Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin ennen varakas nainen, mutta en ole enää

Vierailija
24.09.2026 |

Lahjoitin merkittäjän osan omaisuudestani lapselleni, ettei hänen tarvitse sitten aikanaan maksaa isoja perintöveroja. Itselleni jätin vain tärkeän kesähuvilan, vähän metsää ja vähän rahaa. 

Oletteko muut tehneet samoin? Suosittelen. En usko, että perintöveroa lähivuosina poistetaan. Uhkana on pikemminkin se, että omaisuutta aletaan käyttää hoivamaksujen kattamiseen. 

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain isältäni paljon käteistä 5 vuoden aikana  noin 450000 euroa perintönä. Olen säästänyt niitä rahoja. Isän idea oli ettei veroja makseta. Vain käteisenä annettu raha niin ei verottaja pääse käsiksi. Sain isältäni myös kesämökin josta maksettiin verot. Kunnostin mökin ja nykyään se on arvokas. Siitä saisi 270000 eiroa jos myisin.

Nykyisin käteisen antaminen on tehty vaikeaksi. Huomasin sattumalta, kun myin erään itselleni tarpeettoman koneen joitakin vuosia sitten ja vein siitä saamani muutaman tonnin käteisen pankkiin. Sepä ei onnistunutkaan, vaan jouduin palaamaan kotiin ja tekemään ostajan kanssa kuitin, jonka jälkeen pankissa täytin paperin, jossa kysyttiin ostajan nimi ja osoite ja liitteeksi kuitti ostotapahtumasta. Eli pankki on velvollinen torjumaan rahanpesua eikä voi käsitellä isompia käteisvaroja noin vain. Ap

Samat pankit räätälöivät rikkaiden omaisuuksille tilejä veroparatiiseista.

Vierailija
42/50 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on se fiksuin tapa. antaa apua nuorelle aikuiselle kun tarve on suurin asunnollle ja perheen perustamiselle.

samalla saa itse kevennystä asioiden hoitoon .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen köyhä nainen, nykyään kuulun siihen ylimpään tuloluokkaan. Olen tällä hetkellä tulonjaossa 9 desiilin luokassa. Lähellä 10 eli sitä suurituloisinta luokkaa. Seuraavalla palkankorotuksella heilahtaa ylin tuloluokka.

Näin se elämä muuttuu. Kasvoinkin köyhässä perheessä. Kovan työn ansiosta olen kivunnut tähän asemaan askel kerrallaan. Yli 20 vuotta määrätietoista työtä siihen menikin.

Mulla vei 30 vuotta nousta köyhyydestä samaan. Ei mulla ollu kotoa lähtiessä kuin vaatteet ja pieni nyssäkkä tavaraa. Kuulun myös toiseksi ylimpään tulodesiiliin, mutta Suomessa sekin tarkoittaa aika vaatimattomia nettopalkkoja.

Niin tarkoittaa. Mutta silti koen olevani erittäin onnekas. Olin vuosia pienipalkkaisissa töissä, joissa kuitenkin töitä painettiin niska limassa ja työt oli myös raskaita. Palkka ei vastannut ollenkaan työn määrää. Joten tiedän todella miltä tuntuu olla pienituloinen raskaan työn raataja. Kaikki sympatiani heille ja iso kiitos jonnekin sinne ylös, että oma raataminen on vihdoin tuottanut tulosta.

Vierailija
44/50 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on oiva esimerkki varakkaasta loi_sesta.

Annetaan omaisuus pois, ettei tarvii omillaan tulla toimeen ja maksaa omia kuluja terveydessä/hoivassa/vanhainkodissa jne.

Sitten köyhiä haukutaan, jos ne tarvii hengenpitimikseen vähän ruokarahaa ja ilkutaan, että mene töihin kela-rot_ta.

Samanlainen rot_ta on AP, kun hävittää omaisuuttaan, ett valtio/kunta saa maksaa vanhuuden.

Sy_lettää.

Ymmärtääkseni varakkaat ovat maksaneet paljon veroja elämänsä aikana. Luulisi niiden vastineeksi saavan vanhuuden tullen hoivaakin ilman, että täytyy ruveta omaisuutta myymään kulujen kattamiseksi.

Jos halutaan Suomeen USAn systeemit, niin sitten veroprosentti matalaksi ja asevelvollisuus pois. 

Suomessa on niin vähän varakkaita, ettei heidän äänillään muuteta mitään. Mutta hoivamaksuilla hoivan kattaminen alkaa koskea jo niin isoa osaa keskiluokkaakin, että luulisi kiinnostavan. Kun tätä systeemiä on rahoitettu juuri sen vuoksi, että sitä hoitoa ja hoivaa saisi. Voisinhan minäkin mennä terveyskeskukseen tukkimaan tietä vähemmän varakkailta, olen saanut osan koulutuksestani täällä, synnytin Suomessa, sain äitiysrahaa ja opintotukea, on infraa ja poliisi, mutta niin on myös maissa, joissa on tasavero. Ap 

Vierailija
45/50 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs se lahjavero?

Yhtä suuri kuin perintövero. Sen nimikin on perintö- ja lahjavero. Paljonkohan ap uskoo säästäneensä 😉

Kyllä mä tiedän mittaluokan, mutta enhän minä siinä säästänyt, vaan perillinen. 

Monet kommenteista osoittavat, että ihmiset eivät ole kovin hyvin perillä verosuunnittelusta. Ap

Mitä horiset? Perillinen maksaa perintöveron, lahjansaaja lahjaveron. Same difference. 

Vierailija
46/50 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen köyhä nainen, nykyään kuulun siihen ylimpään tuloluokkaan. Olen tällä hetkellä tulonjaossa 9 desiilin luokassa. Lähellä 10 eli sitä suurituloisinta luokkaa. Seuraavalla palkankorotuksella heilahtaa ylin tuloluokka.

Näin se elämä muuttuu. Kasvoinkin köyhässä perheessä. Kovan työn ansiosta olen kivunnut tähän asemaan askel kerrallaan. Yli 20 vuotta määrätietoista työtä siihen menikin.

Tähän piti vielä lisätä, että omat vanhemmat oli köyhiä, eikä heiltä saanut koskaan rahallista tukea. Hienoa, jos voit tukea lastasi, jotta hän selviää vähemmällä työllä kuin minä.

Hienosti olet pärjännyt! Mutta varmaan muutkin asiat ovat motivoineet kuin raha? Oma lapsi kuuluu samoin suurituloisiin ja on kova tekemään töitä myös, hänen alansa on hyvin palkattu toisin kuin omani oli eli olen perinyt pääosan omaisuuttani. Siksikin on on ollut oikein siirtää sitä seuraavalle polvelle ajoissa niin selviävät pienemmällä velkataakalla. Ap

Halusin todistaa itselleni, että olen kykenevä kiipeämään ylös sieltä köyhyysloukusta, jossa perheeni oli ollut jo sukupolvien ajan. Sehän se suurin ajuri on ollut. Lisäksi halusin kouluttautua niin pitkälle, kuin pääsee. Se on vielä vähän vaiheessa ja väitöskirjaa vailla. Totta puhuen olen ollut niin keskittynyt tähän tehtävään, että multa jäi perhe perustamatta. No, alusta asti oli selvää, että köyhyyteen en lapsia tee, kuten omat vanhemmat teki. Nyt alan olla vanha lapsia tekemään. Mutta sellaista se elämä on. Kaikkea ei aina voi saada.

Vierailija
47/50 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs se lahjavero?

Lahjan saaja on tietenkin maksanut sen. Ap

Yhteiskunta kiittää, kun maksimoit verojen maksun.

Luulen, että yhteiskunta ei ole kovin iloinen siitä, jos yhä useampi lahjoittaa omaisuutensa ennen kun hoivamaksuja aletaan periä. Ap

No sen sun tyttäres makselee sitten veroina sinunkin hoivamaksut. Ei tule raha seinästä.

Vierailija
48/50 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän piti vielä lisätä, että omat vanhemmat oli köyhiä, eikä heiltä saanut koskaan rahallista tukea. Hienoa, jos voit tukea lastasi, jotta hän selviää vähemmällä työllä kuin minä.

Hienosti olet pärjännyt! Mutta varmaan muutkin asiat ovat motivoineet kuin raha? Oma lapsi kuuluu samoin suurituloisiin ja on kova tekemään töitä myös, hänen alansa on hyvin palkattu toisin kuin omani oli eli olen perinyt pääosan omaisuuttani. Siksikin on on ollut oikein siirtää sitä seuraavalle polvelle ajoissa niin selviävät pienemmällä velkataakalla. Ap

Halusin todistaa itselleni, että olen kykenevä kiipeämään ylös sieltä köyhyysloukusta, jossa perheeni oli ollut jo sukupolvien ajan. Sehän se suurin ajuri on ollut. Lisäksi halusin kouluttautua niin pitkälle, kuin pääsee. Se on vielä vähän vaiheessa ja väitöskirjaa vailla. Totta puhuen olen ollut niin keskittynyt tähän tehtävään, että multa jäi perhe perustamatta. No, alusta asti oli selvää, että köyhyyteen en lapsia tee, kuten omat vanhemmat teki. Nyt alan olla vanha lapsia tekemään. Mutta sellaista se elämä on. Kaikkea ei aina voi saada.

Itselläni ei ole köyhyysloukusta kokemusta, mutta olen nähnyt sen vaikutuksia muualla kuin Suomessa. Sieltä pääsee henkilökohtaisten ominaisuuksien varassa, käytännössä älykkyysosamäärän täytyy olla merkittävän korkea. Köyhyys asettaa kulttuurisia ja henkisiä esteitä monella tavalla. Ihminen voi myös kokea olevansa koditon kaikkialla, jos siirtyy aivan toisenlaisiin piireihin kuin lapsuuden köyhä ja näköalaton maailma. Se on houkutteleva, koska se on tuttu. Tyttöjen tie katkeaa useimmiten siihen, että tyttö rakastuu köyhään hunsvottiin ja tulee raskaaksi, jonka jälkeen seuraa se tavallinen tarina. Taas uusi sukupolvi kasvaa köyhyydessä. Ap

Vierailija
49/50 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit varmasti viisaasti, ja lapsesikin hyötyy rahasta optimaalisella tavalla noin.

Vierailija
50/50 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

demarit tuntee sairaaloihin varastaan rahat ,että fiksu tekee jo hyvissä voinnissa omaisuuden siirron lapsilleen. pisteet siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan