Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauden keskeytys tupakoinnin takia? :/

Vierailija
03.10.2008 |

eli tilanne lyhykäisyydessään: sain tietää olevani raskaana ja ultran mukaan viikkoja on jo 22. en osannut asiaa epäillä koska olen ensinnäkin syönyt tämän koko ajan minipillereitä eikä vatsani ole juuri kasvanut (olen hieman lihonut mutta luulin sen johtuvan siitä, kun lopetin saliharrastuksen). olen polttanut puoli askia päivässä tupakkaa ja olen lukenut, että luvassa on mm. adhd:ta ja käytös-, oppimis- ym. häiriöitä ja hedelmättömyyttä lapselle. Mitä olen selannut niin riskit on aika suuria, enkä ole valmis niitä ottamaan.. sairastan masennusta ja elämä yksinhuoltajana adhd-lapsen kanssa olisi hankalaa.. voinko hakea lupaa raskauden keskeytykseen TEOlta? ultrassa, jossa raskaus todettiin oli kaikki hyvin (rakenteet kunnossa), mutta luin, ettei niitä hermostovaurioita näe ultralla. enkä halua ottaa riskiä vammautuneesta lapsesta, joka on OMALLA toiminnalla aiheuttanut. kiitän asiallisista vastauksista, tilanne on todella vaikea.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani on kuusi lasta ja kaikkien raskausaikana on polttanut vähintäänkin saman verran ja terveitä lapsia ovat. Vanhin on jo murrosikäinen ja reipas terve lapsi!

Vierailija
2/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tiedän henkilöitä, jotka ovat tupakoineet koko raskauden ajan ja silti lapset ovat syntyneet terveenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se aiheuttaa jopa tällaisia keskeytyspaineita odottavalle äidille :/

Onhan se totta että lapsesi olisi voinut paremmin, jos et olisi polttanut, mutta mitään _takuuvarmaa_ vamma et ole hänelle aiheuttanut. Olen sitä ikäluokkaa, että minun ystävistäni moni on viettänyt aikansa äitinsä kohdussa jatkuvassa nikotiini ym myrkkyhuuruissa ja ihan normaaleja ovat. Ei silloin edes ajateltu, että tupakointi olisi joku vakava riski.

Eli sinulla ei ole mitään syytä miettiä raskaudenkeskeytystä tästä syystä. Minusta se olisi lähinnä hätävarjelun liioittelua.

Juttele peloistasi terveydenhoitajalle neuvolassa, ehkä sekin vähän rauhoittaisi sinua.

Vierailija
4/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mikään ongelma, eilen järkytyksissäni poltin yhden jonka jälkeen nakkasin tupakat roskiin. sen jälkeen menin nettiin ja etsin tietoa. lista jossa kerrotaan tupakkavaurioista on järkyttävä. lapsen isän kanssa olemme asumuserossa (ero ei vielä lopullinen mutta harkitaan) eikä hänkään vielä tiedä tästä. miten kerron lapselle myöhemmin että hän syntyi vammaisena minun takia? millaista on elämä esim. adhd-lapsen kanssa jolla on epämuodostumia? ajatus keskeytyksestä on julma mutta yhtä ahdistavaa on ajatus että nyt lapseni on vammainen ja kantaa seurauksia koko loppuelämänsä tupakointini takia!

Vierailija
5/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se aiheuttaa jopa tällaisia keskeytyspaineita odottavalle äidille :/

Onhan se totta että lapsesi olisi voinut paremmin, jos et olisi polttanut, mutta mitään _takuuvarmaa_ vamma et ole hänelle aiheuttanut. Olen sitä ikäluokkaa, että minun ystävistäni moni on viettänyt aikansa äitinsä kohdussa jatkuvassa nikotiini ym myrkkyhuuruissa ja ihan normaaleja ovat. Ei silloin edes ajateltu, että tupakointi olisi joku vakava riski.

Eli sinulla ei ole mitään syytä miettiä raskaudenkeskeytystä tästä syystä. Minusta se olisi lähinnä hätävarjelun liioittelua.

Juttele peloistasi terveydenhoitajalle neuvolassa, ehkä sekin vähän rauhoittaisi sinua.

Niin ei kai kukaan voi 100% tietää onko vaurioita tullut mutta se on ihan varmaa, että hapenpuutetta on lapsella ollut kehityksessä, 10 tupakkaa päivässä ei ole mikään ihan pieni määrä :(!! ja sekin on varmaa, ettei lapsella ole ollut häävit oltavat kohdussa kun olen häntä tietämättäni savustanut. alkoholia en luojan kiitos käytä ollenkaan. lluin mm. keskusteluja raskaudesta ja tupakasta ja siellä moni kertoi tarinoita kuinka tupakoitsijan lapsi ei ole oppinut puhumaan ja on autistinen ym...

ap

Vierailija
6/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia oikein ahdistaa, juttele terveydenhoitajan kanssa. Hän voi ohjata sinut saamaan jutteluapua.

Vierailija
7/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetän sinulle positiivisia ajatuksia! Näin se äitiys alkaa, murehditaan ja ollaan huolissaan lapsen terveydestä.Ja se tulee jatkumaan lapsen syntymänkin jälkeen, oli sitten äiti polttanut tai ei.

Vierailija
8/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai ne nyt siellä lääkärissä sanoi, että saatko keskeytyksen? Jos sitä todella mietit niin heti yhteys lääkäriin/neuvolaan.

Vierailija
9/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

He eivät usko riskeihin tai eivät välitä niistä. He ehkä naurahtavat pelollesi, koska itse vetävät askin päivässä ja aikovat silti synnyttää normaalin lapsen.

Luultavaa on että tupakointi on jollain tapaa vaikuttanut lapseesi.

Ehkä vain pienikasvuisuutena, ehkä astmaa tai korvatulehdusta aiheuttaen.

Mutta niin saattaa käydä tupakoimattomankin lapselle.

Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Alkoholista olisi ollut enemmän haittaa, joten älä stressaa, vaan vietä loppu raskausaika terveellisesti, enemmän katuisit keskeytystä jos et voisi olla varma lapsen kehityshäiriöistä.

Vierailija
10/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhuttu mitään keskeytyksestä, olin tosiaan yksityisellä gynekologilla, joka teki ensin sisätutkimuksen ja ultrasi. sain neuvolan yhteystiedot jonne pitäisi tänään soittaa -ap

Vierailija
11/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi syntyi rv 21+5 ja on nyt kolme vuotias

Vierailija
12/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole provo niin sitten olet aika heikoilla jäillä. Olet luultavasti pilannut lapsesi elämän omalla turhamaisuudellasi. Teet niin tai näin, tulet aina ja ikuisesti katumaan tekoasi ja tuntemaan syyllisyyttä.

Vierailija
13/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakoinnin perusteella. Tuossa vaiheessa raskaus voidaan keskeyttää TEOn luvalla vain silloin, jos sikiöllä on tutkimuksissa todettu joku vakava vamma (esim. downin syndrooma). Joten siltä osalta voit lopettaa pohtimisen.

On toki hyvä, että kerrotaan yleisesti tupakoinnin vaaroista, mutta nyt tämä valistus on selvästi vienyt sinulta suhteellisuuden tajun. Todennäköisyys sille, että lapsellasi olisi adhd tai oppimishäiriö tai vastaava tupakointisi takia, on luultavasti alle 1 %. (Varmaan asiasta ei osaa sanoa kukaan, koska tarpeeksi tarkkoja tutkimustuloksia ei ole.)

Suurin riski raskausaikaisessa tupakoinnissa on se, että lapsi syntyy ennenaikaisena ja raskausviikkoihin nähden pienikokoisina. Jos nyt lopetat heti tupakoinnin, tämäkin riski ehtii ennen lapsen syntymää laskea todennäköisesti lähes samalle tasolle kuin se on tupakoimattomilla äideillä.

Netin kauhukertomuksia lukiessa kannattaa muistaa, että läheskään kaikki vammat eivät johdu äidin tupakoinnista. Eri tavalla vammaisia lapsia syntyy myös äideille, jotka eivät ole koskaan polttaneet ainoatakaan savuketta. Nyt vain helposti käy niin, että jos tupakoivan lapsen äidillä on joku vamma, jolle ei löydy selkeää muuta syytä, äiti syyttää vammasta tupakointiaan. Mitä todennäköisimmin kysymys on kuitenkin siitä, että ainakin 90 % näissä tapauksissa syynä on joku muu kuin tupakointi.

En kuitenkaan missään nimessä suosittele tupakointia raskauden aikana (enkä muutenkaan), mutta silti kannattaa säilyttää suhteellisuuden taju.

Vierailija
14/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noilla viikoilla saa keskeytyslupaa sillä että lapsessa _voisi_ olla jotain vikaa. Enkä usko että ad/hd olisi sen vakavuusluokan vamma että sen perusteella keskeytyslupa heltiäisi vaikka olisikin olemassa tapa testata se jo ennen syntymää.

Noin myöhäisillä viikoilla keskeytys vaatisi että sikiöllä todettaisiin sen laatuinen vamma joka joko johtaisi varhaiseen kuolemaan tai tekisi lapsen elämästä kivuliasta kärsimystä.

Vierailija
15/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole provo niin sitten olet aika heikoilla jäillä. Olet luultavasti pilannut lapsesi elämän omalla turhamaisuudellasi. Teet niin tai näin, tulet aina ja ikuisesti katumaan tekoasi ja tuntemaan syyllisyyttä.

kerropa miten mun pitäisi reagoida? olen ollut tietämättäni raskaana kuukausia ja sain tietää asiasta EILEN!! on tässä sulattelemista yhdelle ihmiselle joka ei olisi ikinä uskonut että sisällä kasvaa uusi elämä! Ja päässä pyörii vain se, mitä olen tehnyt tämän raskauden aikana ja miten se on vaikuttanut lapseen. Miten olisin voinut toimia toisin kun en tiennyt olevani raskaana?? kerro? kun luulin olevani vastuussa vain itsestäni.

