Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti antaa teininsä käyttäytyä huonosti kaupassa. Ylen juttu

Vierailija
24.09.2026 |

Nyt on taas jokin uusi kasvatuskonsti käytössä nepsyille, joka kuulemma toimii. Siihen kuuluu mm. se, että nepsyteinit saavat pilkata asiakaspalvelijoita. Itsellänikin on nepsy-diagnoosi, mutta silti olen sitä mieltä, että kersojen ei pidä antaa kohdella myyjiä huonosti.

Jutun kommenteissa nimimerkki Koti Äiti 22.9. 22:56 lähettämässään kommentissa kertoo sen, miten itsekin ajattelen.

https://yle.fi/a/74-20247448

Kommentit (496)

Vierailija
401/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei prkl! Vanhat kasvatustavat kunniaan, silloin ei ollut mitään nepsuja tai näpsyjä. Selkäsauna pennulle ja oppi olemaan. Vai käyttääkö kaikki nykyään raskausaikana alkoholia/huumeita että jälkikasvu on pilalla?

Ennen oli ennen, hyvä vaan jos lääketiedessä opitaan uusia asioita ja löydetään uusia diagnooseja. Toki perseilyyn ne ei oikeuta silti.

Eivät nämä diagnoosit mitään uusia ole. Ainakin 1800-luvulta asti on diagnosoitu nepsyjä. Uusi asia on se, että kaikkien ihmisten pitäisi palvoa nepsylapsia.

Eri termein on tutkittu jo 1700 lähtienkin, mutta itse adhd yms. on termeinä tullut vasta 1900 lopulla. Ja siis naisiahan on väärin tutkittu tai ei ole lainkaan tutkittu ennen, joten sekin tuo lisää tätä diagnosointia, esim. add.

Kyllä naisia nimenomaan on tutkittu paljon ja ovat saaneet diagnoosejakin. Naisten poikkeavuuttahan siedetään vielä huonommin kuin miesten. Seilin saarellekin laitettiin nimenomaan naisia.

Ei ole tutkittu naisia paljon eikä saaneet, ainakaan oikeita, diagnooseja. Tiesitkö että Seiliin eristettiin jopa pms oireiset naiset? Ei heitä tutkittu minkään neurologian asioilla tai muutenkaan, heidät vaan heitettiin sinne koska olivat "vaikeita". Näytäpä todisteita että naisia on tutkittu, nimenomaan adhd yms. on tutkittu lähinnä pojilla 1900 lopulle. 

Kyllä on tutkittu, ja ovat saaneet diagnoosit. Ja ne diagnoosit ovat olleet oikeita, vaikka niillä on silloin ollut eri nimi. Ja tietenkään siihen aikaan ei voitu antaa 1900-luvun lopun diagnooseja, koska Seilin sairaala suljettiin jo 1960-luvulla. Ja mainitsemasi adhd on aikakauteen sidottu diagnoosi kuten kaikki muutkin, ei 100-200-vuoden päästä ole olemassakaan mitään adhd:ta. Ei se silti tarkoita sitä, että diagnoosi olisi väärä.

Okei, kerropa minulle mitä diagnoosia hysteria kuvastaa? Siis naisillehan tämä lähinnä diagnosoitiin. Ja siis mielestäsi ovat olleet oikeita diagnooseja mitä naiset saaneet :D kun naisia ei edes tutkittu kunnolla, esim. ei tiedetty että edes add on olemassa koska naiset maskaa... Ja Seilissä ei ollut edes psykiatreja ja sinne kylläkin heitettiin moraalittomasti naisia, joilla oli mitä lie "syitä" joutua sinne. esim täältä infoa:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nama-oudot-perusteet-veivat-suomess…

Tuo on jo naurettavuuden huippu jos väität että mielisairaaloihin tai muuten naisia diagnosoitiin oikein, saati hoidettiin oikein...

Osalla oli varmasti väärä diagnoosi, kuten on nykyäänkin. Mutta suurimmalla osalla on ollut oikea diagnoosi. Heitä on hoidettu sen ajan hoito-ohjeiden ja tietämyksen mukaan. Aivan kuten nykyäänkin. Kyllä nämä nykyajankin nepsyjen diagnoosit ja hoitokäytännöt todetaan joskus tulevaisuudessa täysin vääriksi ja virheellisiksi.

Tä? Oikea diagnoosi mutta todetaan tulevaisuudessa vääräksi. Ettet nyt vain sekoita sitä, että naisia kontrolloitiin keksityillä mielenvikaisuuksilla ja heikkona pitämisellä, kun taas tänä päivänä ollaan jokseenkin päästä sentään siitä yli tieteen saralla. Ja ei, suurimmalla osalla ei ollut oikeaa diagnosointia ennen muinoin, koska ne olivat keksittyjä sairauksia, ei oikeita. Kuten hysteria tai naimattomuus. 

Naisia kontrolloidaan nykyäänkin ihan samalla tavalla. Siitä asiasta ei olla päästy yli. Tässä yksi esimerkki:

https://yle.fi/a/74-20106675

Eivät ne mielenvikaisuudet keksittyjä olleet, vaan kyllähän ne naiset olivat tavalla tai toisella sairaita tai vammaisia. Pelkän naimattomuuden takia ei ole kukaan mielisairaalaan joutunut. Nykyään he eivät tietenkään olisi mielisairaalassa, vaan eläisivät sossun tuella vuokrayksiössä.

Aaaa, nyt ymmärrän. Aika ovela olet naisten vihaajaksi. Tiesitkö että kaltaisillesikin on jo keksitty termi? Incel. Jos faktojen muuttaminen jotenkin auttaa sun mielenterveydessä niin mikäs siinä, minä en hullujen kanssa vaivaudu jatkamaan keskutelua koska se on kuin hakkaisi päätänsä seinään. Ja sun fantasioissa sekin olisi jo oikea diagnoosi :)

En ole naistenvihaaja. Olen itsekin nainen. En ole mitään faktoja muuttanut. Aika paljonkin olen lukenut noista ajoista, ja sairaisia ja vammaisia naisiahan mielisairaaloihin vietiin.

Aika huonosti olet lukenut, kehottaisin lukemaan lisää lisäämättä omia juttuja. Naisia ei sitten ennen 1900 luvun puoliväliä edes otettu mihinkään tutkimuksiin, kaikki tutkittiin miehillä lääketieteessä jne. esim:

Masennus roskakoridiagnoosina: Vielä 1980- ja 1990-luvuilla arvioitiin, että jopa 30–50 % naisten masennusdiagnooseista oli vääriä. Jos nainen hakeutui lääkäriin selittämättömän väsymyksen, kivun tai uupumuksen vuoksi, lääkärit kirjoittivat herkästi masennuslääkkeitä tai rauhoittavia sen sijaan, että olisivat tutkineet fyysisiä syitä.

En nyt ala lässyttämään lisää faktoja mutta ole sitten naistenvihaaja naisena, käy se niinkin.

Vierailija
402/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain se kertoo vanhemmista ja lasten ympäristöistä, että näitä ongelmaisia diagnoositapauksia on niin paljon. Veikkaan että somella on iso syy myös näihin, eli kun lapsilta ei rajoiteta puhelinta tai paljon mitään muutakaan. Mitenpä niistä terveitä kasvaisi. 

Toivoisin, että jutussa olisi lukenut, että lapsi kävi vanhempansa kanssa pyytämässä myyjältä anteeksi. Huonoa käytöstä ei oikeuta diagnoosit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Enkö siis saa kutsua järkkäriä, jos asiakas käyttäytyy huonosti? 🤔

Et saa. Jutussa lukee:

"NVR-menetelmä ei vaadi nuorelta kykyä yhteistyöhön, vaan ihmiset hänen ympärillään muuttavat käytöstään ja toimivat johdonmukaisesti."

Eli ihmisten on vain siedettävä nepsynuorten huonoa käytöstä.

Aikamoinen menetelmä kylläkin, luotetaan siihen, että kyllä ulkopuoliset osaavat hoitaa homman.

Miksi edes oletetaan ulkopuolisten lähtökohtaisesti olevan kykeneväisiä mukautumaan ja muuttamaan käytöstään tilanteeseen sopivaksi?

On niillä ei-nepsyilläkin omia ongelmiaan. 

Luimmeko eri jutun? Tässä lukemassani kerrottiin että äiti keskustelee tilanteesta myöhemmin. Asiakaspalvelija voi toimia kuten kenen tahansa asiakkaan kanssa. Ei häneltä tai muilta vaadita ymmärrystä. Vartija vaan paikalle tms.

