Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko vanhemmat tuette kotoa poismuuttaneita lapsianne

Vierailija
18.09.2026 |

Varsinkin opiskelijoita?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään tukea kotoa saanut, päinvastoin joudin ja joudun edelleen tukemaan vanhempiani rahallisesti.

Vierailija
22/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman kun itse sain aikanaan eli 0€/kk

Hyvä että pistät pahan kiertämään, ja typerän periaatteen omien lastesi ilahduttamisen edelle 😊 Olet sinä melkoinen uuvatti. Ja ansainnut kaiken pahan ja välinpitämättömyyden, mitä olet ikinä elämässäsi kohdannut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni (3) opiskeluajoista on jo aikaa. Tuin muistaakseni 2000€/ lukuvuosi. Valmistumisesta tuli vielä oma 2000€. Samaan tyyliin olen itse saanut opiskeluaikana apua. Myöhemmin, kun yhdelle lapsistani syntyi oma neljäs lapsi ja perhe oli aika puristuksessa, päätin tukea vielä runsaammin ja lahjoitin 100000 € arvosta osakkeita. Lahjoitin saman summan edestä myös sisaruksillensa, ettei kateus tulisi väliin. Olen tehnyt kovasti töitä, että olen voinut lahjoitukseni tehdä, mutta onhan tämä hyväosaisen höpinää. 

24/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan 300 e / kk ruokaan ja 100 e / vko elämiseen. Maksan puhelinlaskun, kuntosalijäsenyyden ja tarvittavat vaatteet ja muita välttämättömiä asioita (viimeksi läppäri) yms. Auton tankkaan, kun kotona käy (opiskelee muualla). Samoin tuin esikoistani. Kyllä kapsiaan pitää auttaa, jos siihen on mahdollisuus. Niin minuakin aikoinaan tuettiin. Ymmärrän erittäin hyvin, että kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuutta tällaiseen.

Ei tehnyt noin paljon, vaikka silloin olisikin palkan puolesta ollut mahdollista.

Minua on tuettu todella paljon ja omaanikin olen tukenut tarvittaessa. Puhelinlaskut, vaatteita, lääkärilaskut, löpö. 

But:

*300 e kuussa ruokaan? Ei pitäisi ruokaan mennä noin paljon, eikö koulussa saa maksuttoman lounaan?

*100 e viikossa elämiseen??? Mihin ihmeen 'elämiseen'?????

25/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan vakuutukset, puhelinlasku ja lääkärit. Lisäksi saa 200 € kuussa ruokaan. Joskus ostetaan vaatteita ja kenkiä ja tuodaan aina käydestä kaupasta ruokaa mitä toivoo. Käyn auttamassa myös asunnon siivouksessa silloin tällöin niin pääsen hyvällä syyllä moikkaamaan ja saatan ottaa lakanapyykit matkalla pesuun. 

Voi tsiisus! Et kyllä pese enää omilleen muuttaneen pyykkejä!! Käytkö pyllynkin pyyhkimässä? Anna toisen opetella itsenäistä elämää. Toihan on hänelle todella noloa.

Pienessä kodissa on isojen lakanapyykkien kuivaus hankalaa ja niitä pitää kuitenkin pestä ja vaihtaa aika usein. Ei ole mikään vaiva pyöräyttää niitä täällä missä on ihan eri tavalla tilaa kuivata. Kyllä tykkään auttaa asioissa missä helposti pystyn. Ei ole kyse siitä ettei osaisi. Ennemminkin nuori on liian itsenäinen ja aina menossa joten näillä pienillä avun eleillä saa häneltä vastineeksi aikaa ja hyvää seuraa. 

Kiva, että peset lakanapyykkiä jos se lapsen asunnossa on hankalaa. 

Ihan uteliasuudesta kysyn, miksi petivaatepyykkiä tulee noin paljon?

26/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään tukea kotoa saanut, päinvastoin joudin ja joudun edelleen tukemaan vanhempiani rahallisesti.

Tätähän tässä ketjussa ei kysytty.

Vierailija
27/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsistamme saa asua sijoitusasunnossamme selvästi halvemmalla kuin toisen omistamassa vuokrakohteessa asuisi. Hän on työssäkäyvä matalapalkka-alalla. Säästää asuntoon. 

Toisen vuokra maksettiin ja puhelinlasku (opiskelija). Nyt hän on käynyt hyväpalkkaisissa töissä ja maksetaan enää puhelinlasku. 

Vierailija
28/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme asumislisän ja vuokran erotuksen sekä 100 €/kk muuten vaan tukea. Lisäksi isommat rahapotit jouluna ja synttärinä.

Vierailija
29/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja vastauksia.

Hyvä muistaa, että lapsiaan saa tuea verottomasti jo eläissään, eli suoraan vaikka laskuja/vuokraa maksamalla.

Sitten muöhemmin jaettuna onkin jo perintöveron alaista.

Vierailija
30/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun naperoni täytti 18v.näytin ovea ja toivotin tsemppiä tulevaisuuteen,ja niin läksi kotoa kassiensa kanssa,pennin hyrrää en antanut kun oven sulki mennessään,ja hyvin on näköjään pärjännyt elämässään,joten johtopäätökseni on että sanoo selvällä suomen kielellä että tienaa omat rahasi elämiseen,ja elä ihmisiksi,niin pärjäät maailman turuilla ja toreilla,ihmettelen tätä nykytouhua,ihan kädettömiä ovat nykyajan aikuiset lapset,joten vanhemmat:monoa hanuriin ja loettakaa se rahoittaminen,kyllä ne kinua osaa kun näkevät että isi ja äippä betaalar..huh..teidän kanssanne.T:Kaapo Pohjanmaalta.

Vierailija
31/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon kuin tarvitaan.

Vierailija
32/32 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään nykytouhua rakastaa lapsiaan ja toivoa heille hyvää. Opiskeluaikaa tukee myös mielellään, jos mahdollista, kun haluaa lapsilleen hyvää tulevaisuutta.