Raskauden keskeytys tupakoinnin takia? :/
eli tilanne lyhykäisyydessään: sain tietää olevani raskaana ja ultran mukaan viikkoja on jo 22. en osannut asiaa epäillä koska olen ensinnäkin syönyt tämän koko ajan minipillereitä eikä vatsani ole juuri kasvanut (olen hieman lihonut mutta luulin sen johtuvan siitä, kun lopetin saliharrastuksen). olen polttanut puoli askia päivässä tupakkaa ja olen lukenut, että luvassa on mm. adhd:ta ja käytös-, oppimis- ym. häiriöitä ja hedelmättömyyttä lapselle. Mitä olen selannut niin riskit on aika suuria, enkä ole valmis niitä ottamaan.. sairastan masennusta ja elämä yksinhuoltajana adhd-lapsen kanssa olisi hankalaa.. voinko hakea lupaa raskauden keskeytykseen TEOlta? ultrassa, jossa raskaus todettiin oli kaikki hyvin (rakenteet kunnossa), mutta luin, ettei niitä hermostovaurioita näe ultralla. enkä halua ottaa riskiä vammautuneesta lapsesta, joka on OMALLA toiminnalla aiheuttanut. kiitän asiallisista vastauksista, tilanne on todella vaikea.
Kommentit (48)
Jos olisin ap, niin olisin kyllä enemmän huolissani niistä minipilleireistä :(
Jos olisin ap, niin olisin kyllä enemmän huolissani niistä minipilleireistä :(
Itselläni on neljä lasta ja juuri neljännen kohdalla tupakoin raskausaikana. Syntyi terve, iso tyttö. Allergioita ei ole eikä muutakaan ongelmaa. Kaikki lapseni ovat suhteellisen vilkkaita, oli polttanut tai ei ja ADHD:tä voi hoitaa nykyään hyvin, jopa ilman lääkkeitä.
Olen ammatiltani terveydenhoitaja ja muistin hyvin tupakoinnin riskit. Minua suututti tupakoinnissa raskauden aikana lähinnä se, että muistin ne ajat, jolloin ns. saarnasin työssä ollessani äideille tupakoinnista raskauden aikana. Nyt olin ihan samanlainen itsekin.
Lopetin polttamisen ennen synnytystä ja en polttanut ollenkaan vauva-aikana. Tupakan haitoista kerrotaan juuri sen vuoksi, jotta ihmiset tietäisivät mitkä ovat haittavaikutukset pahimmillaan.
Keskustele ihmeessä terveydenhoitajasi kanssa ja keskustele vaihtoehdoistasi. Raskaudenkeskeytys on myöskin rankka kokemus ja jos se tehdään noinkin myöhään kuin sinun tapauksessa.
Tuolloin oli ihan normaalia :/
Siskoni raskauden aikana ihan sama. Samoin tätini poltti kummatkin raskaudet läpi. Kaikki ollaan aivan normaaleja, ei allergioita eikä mitään muutakaan kummempaa sairastelua.
Saat varmasti ajan sinne th:lle samantien, mene ihmeessä juttelemaan kaikesta. Tuo on sellainen shokkitilanne kuitenkin. Joka varmasti vielä iloksi muuttuu.
Tsemppiä.
Ps. Ystäväni on vuoden ikäisen pojan äiti. Raskaus todettiin viikolla 19. Oli ollut aivan oireeton. Hän oli tupakoinut sekä nauttinut alkoholia viikottain, joskus reilumminkin. Lapsi on toistaiseksi ollut aivan terve. Alkoholi on paljon pahempi myrkky.
Tupakointi on pahasta, mutta vähemmän pahasta se on, jos nyt kerran olet jo lopettanut. Ja todellakin: useimpien tupakoivien (raskaana) äitien lapset on ihan terveitä ja ne, jotka eivä tole terveitä, olisivat ehkä muutenkin olleet sairaita. Joskus aikaisemminhan poltettiin sisälläkin ja ihan tervettä lasta pukkasi maailmalle. Mä en usko tupakan olevan mitenkään hirmuisen tuhoisaa vauvalle, koska ennenkin on sitä tehty ja sieltä tuli älykkäitä ja menestyviä lapsia. Faktaa on kuitenkin, että siitä on haittaa ja siksi se pitää lopettaa odotusaikana. Joskus mietin, että kun haitat ja riskit on tiedossa, niin enää tupakoi odotusaikana ääliöt, joiden lapsista nyt ei mitään älyn jättiläisiä olisi muutenkaan tullut... Eli onko ne ongelmat oikeasti pelkästään tupakasta tulevia vai onko mukana myös geenejä?
Esimerkiksi mieheni äiti tupakoi odotusaikana ja mies on ihan normaali ja erittäin älykäs. On mm. voittanut kansallisen matikkakilpailun, tehnyt tasokkaan väitöskirjan jne.
Tarkoitus ei tosiaan ole puolustella odotusaikaista tupakointia, mutta hiukan lieventää ap:n paniikkia.
...poltettiin kun ei riskeistä ollut tietoakaan. Älä huoli, nyt vaan tupakat roskiin ja iloisin mielin vauvaa odottamaan. Jos tuntuu muiden syiden takia paremmalta olla ottamatta äitiyttä vastaan, se on sitten eri asia ja kannattaa miettiä tarkoin muutkin vaihtoehdot (adoptio).
Mummoni poltti ketjussa isäni ja hänen veljensä raskaudet. Molemmat todella hyvin koulutettuja ja todella korkeissa asemissa työelämässä, ei mitään allergioita. Syntymäpainot normaalit jne.
Sanoisin että puhut asiasta mahdollisimman pian AMMATTILAISEN ts. lääkärin kanssa (myös muut näkökulmat kuin tämä tupakointi) ja unohdat nettisurffailut tämän asian tiimoilta.
Tsemppiä!
Ajatteleppa asiaa näin päin. Sun ei ole tarvinnu kärsiä mistään alkuraskauden oireista ja nyt olet yli puolivälin raskauttasi. Turhaan murehdit mitä olet syönyt tai tehnyt. Nauti vaan loppuraskaudesta, äläkä kerää turhia stressipisteitä elimistöösi.
Sitä paitsi itse jouduin koko ensimmäisen raskauden ajan syömään lääkkeitä jos jonkinlaiseen vaivaan ja olin tiputuksessa yli viikon. Voitko kuvitella, mietinkö tuleeko lapsestani tervejärkistä, kun pumpattu lääkkeitä 9kk. Tänä päivänä terve 12-vuotias.
Kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi! Kyllä kaikki hyvin menee! t. 5 lapsen äiti
Suurin osa vauvoista syntyy terveinä. Suurin osa lapsista kasvaa ja kehittyy hyvin - ilman suurempia häiriöitä. Tämä kannattaisi kaikkien muistaa ja samalla vähentää turhaa stressaamista lapselle aiheutetuista haitoista.
luonnollisestikin ap on järkyttynyt yllättävästä uutisesta ja nyt asiat paisuvat aivan epärealistisiin mittasuhteisiin. Kerroit ap myös sairastavasi masennusta, tärkeintä olisi nyt paneutua myös sen seurantaan ja hoitoon. Mielestäni voisit yrittää unohtaa tupakointisi ja mene ihmeessä pian keskustelemaan ammattilaisten kanssa niin saat asita oikeisiin mittasuhteisiin. Maailmassa on aina riskejä ja emme voi vaikuttaa kuin pieneen osaan niistä tietoisesti. Unohda olleet ja hoida itseäsi hyvin ja nauti loppuraskaudesta. Sh
Poltin kahta ekaa odottaessa lähes askin päivässä ja terveitä lapsia ovat!
Joskus avasin ketjun, missä kerroin polttaneeni raskaudenaikana ja YHTÄÄN onnittelukommenttia lapsesta ei tullut,vain siitä miten pilaan lapseni elämän ja miten hän ei ansaitse syntyä tälläsen äidin lapseksi jne..
Nyt kun sitten joku sanoo polttaneensa ja tekee abortin niin johan tuli kiire puolustella ettei se tupakka nyt niin vakavaa ole jne...
Oikein fiksusti pitäydytte kannassanne...
Mennyt on mennyttä, sille et mitään voi.
Mutta kyllä vähän ihmettelen minäkin tämän ketjun sävyä, ihan kuin ei olisi mitään väliä mitä raskausaikana tekee ja sisäänsä vetää. Se, että lapsi on vielä murkkunakin terve, ei todista etteikö tupakasta ja lääkkeistä olisi MITÄÄN haittaa. Vaikutukset voi tulla esille vasta keski-iässä tai jopa myöhemmin esim. sydän- ja verisuonisairauksina, joten en menisi täällä hehkuttelemaan ettei minulla tai lapsillani ole ollut äidin tupakoinnista mitään haittaa.
Mennyt on mennyttä, sille et mitään voi.