muistin myös, että olen syönyt särkylääkkeitä silloin tällöin (burana, finrexin ym.) koska olen ollut muutaman kerran flunssassa + mulla särkee päätä usein. ja nämäkään ei varmaan ole suositeltavia raskaana olevalle.

mutta nuo lapsesi elämä on pilalla- kommentit kyllä pistää kallistumaan siihen että soitan lääkäriin ja kysyn mahdollisuudesta keskeytykseen tämmöisessä tilanteessa.. ensin pitäisi päästä juttelemaan jollekin koska tämä on ainoa paikka kaverini lisäksi jonne olen tästä kertonut

Vierailija
16/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakoinnin perusteella. Tuossa vaiheessa raskaus voidaan keskeyttää TEOn luvalla vain silloin, jos sikiöllä on tutkimuksissa todettu joku vakava vamma (esim. downin syndrooma). Joten siltä osalta voit lopettaa pohtimisen.

.

jos niin on ettei vaihtoehtoja ole niin ehkä se on parempikin.. ei tarvitse valita.. olen aika turtana muutenkin nyt, en osaa ajatella järkevästi. laskettu aika on helmikuussa ja siihen on aika vähän enää aikaa.. täytyy nyt ottaa yhteyttä neuvolaan ja keskustella näistä asioista

-ap

Vierailija
17/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lääkäri ei katsonut siinä olevan mitään ihmeenpiä riskejä. On helppoa panna tupakoinnin tiliin sitä ja tätä, vaikka aiempina vuosikymmeninä kun paljon enemmän äidit tupakoi ja kotona sisätiloissa, ni kenellekkään ei edes tullut mieleen että se olis jotenkin vaaraksi jollekkin.

Vierailija
18/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerropa miten mun pitäisi reagoida? olen ollut tietämättäni raskaana kuukausia ja sain tietää asiasta EILEN!! on tässä sulattelemista yhdelle ihmiselle joka ei olisi ikinä uskonut että sisällä kasvaa uusi elämä! Ja päässä pyörii vain se, mitä olen tehnyt tämän raskauden aikana ja miten se on vaikuttanut lapseen. Miten olisin voinut toimia toisin kun en tiennyt olevani raskaana?? kerro? kun luulin olevani vastuussa vain itsestäni.

muistin myös, että olen syönyt särkylääkkeitä silloin tällöin (burana, finrexin ym.) koska olen ollut muutaman kerran flunssassa + mulla särkee päätä usein. ja nämäkään ei varmaan ole suositeltavia raskaana olevalle.

mutta nuo lapsesi elämä on pilalla- kommentit kyllä pistää kallistumaan siihen että soitan lääkäriin ja kysyn mahdollisuudesta keskeytykseen tämmöisessä tilanteessa.. ensin pitäisi päästä juttelemaan jollekin koska tämä on ainoa paikka kaverini lisäksi jonne olen tästä kertonut

Eikö ollut pahoinvointia, väsymystä, närästystä, rintojen arkuutta, jatkuvia menkkamaisia kipuja, vauvan liikkeitä (yleensä ensisynnyttäjä alkaa tuntemaan 18-20 vkolla)?? Olet kyllä harvinaislaatuinen jos raskautesi on jo tähän asti sujunut vaivatta.

Vierailija
19/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo nyt tajunnut äitiyden idean: omista haluista luopumisen ja lapsen edun olevan ykkkönen. Älä tee aborttia! Vaikka lapsellasi tulisikin olemaan adhd, niin hän olisi onnekas, koska sinä olet hänen äitinsä. Sinä tappelisit lapsesi puolesta. Ja arvaa mitä, sinä jaksat kyllä. Parasta mitä voit nyt tehdä lapsesi hyvinvoinnin eteen on että annat hänen elää ja pidät itsestäsi huolta.

ÄLÄ TEE ABORTTIA!

t: erityislapsen äiti

Vierailija
20/48 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ollut pahoinvointia, väsymystä, närästystä, rintojen arkuutta, jatkuvia menkkamaisia kipuja, vauvan liikkeitä (yleensä ensisynnyttäjä alkaa tuntemaan 18-20 vkolla)?? Olet kyllä harvinaislaatuinen jos raskautesi on jo tähän asti sujunut vaivatta.

Närästystä - on ollut aina, koska juon kahvia ja tupakoin

Väsymystä - on myöskin aina, kun opiskelen ja teen vuorotyötä opiskelun ohella.. en huomannut että olisin ollut tavallista väsyneempi

Mitään muuta ei ole ollut. ei pahoinvointia tai supistelua tai mitään kipuja.

Liikkeitä en ole vieläkään tuntenut (lääkäri puhui että istukka olisi edessä??) ellei sitten ilmavaivojen tuntuisia tuntemuksia lasketa liikkeiksi?? Gynelle menin epämääräisen vuodon takia, joka ilmeisesti tuli istukasta jonka reuna kuulemma kohdunsuun päällä. Menkkoja mulla ei oo minipillereiden aikaan tullut muutamaa vuotelua lukuun ottamatta (olen syönyt cerazettea n. 9kk).

-ap