Vierailija
404/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei prkl! Vanhat kasvatustavat kunniaan, silloin ei ollut mitään nepsuja tai näpsyjä. Selkäsauna pennulle ja oppi olemaan. Vai käyttääkö kaikki nykyään raskausaikana alkoholia/huumeita että jälkikasvu on pilalla?

Ennen oli ennen, hyvä vaan jos lääketiedessä opitaan uusia asioita ja löydetään uusia diagnooseja. Toki perseilyyn ne ei oikeuta silti.

Eivät nämä diagnoosit mitään uusia ole. Ainakin 1800-luvulta asti on diagnosoitu nepsyjä. Uusi asia on se, että kaikkien ihmisten pitäisi palvoa nepsylapsia.

Miksi koet sen palvomisena jos pitää ottaa myös erilaisuus huomioon? Etkö haluaisi että lastasi otetaan huomioon yksilönä? Koetko senkin että muiden pitäisi häntä palvoa sitten? Tuo palvominen on tullut nepsyvihaajien suusta, kukaan oikeasti nepsy tai sellaisen vanhempi ei vaadi kuin kyseisten piirteiden huomioonottamista, ei palvomista. Mutta oikeutusta käytöksellenne toki koitatte keksiä.

Kyllähän se on palvomista, jos jokaisen ventovieraan on siedettävä lasten ja teinien huonoa käytöstä. Ja tajuatko, että ei se nepsyys häviä minnekään aikuistuessa? Eli jos lähdetään tuollaiselle palvontalinjalle, silloin aikuisetkin pitäisi ottaa huomioon yksilönä. Olen itse nepsy, ja totta kai olisi ihanaa jos minua ymmärrettäisiin ja kohdeltaisiin yksilönä. Mutta minua te nepsykersojen palvojat vihaatte, koska en palvo teidän kersojanne.

Ei taas päätä eikä häntää tuossa. Hohhoijaa. Miksi oletat että nepsyys on yhtä kuin huono käytös? Ja miksi ottaa itseensä jos nepsy raivoaa kaupan lattialla, etkö osaa kävellä ohi ja jatkaa päivääsi päivystämättä. Jos minä näen huonosti käyttäytyvän ihmisen, ihan sama iällä niin tietysti kukaan ei palvo sellaista käytöstä, muttei koko termiä pitäisi edes yhdistää koko asiaan. Miksi siis jauhat sitä, vielä nepsynä? Ei täällä palstalla voi luottaa siihenkään vaikka suoltaisit omiasi siitäkin.

"Ei taas päätä eikä häntää tuossa. Hohhoijaa. Miksi oletat että nepsyys on yhtä kuin huono käytös? Ja miksi ottaa itseensä jos nepsy raivoaa kaupan lattialla, etkö osaa kävellä ohi ja jatkaa päivääsi päivystämättä. Jos minä näen huonosti käyttäytyvän ihmisen, ihan sama iällä niin tietysti kukaan ei palvo sellaista käytöstä, muttei koko termiä pitäisi edes yhdistää koko asiaan. Miksi siis jauhat sitä, vielä nepsynä? Ei täällä palstalla voi luottaa siihenkään vaikka suoltaisit omiasi siitäkin."

Tämä sivusta. Kävellä ohi ja ei ottaa itseensä? No kuule, koska se laukaisee ohikävelijässä "taistele tai pakene" reaktion. Siksi, kun epärationaalinen (epälooginen) käytös on pelottavaa. Se on kuin häytys, johon reagoi kehollisesti. Ja minä en ainakaan halua, että käydessäni kaupassa siellä riehuu joku sekopäinen teini ja huutaa tai uhkailee. Se nostaa omien stressihormonieni tasoa, kirjaimellisesti sattuu korviin, nostaa verenpaineen ja sykkeen ylös, joista viimeiset on suoraan haitallisia minun terveydelleni. Heti. Minä, niin kuin miljoona muutakin kaupassa käyvää kanssakulkijaa käytetään siksi verenpainelääkitystä.

Tyypillinen surkea kommentti ns. normilta. Teidän pitää hyväksyä että siellä kaupassa käy muitakin kuin vain te "normaalit". Nepsyillä on yhtäläinen oikeus käydä ja olla kaupassa kuin teilläkin. Teidän tulee ymmärtää että nepsy ottaa ärsykkeet vahvemmin vastaan ja reagoi niihin rajummin. Ei heti valittaa verenpaineista tai sattuu korviin. Kestä se kuin aikuinen. 

Vierailija
405/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen asiakaspalvelutyötä ja näitä käytöstavattomia lapsia isompi ongelma on vanhemmat, jotka eivät puutu. Teinit tekevät typeryyksiä keskenään, se ei yllätä ketään. Mutta kun näen miten vanhemmat eivät laita lapsiaan siivoamaan jälkiään tai siivoa edes omia jälkiään esimerkkinä, en vain pysty ymmärtämään. 

Välillä kaipaa myös sellaista koko kylä kasvattaa-mentaliteettia. Ymmärrän ettei ihmiset halua puuttua toisten asioihin, en haluasi itsekään. Mutta usein todistan myös sitä, miten lukuisat aikuiset ihmiset katsovat vierestä kun teinit esimerkikisi huutavat ja sotkevat paikkoja ja odottavat vain passiivisina, että se yksi ainoa ylityöllistetty asiakaspalvelija tulee ja hoitaa tilanteen. 
Sen sijaan toivoisin, että muutkin aikuiset rohkaistuisivat sanomaan että olkaa hiljempaa, kerätkää roskat jne. Ei se useimmin muuta vaadi. Jos lapset eivät saa ympäristöstään viestiä, että heidän toiminta ei ole ok, niin miksi muuttaisivat sitä. 

Aika harva enää uskaltaa puuttua teinien tekemisiin, kun nykyään jatkuvasti kuvataan ja laitetaan someen pilkkavideo huonoon käytökseen puuttuvasta aikuisesta. Jossain kauppakeskuksessa eräs mies oli puuttunut teinien käytökseen, teinit olivat alkaneet kovaan ääneen haukkua miestä pedofiiliksi ja ohikulkijat sitten estivät miehen paikalta poistumisen ja soittivat poliisille. Poliisi oli sitten todennut pedofiiliksi haukkumisen olevan nykyään yleistä. Lapset ja nuoret todella helposti alkavat huutaa pedofiiliä.

Myös fyysisen väkivallan riski on teinien kanssa olemassa.

On näinkin, on minuakin haukuttu ties miksi ja kuvattu, vaikka teen vain työtäni. 
Silti pitäydyn aiemmin sanomassani, että jos kukaan, ei vanhempi, ei ohikulkija, ei kaupan kanssa, kukaan ei puutu, miten nämä he ikinä oppivat miten tässä yhteiskunnassa käyttäydytään. 

Tietenkään ei pidä omaa turvallisuutta uhaten mennä puuttumaan, mutta esim. kauppakeskuksissa on vartijat. Ja ei sitä ojentamista pitäsi aikuistenkaan liikaa alkaa pelätä ja maalata kauhukuvia. En puhu nyt edes 15v, vaan pienistä, 10-12-vuotiaista. 

Ei kaikki opikaan sitä koskaan miten yhteiskunnassa käyttäydytään. Se vain on tosiasia joka on hyväksyttävä jos itse haluaa olla mukana yhteiskunnassa.

Ei opikkaan. Olen tuo aiempi aspatyötä tekevä ja näen päivittäin kymmeniä nuoria, joissa on myös näitä huonosti käyttäytyviä, joista suurin osa on kuitenkin lopulta ihan tavallisia nuoria. 

Kaikenlaiset luonnehäiriöt ja vakavasti ongelmaiset, väkivaltaiset yms.  sitten erikseen, mutta en vain ihan purematta niele sitä, että vaikka huonosti käyttäytyvän 12-vuotiaan kanssa pitäisi vain luovuttaa. Ei kaikista vain ole käyttäytymään, joten perseilkööt menemään. Eihän se voi niinkään mennä. Aikuisuus on hukassa.

Jutussa ei puhuta kyllä mistään luovuttamisesta.

Itsekin törmään huonoon käytökseen lähes päivittäin ja useammin ne huonosti käyttäytyvät on aikuisia ihmisiä jopa työkavereita. Silti pääsen huomattavasti helpommalla kun jokaiseen huonoon käytökseen ei kiinnitä mitään huomiota. Se ei myöskään ole luovuttamista vaan toisenlainen lähestymistapa asioihin.

Vierailija
406/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain se kertoo vanhemmista ja lasten ympäristöistä, että näitä ongelmaisia diagnoositapauksia on niin paljon. Veikkaan että somella on iso syy myös näihin, eli kun lapsilta ei rajoiteta puhelinta tai paljon mitään muutakaan. Mitenpä niistä terveitä kasvaisi. 

Toivoisin, että jutussa olisi lukenut, että lapsi kävi vanhempansa kanssa pyytämässä myyjältä anteeksi. Huonoa käytöstä ei oikeuta diagnoosit. 

Miksi se on niin tärkeää että olisi lukenut? Sinulle siis.

Vierailija
407/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan nähdä kun kahdella täten "kasvatetulla" pöpsyllä menee napit vastakkain. 

Vierailija
408/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ikää vasta 27-vuotta, mutta mun nuoruudessa kukaan ei puhunut nepsyistä halaistua sanaakaan. Nyt miltei joka toinen tenava tuntuu olevan nepsy tai kirjainyhdistelmädiagnisoitu. 😳 

Lapseni on 29 ja kun hän aloitti ekan kertoi opettaja että kaikilla muilla ( 8) on joku diagnoosi. Olin aivan kauhuissani.

Asumme toki alueella jossa tiivis yhteys Ruotsiin kaikin tavoin joten siitä ehkä tämäkin " edistyksellisyys"

No siis tätä samaa kuin te kaksi, minäkin olen seurannut ihan ihmeissäni. Olin 1980 ja -90 luvun lapsi, ja silloin en ollut kuullut kenestäkään, tai että kenelläkään olisi ollut sisaruksia, kavereita joilla on joku kirjainyhdistelmädiagnoosi. About 400 oppilaan koulussa oli tarkkailuokka jossa oli tietääkseni muutamia oppilaita. Mitä ihmettä viimeisen parin-kolmenkymmenen vuoden aikana on tapahtunut? 

Ruudut. Puhelimet, tabletit yms. Kasvatus on näiden vastuulla jo hyvin varhaisesta iästä alkaen. 

Vierailija
409/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi koet sen palvomisena jos pitää ottaa myös erilaisuus huomioon? Etkö haluaisi että lastasi otetaan huomioon yksilönä? Koetko senkin että muiden pitäisi häntä palvoa sitten? Tuo palvominen on tullut nepsyvihaajien suusta, kukaan oikeasti nepsy tai sellaisen vanhempi ei vaadi kuin kyseisten piirteiden huomioonottamista, ei palvomista. Mutta oikeutusta käytöksellenne toki koitatte keksiä.

Kyllähän se on palvomista, jos jokaisen ventovieraan on siedettävä lasten ja teinien huonoa käytöstä. Ja tajuatko, että ei se nepsyys häviä minnekään aikuistuessa? Eli jos lähdetään tuollaiselle palvontalinjalle, silloin aikuisetkin pitäisi ottaa huomioon yksilönä. Olen itse nepsy, ja totta kai olisi ihanaa jos minua ymmärrettäisiin ja kohdeltaisiin yksilönä. Mutta minua te nepsykersojen palvojat vihaatte, koska en palvo teidän kersojanne.

Ei taas päätä eikä häntää tuossa. Hohhoijaa. Miksi oletat että nepsyys on yhtä kuin huono käytös? Ja miksi ottaa itseensä jos nepsy raivoaa kaupan lattialla, etkö osaa kävellä ohi ja jatkaa päivääsi päivystämättä. Jos minä näen huonosti käyttäytyvän ihmisen, ihan sama iällä niin tietysti kukaan ei palvo sellaista käytöstä, muttei koko termiä pitäisi edes yhdistää koko asiaan. Miksi siis jauhat sitä, vielä nepsynä? Ei täällä palstalla voi luottaa siihenkään vaikka suoltaisit omiasi siitäkin.

"Ei taas päätä eikä häntää tuossa. Hohhoijaa. Miksi oletat että nepsyys on yhtä kuin huono käytös? Ja miksi ottaa itseensä jos nepsy raivoaa kaupan lattialla, etkö osaa kävellä ohi ja jatkaa päivääsi päivystämättä. Jos minä näen huonosti käyttäytyvän ihmisen, ihan sama iällä niin tietysti kukaan ei palvo sellaista käytöstä, muttei koko termiä pitäisi edes yhdistää koko asiaan. Miksi siis jauhat sitä, vielä nepsynä? Ei täällä palstalla voi luottaa siihenkään vaikka suoltaisit omiasi siitäkin."

Tämä sivusta. Kävellä ohi ja ei ottaa itseensä? No kuule, koska se laukaisee ohikävelijässä "taistele tai pakene" reaktion. Siksi, kun epärationaalinen (epälooginen) käytös on pelottavaa. Se on kuin häytys, johon reagoi kehollisesti. Ja minä en ainakaan halua, että käydessäni kaupassa siellä riehuu joku sekopäinen teini ja huutaa tai uhkailee. Se nostaa omien stressihormonieni tasoa, kirjaimellisesti sattuu korviin, nostaa verenpaineen ja sykkeen ylös, joista viimeiset on suoraan haitallisia minun terveydelleni. Heti. Minä, niin kuin miljoona muutakin kaupassa käyvää kanssakulkijaa käytetään siksi verenpainelääkitystä.

Tyypillinen surkea kommentti ns. normilta. Teidän pitää hyväksyä että siellä kaupassa käy muitakin kuin vain te "normaalit". Nepsyillä on yhtäläinen oikeus käydä ja olla kaupassa kuin teilläkin. Teidän tulee ymmärtää että nepsy ottaa ärsykkeet vahvemmin vastaan ja reagoi niihin rajummin. Ei heti valittaa verenpaineista tai sattuu korviin. Kestä se kuin aikuinen. 

Niinpä, taitavatolla vain diagnoosia vailla kun herkkänä eivät kestä. Eivät edes tajua että se juurikin on nepsyn elämää, päivittäin.

Vierailija
410/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen asiakaspalvelutyötä ja näitä käytöstavattomia lapsia isompi ongelma on vanhemmat, jotka eivät puutu. Teinit tekevät typeryyksiä keskenään, se ei yllätä ketään. Mutta kun näen miten vanhemmat eivät laita lapsiaan siivoamaan jälkiään tai siivoa edes omia jälkiään esimerkkinä, en vain pysty ymmärtämään. 

Välillä kaipaa myös sellaista koko kylä kasvattaa-mentaliteettia. Ymmärrän ettei ihmiset halua puuttua toisten asioihin, en haluasi itsekään. Mutta usein todistan myös sitä, miten lukuisat aikuiset ihmiset katsovat vierestä kun teinit esimerkikisi huutavat ja sotkevat paikkoja ja odottavat vain passiivisina, että se yksi ainoa ylityöllistetty asiakaspalvelija tulee ja hoitaa tilanteen. 
Sen sijaan toivoisin, että muutkin aikuiset rohkaistuisivat sanomaan että olkaa hiljempaa, kerätkää roskat jne. Ei se useimmin muuta vaadi. Jos lapset eivät saa ympäristöstään viestiä, että heidän toiminta ei ole ok, niin miksi muuttaisivat sitä. 

Aika harva enää uskaltaa puuttua teinien tekemisiin, kun nykyään jatkuvasti kuvataan ja laitetaan someen pilkkavideo huonoon käytökseen puuttuvasta aikuisesta. Jossain kauppakeskuksessa eräs mies oli puuttunut teinien käytökseen, teinit olivat alkaneet kovaan ääneen haukkua miestä pedofiiliksi ja ohikulkijat sitten estivät miehen paikalta poistumisen ja soittivat poliisille. Poliisi oli sitten todennut pedofiiliksi haukkumisen olevan nykyään yleistä. Lapset ja nuoret todella helposti alkavat huutaa pedofiiliä.

On näinkin, on minuakin haukuttu ties miksi ja kuvattu, vaikka teen vain työtäni. 
Silti pitäydyn aiemmin sanomassani, että jos kukaan, ei vanhempi, ei ohikulkija, ei kaupan kanssa, kukaan ei puutu, miten nämä he ikinä oppivat miten tässä yhteiskunnassa käyttäydytään. 

Tietenkään ei pidä omaa turvallisuutta uhaten mennä puuttumaan, mutta esim. kauppakeskuksissa on vartijat. Ja ei sitä ojentamista pitäsi aikuistenkaan liikaa alkaa pelätä ja maalata kauhukuvia. En puhu nyt edes 15v, vaan pienistä, 10-12-vuotiaista. 

Ei kaikki opikaan sitä koskaan miten yhteiskunnassa käyttäydytään. Se vain on tosiasia joka on hyväksyttävä jos itse haluaa olla mukana yhteiskunnassa.

Ei opikkaan. Olen tuo aiempi aspatyötä tekevä ja näen päivittäin kymmeniä nuoria, joissa on myös näitä huonosti käyttäytyviä, joista suurin osa on kuitenkin lopulta ihan tavallisia nuoria. 

Kaikenlaiset luonnehäiriöt ja vakavasti ongelmaiset, väkivaltaiset yms.  sitten erikseen, mutta en vain ihan purematta niele sitä, että vaikka huonosti käyttäytyvän 12-vuotiaan kanssa pitäisi vain luovuttaa. Ei kaikista vain ole käyttäytymään, joten perseilkööt menemään. Eihän se voi niinkään mennä. Aikuisuus on hukassa.

Itsekin törmään huonoon käytökseen lähes päivittäin ja useammin ne huonosti käyttäytyvät on aikuisia ihmisiä jopa työkavereita. Silti pääsen huomattavasti helpommalla kun jokaiseen huonoon käytökseen ei kiinnitä mitään huomiota. Se ei myöskään ole luovuttamista vaan toisenlainen lähestymistapa asioihin.

Ne huonosti käyttäytyvät aikuiset ovat varmaankin nepsyjä, jotka eivät ole saaneet lapsena diagnoosia, apua ja tukea. HEITÄ PITÄÄ YMMÄRTÄÄ!

Vierailija
411/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluan nähdä kun kahdella täten "kasvatetulla" pöpsyllä menee napit vastakkain. 

Kato vaikka Poliisit-sarjaa niin näet.

Vierailija
412/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa. Jutussa lukee:

"NVR-menetelmä ei vaadi nuorelta kykyä yhteistyöhön, vaan ihmiset hänen ympärillään muuttavat käytöstään ja toimivat johdonmukaisesti."

Aikamoinen menetelmä kylläkin, luotetaan siihen, että kyllä ulkopuoliset osaavat hoitaa homman.

Miksi edes oletetaan ulkopuolisten lähtökohtaisesti olevan kykeneväisiä mukautumaan ja muuttamaan käytöstään tilanteeseen sopivaksi?

Luimmeko eri jutun? Tässä lukemassani kerrottiin että äiti keskustelee tilanteesta myöhemmin. Asiakaspalvelija voi toimia kuten kenen tahansa asiakkaan kanssa. Ei häneltä tai muilta vaadita ymmärrystä. Vartija vaan paikalle tms.

Vierailija
413/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan oleta nepsyyden automaattisesti aiheuttavan huonoa käytöstä. Monet nepsythän käyttäytyvät todella kohteliaasti vanhanajan herrasmiestapojen mukaan. Tässä ketjussa nyt on kuitenkin kyse nepsykersojen huonosta käyttäytymisestä. En todellakaan ota itseeni, jos joku raivoaa kaupan lattialla. Silloin otan itseeni, jos vanhemmat puolustelevat nepsykersojensa huonoa käytöstä, ja se kohdistuu minuun. Aika outoa, että hyysäät nepsykersoja noin paljon, mutta sitten suhtaudut tuomitsevasti minuun, aikuiseen nepsyyn. Ja miksi sinä jauhat täällä nepsykersoista? Ja ihan itsehän te nepsykersojen puolustajat vedätte kersojenne nepsyyden esiin. Jos ette halua huonoa käytöstä yhdistettävän nepsyyteen, niin älkää sitten tuoko sitä esiin.

Taaskaan ole päätä eikä häntää vastauksessa. Lueppa uudelleen ja ajattele. Siis ajattele mitä sanot. Mistä tiedät etten itse olisi kirjolla ja tiedän mistä myös puhun? Ja puhuin siitä palvomisesta mikä ärsyttää edes käyttää sanana, niinkuin pitäisi palvoa eli HYVÄKSYÄ erilaisuus on sama asia, jestas. Etkö näe mitään kieroa omassa ajattelussasi?

Miksi sitten et hyväksy nepsyaikuisia vaan palvot vain kersoja? Ja kuten itse sanoit, täällä kuka tahansa voi väittää olevansa mitä tahansa, joten en usko sinun olevan nepsy. Olet myynyt sielusi Saatanalle, eli kersoille.

