Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaakohan yksikään palstalainen vastata tähän

Vierailija
22.09.2026 |

Asutte kerrostalossa ja naapuritalon 1v lapsi leikkii hiekkalaatikolla rauhassa ilman meteliä. Miten se on teiltä pois ja miten se häiritsee teidän elämistä kotona? Asiallisia vastauksia kiitos. 

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuohon pitäisi osata vastata? Meillä on jaettu leikkipiha useamman taloyhtiön kanssa. Kyseessä ei ole yksityisalue eikä minua muutenkaan voisi vähempää kiinnostaa kuka pihalla leikkii, kunhan osaavat käyttäytyä edes. 

Itsellänikin on lapsia eikä me leikitä ominluvin vieraiden taloyhtiöiden pihoilla etenkään yksityisten koska mielestäni se on selkeänpää niin.. Me ei makseta muiden taloyhtiöiden pihojen kunnossapidosta tms ellei se ole yhteiskäytössä. 

Monet kyllä kuvittelee että alueen kunnossapito, jätemaksut yms on ilmaisia taloyhtiöille... Eivät ole

Paljonko se sitten nostaa kunnossapidon hintaa, jos myös naapuritalon lapsi siellä hiekkalaatikolla joskus käy?

Vierailija
22/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään yksi lapsi. Kohta siellä voi olla naapuritaloista iso kasa lapsia eikä oman talon mukulat mahdu välttämättä sekaan. Tungos tuo hulinaa ja epäsopua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suuressa taloyhtiössämme leikkipaikkoja ei ole remontoitu vuosikausiin, joten voi tulla kalliiksi, jos lapselle käy vahinko. Taloyhtiömme ei maksa korvauksia, koska tätä aluetta ympäröi kyltit, joissa lukee yksityisalue. Löytyy kyllä monenlaisia vekottimia, jotka voivat kiinnostaa lapsia. Meillä ei ole myöskään valvontaa, jos lapsille sattuu vahinko. Heidän pitää itse pystyä hakeutumaan vanhempiensa luokse.

Vierailija
24/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se lapsi on valkoihoinen, niin ok, muuten ei.

Vierailija
25/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asun naapuritalossa ja käyn paistamassa makkaraa teidän yhtiön pihalla olevassa grillikatoksessa niin arvaatko mikä meteli siitä nousee talossanne, Ap? Ja en aiheuta mitään häiriötä.

Tuleeko hiekkakakuista savua? 

Vierailija
26/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa meidän pihalla. Viereisestä kerrostalosta saa tulla pieni lapsi leikkimään. Ei tarvitse yksin olla. Näin oli myös mun lapsuudessa.

Minäkin asuin lapsena suurella kerrostaloalueella. Ei tullut mieleenkään, etteikö olisi saanut missä vaan pihalla olla ja leikkiä. Eri talojen kakarat pelasivat ulkopelejä yhdessä ja juoksivat joka talon nurkissa ja pihoilla. Kyllä tämmöinen nipotus on taas tätä nykyaikaa.

Vierailija
27/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuohon pitäisi osata vastata? Meillä on jaettu leikkipiha useamman taloyhtiön kanssa. Kyseessä ei ole yksityisalue eikä minua muutenkaan voisi vähempää kiinnostaa kuka pihalla leikkii, kunhan osaavat käyttäytyä edes. 

Itsellänikin on lapsia eikä me leikitä ominluvin vieraiden taloyhtiöiden pihoilla etenkään yksityisten koska mielestäni se on selkeänpää niin.. Me ei makseta muiden taloyhtiöiden pihojen kunnossapidosta tms ellei se ole yhteiskäytössä. 

Monet kyllä kuvittelee että alueen kunnossapito, jätemaksut yms on ilmaisia taloyhtiöille... Eivät ole

Paljonko se sitten nostaa kunnossapidon hintaa, jos myös naapuritalon lapsi siellä hiekkalaatikolla joskus käy?

Vastaa nyt.

Vierailija
28/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No apinalaumoissa sekä koiraat että naaraat tappavat toisten poikasia ihan ilman sen kummempaa syytä.

I hope this helps.

Gorilloissa ja orangeissa lauman isokokoisin ja vahvin uros (joka et ole sinä) saattaa huvikseen piestä jonkun toisen uroon kuoliaaksi jos tämän naama ärsyttää, ja heikommat kannattajaurokset auttavat sitä alfaurosta tappamisessa.

Leijonissa uros saattaa jopa syödä toisen leijonan poikaset jotta naaras olisi taas vastaanottavainen raskautumiselle.

Ihmiset eivät ole gorilloja, orankeja tai leijonia.

Vierailija
29/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se lapsi on valkoihoinen, niin ok, muuten ei.

Uskallatko selittää ajatusprosessiasi vai annatko mieluummin alapeukun? 

Vierailija
30/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän ihmiset pystyivät joskus aiemmin olemaan riitelemättä asioista, mitkä eivät ole riidan arvoisia? Itse lapsena asunut kerrostalossa, niin meidän leikkipihalla oli porukkaa useammasta lähitalosta, ja hieman pidempääkin. Kukaan ei tullut aukomaan päätään tai valittamaan metelistä, ääntä välillä oli enemmän kuin tarpeeksi.

Vierailija
31/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lapsi mennä leikkimään naapurikerrostalon hiekkalaatikkoon?

Kyllä saa, jos kyseessä on avoin leikkipaikka, eikä sitä ole erikseen aidattu ja merkitty vain kyseisen talon asukkaille. Suomessa toisen taloyhtiön hiekkalaatikolle tai leikkipaikalle meneminen ei ole rikos tai laitonta, sillä kyseessä ei ole kenenkään kotirauhan suojaama alue (kuten oma omakotitalon piha).

Tähän liittyvät seuraavat nyrkkisäännöt ja käytännöt:

Taloyhtiön oikeus rajoittaa: Taloyhtiö omistaa tonttinsa ja leikkivälineensä. Jos pihan leikkipaikka on suljettu aidalla ja portilla tai siellä on selkeä kyltti ("Vain talon asukkaille"), sääntöä on syytä kunnioittaa naapurisovun vuoksi.

Kunnossapito ja vastuu: Taloyhtiö vastaa omien leikkivälineidensä turvallisuudesta. Tästä syystä jotkut taloyhtiöt saattavat ohjata ulkopuoliset leikkijät kunnan julkisille leikkikentille.

Naapurisopu: Vaikka laki ei leikkimistä kieltäisi, on aina kohteliasta varmistaa, ettei leikkiminen häiritse talon omia asukkaita. Jos naapuritalon asukkaat tai hallitus pyytävät poistumaan, pyyntöä kannattaa noudattaa.

Moni taloyhtiö katsoo naapurilasten lyhytaikaista vierailua sormien läpi, varsinkin jos alueella ei ole lähellä kunnan yleistä leikkipuistoa.

MTV3: "Saako lapsi mennä leikkimään toisen kerrostalon pihaan? Lakiasiantuntija valottaa taloyhtiön sääntöjä"

Taloyhtiön piha on yhtiön omistamaa aluetta, ei julkista aluetta. Lapsille tilanne ei kuitenkaan ole näin selvä. Jos pihassa on leikkipaikka, voi tuntua nurinkuriselta, ettei siihen saakaan mennä keinumaan tai kaivelemaan. Jos pihassa on joku teksti, yksityisalue-kyltti, eivät lapset niitä ymmärrä. Eli silloin kannattaa ystävällisesti kertoa, että tämä alue ei ole kaikille avoin, ja ohjeistaa leikkimään muualla.

Oma kommentti:

Useimmilla kerrostaloalueilla ei ole mitään yksityisalue-kylttejä.

Vierailija
32/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asun naapuritalossa ja käyn paistamassa makkaraa teidän yhtiön pihalla olevassa grillikatoksessa niin arvaatko mikä meteli siitä nousee talossanne, Ap? Ja en aiheuta mitään häiriötä.

Et voi verrata tuohon.

Miten niin ei voi? Aikuinen ihminen on antanut lapselle luvan leikkiä muiden pihalla. Kerrostalon piha on kaikkien vapaata riistaa?

Aikuiset ovat mukana. Kyse on 1v lapsesta. 

Vierailija
33/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes tietäisi, asuisiko lapsi meidän talossa vai naapurin. En juurikaan kiinnitä huomiota pueniin lapsiin. Minulle olisi ihan ok. Olen ylipäänsä aina iloinen, kun joku lapsi on ulkona ilman, että on pädi tai kännykkä naamalla. 

Talomme pihalta otettu pois keinut ja hiekkalaatikkoon laitettu kukkia kasvamaan. Tässä talossa ei tykätä lapsista eikä tässä talossa ole oikein koskaan ollutkaan lapsia niin normaalisti kuin muissa taloissa. Täällä jotku inhoaa lapsia ja lapsiperheitä. Asun aivan väärässä talossa, en ole aiemmin tiennyt että tämä talo on...

Vierailija
34/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa meidän pihalla. Viereisestä kerrostalosta saa tulla pieni lapsi leikkimään. Ei tarvitse yksin olla. Näin oli myös mun lapsuudessa.

Minäkin asuin lapsena suurella kerrostaloalueella. Ei tullut mieleenkään, etteikö olisi saanut missä vaan pihalla olla ja leikkiä. Eri talojen kakarat pelasivat ulkopelejä yhdessä ja juoksivat joka talon nurkissa ja pihoilla. Kyllä tämmöinen nipotus on taas tätä nykyaikaa.

Ittee veetuttaa se että kaikki paikat hajotetaan ja sotketaan joten ymmärrän niitä "nipottajiakin" paljon paremmin. Siis jos on kyse yksityisestä pihaalueesta niin mun mielestä sillä ei oo paljoakaan merkitystä onko kyseessä kerrostalon, rivitalon, tms. Vaiko omakotitalon piha niin ulkopuolisten ei tarvi niille pihoille omin luvin mennä ollenkaan eikä se ole nipottamista että siitä pidetään kiinni. 

Vierailija
35/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No apinalaumoissa sekä koiraat että naaraat tappavat toisten poikasia ihan ilman sen kummempaa syytä.

I hope this helps.

Täälläkin muutama tälläinen apinatason ihminen näyttäytynyt.

Vierailija
36/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ittee veetuttaa se että kaikki paikat hajotetaan ja sotketaan joten ymmärrän niitä "nipottajiakin" paljon paremmin. Siis jos on kyse yksityisestä pihaalueesta niin mun mielestä sillä ei oo paljoakaan merkitystä onko kyseessä kerrostalon, rivitalon, tms. Vaiko omakotitalon piha niin ulkopuolisten ei tarvi niille pihoille omin luvin mennä ollenkaan eikä se ole nipottamista että siitä pidetään kiinni. 

Tottakai asia sitten on eri, jos paikkoja sotketaan ja hajotetaan, että laitetaan stoppi. Mutta ap ei nyt sellaisesta puhunut, vaan siitä, jos lapsi istuu yksin hiljaa hiekkalaatikossa.

Vierailija
37/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko viereinen talo vuokratalo vai omistuskerrostalo?

Vierailija
38/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyttävää, jos taloyhtiöt noin tarkkoja ovat. 🙄 Entäs jos on vaikka mummola tai muu sukulainen jossain kerrostalossa, pitääkö lapsen silloinkin pysyä pois sen talon hiekkalaatikolta, koska se ei ole oman talon hiekkalaatikko?

Niin. Kait sitä pitää olla mielenvikainen jos lapset häiritsee. Onhan noita kaikenlaisia sekopäitä tavattu. Kuka omistaa parkkipaikan, kuka grillipaikan, kuka pihan, kuka hiekkalastikon... Naurettavaa touhua.

Vierailija
39/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai asia sitten on eri, jos paikkoja sotketaan ja hajotetaan, että laitetaan stoppi. Mutta ap ei nyt sellaisesta puhunut, vaan siitä, jos lapsi istuu yksin hiljaa hiekkalaatikossa.

Miten asia on yhtään eri? 

Moni kuitenkin ymmärtää sen ettei omakotitalojen pihoille ole mitään asiaa mennä leikkimään omin luvin vaikkei mitään paikkoja rikottaisi ilman mitään kieltoja. 

Yksityiset piha alueet ovat jokatauksessa yksityisiä pihaalueita. On paljon helpompi kieltää ulkopuolisten oleskelu pihaalueella omin päin silloin kun kyseessä on taloyhtiön yksityinen pihaalue. 

Ilkivalta on myös paljon yleisempää "yhteisillä" alueella joten ilkivaltaa on helpompi valvoa silloin kun pihoilla oleskeöälu on ulkopuolisilta kielletty ilman lupaa tms.. 

Vierailija
40/52 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaa nyt.

Olen eri mutta vastaan. Hiekkalaatikko tai kukkaistutukset ei nosta yhtiön kunnossapitokustannuksia yhtään, me hoidetaan ne ihan itse ja vapaaehtoisesti. Joskus olen tuonut maalta saavilla hiekkaa laatikkoon. Tietysti joukossa on aina pilkunpimmpijöitä, ahdasmielisiä yhteisöön sopeutumattomia joille ei käy mikään, ei edes lapsi hiekkalastikolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä