Pentulive 2026 OFFICIAL
Kommentit (1336)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsi ylös kenen työkoneella pyörii pentulive?
Minulla ei, olen tunnollinen työntekijä (mutta silmät kännykässä 😂)
Loimun kautta itse seurasin töiden ohella aina kun oli luppoaikaa. Olin silloin sellaisessa työssä jossa tämä oli mahdollista (Koirafani esihenkilöni ihan sanoi että Pentuliveä saa kyllä työaikana katsoa jos se ei häiritse työntekoa😄)
Toivottavasti olit yksityisellä ettei verorahat mene hukkaan , äkkiä se ryöstäytyy käsistä se vapaa-aika siinä työn lomassa kun saa itse päättää . Toisilla ei työtunnit riitä kun pitää kiirettä töissä ,siinä ei ehdi vilkuilla pentu-liveä vaikka haluttaisi.
Mikä se koiran lämmpötilan pitää olla jos synnytys on lähellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko sellasta tapahtua, että emo ei haluaisikaan synnyttää laatikossa vaan menisi itsepäisesti muualle? Melkonen mahalasku pentulivelle heh.
Kyllä joskus niinkin voisi tapahtua. Mutta enpä usko niin käyvän. Ja mikäs mahalasku se nyt olisi. Pennut vaan nätisti siirrettäisiin ja emo.
Kissaemolle on tyypillisempää siirrellä jo syntyneitäkin pentuja. Eli siinä olisi yksi kissapentuliven hankaluus. Kissaemo ei välttämättä sallisi ylimääräistä kohellusta pesänsä ympärillä vaan pyrkisi etsimään lapsille turvallisempaa kämppää
Kissojen synnytyksiä mm. veljeni sänky, vuoteenaluslaatikko, aitan alus ja lasiveranta. Silloin kauan sitten kun kissoja ei älytty leikkauttaa ja ne liikkuivat vapaana. Onneksi nyt on toisin.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni alle 37 eli tippuu normaalilämmöstä. Pakko tarkistaa.
"Koiran normaaliruumiinlämpö on noin 37,8–39,0 C, mutta juuri ennen synnytystä lämpö laskee tyypillisesti. Lämpö putoaa alle 37 C:n (usein noin 36,5–36,9 C)" Lähde: AI
Vierailija kirjoitti:
Alkaa laskea alle 37. Sitten se voi tipahtaa 36 tai jopa 35 kunnes nousee kun alkaa kunnolla tapahtua. Jotenkin noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emon rotu ei tällä kertaa mieleeni. Kauhean ruma koira. En usko että jaksan siksi pentuettakaan seurata. Olisi ollut kiva nähdä esim. Jackrusselin pentue tai Bordercollieta.
Mä olisin halunnu nähdä jodlaavan matikkakoiran, mutta pörröinen kantarellikoira käy paremmin kuin hyvin 🤗
Niin ne maut eroaa eri ihmisillä. Minun mielestäni tuo Hilkan rotu on todella suloinen ja nätti ja ihanan oloinen luonnekin. Melkeinpä ihanin rotu kaikista tähän astisista Pentulive-roduista.
Mäkin oon alkanunu tykätä myös tästä Hilkasta ehkä enemmänkin kuin parista edellisvuoden rodusta. Vaikka toki ne edellisetkin pennut oli aivan hurmaavia. 🥰
Täö Hilkka saa jotenkin aina hyvälle mielelle kun on semmonen höpsö touhottaja kokoajan ja hauskan näköinen kun tuo pää on trimmattu vähän tollein pallon muotoseksi. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni alle 37 eli tippuu normaalilämmöstä. Pakko tarkistaa.
"Koiran normaaliruumiinlämpö on noin 37,8–39,0 C, mutta juuri ennen synnytystä lämpö laskee tyypillisesti. Lämpö putoaa alle 37 C:n (usein noin 36,5–36,9 C)" Lähde: AI
Okei, kiitos. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa laskea alle 37. Sitten se voi tipahtaa 36 tai jopa 35 kunnes nousee kun alkaa kunnolla tapahtua. Jotenkin noin.
👍
Vierailija kirjoitti:
Hilkka kävi nukkumassa laatikossa 2:30-3:15, oli muuten tosi söpö <3
Ja nyt on Huvikummun emäntä laittanut aamulämmön lapulle! (Ei vielä lämpö laskenut eli odotellaan…)
Ihana kasvattaja kun viihdyttää ja ajattelee meitä katsojia ennen kuin synnytys käynnistyy. :)
Todella huomaavaista 😍 Emäntä taitaa käydä vielä töissä jos oikein ymmärsin, ja sitten kiitolaukkaa kotiin kun Hilkka pirauttaa että se on nyt eikä kohta!
Rotta jäänyt lapun alle jumiin. 😅
Vierailija kirjoitti:
Mitäs se tekoäly sanoikaan, onko nyt normaalitilanne vai hengenhätä? 🤔😁
Vierailija kirjoitti:
Eikun siellä onkin kaksi. 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisälyllä ja naisen logiikalla veikkaan, että rotat leikkii olevansa telttailemassa tai laavulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisälyllä ja naisen logiikalla veikkaan, että rotat leikkii olevansa telttailemassa tai laavulla.
🤗
Rottien kelpaa nautiskella! Mulla oli ideana lähtee huomenna mökille tekemään ulkotöitä ja laittelemaan mökkiä pikku hiljaa talvikuntoon. Imagine: iltarusko, peilityyni järvi, jossain kelluu sorsia, saunapuhdas iho, olo virkeä järvipulahduksen jäljiltä, istut notskilla paistamassa makkaraa ja kulauttelemassa olusta. Oi autuus ja ihanuus. Mutta, voihan rotta (anteeksi rotat) perjantaina taivaalta tulee vettä, räntää ja varmaan lumiukkojakin, ja lauantaina tuulee taas niin että hyvä jos pystyssä pysyy. Ei sitten. Vielä on syksyä jäljellä.. 🎶 (toivottavasti)
Sorry oli ohi, mutta kun nuo rotat. Ja heti toinen perään eli musta noi ylä- ja alanuolet pitäisi poistaa. Ok, harva niitä sen kummemmin noteeraa, mutta joku saattaa hyvinkin pahoittaa mielensä jos oma viesti saa 1 (sen oman) ylänuolen ja seuraava jo 15. Entäs sitte ne pannahisen alanuolet! Tuli vaan mieleen, varsinkin kun nyt on koulujen syyslomat menossa ja linjoil on varmaan myös muitaki kuin meitä "varttuneempaa väkeä". Äh, ikinuoriahan tässä ollaan 🤸
No nuolista/peukuista ei kannata välittää. Niitä pystyy yksi ihminen tehtailemaan hetkessä ylös tai alas. Usein provoavan viestin erottaakin juuri nopeasti lisääntyvistä ylä tai alanuolista.
Mutta turhia ne sinänsä on.
Nuoriso harvemmin näissä ketjuissa pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tabletilla koko ajan pentulive päällä, paitsi yöajan. Mun tuurilla synnytys on nopea ja tapahtuu yöllä, sitten katsotaan jälikäteen klippejä siitä tapahtumasta. On tää ihan kreisiä miten pentuliven seuraamiseen voi hurahtaa.
Toivon että iltaisin kasvattaja kertoisi Hilkan ruumiinlämmön tilanteen jotta voisi ennustaa malttaako nukkua. Kunhan ei vain to-pe yönä alkaisi tapahtua kun itsellä aikainen aamuherätys niin pakko nukkua😄
Haluaisitko kuulla kofeiinitableteista? 😂
Ole perkele hiljaa, kun et osaa edes sanoilla kirjoittaa. Nuo tabletit ovat vihonviimeinen konsti tuossa tapauksessa, eikä kerjää minkäänlaisia emojeita.
"Kofeiinitabletti on ravintolisä, jota käytetään hetkellisen väsymyksen ja uupumuksen lievittämiseen sekä vireystilan nostamiseen. Yleisimmät apteekeissa myytävät kofeiinitabletit sisältävät 100 mg kofeiinia tablettia kohden, mikä vastaa noin yhtä pientä kupillista kahvia."
Et ole ilmeisesti itse edes kokeillut noita. Nuo vaikuttavat aivan eri tavalla kuin kahvi. Jos otat noita tuollaisessa neuvotussa tilanteessa, tulet takuulla jälkeenpäin katumaan sitä.
Nyt kyllä hupsit omiasi. Ihan yleisessä käytössä ovat. Itse en juo kahvia, cola- tai energiajuomia, joten jos tuntuu että työteho loppuu kuin seinään esim. ylitöissä tai booooring kokouksessa, nappasen kofeiinitabun siinä missä muut juo kupposen kahvia. Toki kahvinjuojat juo kuppikaupalla. Mummollani on väsymystä aiheuttava lääke, joten apteekissa nimenomaan niitä hänelle suositeltiin aamulla otettavaksi kun hänkään ei kahvikissa ole. Toki tabusta kofeiini imeytyy nopeammin kuin kupposesta kahvia, joten varsinkin vanhusten ja verenpainepotilaiden kannattaa se huomioida ts. verenpaine voi kohota. Tämä menee nyt ihan ohi aiheen, anteeksi, mutta täällä on nyt tyyppi joka on kuin piru Raamattua lukisi. Eri kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
No nuolista/peukuista ei kannata välittää. Niitä pystyy yksi ihminen tehtailemaan hetkessä ylös tai alas. Usein provoavan viestin erottaakin juuri nopeasti lisääntyvistä ylä tai alanuolista.
Mutta turhia ne sinänsä on.
Nuoriso harvemmin näissä ketjuissa pyörii.
Harvemmin joo, mutta tämä ja ensi viikko on lomaviikkoja, ja aina on heitä joilla ei ole "mitään tekemistä" ja pentulive kiinnostaa vauvasta vaariin.
Kyllä joskus niinkin voisi tapahtua. Mutta enpä usko niin käyvän. Ja mikäs mahalasku se nyt olisi. Pennut vaan nätisti siirrettäisiin ja emo.
Kissaemolle on tyypillisempää siirrellä jo syntyneitäkin pentuja. Eli siinä olisi yksi kissapentuliven hankaluus. Kissaemo ei välttämättä sallisi ylimääräistä kohellusta pesänsä ympärillä vaan pyrkisi etsimään lapsille turvallisempaa kämppää