Kuinka työssä käyvillä ihmisillä voi olla rahaongelmia? Minulla jää 2000e/kk nettopalkasta n. 600e säästöön joka kuukausi yms.
Veronpalautuksia, lomarahat puolen vuoden välein, riippuen vähän loman pituudesta, mutta lähtökohtaisesti 4-numeroinen summa.
Kuinka ihmisillä on tiukkaa rahojen kanssa kun minunkin vuokrani on 700e ja omistan auton.
Kommentit (154)
olipa väsähtänyt Provo. Mulla jää käteen palkasta se samaa 2000e. Minä maksan siitä omakotitalon kulut ~400e/kk (ei velkaa), auton ja koiran kulut sekä elätän itseni lisäksi 2 muuta aikuista ihmistä. He ovat kotona asuvia, jo täysi-ikäisiä mutta opiskelevia lapsiani. Miksi ajaisin heidät tukien varaan?
Minullakin nettopalkka 2000 euroa, josta hieman vajaa puolet jää helposti säästöön joka kuukausi. Asun rivitalokaksiossa yksin vuokralla pienellä paikkakunnalla. Autoa ei ole. Kaksi lemmikkiä elätettävänä, harrastuksia vähän ja en pidä matkustelusta. Olen aina tullut toimeen vähällä ja ollut työttömänäkin. Ihanaa kun ei enää tarvitse ruokakaupassa käydessä miettiä onko minulla varaa tähän ja tähän, vaan voin ostaa mitä mieli tekee. Hyvin riittää tämä palkka minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tulot 400€/kk ja siitä maksetaan vuokra, ruoka ym kaikki.
-opiskelija
Pk-seudulla ei alle 700 euron asu.
Miksi luulet että opiskelijoita on vain pk-seudulla 😯
Odotamme vastaustasi.
Odotamme edelleen vastaustasi.
Vierailija kirjoitti:
Lapset hankitaan tarpeeseen. Olen ollut onnettomin lapsettomana. Aina sitä silti jotenkin pärjää. Lapseni nyt 16v, 12v, 10v, 9v, 7v, 5v, 3v ja 6kk.
N30
Olet siis ensimmäisen tehnyt ollessasi 14v., uskokoon ken tahtoo, minä en usko.
Vierailija kirjoitti:
Luepa aloituksesi uudestaan. Avainsana on "minulla". Yksin eläessä rahaa pystyy sästämään. Terveisin perheellinen, jolla rahaa menee kolmeen autoon mökkiin, taloon, ruokaan, teinin opiskeluun, teineihin, lemmikkiin, ystäviin, matkoihin. Tervetuloa kurkistamaaan maailmaan.
Jos asuisin yksin, nettopalkkani 2500€ riittäisi helposti 1000€ säästöön per kk.
Jos puolisoni asuisi yksin hänen 3500€ nettopalkkansa riittäisi 2000€ säästöön per kk.
Haluamme elää perhe-elämää vaikka kulut ovat kovat ja haluamme helpotusta arkeemme esim sillä, että autoja on. Asuntolaina on maksettu. Tämä on elämänvaihe siinä missä sinun yksinasumisesikin.
Tämä. Elämä on valintoja. Kyllä minunkin 4500€/kk nettopalkka riittäisi hyvin jos kituuttaisin. Haluan kuitenkin elää.
Matkustan mannertenvälisiä lentoja joka kuukausi, joista itse maksamiani lomailulentoja on kuusi vuodessa. Lisäksi keräilen autoja, niitä on nyt 17 ja niiden säilytys maksaa myös. Myös muut moottorivempeleet kiinnostavat ja ovat keräilykohteitani, mm. moottoripyörät ja veneet. Tykkään myös syödä ulkona joka päivä. Lapsia on yli 20, heidän ja naisten elatusmaksuihin myös uppoaa sievoisia summia. Lemmikkejä ei onneksi ole eikä tule. Toiset eläimet eivät kuulu toisten eläinten "omistukseen".
Pari kesämökkiä on ja aika kaukana. Niiden huoltoon ja sinne kulkemiseen myös uppoaa rahaa. Samoin asuntolainoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tulot 400€/kk ja siitä maksetaan vuokra, ruoka ym kaikki.
-opiskelija
Mene soluun niin saat kuluja pienemmiksi. Niin me perheellisetkin teemme.
Asut siis perheinesi solussa. Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset hankitaan tarpeeseen. Olen ollut onnettomin lapsettomana. Aina sitä silti jotenkin pärjää. Lapseni nyt 16v, 12v, 10v, 9v, 7v, 5v, 3v ja 6kk.
N30
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/14-vuotiaana-aidiks…
https://www.is.fi/perhe/art-2000009170096.html
https://www.hs.fi/suomi/art-2000002856437.html
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aidiksi-14-vuotiaana-kun-hoitaja-ky…
Kyllä mullakin on nykyään pienet menot. Mutta kun lapset olivat vielä kotona, piti uusia vaatteita välillä ostaa jopa parikin kertaa vuodessa, kun kasvoivat ja pojille oli vaikea löytää käytettyä. Muitakin kuluja.
Mun nettotulot on tällä hetkellä n.1400€/kk. En saa mitään tukia. Yksin asun ja maksan omakotitalon kulut. En ala väliaikaisen tilanteen vuoksi myymään taloa eikä sitä edes saisi myytyä kovin helposti täällä muuttotappiokunnassa. En ala luopumaan rakkaasta kodista vaan kärvistelen. En halua mihinkään rivariin tai kerrostaloon ahdistumaan. Saisikin nettona 2000€ niin elämä olisi paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun nettotulot on tällä hetkellä n.1400€/kk. En saa mitään tukia. Yksin asun ja maksan omakotitalon kulut. En ala väliaikaisen tilanteen vuoksi myymään taloa eikä sitä edes saisi myytyä kovin helposti täällä muuttotappiokunnassa. En ala luopumaan rakkaasta kodista vaan kärvistelen. En halua mihinkään rivariin tai kerrostaloon ahdistumaan. Saisikin nettona 2000€ niin elämä olisi paljon helpompaa.
Tee ylitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee ylitöitä.
En voi. On ihan syystä 60% työaika. Älä ala neuvomaan, kun et tiedä taustoja.
Luepa aloituksesi uudestaan. Avainsana on "minulla". Yksin eläessä rahaa pystyy sästämään. Terveisin perheellinen, jolla rahaa menee kolmeen autoon mökkiin, taloon, ruokaan, teinin opiskeluun, teineihin, lemmikkiin, ystäviin, matkoihin. Tervetuloa kurkistamaaan maailmaan.
Jos asuisin yksin, nettopalkkani 2500€ riittäisi helposti 1000€ säästöön per kk.
No tämä on oma harkittu elämäntapa että noin pienellä tuloilla pyörittää tällaista palettia, eipä ihme ole ettei säästöjä jää
Lainan lyhennys 600, vastike, 500, autolaina 500. Sähkö vesi, netti ja muuhunkin elämiseenkin menee rahaa.
No vaikka niin, että vuokra on korkea, koska ei ole autoa ja pitää asua julkisen liikenteen piirissä että pääsee töihin, toisaalta autoonkin menee rahaa niillä joilla sellainen on, joillain on lapsiakin tässä yhteiskunnassa, osalla harrastuksia ja haluaa tehdä muutakin kuin istua kotona, jotkut haluaa syödä muutakin kuin halvimpia höttöhiilareita, joillain vakuutuksia, yllättäviä menoja kuten lääkärimaksuja tai hampulilekurikäyntejä. Esim. sellaisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/14-vuotiaana-aidiks…
https://www.is.fi/perhe/art-2000009170096.html
https://www.hs.fi/suomi/art-2000002856437.html
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aidiksi-14-vuotiaana-kun-hoitaja-ky…
Niin eli kun Suomessa lapsen saa 14-vuotiaana 20 ihmistä vuodessa, niin sehän tarkoittaa ettei 14-vuotiaita vanhempia ole.
Tai uskokoon ken tahtoo, minä en usko.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rahaa niin ettei paskalle taivu.
Mulla on niin että ranteita pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rahaa niin ettei paskalle taivu.
Vesilaskut on sit aika pienet kun isot huuhtelut jää pois. Tietty pesukone käy tiuhaan kun pöksyt likaantuu.
Vierailija kirjoitti:
No tämä on oma harkittu elämäntapa että noin pienellä tuloilla pyörittää tällaista palettia, eipä ihme ole ettei säästöjä jää
Niin, tässähän on vain minun tulot puolison tulot päälle.Tekstini oli katkaistu kesken. Sanoisin, että elämme oman tulotasomme elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi nuorta aikuista elätettävänä, koira, talo, mökki, kaksi autoa ja skootteri.
Sinne ne rahat menee. Ei se nyt varsinainen ongelma ole sikäli että omia valintoja kaikkia enkä yhtään niistä kadu.
Kadut vielä. En ole yhtään hyvää tapausta nähnyt, jos vanhemmat elättävät aikuista lastaan.
Jos tämä siis on terve.
En todellakaan tule katumaan sitäkään. Minusta on tärkeää että lapseni saavat keskittyä lukioon täysipäiväisesti. Kesätöissä ovat olleet ja se on hieno juttu, mutta muuten saavat keskittyä opintoihin.
Lukiolasia ei kutsuta nuoriksi aikuisiksi. He ovat teinejä. Teini-ikä 13-19.
Mene soluun niin saat kuluja pienemmiksi. Niin me perheellisetkin teemme.