Onko tämä teistä normaalimäärä alkoholia per viikko?
Ihan kysyn kun minusta miehen juominen on liiallista. Ei ole "humalassa olevan oloinen" lähes koskaan mutta silti olen aina kiinnittänyt huomiota meidän suhteen aikana tuohon viinin/oluen juonnin määrään. Aikaisemmissa suhteissa kun ollaan eletty tyyliin pullo punkkua puoliksi poikaystävän kanssa ehkä 2krt/kk.
Eli tässä esimerkinomainen viikko:
- ma: ei mitään
- ti: iltaolut ruoan kanssa (0,33l kolmosolut)
- ke: juoksulenkillä (12km) --> illan aikana 2 olutta (sama kuin yllä)
- to: iltaolut ruoan kanssa
- pe: juoksulenkillä (10km), sen jälkeen pullo olutta ja illalla kokonainen pullo viiniä yksin ruoan kanssa ja telkkaria katsellessa (ts. juonti alkaa ehkä klo 20 ja pullo juotu 24 maissa)
- la: illalla kokonainen pullo viiniä yksin ruoan kanssa ja telkkaria katsellessa
- su: juoksulenkillä (16-20km) --> sen jälkeen 2 olutta
Tuosta tulee oman laskelmani mukaan noin vajaa 20 annosta per viikko ja minusta se on paljon! Mies taas on sitä mieltä että kyllä viikonloppuna voi juoda sen pullollisen hyvää punaviiniä ruoan kanssa ja oluet on joko ruokaoluita tai sitten kyse on juoksun jälkeisistä oluista joita ei lasketa. Ja että jos hän on siinä kunnossa että pystyy juoksemaan 1-2 maratonia per vuosi niin ei hänellä voi olla alkoholin kanssa ongelmaa. Minusta taas jo se että hänelle läheinen ihminen kiinnittää asiaan huomiota kertoo siitä että ongelma ehkä on olemassa.
Tai sitten tietenkin on se mahdollisuus että olen vain veemäisellä tuulella tuon juonnin suhteen kun meillä on pieni lapsi ja oma juomiseni on ihan minimissä. Joskus aikoinaan juotiin viikonloppuisin se viinipullo puoliksi (ja mies otti pari drinkkiä siihen päälle) mutta nyt kun itse en juo niin hän silti juo sen koko pullon vviiniä kun "sehän menee pahaksi jos sen kaappiin laittaa ja juo seuraavana päivänä loppuun".
Eli olenko vain nipo koska omat juomistottumukseni ovat täysin erilaiset vai onko tämä paljon?
Kommentit (37)
Kyllä nuo määrät hurjilta tuntuu. Ei se juokseminen siihen mitään vaikuta, paitti tietty sen ettei liho niin herkästi kun liikkumaton alkoholisti.
Ostappa teille sellainen tyhjiöpumppu alkosta, voit sitten sen parin lasin jälkeen pumpata siitä vinkkupullosta ilmat pois ja laittaa sen pakkauksesta saatavan muovitulpan tilalle ja pullon jääkaappiin. Säilyy siellä juomakelpoisena seuraavaan viikonloppuun:))
Tuo 16 annosta olikin naisilla, miehillä 24 annosta viikossa.
Eli ei vielä sen mukaan liikaa, mutta aika paljolta silti kuulostaa.
viikonlopun viinipullo puoliksi pe, la -illoille. Ei se huonoksi mene.
Eli viikossa 1 pullo viiniä. Lisäksi voi saunakaljan ottaa.
Alkoholillinen olut ruokajuomana vain isänpäivänä.
hih, mä olen alkkis ja juoksen maratooneja kans. sekin on addiktoivaa!!! pakko saada juosta, pakko juoda. onneksi en ole törmännyt huumeisiin. heroiinilla sais varmasti kivemmät fiilikset vähemmällä vaivalla.
....eli että liikaa on. Vaan millä saisin miehen tajuamaan sen? Vielä kun yksi miehen kriteereistä on se että hänellä ei ole mitään pakonomaista tarvetta ostaa esim. olutta kotiin ja totta se onkin että jos talossa ei ole olutta niin sitten ei juoda sitä ehkä pariin viikkoon. Vaan sitten kun kaupassa ollessa on tarjouksesta tarttunut mukaan sellainen 24 tölkin laatikko niin sitten juodaan lähes joka päivä. Ja niitä tarjouksiahan on lähes koko ajan. :(
Yksi juttu voisi olla että minä kävisin vain jatkossa kaupassa niin ei miehen mukaan tarttuisi olutta mutta kun on pieni lapsi jonka kanssa olen kotona niin en millään saa kaikkia ostoksia tehtyä yksin. Tämä tilanne on mielestäni tosi kurja kun olen tästä vuosikausia valittanut mutta ei se auta, miehen pitää itse ymmärtää asia. Vaan voisinko jotenkin tätä asiaa auttaa?
ap
Ja miehellä on vielä yksi tuttava joka on tosi alkkis (monen viikon putki päällä useamman kerran vuodessa) ja sitä hän kyllä moralisoi ja ihmettelee mutta samalla saa itselleen uuden lyömäaseen että eihän hän nyt sentään ole tuollainen. No ei ole ei mutta eikö tuo määrä silti ole liikaa..
ap
Jos valitsee alkon niin tiedät että on alkoholisti.
mutta viinipullo yksin juotuna kaksi kertaa viikossa on mun mielestä jo paljon. Eikö alkoholismin yksi tunnusmerkki ole se, että juodaan yksin, ei seurassa?
Mun mies juo joka päivä ainakin kaksi olutta ja viikonloppuna 3 litran tönikän viiniä yksin!!! Sanoo ettei sillä ole ongelmaa, mutta mun mielestä toi ei kuulosta ihan normaalilta. Nytkin olen ihan vimeisilläni ja synnytys voi käynnistyä milloin vain, mutta mies juo silti. Olen sanonut ettei ole asiaa synnärille jos ei ole selvin päin. Tätä on jatkunut jo yli vuoden enkä tiedä mitä tehdä, sillä näin ei voi jatkua enään?????
mutta viinipullo yksin juotuna kaksi kertaa viikossa on mun mielestä jo paljon. Eikö alkoholismin yksi tunnusmerkki ole se, että juodaan yksin, ei seurassa?
Näin ainakin minä käsitin?
Vaan asiaan. Juu, minusta tämä on paljon. Hyvä tietenkin jos mies juo niin pitkän ajan sisään nuo viinipullot ettei tule totaalisen känniin mutta enemmän olisinkin huolissani miehen terveydestä.
Jos jois 3-5 olutta/ilta, ja 2 pulloa viiniä/vrk, viikonloppuisin sanoisin että ei hyvä. Alkoholisti ei pysty juomista lopettamaan, vaan tulee vetäneeksi kännejä, eli juodaan niin kauan kuin juotavaa löytyy, ja sitten mennään ravintolaan. Turha alkaa niuhottamaan tyhjästä, mitään terveysriskejä tosta ei ole. Joisit ittekkin lasin viiniä, ei kiristäis pipo.
Esim. paljon urheileva isäni on sanonut, että olut auttaa liikkumisen jälkeen tosi hyvin sekä janoon että rentoutumiseen. Nimenomaan se yks iso (0,5l) olut on hänellä ollut iänkaiken tapana ottaa iltaisin treenien jälkeen.
Nuo viinimäärät sensijaan tuntuu paljolta, eli ymmärtäisin sen pullon tyhjentämisen pe TAI la iltana, tosin en nyt ihan JOKA vkonloppu sittenkään.
Ne oluet vielä jotenkin ymmärtää, mutta viinin kittaaminen yksin ja 2 pulloa viikonlopun aikana? On paljon, siis kun ne oluet laskee mukaan.
Meilläkin mies juo enemmän, jos kotona on alkoholia. Jos hän ostaa 24-tölkin satsin, niin juo 1-2 olutta illassa kunnes oluet on juotu. Jos taas ei ole ostettu lavaa, niin riittää viikonloppuna saunaoluet eli 2-3 olutta viikonlopun aikana. Olen jo tuosta motkottanut, että miksi pitää ostaa iso satsi (perusteluna on se, että kätevämpää ja halvempaa ostaa kerralla enemmän: no mutta siinähän menee perustelut, kun nuo tulee juotua nopeammin...), kun vähemmälläkin pärjää. Minusta jokailtainen (lähes) tissuttelu on vain huono alku, helpompaa siitä on siirtyä pikku hiljaa huomaamatta juomaan enemmän ja enemmän. Alkoholistin lapsena karvat siis nousee helposti pystyyn.
Minusta asiaa ei kannata jättää sikseen. Jutelkaa asiasta. Jos miehesi hermostuu, niin tiedät että aiheesta olet huolissasi.
Minkään valintatilanteen eteen (minä tai viini) en haluaisi miestä laittaa. Johtuu varmaan siitä että olin itse isätön lapsi ja nyt näen kuinka hyvä isä hän on lapsellemme. Hän ei tosiaan kännejä juo mutta enemmän olen tosiaan jo huolissaan miehen terveydestä. Haluan että lapsellani on isä myös 20v kuluttua!
Vaan kun mies ei ymmärrä että ei se juoksu ja hyvä fysiikka auta polttamaan alkoholia yhtään sen paremmin kuin huonokaan. Tai on ehkä hieman mutta ei niin paljoa että sen varjolla voisi juoda kuinka paljon vaan.
Kyllä tuo paljolta vaikuttaa. Sitten toisaalta kuitenkin suurkulutuksen raja miehellä on 24 annosta viikolla joten siihen ei taas päästä.
Hmm...eikös se ole jo sikapaljon?
Eli meillä mies juo joka ilta pullon tai 2 olutta ja viikonloppuna sixpackin. En todellakaan pidä miestä minään alkoholistina! Itse juon toki vähemmän, otan viikonloppuna pullon viiniä tai sitten 2 siideriä .
Eikä miehesi mielestäni täytä alkoholistin merkkejä, sellaisenkin kanssa on eletty eikä tuo kyllä kuulosta että olis edes riskirajoilla.
kun mun mielestä on ihan normaalia juomista.. minäkin taidan miltei tuon verran juoda..
Ehkä kyseessä on sitten vaan erilaiset juomatottumukset? Ehkä?
Silti olisi kiva jos mies vähän vähemmän joisi kun en kyllä uskalla hänelle antaa lasta ihan perushoitotilanteisiin viikonloppuiltaisin tuon viinipullollisen jälkeen (vaipanvaihto tms kanniskelu). Meillä on siis vielä ihan pieni lapsi. Terveydestä olen tosiaan vielä myös huolissani mutta ehkä ei sitten pidä olla tuosta määrästä muuten.
ap
Eli aika paljolta kuulostaa.