Työkkärin mukaan 1 tunnin ja 20 minuutin työmatka suuntaansa julkisilla on kohtuullinen, ei todellakaan ole!
Joutuisin vielä vaihtamaan 3 kertaa kulkuneuvoja + odotusajat pysäkeillä!
Kuinka voin varmistua että en saa tuota työtä, mutta ilman että saan karenssia?
Kommentit (106)
Mikä ongelma tuo nyt on, saman kaupungin sisälläkin menee jo tunti julkisilla matkoihin. Lukioonkin jo kuljin tunnin suuntaansa. Minulla on mennyt 2-3 tuntia jopa työmatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työmarkkinatorin työttömyysturvaohjeiden mukaan päivittäisen edestakaisen työmatkan kesto saa olla enintään:
Kokoaikatyössä: Keskimäärin 3 tuntia päivässä.
Osa-aikatyössä: Keskimäärin 2 tuntia päivässä"
Minusta aika kohtuutonta.
Sisältääkö toi siirtymiset, odottelut jos on bussien vaihtoa?
Sisältää. Matkan kesto lasketaan kotiovelta työpaikalle ja se sisältää kaikki nuo odottelut/vaihdot.
Nuorena ja perheettömänä tuollainen työmatka oli siedettävä kun työ itsessään oli hyvä. Nyt kun olen perheellinen ei tuollainen matka onnistuisi. Pelkästään lapsen saaminen päiväkotiin ja työajan sovittaminen sotisi keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma tuo nyt on, saman kaupungin sisälläkin menee jo tunti julkisilla matkoihin. Lukioonkin jo kuljin tunnin suuntaansa. Minulla on mennyt 2-3 tuntia jopa työmatkaan.
Niin mikäpäs siinä. Työpaikalla, kun pitäisi olla klo 8, niin se tarkoittaisi, että pitäisi lähteä viimeistään puoli 7, paitsi että, kun se matkan ensimmäinen bussi ei mene silloin, vaan 6:10 ja sitä ennen pitäisi olla vienyt lapset päiväkotiin, joten lähtö tuossa viimeistään 5:40. Tosin päiväkoti ei ole vielä silloin auki, mikä vähän vaikeuttaa asiaa. Onneksi sitten klo 16 pääsee lähtemään töistä ja matkan ensimmäinen bussikin lähtee sopivasti 10 minuuttia myöhemmin ja lasten päiväkodilla ollaan jo siinä puoli kuuden kieppeillä. Harmi tietysti, että päiväkoti on jo kiinni silloin. Mut hei, nämähän on ihan helppoja juttuja, kun sinullakin onnistui toi lukiossa käynti!
Vierailija kirjoitti:
Nuorena ja perheettömänä tuollainen työmatka oli siedettävä kun työ itsessään oli hyvä. Nyt kun olen perheellinen ei tuollainen matka onnistuisi. Pelkästään lapsen saaminen päiväkotiin ja työajan sovittaminen sotisi keskenään.
Työnantajan kannattaakin lapsettomia suosia kun ovat joustavampia, helpompi tarvittaessa saada vaikka ylitöihin, lapsellisilla lisäksi ylimääräisiä poissaoloja kun lapset sairastelee.
Kun olin töissä minulla meni 3 tuntia työmatkaan ja jouduin vaihtamaan 4 kertaa kulkuneuvoja sekä kävelemään 5 kilometriä eri pysäkkien välejä. Sitten yksi näistä vuoroista, mitä käytin päätettiin lopettaa ja en enää päässyt työpaikalle lainkaan. Oli pakko lopettaa työt siellä.
Tuo 1h 20 min on todella lyhyt työmatka.
Tunti 15 min on ihan maksimi aika työmatkalle mun mielestäni.
Yhteiskunta on aina ollut merkillinen. Tosi vanha "Karpolla on asiaa" -ohjelmassa jossain päin Lappia yritys ei saanut työntekijöitä koska työmatka oli niin pitkä ettei työttömiä haluttu velvoittaa menemään sinne. Mutta yrityksen omistajien pienet lapset oli OK kulkea sama matka alakouluun.
Tuosta ohjelmasta on pitkä aika. On mielenkiintoista, jos edelleen pohditaan miten työttömän pitäisi saada töitä mielellään muutaman kilometrin päästä ja toisaalla lopetetaan kouluja kun pitkä matka ei ole 7-vuotiaalle lapselle mitenkään liian rankkaa.
En ota kantaa, pitäisikö lapsien vai työttömien sääntöjä muuttaa. Pitäisin reiluna, että säännöt olisivat lähtökohtaisesti samat ja jos niissä on eroja, niin ehkä 7-vuotiaan pitäisi päästä helpommalla kuin aikuisen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et muuttaisi työn perässä? Monet tekee niin.
Osaatko ylipäätään millään lailla laskea, mitä muuttaminen maksaa? Entäpä muu perhe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa hankit auton tai muutat työn perässä. Jotenkin kuulostaa siltä, että oikeasti et edes halua tehdä töitä.
Oikeasti persaukinen harvoin pystyy ostamaan auton.
No siitä työstä maksetaan palkkaa jolla voi ostaa sen auton
Vierailija kirjoitti:
Kun olin töissä minulla meni 3 tuntia työmatkaan ja jouduin vaihtamaan 4 kertaa kulkuneuvoja sekä kävelemään 5 kilometriä eri pysäkkien välejä. Sitten yksi näistä vuoroista, mitä käytin päätettiin lopettaa ja en enää päässyt työpaikalle lainkaan. Oli pakko lopettaa työt siellä.
Tuo 1h 20 min on todella lyhyt työmatka.
Talvella menit tietenkin hiihtämällä ja taistelit aina matkat nälkäisiä susia vastaan. Unohdit mainita, että ylämäkeä oli aina joka suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
No sitten muutat työn perässä. Noin ovat normaalit ihmiset aina toimineet.
Normaalit ihmiset, joilla on omistusasunto, eivät muuta työn perässä! Vuokraluuserit ehkä?
Työmatkani on joskus kestänyt noin kauan. Työ alkoi klo 8 tai 9. Jos klo 8, lähdin kotoa noin 6.30 ja jos klo 9, lähdin kotoa n. 7.30. Olin aika nuori, eikä tuntunut silloin rasittavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten muutat työn perässä. Noin ovat normaalit ihmiset aina toimineet.
Normaalit eli kaikki muut paitsi persut. Sinimustathan eivät edes ole työnhakijoita vaan loisivat vanhemmillaan/isovanhemmillaan ja ryöstävät näiden eläkkeen.
Jos yksikin vasuri suomessa olisi tehnyt edes päivän normaalia työtä joskus niin osaisitte ehkä ketjussa keskustella muustakin kuin persuista. Vinkki: ketjun aihe ei ole persut eikä liity mitenkään persuihin.
Miten osaat perustella sen, että nämä puolueet ovat olleet alunperin nimenomaan työtä tekevien puolueita? Miten sinulla on mennyt koulussa historian ja yhteiskuntaopin omaksuminen? Teit ulkolukua ja kokeiden jälkeen unohdit kaiken, koska aivosi käyvät vajaalla, oletan.
Mä en ikinä suostuis tuollaiseen työmatkaan, varmaan änkyttäisin tahallaan haastattelussa ja nolaisin itseni etten saisi paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 3 h työmatkat (meno+paluu) on kohtuullinen. Näin laissa.
Niinpä, sitten vielä kauppa sellaiseen paikkaan ettei tuon 11h työpäivän matkat osu sinne päinkään, niin siellä voi sitten kipasta eri reissulla ennen nukkumaanmenoa. Lapset voi antaa suosiolla huostaan, ei niitä kuitenkaan ehdi nähä tai kasvattaa.
Et sitten älyä siellä kaupassa käydä työpaikkakunnalla, esim. työpäivän jälkeen ennen julkiseen kulkuvälineeseen nousua? Tuollaisella aivojenkäytöllä en kyllä ihmettele yhtään, että olet ikityötön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan kannattaakin lapsettomia suosia kun ovat joustavampia, helpompi tarvittaessa saada vaikka ylitöihin, lapsellisilla lisäksi ylimääräisiä poissaoloja kun lapset sairastelee.
Se että on lapseton ei tarkoita orjaa, sit työnantajalla kokoajan käsitys ja itsestäänselvyys että lapseton suostuu jatkuvasti ylitöihin ja joustaa, sit jos sen yhden kerran ei suostu ollaan nyreissään ja tehdään numero asiasta, näin itse lapsettomana yksinasujana joustan kyllä mutta en oman jaksamisen kustannuksella enkä tosiaan suostu jatkuvasti ylitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on lakisääteinen oikeus 6h työpäivään lasten peruskoulun toisen luokan päättymiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 3 h työmatkat (meno+paluu) on kohtuullinen. Näin laissa.
Niinpä, sitten vielä kauppa sellaiseen paikkaan ettei tuon 11h työpäivän matkat osu sinne päinkään, niin siellä voi sitten kipasta eri reissulla ennen nukkumaanmenoa. Lapset voi antaa suosiolla huostaan, ei niitä kuitenkaan ehdi nähä tai kasvattaa.
Et sitten älyä siellä kaupassa käydä työpaikkakunnalla, esim. työpäivän jälkeen ennen julkiseen kulkuvälineeseen nousua? Tuollaisella aivojenkäytöllä en kyllä ihmettele yhtään, että olet ikityötön.
Elintarvikkeille tekeekin hyvää olla lämpimässä se pari tuntia ennen kuin ollaan oman jääkaapin läheisyydessä.
Sisältääkö toi siirtymiset, odottelut jos on bussien vaihtoa?