on muistisairaus tai epäillään sitä. Ei voi olla laillista, vaan rikosasia. 

Saa nähdä, onko anopin omaisuus testamentattu jollekin jumaluuksia edustavalle taholle. Se selviää sitten aikanaan. Nyt ei enää onnistu, kun muistisairaus on todettu. Ap

Vierailija
30/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on oiva esimerkki varakkaasta loi_sesta.

Annetaan omaisuus pois, ettei tarvii omillaan tulla toimeen ja maksaa omia kuluja terveydessä/hoivassa/vanhainkodissa jne.

Sitten köyhiä haukutaan, jos ne tarvii hengenpitimikseen vähän ruokarahaa ja ilkutaan, että mene töihin kela-rot_ta.

Samanlainen rot_ta on AP, kun hävittää omaisuuttaan, ett valtio/kunta saa maksaa vanhuuden.

Sy_lettää.

Vierailija
31/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annetaan omaisuus pois, ettei tarvii omillaan tulla toimeen ja maksaa omia kuluja terveydessä/hoivassa/vanhainkodissa jne.

Sitten köyhiä haukutaan, jos ne tarvii hengenpitimikseen vähän ruokarahaa ja ilkutaan, että mene töihin kela-rot_ta.

Samanlainen rot_ta on AP, kun hävittää omaisuuttaan, ett valtio/kunta saa maksaa vanhuuden.

Sy_lettää.

Näin!

Vierailija
32/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sy_lettää.

Olen käyttänyt pääasiassa yksityisiä terveydenhoitopalveluita ja tulen ottamaan eutanasian sitten kun se sallitaan. Toivon muidenkin tekevän samoin, jos rahaa on, että sitä säästyisi vähävaraisille, sairaille ja vammaisille. On aivan oikea linja, että vähähyötyisiä hoitoja karsitaan ja palliatiivinen hoitolinjaus annetaan herkästi, sillä harva vanhus haluaisikaan maata hoitolaitoksessa vuosia. 

Vanhoja ja sairaita on liikaa verrattuna työikäisiin ja nuoriin. Yhtälö ei ole kestävä, maksajia ei ole, ellei muuttoa lisätä merkittävästi eikä sekään ole varma keino. Mitä enemmän työssäyviä ja hyvätuloisia verotetaan, sitä alhaisempi kynnys varsinkin parhaiten ansaitsevilla on muuttaa toiseen maahan. Vasemmistonkin ratkaisut tähän ongelmaan siis eivät toimi. Ap

Vierailija
33/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain isältäni paljon käteistä 5 vuoden aikana  noin 450000 euroa perintönä. Olen säästänyt niitä rahoja. Isän idea oli ettei veroja makseta. Vain käteisenä annettu raha niin ei verottaja pääse käsiksi. Sain isältäni myös kesämökin josta maksettiin verot. Kunnostin mökin ja nykyään se on arvokas. Siitä saisi 270000 eiroa jos myisin.

Vierailija
34/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sy_lettää.

En ole köyhiä milloinkaan missään haukkunut, päinvastoin. Ahkeruuttakaan en ole ensimmäisenä korostamassa, sillä monet pienipalkkaiset ihmiset ovat yhtä ahkeria kuin kovatuloisetkin ahkerat, mutta heidän alansa vain on huonosti palkattu. 

Sen vain olen sanonut, että nuoria ihmisiä ei saisi elättää sosiaaliturvalla ellei kyseessä ole vakava psyykkinen (esim. psykoosisairaus) tai fyysinen vamma/sairaus - etenkin heidän itsensä takia. Eikä meillä myöskään ole varaa elättaa jopa kolmasosaa alle kolmekymppisistä miehistä, jotka syrjäytyvät koteihinsa. Ap

Vierailija
35/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulun ylimpään promilleen,  kasvoin hiekkakuopassa ja siitä se nousu sitten alkoi,kovalla työllä tässä sitä ollaan.

T. vaativan erikoisalan erityisasiantuntija., akateeminen. Lapsenikin on  akateeminen,  ja meillä  puutarhassa suihkulähde kans.

Vierailija
36/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain isältäni paljon käteistä 5 vuoden aikana  noin 450000 euroa perintönä. Olen säästänyt niitä rahoja. Isän idea oli ettei veroja makseta. Vain käteisenä annettu raha niin ei verottaja pääse käsiksi. Sain isältäni myös kesämökin josta maksettiin verot. Kunnostin mökin ja nykyään se on arvokas. Siitä saisi 270000 eiroa jos myisin.

Nykyisin käteisen antaminen on tehty vaikeaksi. Huomasin sattumalta, kun myin erään itselleni tarpeettoman koneen joitakin vuosia sitten ja vein siitä saamani muutaman tonnin käteisen pankkiin. Sepä ei onnistunutkaan, vaan jouduin palaamaan kotiin ja tekemään ostajan kanssa kuitin, jonka jälkeen pankissa täytin paperin, jossa kysyttiin ostajan nimi ja osoite ja liitteeksi kuitti ostotapahtumasta. Eli pankki on velvollinen torjumaan rahanpesua eikä voi käsitellä isompia käteisvaroja noin vain. Ap

Vierailija
37/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs se lahjavero?

Yhtä suuri kuin perintövero. Sen nimikin on perintö- ja lahjavero. Paljonkohan ap uskoo säästäneensä 😉

Vierailija
38/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs se lahjavero?

Yhtä suuri kuin perintövero. Sen nimikin on perintö- ja lahjavero. Paljonkohan ap uskoo säästäneensä 😉

Kyllä mä tiedän mittaluokan, mutta enhän minä siinä säästänyt, vaan perillinen. 

Monet kommenteista osoittavat, että ihmiset eivät ole kovin hyvin perillä verosuunnittelusta. Ap

Vierailija
39/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sy_lettää.

Ymmärtääkseni varakkaat ovat maksaneet paljon veroja elämänsä aikana. Luulisi niiden vastineeksi saavan vanhuuden tullen hoivaakin ilman, että täytyy ruveta omaisuutta myymään kulujen kattamiseksi.

Jos halutaan Suomeen USAn systeemit, niin sitten veroprosentti matalaksi ja asevelvollisuus pois. 

Vierailija
40/48 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nieletkö mällit mällykkeet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan