Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko vanhemmat tuette kotoa poismuuttaneita lapsianne

Vierailija
18.09.2026 |

Varsinkin opiskelijoita?

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vanhemmat maksoi auton, oman asunnon, lomareissut, opiskelut yms. Tästä olen ikuisesti kiitollinen heille. En voi ymmärtää vanhempia, jotka eivät auta aikuisia lapsiaan jos siihen on heillä taloudellinen mahdollisuus. Eri asia jos ei ole varaa. 

Vierailija
102/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa olla tungettelematta, voi antaa silloin tällöin vähän rahaa tai ostaa esim. s-ryhmän lahjakortin niin aikuinen lapsi voi ostaa sillä, mitä tarvitsee. Sellainen vanhempiriippuvuus, että äiti ostaa 25-vuotiaalle ruuat, ei tue itsenäisyyttä ja aikuisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vanhemmat maksoi auton, oman asunnon, lomareissut, opiskelut yms. Tästä olen ikuisesti kiitollinen heille. En voi ymmärtää vanhempia, jotka eivät auta aikuisia lapsiaan jos siihen on heillä taloudellinen mahdollisuus. Eri asia jos ei ole varaa. 

Ja aikuistuit 35-vuotiaana?

Vierailija
104/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan vakuutukset, puhelinlasku ja lääkärit. Lisäksi saa 200 € kuussa ruokaan. Joskus ostetaan vaatteita ja kenkiä ja tuodaan aina käydestä kaupasta ruokaa mitä toivoo. Käyn auttamassa myös asunnon siivouksessa silloin tällöin niin pääsen hyvällä syyllä moikkaamaan ja saatan ottaa lakanapyykit matkalla pesuun. 

Varmaan kuumaa valuttaa parisuhdemarkkinoilla, että äiti ostaa vaatteet, ruuat ja pesee lakanat. 

Eiköhän itsekseen asuva hoida noita myös itse.

Hemmottelussa ei ole mitään pahaa, kunhan samalla opetetaan myös vastuun kantaminen eli kodista, itsestä, opinnoista ja yhyeisöstä huolehtiminen. 

Tämä juuri, kyllä mun äiti kävi usein kaupungissa oleessaan muun luona kahvilla ja toi aina itse tehtyä ruokaa ja vei lakanat kotiin pesuun kun 20 neliön yksiössä niitä oli vähän paha kuivatella. 

Varmaan olisin selvinnyt ilman äitin ruokaa ja pyykkien pesua, mutta minusta ihanasti huomioitu.

Muistan aina kun sain ekan työpaikan ja valittelin kipeitä jalkojani ni äiti tuli seuraavalla viikolla ja sano että nyt mennään kenkäkauppaan ja ostat kunnolliset kengät makso mitä makso että jalat ei saa kärsiä.

Ei oo nämä asiat parisuhdemarkkinoilla vaikuttanut. 

Mutta kun on myös vanhempia jotka eivät tuota ikinä lopeta ja anna lasten itsenäistyä oikeasti. Voit väittää ihan mitä tahansa, mutta et ole itsenäinen jos äitisi tulee ja pesee lakanat, joissa sinä ja tyttöystäväsi olette harrastaneet sänkypuuhua.

Samalla tavalla ei ole itsenäinen, jos puhuu vanhempien mökistä sukumökkinä ja olettaa, että se on koska tahansa korvauksessa oman perheen käytössä.

No miten niin tämä? Meillä on sukumökki kolmen sukupolven käytössä. Omistus siirtyi keskimmäiselle sukupolvelle, mutta vanhin maksaa kiinteät kulut. Kai se on toisille vaikea ymmärtää että ei tarvii rahasta tapella.

Vierailija
105/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisiässäkin on psyykkiset kehitystehtävät. Keski-ikäisten kuuluu päästää irti lapsistaan ja nuorten aikuisten kuuluu itsenäistyä vanhemmistaan. Miksi te helikopterivanhemmat ette halua antaa tämän tapahtua? Varhaisempaan kehitysvaiheeseen jämähtäneet ihmiset ovat esim. erittäin epämiellyttäviä parisuhdekumppaneita.

Vierailija
106/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sikana

Vierailija
107/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme käsitys monilla, että taloudellinen tukeminen tekisi pullamössöä yms. Höpsis!

Pullamössöä tulee, kun ei vaadita lapsena tekemään kotitöitä tai viedään lyhyetkin matkat autolla jne.

Se, että antaa rahaa, ei liity asiaan. Minun mielestä raha helpottaa elämää hyvällä tavalla, ei huonolla!

Autolla kuskaamiset tai aikuisen lapsen kämpän siivoominen huonolla tavalla.

Niin että on ok ostaa lapselle,asunto mutta ei ole ok pestä sen asunnon ikkunoita? Jokainen auttaa tavallaan ja varojensa mukaan. 

Toki saa auttaa, mutta pointtini oli se kumpi tekee ihmisestä pullamössöä. Se, että antaa satasen kuussa rahaa vai se, että käy sunnuntaisin siivoamassa hänen kämppänsä. Mielestäni jälkimmäinen.

Vierailija
108/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vetää mutkat suoriksi. Että jos avustaa opiskelijaa (= normaalia), niin opiskelija ei osaa pestä pyykkiä (= epänormaalia). Tällainen yhtälö ei ole looginen.

Minun poikani tiskaa astiat päivittäin, tekee ruuat, siivoaa, pesee pyykit. Ei mitään ongelmaa.

Silti, kun menen käymään ilahdutan poikaa siivoamalla jonkin kohdan ja viemällä ulos syömään. Ei ilahduttaminen pilaa lasta.

Tällaisesta tavallisesta ilahduttamisesta täällä puhuttiin, ja sitten joku alkoi vääntämään siitä jotain kummallista, että tuollainen pilaa lapsen. No tiedoksi vaan, että ei pilaa. Sen sijaan katkeria lapsia syntyy sillä, että ei auteta, kun on muka jotenkin jaloa kituuttaa, kun vanhemmat pihtaavat rahojaan.

Vierailija
109/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen omilleen muutto ahdistaa vanhempaa, hän saattaa pitää liekaa tiukalla juurikin rahalla ja palveluksilla. On tärkeää että aikuinen selvittää oman tyhjän pesän kriisinsä itse eikä sotke siihen aikuistuvaa nuorta.

Aikamoista ylitulkintaa!

Vierailija
110/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri poikien luona käydään siivoamassa?

111/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni vetää mutkat suoriksi. Että jos avustaa opiskelijaa (= normaalia), niin opiskelija ei osaa pestä pyykkiä (= epänormaalia). Tällainen yhtälö ei ole looginen.

Minun poikani tiskaa astiat päivittäin, tekee ruuat, siivoaa, pesee pyykit. Ei mitään ongelmaa.

Silti, kun menen käymään ilahdutan poikaa siivoamalla jonkin kohdan ja viemällä ulos syömään. Ei ilahduttaminen pilaa lasta.

Tällaisesta tavallisesta ilahduttamisesta täällä puhuttiin, ja sitten joku alkoi vääntämään siitä jotain kummallista, että tuollainen pilaa lapsen. No tiedoksi vaan, että ei pilaa. Sen sijaan katkeria lapsia syntyy sillä, että ei auteta, kun on muka jotenkin jaloa kituuttaa, kun vanhemmat pihtaavat rahojaan.

Olen täysin samaa mieltä sun kanssa. Joskus on ihan ok ilahduttaa, kun tietää, että tarvittaessa lapsi selvittäisi tuon asian itsekin, mutta on kiva auttaa.

Metsään mennään silloin, jos lapsi ihan oikeasti on niin kädetön, ettei oikeasti ole koskaan pessyt asuntonsa ikkunoita eikä saa sitä tehtyä silloinkaan, kun välttämättä pitäisi, esim. muuton loppusiivouksen yhteydessä.  

Vierailija
112/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen omilleen muutto ahdistaa vanhempaa, hän saattaa pitää liekaa tiukalla juurikin rahalla ja palveluksilla. On tärkeää että aikuinen selvittää oman tyhjän pesän kriisinsä itse eikä sotke siihen aikuistuvaa nuorta.

Aikamoista ylitulkintaa!

No ei ole. Ihan psykoterapeuteille tuttu asia.

Vierailija
113/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ja se on jotenkin erityisen manipuloivaa, jos itsenäistyvän lapsen seuraa yritetään ostaa rahalla ja palveluksilla. Aikuistumiseen kuuluu selkeän pesäeron ottaminen vanhempiin, koska nuorten elämässä nyt on muutakin mielenkiintoisempaa sisältöä ja ihmisiä. Kyllä ne nuoret sitten itsenäistyttyään alkavat taas omaehtoisesti pitämään enemmän yhteyttä vanhempiinsa, jos suhde on ollut molemminpuolisesti hyvä ja kunnioittava. 

114/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella hyvä kysymys! Pojille myös sallitaan enemmän sellaista, että raha-asiat on sössitty pelaamalla tms. 
Pojat on poikia -ajattelu elää vahvana.

Vierailija
115/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kysyt kuitenkin pojalta luvan, etkä ala omatoimisesti siivoilemaan toisen asuntoa. Aikuisen lapsenkin autonomiaa kuuluu kunnioittaa, eikä tulla esim. omilla avaimilla sisään ja alkaa vähän järjestellä paikkoja toisen tietämättä. 

Vierailija
116/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e.siinäpä motivaatio kasvaa itse rahan tekemiseen.

Vierailija
117/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista niin paljon, että jänskättää milloin verottajalta tulee kyselyä. Aika pienituloisia itsekin, mutta tottakai omaa lasta autetaan. Lapsetkin työssäkäyviä ja ihan aikuisia. Itsellä aika pienet menot nykyään, mieluummin annan heille kuin ostelen turhaa roinaa tai uusia vaatteita. 

Vierailija
118/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska pojat on poikia. Ja poikien äidit -mentaliteetti vain vahvistaa tätä ajatusvinoumaa.

Vierailija
119/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä sun kanssa. Joskus on ihan ok ilahduttaa, kun tietää, että tarvittaessa lapsi selvittäisi tuon asian itsekin, mutta on kiva auttaa.

Metsään mennään silloin, jos lapsi ihan oikeasti on niin kädetön, ettei oikeasti ole koskaan pessyt asuntonsa ikkunoita eikä saa sitä tehtyä silloinkaan, kun välttämättä pitäisi, esim. muuton loppusiivouksen yhteydessä.  

Hienoa, että ymmärrät. Silti ihmettelen miksi sinä väkisin kannat työsi tähän ketjuun, jonne se ei kuulu. Aloituksessa kun puhuttiin ensisijaisesti opiskelevista nuorista aikuisista, jotka ovat lähtökohtaisesti tervepäisiä ja normijärkisiä, sillä eivät he muuten olisi päässeet opiskelemaan eivätkä selviytyisi opinnoistaan.

Sinun työstä tutut ongelmatapaukset eivät ole samaa ryhmää. Mitäpä jos jättäisit työt sinne töihin.

Vierailija
120/138 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella hyvä kysymys! Pojille myös sallitaan enemmän sellaista, että raha-asiat on sössitty pelaamalla tms. 
Pojat on poikia -ajattelu elää vahvana.

Ja sitten ihmetellään kun nämä ei löydä tyttöystävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan