Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko vanhemmat tuette kotoa poismuuttaneita lapsianne

Vierailija
18.09.2026 |

Varsinkin opiskelijoita?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annan 300 e / kk ruokaan ja 100 e / vko elämiseen. Maksan puhelinlaskun, kuntosalijäsenyyden ja tarvittavat vaatteet ja muita välttämättömiä asioita (viimeksi läppäri) yms. Auton tankkaan, kun kotona käy (opiskelee muualla). Samoin tuin esikoistani. Kyllä kapsiaan pitää auttaa, jos siihen on mahdollisuus. Niin minuakin aikoinaan tuettiin. Ymmärrän erittäin hyvin, että kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuutta tällaiseen.

Ei tehnyt noin paljon, vaikka silloin olisikin palkan puolesta ollut mahdollista.

Minua on tuettu todella paljon ja omaanikin olen tukenut tarvittaessa. Puhelinlaskut, vaatteita, lääkärilaskut, löpö. 

But:

*300 e kuussa ruokaan? Ei pitäisi ruokaan mennä noin paljon, eikö koulussa saa maksuttoman lounaan?

*100 e viikossa elämiseen??? Mihin ihmeen 'elämiseen'?????

Nämä on näitä rikkaita kun työttöminä opiskelijoina laittavat satasia baarin yössä ja käyvät viikonloppureissuilla Balilla.

Kuka maksaa aikuisen hyväpalkkaisen puhelinlaskun?

Kerran tapailin muutama kerran 40v miestä, jonka äiti kävi siivoamassa silittämässä ja antoi vielä 50e taskurahaa. Miehelle joka tienasi joku 5000e/kk.

Selvästi ajatusmaailmamme eivät kohdanneet, kun itse jouduin anelemaan parikymppiä koulukirjoihin ja poteman huonoa omaatuntoa siitäkin, etten ollut 16v tehnyt tarpeeksi töitä maksakseeni kaikki kirjat itse.

Jaa että jos opiskelija saa samanverran kuin työtön  (vanhemmilta 400€ ja opintotukea 200€) niin hän voi laittaa sen baariin ja Balille ja on yhtäkkiä rikas.

Vierailija
42/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon. Maksan vuosittaisen noin parin viikon loman Suomeen, myös ruoat ja juomat reissulla. Nuoret itse haluaa tämän reissun. Emme siis asu Suomessa.

Synttäri- ja joululahjat on yleensä joku isompi hankinta 500€-1000€ ja lakkiaislahja oli 2000€. Sama, kun muuttivat pois kotoa ja lisäksi olin pikkuhiljaa kerännyt kaikkea käytännöllistä, mitä tarvitsivat omaan opiskelija-asuntoon. Ja edelleen ostan pienempiä ostoksia pitkin vuotta. Myös väliin pienempiä summia rahaa.

Molemmat yliopistossa ja elävät säästeliäästi. Osaavat käyttää rahaa. Mä annan lähinnä ylimääräistä, että heillä on myös mahdollisuus vähän väljempään budjettiin, eikä opintolainaa. 

Ex auttaa myös jonkin verran, ei kuitenkaan yhtä paljon. Olin useamman vuoden yksinhuoltajana minimielareilla, joten mun niskaan on pääosin lasten kulut kaatuneet jo vuosikausia. Olen kuitenkin tyytyväinen, että auttaa edelleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan vakuutukset, puhelinlasku ja lääkärit. Lisäksi saa 200 € kuussa ruokaan. Joskus ostetaan vaatteita ja kenkiä ja tuodaan aina käydestä kaupasta ruokaa mitä toivoo. Käyn auttamassa myös asunnon siivouksessa silloin tällöin niin pääsen hyvällä syyllä moikkaamaan ja saatan ottaa lakanapyykit matkalla pesuun. 

Varmaan kuumaa valuttaa parisuhdemarkkinoilla, että äiti ostaa vaatteet, ruuat ja pesee lakanat. 

Vierailija
44/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenkaan satasen auttaminen kuukaudessa ei tarkoita balinmatkoja vaan vain antaa mahdollisuuden opiskella pääkaupunkiseudulla missä opiskelijan asuminen maksaa monta sataa enemmän kuin muualla Suomessa.

Vierailija
45/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme vuokran 

Vierailija
46/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan vakuutukset, puhelinlasku ja lääkärit. Lisäksi saa 200 € kuussa ruokaan. Joskus ostetaan vaatteita ja kenkiä ja tuodaan aina käydestä kaupasta ruokaa mitä toivoo. Käyn auttamassa myös asunnon siivouksessa silloin tällöin niin pääsen hyvällä syyllä moikkaamaan ja saatan ottaa lakanapyykit matkalla pesuun. 

Varmaan kuumaa valuttaa parisuhdemarkkinoilla, että äiti ostaa vaatteet, ruuat ja pesee lakanat. 

On toki. Miksi ei olisi kun kaikki tulee valmiina?

Vierailija
47/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän itsekseen asuva hoida noita myös itse.

Hemmottelussa ei ole mitään pahaa, kunhan samalla opetetaan myös vastuun kantaminen eli kodista, itsestä, opinnoista ja yhyeisöstä huolehtiminen. 

Vierailija
48/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemmottelussa ei ole mitään pahaa, kunhan samalla opetetaan myös vastuun kantaminen eli kodista, itsestä, opinnoista ja yhyeisöstä huolehtiminen. 

Tämä juuri, kyllä mun äiti kävi usein kaupungissa oleessaan muun luona kahvilla ja toi aina itse tehtyä ruokaa ja vei lakanat kotiin pesuun kun 20 neliön yksiössä niitä oli vähän paha kuivatella. 

Varmaan olisin selvinnyt ilman äitin ruokaa ja pyykkien pesua, mutta minusta ihanasti huomioitu.

Muistan aina kun sain ekan työpaikan ja valittelin kipeitä jalkojani ni äiti tuli seuraavalla viikolla ja sano että nyt mennään kenkäkauppaan ja ostat kunnolliset kengät makso mitä makso että jalat ei saa kärsiä.

Ei oo nämä asiat parisuhdemarkkinoilla vaikuttanut. 

Vierailija
49/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Se hemmottelu ulottuu sitten myös sinne tyttö- ja poikaystäviinkin.

Vierailija
50/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en saanut opiskeluaikoina tukea vaan elin lainalla kärsien sen takaisinmaksusta sitten monta vuotta. Tietysti kesätyöt auttoi. 

Tuetaan lasta auttamalla vuokran maksussa ja ruuassa, saa ylimääräistä oikeaan tarpeeseen (esim talvikengät hajonneiden tilalle ym). Teen vaikka itse ylimääräisiä vuoroja jotta lapsen ei tarvitse valmistua velkahelvettiin. Kesäksi menee toivottavasti töihin jos paikan saa.
On säästäväinen eikä hummaile rahojaan, panostaa kouluunsa. Tottakai autetaan, meidän lapsihan hän on. Ihan suututtaa ihmiset jotka manaa tukien olevan liian pienet pois muuttavalle lapselleen, ei minuakaan kiinnosta omieni lisäksi elätellä vielä muidenkin lapsia. Ja emme ole rikkaita vaan perusduunareita.

Lisäksi lapset saavat 18v täytettyään säästötilinsä, jolle on säästetty syntymästä lähtien. Jospa auttaa oman elämän alkuun.

Tämä hieno perhe.

Vierailija
51/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0.

On perussairas, joten on paras alkaa jo nyt opetella seuraamaan maksukattoja ja hakemaan toimeentulotukea, jos rahat eivät muuten terveyden aiheuttamiin kuluihin.

Vierailija
52/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan puhelinlaskun ja nettilaskun. Lisäksi autetaan koulumatkakustannuksissa kun ei saa aikuisopiskelijana matkatukea. Kouluun matkaa 40 km ja kulkee bussilla, omalla autolla tulisi kalliimmaksi kulkea. Poika pyytää kun tarvii rahaa, pyytää harvoin. Osaa elää pienillä tuloilla ja säästää. Enemmänkin auttaisin jos pyytäisi

Vierailija
53/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi minun lapsilla on jo opiskelijoina hyvät asumisjärjestelyt. Jos he haluavat ottaa siihen kumppanin asumaan kanssaan, niin kumppani pääsee kyllä edulliseen asumiseen. Miksi tämä ei olisi houkuttelevaa?

Samoin lasteni autoja voivat käyttää. Eikö se ole ihan hyvä etu, jos ei itsellä ole autoa. Ei se mikään karkotin ainakaan ole.

Vierailija
54/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kaiken, mitä elämiseen tarvitsee, tosin pienellä budjetilla mennään. Nuoreni on vasta 16-vuotias, joten tuloja ei vielä ole. Asumistuen saa ja lapsilisän, ne riittää vuokraan. Nuori asuu 200 km:n päässä kotoa. 

Vierailija
55/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat asuvat ulkomailla, jossa on paremmat oltavat kuin Suomessa. Sinne raha menee ja kohta voidaan muuttaa myös sinne

56/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi minun lapsilla on jo opiskelijoina hyvät asumisjärjestelyt. Jos he haluavat ottaa siihen kumppanin asumaan kanssaan, niin kumppani pääsee kyllä edulliseen asumiseen. Miksi tämä ei olisi houkuttelevaa?

Samoin lasteni autoja voivat käyttää. Eikö se ole ihan hyvä etu, jos ei itsellä ole autoa. Ei se mikään karkotin ainakaan ole.

Tällainen voi herättää myös mielenkiintoa vääränlaisissa ihmisissä, esim. opportunistisesti kaveri tunkee itsensä nuoren asuntoon ”kämppikseksi” jne. 
 Tällaista tapahtuu yllättävän paljon. On tärkeää, että vanhemmat tukevat nuoria rajoissa ja siinä, että oppivat tunnistamaan hyötyä tavoittelevat ”ystävät”. 

Vierailija
57/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisesti ensimmäisinä vuosina laitoin kuukausittain ruokarahaa tilille. Yleensä satasen. Ja puolisoni laittoi myös.  Nyt kaikki ovat opiskelujen ohessa töissä ja raha ei ole tiukassa, mutta silloin tällöin laitan heille rahaa. Kyllähän heidän muuttaessa pois kotona on rahankulutus vähentynyt joten nämä ei ole mitään uusia kustannuksia.

Vierailija
58/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri, kyllä mun äiti kävi usein kaupungissa oleessaan muun luona kahvilla ja toi aina itse tehtyä ruokaa ja vei lakanat kotiin pesuun kun 20 neliön yksiössä niitä oli vähän paha kuivatella. 

Varmaan olisin selvinnyt ilman äitin ruokaa ja pyykkien pesua, mutta minusta ihanasti huomioitu.

Muistan aina kun sain ekan työpaikan ja valittelin kipeitä jalkojani ni äiti tuli seuraavalla viikolla ja sano että nyt mennään kenkäkauppaan ja ostat kunnolliset kengät makso mitä makso että jalat ei saa kärsiä.

Mutta kun on myös vanhempia jotka eivät tuota ikinä lopeta ja anna lasten itsenäistyä oikeasti. Voit väittää ihan mitä tahansa, mutta et ole itsenäinen jos äitisi tulee ja pesee lakanat, joissa sinä ja tyttöystäväsi olette harrastaneet sänkypuuhua.

Vierailija
59/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutti omilleen ja töissä vielä vasta alkupalkalla, maksoin vakuutuksen, netin, puhelimen ja jos tartti rahaa laitoin tilille. Yleensä alle 100€/kk.

Kotona kun tuli käymään, niin tietty ruuat, ostoksia mitä nyt tartti.. esim. vaatetta, pesuaineita jne.. 

Nyt on palkka jo ihan hyvä ja avopuolisokin on, niin maksan vain kotivakuutuksen. Pyytää sitten jos tarvii niin autan mikäli ei oo joku haluun tonnin puhelimen juttu..

Vierailija
60/70 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun on myös vanhempia jotka eivät tuota ikinä lopeta ja anna lasten itsenäistyä oikeasti. Voit väittää ihan mitä tahansa, mutta et ole itsenäinen jos äitisi tulee ja pesee lakanat, joissa sinä ja tyttöystäväsi olette harrastaneet sänkypuuhua.

Samalla tavalla ei ole itsenäinen, jos puhuu vanhempien mökistä sukumökkinä ja olettaa, että se on koska tahansa korvauksessa oman perheen käytössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi