Pentulive 2026 OFFICIAL
Kommentit (1245)
https://yle.fi/a/74-20248723?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Joku kaipaili klippejä eiliseltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emon rotu ei tällä kertaa mieleeni. Kauhean ruma koira. En usko että jaksan siksi pentuettakaan seurata. Olisi ollut kiva nähdä esim. Jackrusselin pentue tai Bordercollieta.
Mä olisin halunnu nähdä jodlaavan matikkakoiran, mutta pörröinen kantarellikoira käy paremmin kuin hyvin 🤗
Niin ne maut eroaa eri ihmisillä. Minun mielestäni tuo Hilkan rotu on todella suloinen ja nätti ja ihanan oloinen luonnekin. Melkeinpä ihanin rotu kaikista tähän astisista Pentulive-roduista.
Mäkin oon alkanunu tykätä myös tästä Hilkasta ehkä enemmänkin kuin parista edellisvuoden rodusta. Vaikka toki ne edellisetkin pennut oli aivan hurmaavia. 🥰
Täö Hilkka saa jotenkin aina hyvälle mielelle kun on semmonen höpsö touhottaja kokoajan ja hauskan näköinen kun tuo pää on trimmattu vähän tollein pallon muotoseksi. 😅
Ihanan hupaisa ja iloinen veitikka, niinkuin viime vuodenkin rotu. Esim. joku "Lassie"-rotuinen voi olla hieno ja ylväänkin näköinen, mutta ei ollenkaan niin hupaisa ja lutuinen. Eläimissä on tärkeää lutuisuus. Onnellisuus tuplaantuu silloin, mielihyvähormonit ihmisen päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emon rotu ei tällä kertaa mieleeni. Kauhean ruma koira. En usko että jaksan siksi pentuettakaan seurata. Olisi ollut kiva nähdä esim. Jackrusselin pentue tai Bordercollieta.
Mä olisin halunnu nähdä jodlaavan matikkakoiran, mutta pörröinen kantarellikoira käy paremmin kuin hyvin 🤗
Niin ne maut eroaa eri ihmisillä. Minun mielestäni tuo Hilkan rotu on todella suloinen ja nätti ja ihanan oloinen luonnekin. Melkeinpä ihanin rotu kaikista tähän astisista Pentulive-roduista.
Mäkin oon alkanunu tykätä myös tästä Hilkasta ehkä enemmänkin kuin parista edellisvuoden rodusta. Vaikka toki ne edellisetkin pennut oli aivan hurmaavia. 🥰
Täö Hilkka saa jotenkin aina hyvälle mielelle kun on semmonen höpsö touhottaja kokoajan ja hauskan näköinen kun tuo pää on trimmattu vähän tollein pallon muotoseksi. 😅
Ihanan hupaisa ja iloinen veitikka, niinkuin viime vuodenkin rotu. Esim. joku "Lassie"-rotuinen voi olla hieno ja ylväänkin näköinen, mutta ei ollenkaan niin hupaisa ja lutuinen. Eläimissä on tärkeää lutuisuus. Onnellisuus tuplaantuu silloin, mielihyvähormonit ihmisen päässä.
Mulla oli lassie eli collie ja kyllä oli lutuinen , varsinkin kun jäi kiinni jostakin pahanteosta , osasi silloin esittää lutuista .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo lagotto fani, huonoja kokemuksia, mutta Hilkka vaikuttaa täysin erilaiselta rotunsa edustajalta. Tosi kivalta vaikuttaa.
Tämän on varmaan moni jo lukenutkin, mutta tässä IS:n juttu Pirjosta ja pentulivestä. Oleppa hyvä: https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000012313819.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lassie eli collie ja kyllä oli lutuinen , varsinkin kun jäi kiinni jostakin pahanteosta , osasi silloin esittää lutuista .
Kahden pitkäkarvaisen collien omistaneena komppaan kyllä sitä, että hienon ja ylvään näköisiä ovat. Ovat myös koirista kaikkein kauneimpia, ja entäs se sielukas katse. Hienostunut, kyllä, paitsi kun "collari" on pyörähdellyt hapanneissa sienissä, käynyt uimareissun jälkeen hiekkakylvyssä tai kerännyt turkkinsa täyteen risuja, papinkirppuja tai takiaispalloja. Hupaisa osaa olla, onko lutuinen? Omalla tavallaan, vaikka tietyssä kasvuvaiheessa on outo olio kun oikeastaan pennussa ei kasva muu kuin kuono pituutta! Äärimmäisen älykäs, fiksu ja hyvä palveluskoira. Viimeksi mainittu tahtoo monelta unohtua, myös joiltain "piiiip" kasvattajilta jotka panostavat turkkiin eikä käyttöominaisuuksiin ja luonteeseen. Toki jos vierekkäin laitetaan unelmoiva-katseinen pk collie ja pörtöpää lagotto, niin viimeksi mainitun kohdalla suu vääntyy aika isoon virneeseen - pörrönallukka!
Tässä hyvä kennelliiton juttu Suosituimmat koirarodut
https://www.kennelliitto.fi/koirat/suosituimmat-koirarodut/
"Kymmenen suosituimman rodun listalla ei ole tapahtunut viime vuonna suuria muutoksia. Labradorinnoutaja on ollut vuodesta 2009 alkaen Suomen suosituin koirarotu. Labradorinnoutajia rekisteröitiin viime vuonna 2007. Seuraavaksi eniten rekisteröitiin kultaisianoutajia (1214) ja kolmanneksi eniten jämtlanninpystykorvia (944)."
Noutajien suosion kyllä ymmärrän, mutta että jämtti 3. suosituin? Onhan se hyvä ja kiva koira, mutta parempiakin rotuja, jopa kotimainen karjalankarhukoira, on suurriistan metsästykseen kuin tuo "hirvenajokoira". Hirvihän pitäisi pysäyttää, eikä ajattaa.
Vierailija kirjoitti:
"Kymmenen suosituimman rodun listalla ei ole tapahtunut viime vuonna suuria muutoksia. Labradorinnoutaja on ollut vuodesta 2009 alkaen Suomen suosituin koirarotu. Labradorinnoutajia rekisteröitiin viime vuonna 2007. Seuraavaksi eniten rekisteröitiin kultaisianoutajia (1214) ja kolmanneksi eniten jämtlanninpystykorvia (944)."
Noutajien suosion kyllä ymmärrän, mutta että jämtti 3. suosituin? Onhan se hyvä ja kiva koira, mutta parempiakin rotuja, jopa kotimainen karjalankarhukoira, on suurriistan metsästykseen kuin tuo "hirvenajokoira". Hirvihän pitäisi pysäyttää, eikä ajattaa.
jämtlanninpystykorvat ovat yleensä tasaisempia ja rauhallisempia kuin karhukoirat ja muutenkin "helpompia". Näin keskimääräisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo lagotto fani, huonoja kokemuksia, mutta Hilkka vaikuttaa täysin erilaiselta rotunsa edustajalta. Tosi kivalta vaikuttaa.
Lagoton ei kuulukaan olla kaikkien kaveri ja ilolla jokaista vastaantulijaa tervehtivä. Niillä on jo perimässä tiettyä varautuneisuutta vieraita kohtaan jo siksikin, että sillä on vahva vahtivietti. Lagotto ei kuitenkaan saa missään tilanteessa olla aggresiivinen, eikä liian arka. Lagotto saattaa vaikuttaa tylyltä kun sitä vieraat ei välttämättä kiinnosta, mutta omaa laumaansa se rakastaa ja on syvästi kiintynyt. Omat ihmiset ovat maailman parhaita, vieraat "not kinosted", vaikka poikkeuksiakin viim.main. on kuten Hilkka ja Oko.
"Lagoton pentu tarvitsee johdonmukaista, positiivista ja monipuolista totuttamista erilaisiin ihmisiin, ääniin ja ympäristöihin jo luovutusikäisestä lähtien. Pentua hankkiessa on erittäin tärkeää tutustua emän ja uroksen luonteisiin. Tasapainoiset ja rohkeat vanhemmat antavat parhaan pohjan pennun luonteen kehitykselle. Oikein kasvatettuna ja sosiaalistettuna lagotosta kasvaa itsevarma, mukautuva ja iloinen seuralainen, joka hyväksyy vieraat tyynesti, vaikka ei heistä heti parhaita ystäviään tekisikään." (Kennelliitto)
Yleistyksen "synti". Tietää/tuntee muutaman tai vaikka vain yhden "einiinmukavan" rodun edustajan ja koko rodusta ajatellaan negatiivisesti tai sitten ihan päinvastoin. Muutama esimerkki mitä omista roduistani on tuumittu: "Arka, haukkuherkkä, sohvakoriste", "vihainen, ei koulutettavissa, ei sovi kuin metsästysköyttöön", "aggressiivinen, puree, on salakavala", "sopii hyvin kotivahdiksi ja seurakoiraksi", "ei noin pientä tarvitse kouluttaa" etc. Semmoistahan se..
Lagotto ei kuitenkaan saa missään tilanteessa olla aggresiivinen, eikä liian arka.
Oon tavannut just useita tämmösiä. Eikä puhuta vain muutamasta.
Mä en osaa ottaa nokkiini jos joku ei pidä roduista joita mulla on ollut ja on huonoja kokemuksia, mutta taito kai se on sekin :D
Tein tälle langalle oman kimppapelin Pentutietäjään
Lataa Yle-sovellus ja liity Pentutietäjä-kimppaani tästä linkistä tai käytä pelin sisällä koodia: uWu9ro8HkcNH
https://yle.onelink.me/46xJ/pentutietaja-2026?partyCode=uWu9ro8HkcNH
"Tietää/tuntee muutaman tai vaikka vain yhden "einiinmukavan" rodun edustajan ja koko rodusta ajatellaan negatiivisesti tai sitten ihan päinvastoin. "
Tää on hauska keskustelunaihe. Jos on yhtään ei-niin-suosittu rotu niin moni kimpaantuu jos sanoo, että on huonoja kokemuksia. Jos sanot vaikka saksanpaimenkoirasta saman niin moni sen kasvattaja/omistaja tulee komppaamaan, että pahimmillaan tätä se on.
Vierailija kirjoitti:
Lagotto ei kuitenkaan saa missään tilanteessa olla aggresiivinen, eikä liian arka.
Mä en osaa ottaa nokkiini jos joku ei pidä roduista joita mulla on ollut ja on huonoja kokemuksia, mutta taito kai se on sekin :D
Olisikohan se suurin syyllinen taluttimen toisessa päässä eli väärä rotu väärällä ihmisellä?
En malta odottaa karvapalleroiden tuloa , jokohan kohta tulevat ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan se suurin syyllinen taluttimen toisessa päässä eli väärä rotu väärällä ihmisellä?
Tai:
geneettinen taipumus tiettyyn käytökseen tai temperamenttiin
luontainen arkuus, reaktiivisuus tai vilkkaus
kipua tai sairaus, joka muuttaa käytöstä
puutteita varhaisessa sosiaalistumisessa, jotka ovat syntyneet jo ennen nykyistä omistajaa
yksilöllinen temperamentti, joka tekee tietyistä tilanteista sille vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jämtlanninpystykorvat ovat yleensä tasaisempia ja rauhallisempia kuin karhukoirat ja muutenkin "helpompia". Näin keskimääräisesti.
En tiedä yleensä tai keskimääräisesti, mutta lähipiirissä on montaakin metsästyspystärirotua joilla kaikill omat kannattajansa. Tunnen jämtlantilaisia kun niitä on ihan lähiomaisella kuin myös suurimmalla osalla metsästysseuran jäsenistä. Se on mukava kotikoirana ja äärimmäisen sitkeä metsästyskoira jonka huonoja puolia on karkailevuus. Tarkoitan siis sitä, että kun esim. karjalainen pitää hyvin yhteyttä omistajaan, lähtee jämtlantilainen omille teilleen viipottamaan, riistan perässä siis. Vitsinähän kulkeekin, että jämtlantilainen ajaa hirveä vaikka naapurikuntaan. Tuntemani jämtlantilaiset ovat hyväluonteisia ja mukavia, mutta niin ovat muutkin metsästyspystärit karjalaisesta norskiin, pikinokasta pohjanpystikseen. En kyllä tiedä yhtään ns. äkäistä. Lähiomaiseni jämtlantilaisista toinen on rauhallinen ja toinen riehakas eli eroja niissäkin on. Lähipiirissä on myös karjalankarhukoiria, niitäkin kaksi kappaletta, ja ei ole pahaa sanottavaa. Kotioloissa ovat rapsuteltavia lullukoita ja todellakin rauhallisia. Helppous? Mitä se nyt tarkoittaneekaan. Karjalainen ei lähde pihasta ellei ole kytkettynä, jämtlantilainen lähtee. Tämä vain näiden lähikoirien perusteella sanottua. Koirarodun valinta riippuu jokaisen omasta mieltymyksestä ja tavasta metsästää. GPS-pannat ja -paikantimet ovat avanneet latua kauas erkaantuville koirille kuten jämtlantilaisille, kun taas nämä kotimaiset, kuten karjalainen, ei tutkapantoja tarvitse kun eihän ne isännästään kauas erkane vaikka laajahakuisia koiria ovatkin. Älä suutu, ei suutu lähiomaisenikaan, kun hänellekin tulee kuittailtua että jämtlantilaisilla metsästävät istuvat autossa ja katsovat kännykästä missä koira on, ja muurotuisten koirien omistajat jalkautuvat metsään ihan itse. Entä minä, millä minä metsästän? Kameralla!
"Karjalainen ei lähde pihasta ellei ole kytkettynä, jämtlantilainen lähtee"
Voi hitto. Siis karjalainen ei lähde pihasta vaikkei ole kytkettynä, jämtlantilainen lähtee. Hoono soomi.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa eli siis missä olet tavannut useita aggressiivisia ja liian arkoja lagottoja? Näyttelyt, koulutuskentät, kavereilla vai ?
"Pentulivessä eletään vielä rauhallista odotuksen aikaa. Hilkka-emo viihtyy seurassa, joten se ei juurikaan hakeudu pentulaatikkoon olemaan itsekseen.
Siispä vinkkinä, että tänään kannattaa olla ruudun ääressä kello 18 aikoihin."
Yle.fi