Raskauden keskeytys tupakoinnin takia? :/
eli tilanne lyhykäisyydessään: sain tietää olevani raskaana ja ultran mukaan viikkoja on jo 22. en osannut asiaa epäillä koska olen ensinnäkin syönyt tämän koko ajan minipillereitä eikä vatsani ole juuri kasvanut (olen hieman lihonut mutta luulin sen johtuvan siitä, kun lopetin saliharrastuksen). olen polttanut puoli askia päivässä tupakkaa ja olen lukenut, että luvassa on mm. adhd:ta ja käytös-, oppimis- ym. häiriöitä ja hedelmättömyyttä lapselle. Mitä olen selannut niin riskit on aika suuria, enkä ole valmis niitä ottamaan.. sairastan masennusta ja elämä yksinhuoltajana adhd-lapsen kanssa olisi hankalaa.. voinko hakea lupaa raskauden keskeytykseen TEOlta? ultrassa, jossa raskaus todettiin oli kaikki hyvin (rakenteet kunnossa), mutta luin, ettei niitä hermostovaurioita näe ultralla. enkä halua ottaa riskiä vammautuneesta lapsesta, joka on OMALLA toiminnalla aiheuttanut. kiitän asiallisista vastauksista, tilanne on todella vaikea.
Kommentit (48)
eikä tähän päivään mennessä ole ollut mitään merkkejä ylivilkkaudesta eikä muistakaan sairauksista. päin vastoin terveitä kuin pukit.. sairastaavat todella harvoin ja tuntuu, ettei mikään tauti tartu. hyvä jos kerran vuodessa on nuhaa...
että ei se tupakointi aina katso siihen.. siskollani on adhd ja allerginen vaikka mille ruoille ja siskoni ei todellakaan käyttänyt mitään raskaus aikana vaan söi kaikki mahdolliset vitamiinit ja muut säännöllisestin!
että ei sitä tiedä vaikka olisitkin ollut polttamatta niin olisiko lapsesi silti adhd esimerkiksi.. siis jos on!
älä ihmeessä tee aborttia tulet katumaan sitä todella paljon vielä jossain elämäsi vaiheessa!!
kun siihen täällä on aiemmin viitattu.
http://www.teo.fi/FI/Luvat/Raskauden_keskeyttaminen/Sivut/etusivu.aspx
Oikea tieto kannattaa hakea aina asianomaisen viranomaisen sivuilta, eikä Aihe vapaa -palstalta.
Olen syntynyt -69 ja äiti tupakoi koko raskausajan sekä todella lyhyen imetysajan enkä kärsi minkäänlaisista kehityshäiriöistä tai muistakaan sairauksista. Uskon että kaltaisiani on ikäluokassani paljon.
Todellakin, tehtyä ei saa tekemättömäksi. Nyt vain yrität lopettaa ja elää muutenkin terveellisesti.
Luulen, että tunteetkin tasoittuu, kun aikaa kuluu. Itsekin olin ihan pyörryksissä, paniikissa ja hädässä, kun tein positiivisen raskaustestin. Luulin jo, että lapsellani olisi varmasti FAS-oireyhtymä, kun olin häämatkalla juonut viiniä raskausviikolla 5. Nyt rv 16:lla olen jo pystynyt nauttimaan raskaudesta ja lopettanut turhan hösäämisen. Tulee sellainen kuin tulee, varmasti kuitenkin meille rakas.
Sait kyyneleet silmiini. Halauksia sinulle ja ap:lle!
t.toinen yllätysraskautta läpikäyvä (kolmannella kuulla tieto ja siihen asti tupakoinut + käyttänyt varmasti liikaa alkoholiakin). Ei aikomustakaan keskeyttää!
Viikot on niin pitkällä ja itekin olen ihan okei vaikka äitini veti ASKIN PÄIVÄSSÄ tupakkaa 70-luvulla.
nyt, kun viime kirjoituksesta on kulunut vähän aikaa olisi mielenkiintoista tietää,että miten sinuun AP kävi.
Omasta mielipiteestäni sen verran vaikka ei siittä mitää hyötyä tässä vaiheessa enää olekkaan niin olet kieltämättä vastuuntuntoinen äiti. Hyvä äiti pystyy vaikka millaisiin suorituksiin sekä ponnistuksiin lapsensa takia....ja juuri sellaiselta vaikutat. Toivon,että olet saanut terveen vauvan ja nautit äitiydestä!
Terv.äiti
Olisi se varmasti kenelle vaan tosi kova shokki jos saisi kuulla olevansa noinkin pitkällä raskaana tietämättään. Mutta näitä yllätyksiä riittää: kaverini meni lääkäriin vatsakipujen takia ja sai kuulla olevansa 14 vkolla raskaana, ehkäisynä minipillerit-> terve lapsi tuli. Ja on oikeasti mahdollista ettei todellakaan tiedä olevansa raskaana. Olin synnärillä samassa huoneessa nuoren naisen kanssa joka tuli vatsakipujen takia lääkäriin ja hänet passitettiin suoraan synnärille. Se on varmasti ollut tosi kova paikka.