Mutta kyllä vähän ihmettelen minäkin tämän ketjun sävyä, ihan kuin ei olisi mitään väliä mitä raskausaikana tekee ja sisäänsä vetää. Se, että lapsi on vielä murkkunakin terve, ei todista etteikö tupakasta ja lääkkeistä olisi MITÄÄN haittaa. Vaikutukset voi tulla esille vasta keski-iässä tai jopa myöhemmin esim. sydän- ja verisuonisairauksina, joten en menisi täällä hehkuttelemaan ettei minulla tai lapsillani ole ollut äidin tupakoinnista mitään haittaa.
mutta aika harvinaista varmaan myös se, että vauvasta tulee kaksipäinen mutanttivauva, jolla on kaikki mahdolliset sairaudet ja elämää rajoittavia ongelmia, vaikka äiti olisi tupakkaa polttanut. Asiat siis mittasuhteisiin kuitenkin varsinkin jos asialle ei mitään enää voi.
Kun et tiennyt raskaudesta, et tiennyt myöskään olla polttamatta. Ja todennäköisesti kaikki menee hyvin. Onnea odotukseen!
ja poltan edelleen rv 31.. Vähentänyt olen kovasti, mutta kaksi aiempaa lasta oli kyllä ihan terveitä ja yli nelikiloisia.. Esikoisella oli koliikki, toisella ei mitään.. Oma äitini veti kaksi askia mallua jokaista meitä neljää odottaessa ja ollaan ihan terveitä oltu ja yli nelikiloisia.. Joten elä nyt ihmeessä tupakan takia aborttia edes harkitse, vaan iloitse tulevasta pikkuisesta..
Jos istukka on edessä ja kohtu kallistunut taaksepäin, voi olla ettei tunne vauvan liikkeitä lainkaan. Kaikille ei myöskään tule mitään ihmeempiä oireita. Joillekin tulee vain jotain syysflunssaa muistuttavia oireita. Työkaverilleni kävi niin, että joutui naistenklinikalle alavatsakipujen takia. Siinä yhteydessä hänelle kerrottiin, että hän on viimeisillään raskaana, ja terve poika syntyi kolmen viikon kuluttua. Tämä henkilö oli hiukan isokokoinen, joten hän oli vain ajatellut lihonneensa hiukan. Kuukautishäiriöitä oli ollut aina ja raskauden aikana oli tullut "kuukautiset" muutaman kerran, joten ei osannut senkään vuoksi epäillä. Ja kyse on kuitenkin terveydenhuoltoalalla työskentelevästä ihmisestä, eikä siltikään tiennyt...
jolla kaksi IHAN tervettä lasta. En tiedä yhtäkään tupakan takia vammautunutta lasta. en kiistä tupakan terveyshaittoja mutta tämä on kyllä taas täyttä vouhotusta.
Ajattelin nostaa ketjun ylös, kun aikaa on kulunut.. mieli on rauhoittunut huomattavasti. Olen yrittänyt elää nyt superterveellisesti kompensoidakseni.. lenkkeilen, syön vitamiineja, kalaöljykapseleita, teen terveellistä ruokaa, yritän välttää stressiä, silittelen ja juttelen mahalle jne..
Välillä pelot valtaa mielen, varsinkin iltaisin. Neuvolassa täti kyllä lohdutti minua kovasti. Käski heittää huolet romukoppaan. Tosin kai hänen on tarkoituskin mua rauhoitella, kun ei siitä hirveästä huolehtimisesta olisi enää hyötyä..
Kyllä se on ihmeellistä miten elämä voi yllättää. Mies on onneksi mukana odotuksessa ja on jo ostanut tulokkaalle tarvikkeita ja miettii nimiä :) .
-ap
Pääsin juttelemaan neuvolaan ja muutenkin sain seuraavan ajan, hakemukset äitiysavustukseen ym.. Ajatukset on nyt jo hieman selkeämmät, nyt keskityn vaan terveelliseen odotukseen. vaan oli tämä shokkitieto!! aika moni suunnitelma menee uusiksi, mutta toisaalta alan olla jo iloinen vauvasta...
Turha sinun on syyttää itseäsi, koska et tiennyt raskaudesta. Uskon, että lapsesi on halunnut tulla tähän maailmaan ja syntyä juuri sinun lapseksesi, joten anna itsellesi anteeksi ja ota lapsi vastaan. Monet tosiaankin polttavat ja ryyppäävät ihan tieten tahtoen, vaikka ovat raskaana. Sinä et ole tehnyt niin. Kannattaa varmaan käydä juttelemassa peloista asiantuntijan kanssa. Paljon voimia ja onnea matkaan!