Mikä tämä juttu on, että työtön saa yli 500e kuukaudessa? Itse saan vain jotain 400e
Kun lasketaan yleistuki 595e
asumistuki 299e
Vuokra 470
Eli tuosta jää minulle 424 e elämiseen. Toimeenlotulotuki hylätty myös pidemmän aikaa eri syistä, valitusta ei tehty. (ei ole säästöjä)
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aphan saa miltei 900 euroa kuukaudessa, joku toinen työtön ei saa kuin sen 599 koska ei saa asumistukea. Ihme laskutapa aloittajalla.
Tämä! Mää saan sen 595 euroa kuukaudessa josta menee 450 e yhtiövastikkeeseen. Ja Ap kehtaa valittaa vaikka elää kuin kroisos muhun verrattuna.
Siis... Anteeksi, mutta miten kehtaat itse valittaa, kun omistat omistusasunnon?
Saat yhteiskunnalta avustusta, vaikka sulla on omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Jotain hämärää tuossa on, ei kahden samassa kuussa tulleen yleistuen pitäisi vaikuttaa. Ehkä tilanne on eri jos ensimmäisellä hakemuksella tapahtuu noin, hakemushan on aina ensimmäinen jos ei jostain syystä jonain kuuna hae toimeentulotukea. Syynä voi olla myös edellisen kuun veronpalautus jos on suuri, sehän näkyy toimitetulla tiliotteella eikä suinkaan ole vaikuttamatta vaikkei kyseisenä kuukautena tukea haekaan.
Miten niin ei pitäisi vaikuttaa? Tottakai se vaikuttaa, koska tulot ovat tuossa tuplana.
Toimeentulotuessa käytettiin entisen työmarkkinatuen määrittelyssä 21,5 kerrointa kun tukea on maksettu kahdesti saman kuukauden aikana, tämän ensimmäisen tuplan saa itselleen jonka jälkeen kertoimen käyttö tasaa vuotuiset 13 maksuerää tasan 12 kuukaudelle. Oletan että yleistuessa on sama käytäntö, ainakin tuo kerroin on käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aphan saa miltei 900 euroa kuukaudessa, joku toinen työtön ei saa kuin sen 599 koska ei saa asumistukea. Ihme laskutapa aloittajalla.
Tämä! Mää saan sen 595 euroa kuukaudessa josta menee 450 e yhtiövastikkeeseen. Ja Ap kehtaa valittaa vaikka elää kuin kroisos muhun verrattuna.
Siis... Anteeksi, mutta miten kehtaat itse valittaa, kun omistat omistusasunnon?
Saat yhteiskunnalta avustusta, vaikka sulla on omaisuutta.
Sitä asuntoa on vaan hankala syödä. Ja ei todellakaan kannata myydä koska nyt ei saa ees omiaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt ne syyt tähän millä perustein on TT-tuki evätty? Ei siihen montaa syytä ole
Ei läheskään kaikki työttömät saa mitään toimeentulotukia tai asumistukia. Suurimmalla osalla työttömistä on työssä käyvä puoliso ja lapsia.
En ole tuo, jota lainasin, mutta ei tarvitse olla kummoinenkaan palkka puolisolla, että työtön saa tuon alle 500€ netto. 2000€:n palkalla elää kuulemma 5-henkinen perhe Helsingissä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Niin ne saavat joilla ei ole mitään. Ja tili ruopattu tyhjiin viikkoa ennen kuun vaihdetta.
Vuosi piti työttömänä kerätä pulloja. Kun ei lapsen säästöjen vuoksi saatu toimeentulotukea. Elettiin siis -411 alle toimeentulotuen. Moni kehoitti nostamaan tilin tyhjäksi ja nostamaan toimeentulotukea.
En tehnyt.
Tapasin tulevan työnantajani pullonkeruu reissulla. Nyt on kaksi vuotta tehty yli puolet vuodesta töitä. Ens vuonna sama.
Ihme hommaa on sekin miten pullonkerääjillekin ollaan kateellisia. Kun juttelee heidän kanssaan tarina on sama.
Eletään monta sataa euroa alle toimeentulotuen.
Moniko piilotti tonnin patjaan??? En minä ainakaan. Keräsin vieläkin pulloja jos töitä ei olisi.
Taas näitä "emme saa TT tukea koska perheellämme on rahaa ja omaisuutta jota emme suostu käyttämään ruokaan nyt mutta vingumme rahaa yhteiskunnalta. Mehän ei säästöihimme kosketa! Se on periaatekysymys."
Luojan kiitos systeemissä on sen verran tolkkua että kaltaisillenne ei anneta TT tukea. Se on tarkoitettu rahattomille. Ei piheille. Lapselle pesämunan säästäminen aikuisuutta varten on sen verran keskiluokkaista että ei todellakaan ole TT tuen tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain hämärää tuossa on, ei kahden samassa kuussa tulleen yleistuen pitäisi vaikuttaa. Ehkä tilanne on eri jos ensimmäisellä hakemuksella tapahtuu noin, hakemushan on aina ensimmäinen jos ei jostain syystä jonain kuuna hae toimeentulotukea. Syynä voi olla myös edellisen kuun veronpalautus jos on suuri, sehän näkyy toimitetulla tiliotteella eikä suinkaan ole vaikuttamatta vaikkei kyseisenä kuukautena tukea haekaan.
Miten niin ei pitäisi vaikuttaa? Tottakai se vaikuttaa, koska tulot ovat tuossa tuplana.
Jos haet ensimmäistä kertaa tt-tukea ja yleistuki (joka maksetaan 4 viikon jaksoissa eli 13 kertaa vuodessa, tt-tuen perusosa maksetaan lähtökohtaisesti koko kuukaudelle eli 12 kertaa vuodessa) sattuu osumaan tuplana samalle kuulle voi olla että se huomioidaan kokonaan mutta yleensä käytetään laskutapaa jossa yleistukea lasketaan kullekin kuukaudelle hiukan enemmän kuin mitä saat (eli kertoimella 21,5 kun sitä todellisuudessa maksetaan 20 päivältä) ja näin sitä "ylimääräistä" yleistukimaksua ei huomioida ollenkaan vaan se tulee kun tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat yhteiskunnalta avustusta, vaikka sulla on omaisuutta.Sitä asuntoa on vaan hankala syödä. Ja ei todellakaan kannata myydä koska nyt ei saa ees omiaan takaisin.
Niin, eli sulla on omaisuutta ja täällä olet valittamassa mistä? :D
Vierailija kirjoitti:
Olen vakituisessa työsuhteessa pienipalkkaisella alalla ja laskujen jälkeen jää 80 euroa viikossa elämiseen. Ruokaan, vaatteisiin, auton kuluihin, lemmikin kuluihin ja ruokaan ja harrastuksiin
En saa tukia enkä ole koskaan mitään hakenutkaan ja ikää yli 60 vee.
Juupajuu. 80€ vko auton huolto, bensat, ruuat, vaatteet, lemmikki, harrastukset voi luoja kuinka huono trolli. Se 80€ menee jo sinun ja elukkasi ruokaan viikossa.
Minä saan yksinasuvana yli 3000 euroa kuukaudessa nettona. Tosin senttiäkään en saa Kelalta enkä työttömyyskassasta.
M56, työtön vuodesta 2021.