Mitä? Miksi en hyväksy aikuisia nepsyjä? Oletko jotenkin hidas.... trolli. Miksi sinä niin kovin puhut palvomisesta? Ettet vaan paljasta omaa harrastustasi....

Kovasti tunnut vastustavan minua ja muita aikuisia nepsyjä. Sinä tässä olet trolli. Puhun palvomisesta, koska se on oikea sana kuvaamaan tuota sinun sairasta suhtautumistasi kersoihin. Mitä tarkoitat harrastuksella? Ettet vaan paljasta omaa harrastustasi...

Tylsä vastaus. Olet aika persoonaton nepsyksi. Eikös joku opettajakin sanonut täällä että nepsyt ovat yksilöllisempiä ja piristää enemmän päivää kuin massanharmaat normit.

Kuten arvelinkin. Olet pelkkä trolli. Argumenttisi loppuivat. Et keksi yhtäkään syytä, miksi kersoja pitäisi palvoa enemmän kuin aikuisia.

Miksi ja miten jutussa kehotettiin ulkopuolisten ottavan nuoren huomioon? Sehän kertoi äidin ja lapsen suhteesta. Asiakaspalvelija voi kutsua vartijan tms ja toimia kuten kenen tahansa asiakkaan kohdalla. Jos joku lapsi haastattelee tai tiuskii, pyytää käyttäytymään asiallisesti tms. Niinhän sitä tehdään muidenkin huonosti käyttäytyvien asiakkaiden kohdalla.

Vierailija
414/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ikää vasta 27-vuotta, mutta mun nuoruudessa kukaan ei puhunut nepsyistä halaistua sanaakaan. Nyt miltei joka toinen tenava tuntuu olevan nepsy tai kirjainyhdistelmädiagnisoitu. 😳 

Lapseni on 29 ja kun hän aloitti ekan kertoi opettaja että kaikilla muilla ( 8) on joku diagnoosi. Olin aivan kauhuissani.

Asumme toki alueella jossa tiivis yhteys Ruotsiin kaikin tavoin joten siitä ehkä tämäkin " edistyksellisyys"

No siis tätä samaa kuin te kaksi, minäkin olen seurannut ihan ihmeissäni. Olin 1980 ja -90 luvun lapsi, ja silloin en ollut kuullut kenestäkään, tai että kenelläkään olisi ollut sisaruksia, kavereita joilla on joku kirjainyhdistelmädiagnoosi. About 400 oppilaan koulussa oli tarkkailuokka jossa oli tietääkseni muutamia oppilaita. Mitä ihmettä viimeisen parin-kolmenkymmenen vuoden aikana on tapahtunut? 

Ruudut. Puhelimet, tabletit yms. Kasvatus on näiden vastuulla jo hyvin varhaisesta iästä alkaen. 

Adhd tuli terminä vasta 1987, ensin pojilla, nyt tytöilläkin, lisäten add. Deal with it.

Vierailija
415/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kato vaikka Poliisit-sarjaa niin näet.

Kiitos vinkistä, minäpä katson. 

Vierailija
416/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne huonosti käyttäytyvät aikuiset ovat varmaankin nepsyjä, jotka eivät ole saaneet lapsena diagnoosia, apua ja tukea. HEITÄ PITÄÄ YMMÄRTÄÄ!

Mikö tarve heitä on ymmärtää tai huomioida mitenkään muutenkaan?

Vierailija
417/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, taitavatolla vain diagnoosia vailla kun herkkänä eivät kestä. Eivät edes tajua että se juurikin on nepsyn elämää, päivittäin.

No nyt tuli itsekäs kommentti.

Vierailija
418/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa. Jutussa lukee:

Lue vielä eteenpäin, jaksatko vai hengästyttääkö jo?

Vierailija
419/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ja varsinkin mitä niistä katsotaan. youtube yms. Hirveän lyhyitä, intesiivisiä pätkiä joita lasten aivojen on vaikea prosessoida. Ajetaan lapset kohtalaisen virittyneeseen tilaan jo pienestä pitäen. 

Vierailija
420/496 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa. Jutussa lukee:

Se tarkoittaa lapsen lähipiiriä/ opettajaa jne. Eihän sairauksissa tai vammoissa asia kuulu muille. Miten joku voi saada sellaisen käsityksen ko artikkelista että kaikkien tulisi osallistua nepsylapsen kuntoutukseen? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän