Tiesitkö, että 1 kg naudanlihan tuottamiseen tarvitaan keskimäärin 15 000 litraa vettä?
90% maapallon makeasta vedestä menee viljelysten keinokasteluun eli rehun tuottamiseen eläimille. Ruuasta eniten vettä kuluttaa liha ja kaikista eniten naudanliha. Yhden naudanlihakilon tuottamiseen tarvitaan keskimäärin 15 000 litraa vettä. Teollisuus käyttää maapallon makeasta vedestä vain noin 4% ja kotitaioudet 3-4%.
Suomessa makeaa vettä riittää mutta monissa maissa kulutetaan fossiilista pohjavettä, joka ei uusiudu. Se on syntynyt millardien vuosien aikana. Näillä alueilla vedestä tulee ennenpitkää pulaa. Tämmöisiä maita ovat esim. Kiina, Intia, Pakistan, Saudi-Arabia, Espanja ja Marokko.
Maapallolla on yhtä aikaa ilmastokriisi, luonnon monimuotoisuuskriisi ja vesikriisi. Maapallon väestö kasvaa ja vedestä tulee vielä pulaa. Kun vesi joiltain alueilta loppuu niin loppuu ruokakin. Kuivuus on aiheuttanut ihmiskunnan historiassa katastrofeja ennenkin. Ihmiset ovat kiepauttaneet makean veden kierron sijoiltaan. Suurimmat siihen syypäät ovat padot, keinokastelu, maankäytön muutos ja ilmastonmuutos.
Lähde: HS
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja älkää unohtako, että Suomessakin suurin osa ruoasta kasvatetaan eläimille
Suomessa lehmä ja sen mies syö heinää, jota kasvaa pellolla. Peltoja ei kastella. Mutta tietysti eläimet juo.
"Mutta tietysti eläimet juo"
Ja tietysti eläimet myös kusee. Muistakaa fysiikan tunnilta aineen häviämättömyyden laki, lapset!
Kesäsateiden loppuminen Etiopian ylängöillä vuonna 2200 eaa aiheutti Egyptissä sivisaation romahduksen ja nälänhädän. joka kesti 200 vuotta. Olisiko joku voinut kertoa heille, että tämä ei ole mahdollista koska koulussa meille opetettiin "aineen häviämättömyyden laki"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se vesi sitten oikein katoaa? Eikö sitä saa taivaalta lisää?
Vesi ei ole jakautunut maailmalla tasaisesti. Monissa maissa kulutetaan fossiilista pohjavettä joka ei uusiudu. Myöskään sateet eivät jakaudu tasaisesti maailmalla. Vesi voi loppua paikallisesti.
Meidän tarvitsee siis säästää täällä vettä, että sitä piisaa Afrikassa. Olet pahasti mielisairas.
Ja kiloon juureksia ja vihanneksia ei tarvita yhtään vettä :D Puhumattakkaan banaanista ja muista hedelmistä, ei tippaakaan vettä!
Entä sitten? Suomi on tuhansien järvien maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi ei ole jakautunut maailmalla tasaisesti. Monissa maissa kulutetaan fossiilista pohjavettä joka ei uusiudu. Myöskään sateet eivät jakaudu tasaisesti maailmalla. Vesi voi loppua paikallisesti.
Meidän tarvitsee siis säästää täällä vettä, että sitä piisaa Afrikassa. Olet pahasti mielisairas.
Luetun ymmärtäminen???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätän lihan syömättä ja eläinperäiset tuotteet käyttämättä, koska en halua yhdenkään eläimen joutuvan tehotuotetuksi minun takiani. Mun omassa arvomaailmassani sellainen on väärin.
Saathan sinä olla vegaani, mutta älä arvostele lihansyöjiä, koska se ei ole eettisesti väärin. Ihmiset ovat tuhansia vuosia syöneet eläimiä ja eläinrasvaa ja hyvin on sukupolvesta toiseen eletty. Ilman metsästäjiä ei olisi sinuakaan.
Niin, siis miksi en saisi kommentoida ihmisten valintoja yleisellä tasolla ja pyrkiä vaikuttamaan niihin esim. keskustelemalla, äänestämällä tai kansalaisaloitteilla? Totta kai esim. sitä saa kommentoida, että vaikka lihan syömisen perusteet olisivatkin hyvät esim. ravinnon ja terveyden näkökulmasta, niin moni syö lihaa huomattavasti enemmän kuin ravinnolliset tarpeet edellyttävät.
Mene mielenterveystoimistoon sairaiden kommenttiesi kanssa. Olet pahasti häiriintynyt ja mielisairas.
Olen siis mielestäsi mielisairas, jos kerron ääneen näkemykseni tutkimukseen perustuvasta nykytiedosta liittyen eläinten hyvinvointiin ja tehotuotantoon? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että vegaanihulluus on adventistien keksimä sairas keino kiristää ihmisiä? Adventistien johtajat olivat huolissaan siitä, kun lihan ja eläinrasvan syöminen lisäävät mies- ja naiskuntoa. Adventistit eivät saa olla seksuaalisesti himokkaita. He tekivät huomion, että kun liha ja eläinrasva jätetään ruokavaliosta pois, niin potenssi laskee. Seksin harrastaminen vähenee, joka on todettu nykyäänkin todeksi. Tutkikaapa, jos kiinnostaa. Norjalaiset innostuivat siitä kovasti, koska vegaanius on miljardibisnes kaikkine tekomakkaroineen ja -juustoineen.
En tunne vegaanihulluutta tai sen määritelmää, mutta kyllä mä perustan oman vegaaniuden tutkimukseen perustuvalle nykykäsitykselle eläimen luonnollisista tarpeista ja tyypillisen tehotuotannon aiheuttamasta stressistä ja kärsimyksestä eläimelle, jotka eivät voi toteuttaa luonnollisia tarpeitaan.
Lisäaineita täynnä olevat vegaaniruoat sitten ovat ihmisille välttämättömiä? Vegaaniruoissa on enimmäkseen vettä. Niitä pitää syödä järjettömiä määriä, jotta niistä saisi tarvittavan määrän suojaravinteita.
Lihassa ja maitotuotteissa sen sijaan on hyvin imeytyviä vitamiineja, hivenaineita ja rasvoja.
Naudanliha sisältää kalsiumia, kaliumia, rautaa, seleeniä, sinkkiä, magnesiumia, jodia, tryptofaania, folaattia, niasiinia, B6-vitamiinia, tiamiinia, A-vitamiinia, B12-vitamiinia, E-vitamiinia, CLA-rasvahappoja, K2-vitamiinia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että vegaanihulluus on adventistien keksimä sairas keino kiristää ihmisiä? Adventistien johtajat olivat huolissaan siitä, kun lihan ja eläinrasvan syöminen lisäävät mies- ja naiskuntoa. Adventistit eivät saa olla seksuaalisesti himokkaita. He tekivät huomion, että kun liha ja eläinrasva jätetään ruokavaliosta pois, niin potenssi laskee. Seksin harrastaminen vähenee, joka on todettu nykyäänkin todeksi. Tutkikaapa, jos kiinnostaa. Norjalaiset innostuivat siitä kovasti, koska vegaanius on miljardibisnes kaikkine tekomakkaroineen ja -juustoineen.
En tunne vegaanihulluutta tai sen määritelmää, mutta kyllä mä perustan oman vegaaniuden tutkimukseen perustuvalle nykykäsitykselle eläimen luonnollisista tarpeista ja tyypillisen tehotuotannon aiheuttamasta stressistä ja kärsimyksestä eläimelle, jotka eivät voi toteuttaa luonnollisia tarpeitaan.
Lisäaineita täynnä olevat vegaaniruoat sitten ovat ihmisille välttämättömiä? Vegaaniruoissa on enimmäkseen vettä. Niitä pitää syödä järjettömiä määriä, jotta niistä saisi tarvittavan määrän suojaravinteita.
Lihassa ja maitotuotteissa sen sijaan on hyvin imeytyviä vitamiineja, hivenaineita ja rasvoja.
Ei kai kukaan ole pakottanut vegaania syömään lisäaineita täynnä olevia vegaanieineksiä? Ihan perusraaka-aineista itse ruokani valmistan. En syö mitään Saarioisten vegaanipasta-mikroannoksia. En söisi mitään lihaakaan sisältäviä eineksiä, jos siis söisin lihaa.
Toki täysin eläinperäisistä tuotteista vapaassa ruokavaliossa, suunnitteli sen miten hyvin tahansa, joutuu muutamia ravinteita syömään purkista (esim. B12-vitamiinia). Niidenkään valmistamiseen ei tarvita eläinten tehotuotantoa, vaan juuri esim. B12-vitamiini syntyy bioreaktorissa tiettyjen bakteerien (joita ei luokitella eläinkuntaan kuuluviksi, koska eivät ole aitotumallisia) toiminnan seurauksena.
Mä olen syönyt vegaanisesti jo yli 30 vuotta (19-vuotiaasta miehenalusta lähtien), ja olen kaikin puolin terve ja urheilun seurauksena edelleen erinomaisessa fyysisessä kunnossa. Koska asia on kiinnostanut, olen aina silloin tällöin (noin viiden vuoden välein) käynyt ottamassa yksityisessä laboratoriossa mahdollisimman kattavan verenkuvan tarkoituksenani selvittää, että onko ruokavalioni seurauksena minulla minkään tarvittavan ravintoaineen, hivenaineen tai vitamiinin puutosta. Ei ole vielä kertaakaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätän lihan syömättä ja eläinperäiset tuotteet käyttämättä, koska en halua yhdenkään eläimen joutuvan tehotuotetuksi minun takiani. Mun omassa arvomaailmassani sellainen on väärin.
Saathan sinä olla vegaani, mutta älä arvostele lihansyöjiä, koska se ei ole eettisesti väärin. Ihmiset ovat tuhansia vuosia syöneet eläimiä ja eläinrasvaa ja hyvin on sukupolvesta toiseen eletty. Ilman metsästäjiä ei olisi sinuakaan.
Miksi tuo "eläinrasva" pitää tunkea joka ketjuun? Rasvan voi karkeasti jakaa tyydyttymättömään ja tyydyttyneeseen, ja molempia on sekä eläimissä että kasveissa. Keskity kemialliseen rakenteeseen, älä siihen mistä rasva on peräisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis miksi en saisi kommentoida ihmisten valintoja yleisellä tasolla ja pyrkiä vaikuttamaan niihin esim. keskustelemalla, äänestämällä tai kansalaisaloitteilla? Totta kai esim. sitä saa kommentoida, että vaikka lihan syömisen perusteet olisivatkin hyvät esim. ravinnon ja terveyden näkökulmasta, niin moni syö lihaa huomattavasti enemmän kuin ravinnolliset tarpeet edellyttävät.
Mene mielenterveystoimistoon sairaiden kommenttiesi kanssa. Olet pahasti häiriintynyt ja mielisairas.
Olen siis mielestäsi mielisairas, jos kerron ääneen näkemykseni tutkimukseen perustuvasta nykytiedosta liittyen eläinten hyvinvointiin ja tehotuotantoon? :D
Tutkimuksen tulos on poikkeuketta rahoittajan toiveen mukainen. Mikäli ei sponsoria, tutkimustulos on poikkeuksetta tutkijan ideologian myötäinen. Uskomalla näihin ideologiaohjattuihin tutkimuksiin, olet erittäin vaikeasti mielisairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita huviksesi syömäsi ruuat joskus Fineliin ja katso mitä pitää syödä minkäkin verran. Itselleni tuli yllätyksenä, että sain enemmän kivennäisaineita syömällä kasviperäisemmin.
Ap,, juotko kahvia? Tiesitkö, että yksi kahvikupillinen kuluttaa kaikkiaan 130 litraa vettä? Yksi kupillinen. Kaksi kuppia kahvia päivässä tekee lähemmäs 100000 litraa vettä vuodessa.
Pikkupoikia alkoi pelottaa, että joku vie lihapullat lautaselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tästä syystä meidän kaikkien tulisi syödä kasvisruokaa, joka on kaikkein altteinta sateiden aiheuttamille ongelmille? Nauta syö apilaa, vaikka olisi kuivempi kesä, mutta herne ja soija eivät kuivuutta kestä. Mitä ajattelit ihmisen syövän, kun kasvukausi on täynnä ongelmia?
Kysäisen näin pikaisesti vaan, että mihin se käytetty vesi oikein häviää? Joku puhui täällä uusiutumattomasta vedestä, olihan se vitsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksen tulos on poikkeuketta rahoittajan toiveen mukainen. Mikäli ei sponsoria, tutkimustulos on poikkeuksetta tutkijan ideologian myötäinen. Uskomalla näihin ideologiaohjattuihin tutkimuksiin, olet erittäin vaikeasti mielisairas.
Denialismin peruspiirteinä ovat ne automaattisesti toistetut väitteet, että jos tulos ei itseä miellytä, niin tutkimukset ovat a) tehty ideologiselta pohjalta ja b) niistä uutisointi tehdään ideologiselta pohjalta. Kuorrutteena päälle voi vielä todeta, että se joka ei usko niitä tutkimuksia täysiksi valheiksi on totaalisesti aivopesty tai mielisairas.
Avocadon tuottamiseen menee 2000 l vettä maailma kuivimmilla alueilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun ei kannata sitten käyttää mitään lääkkeitä tai lääketieteellisiä hoitoja, koska niiden todettu teho perustuu täysin tutkimuksiin (joihin siis vain mielisairas luottaa, koska tulokset ovat pelkästään rahoittajan toiveen mukaisia tai tutkijan ideologian mukaisia).