HAHAHA, kaupassa kotimaiset omenat 2,49€/kg, kun tuolla ulkona niitä notkuu kaikki puut täynnä ilmaiseksi
Kaikki omenapuut täynnä omenoita tänä vuonna. Kuka imbesilli ostaisi omppuja nyt kaupasta kun joka paikka ulkona pursuaa omenoita?
Noh, kauppa se on joka kannatttaa, ja toisaalta tyhmiltä on ihan oikein rokottaa rahat pois.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Metsässä on puuta mutta ihmiset ostavat niitä silti kaupasta. Meressä on kaloja, mutta ihmiset ostavat niitä silti kaupasta. Metsässä on marjoja ja sieniä, mutta ihmset ostavat niitä silti kaupasta. Metsässä on eläimiä, mutta ihmiset ostavat lihansa silti kaupasta. Siskoni osaa kutoa sukan, mutta ostaa silti sukkia kaupasta. Osaan itse puuseppänä tehdä huonekaluja, mutta olen silti ostanut huonekaluja kaupasta. Moni osaa ajaa autoa mutta matkustaa silti julkisilla Onpa ihme jutttu. Mistähän johtuu?
Tämä on tosi hyvin sanottu.
Toisaalta ihmiset voisivat kyllä enemmän tehdä asioita itse, kuten sukkia, pinaattilettuja, huonekaluja, omenahilloa ja vaikka mustikkapiirakkaa, sen sijasta, että oltaisiin somessa tai. Vauvalla.
Vierailija kirjoitti:
Metsässä on puuta mutta ihmiset ostavat niitä silti kaupasta. Meressä on kaloja, mutta ihmiset ostavat niitä silti kaupasta. Metsässä on marjoja ja sieniä, mutta ihmset ostavat niitä silti kaupasta. Metsässä on eläimiä, mutta ihmiset ostavat lihansa silti kaupasta. Siskoni osaa kutoa sukan, mutta ostaa silti sukkia kaupasta. Osaan itse puuseppänä tehdä huonekaluja, mutta olen silti ostanut huonekaluja kaupasta. Moni osaa ajaa autoa mutta matkustaa silti julkisilla Onpa ihme jutttu. Mistähän johtuu?
Ihmiset ovat laiskoja, mukavuudenhaluisia eivätkä viitsi nähdä ylimääräistä vaivaa. Kaiken pitäisi tulla valmiina nenän eteen kuin Manulle illallinen.
Vierailija kirjoitti:
Miten se mua auttaa että naapurin omenapuissa on runsaasti omenaa?
Ap on persu. Se varastaa.
Vierailija kirjoitti:
Metsät täynnä hirviä ja joku hullu ostaa kalliilla kaupasta.
Puitakin metsät väärällään ja joku silti maksaa talosta!
Tyhmiltä rahat pois
Mieti mikä mayhem siitä tulisi jos jokainen lähtisi jahtaamaan hirviä ja kaatamaan toisten metsistä puita ilman lupaa ja mitään kokemusta asiasta. Ajattelisit joskus ihan itse, ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Osa vertauksista ihan osuvia, osa ei.
Esim. marjoihin pätee lähes sama kuin omenoihin, en itsekään ymmärrä mikä järki ostaa kun niitä voisi itse ihan ilmaiseksi noukkia. Siis laillisesti jokamiehen oikeudella, joka on maailmanlaajuisesti erittäin harvinaista. Toki näissä enemmän vaivaa kuin omenoissa.
Sitten taas metsän eläimet ei ole ollenkaan sama. Niiden metsästys vaatii perehtymistä aiheeseen, aseet, luvat, vie paljon aikaa jne.
Mutta omenat näistä kaikista se yksinkertaisin ja helpoin poimittava. Puut kasvaa ihan itsestään helposti päästävissä paikoissa, ja ison säkillisen poimii minuuteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa olisikin omenapuita. Naapurin pihalla ne eivät lohduta. Siispä olen ostanut kaupasta.
Monella on omenia yli omien tarpeiden ja saa hakea ilmaiseksi. Ilmoituksia näkee usein
Katsoin torissa näitä ilmoituksia, yleensä halutaan kuitenkin vastineeksi kahvipakettia tai rahaa. Halvemmaksi tulee ostaa suoraan kaupasta, eikä ole kukaan kyttäämässäkään poimintaa.
Montako kiloa saisit omenoita kaupasta sen kahvipaketin hinnalla verrattuna siihen että vaivaudut itse menemään poimimaan niitä?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on vieraantuneet luonnosta ja asioiden itsetekemisestä. Nekään joilla olisi aikaa (työttömät esim.) ei pääsääntöisesti vain ihan laiskuuttaan hyödynnä ilmaisia luonnon antimia. Kivempi ja helpompaa on ottaa vastaan vastikkeetonta rahaa ja hakea ne 2,49€ omenat sieltä kaupasta. Ylipäätään omenoiden, marjojen, sienien ym. poiminta on enää tiettyjen harrastuneiden ihmisten toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa olisikin omenapuita. Naapurin pihalla ne eivät lohduta. Siispä olen ostanut kaupasta.
Monella on omenia yli omien tarpeiden ja saa hakea ilmaiseksi. Ilmoituksia näkee usein
Katsoin torissa näitä ilmoituksia, yleensä halutaan kuitenkin vastineeksi kahvipakettia tai rahaa. Halvemmaksi tulee ostaa suoraan kaupasta, eikä ole kukaan kyttäämässäkään poimintaa.
Montako kiloa saisit omenoita kaupasta sen kahvipaketin hinnalla verrattuna siihen että vaivaudut itse menemään poimimaan niitä?
Prismassa JM 4,99€, eli tasan 2 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa vertauksista ihan osuvia, osa ei.
Esim. marjoihin pätee lähes sama kuin omenoihin, en itsekään ymmärrä mikä järki ostaa kun niitä voisi itse ihan ilmaiseksi noukkia. Siis laillisesti jokamiehen oikeudella, joka on maailmanlaajuisesti erittäin harvinaista. Toki näissä enemmän vaivaa kuin omenoissa.
Sitten taas metsän eläimet ei ole ollenkaan sama. Niiden metsästys vaatii perehtymistä aiheeseen, aseet, luvat, vie paljon aikaa jne.
Mutta omenat näistä kaikista se yksinkertaisin ja helpoin poimittava. Puut kasvaa ihan itsestään helposti päästävissä paikoissa, ja ison säkillisen poimii minuuteissa.
Ja sijainti oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin vastaan ilmaisia omenoita, meillä kun ei ole omenapuuta. Yhtenä vuonna ruokakaupassa ystävällinen ihminen tuli kutsumaan poimimaan omenoita pihalleen, kun näki minun ostavan kaupasta hedelmiä.
Tänä vuonna ei vastaavaa ole käynyt, joten täytyy ostaa omenat kaupasta. Tuo kilohinta on edullinen.
Eikö teillä ole Facen paikallisessa puskaradiossa tai vastaavassa ryhmässä kukaan muka ilmoittanut että omenoita olisi tarjolla ja saa tulla hakemaan? Täällä on myös portinpielissä koreittain ja pusseittain omenoita joissa lappu että saa ottaa. Meillä anoppi antaa omat ylimääräisensä metsästysseuralle eläinten ruokintapaikoille vietäväksi.
Kaikki eivät ole Facebookissa. En minäkään.
Et varmaan edes tunne lähipiiristäsi ketään joka olisi ja voisi laittaa puolestasi. Mutta miten vaan, asiat voi tehdä itselleen juuri niin vaikeaksi kuin haluaa. Jospa lappu kaupan ilmoitustaululla/-lle on enemmän sinun juttusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on vieraantuneet luonnosta ja asioiden itsetekemisestä. Nekään joilla olisi aikaa (työttömät esim.) ei pääsääntöisesti vain ihan laiskuuttaan hyödynnä ilmaisia luonnon antimia. Kivempi ja helpompaa on ottaa vastaan vastikkeetonta rahaa ja hakea ne 2,49€ omenat sieltä kaupasta. Ylipäätään omenoiden, marjojen, sienien ym. poiminta on enää tiettyjen harrastuneiden ihmisten toimintaa.
Kyllä työttömien vika tämäkin. Myös persujen vika että se oma perse leviää sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omenapuita on todella vähän jokamiehenoikeusalueilla. Toisten pihoilta niitä ei voi kerätä ilman lupaa.
Täällä ainakin teiden varsilla todella paljon. Ei ne kenellekään kuulu, ja vielä vähemmän niistä kukaan omenoita kerää. Sen kun ohiajaessa aina nappaa kassillisen mukaan.
Kerro toki että missä? Suomessa?
Ei ole Syomessa, vähän etelämpänä. Täällä ei muutenkaan olla niin tiukkapipoja kaikesta.
Joo, sieltähän tulee autolautoilla tännekin sitä joviaalia porukkaa keräämään ihmisten pihoilta kaikenlaista, minkä sitten vievät iltapäivälautalla kotiinsa. Eivät ole tiukkapipoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin vastaan ilmaisia omenoita, meillä kun ei ole omenapuuta. Yhtenä vuonna ruokakaupassa ystävällinen ihminen tuli kutsumaan poimimaan omenoita pihalleen, kun näki minun ostavan kaupasta hedelmiä.
Tänä vuonna ei vastaavaa ole käynyt, joten täytyy ostaa omenat kaupasta. Tuo kilohinta on edullinen.
Eikö teillä ole Facen paikallisessa puskaradiossa tai vastaavassa ryhmässä kukaan muka ilmoittanut että omenoita olisi tarjolla ja saa tulla hakemaan? Täällä on myös portinpielissä koreittain ja pusseittain omenoita joissa lappu että saa ottaa. Meillä anoppi antaa omat ylimääräisensä metsästysseuralle eläinten ruokintapaikoille vietäväksi.
Kaikki eivät ole Facebookissa. En minäkään.
Et varmaan edes tunne lähipiiristäsi ketään joka olisi ja voisi laittaa puolestasi. Mutta miten vaan, asiat voi tehdä itselleen juuri niin vaikeaksi kuin haluaa. Jospa lappu kaupan ilmoitustaululla/-lle on enemmän sinun juttusi.
Itse asiassa lähipiirissäni kukaan ei taida enää olla Facebookissa. Lappu kaupan ilmoitustaululla kuulostaa hyvältä omenanhankintastrategialta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai laita itse sellaiseen ryhmään ilmoitus että sinulla olisi tarve omenoille jos jollain on ylimääräistä. Vie vaikka kahvipaketti tai suklaalevy kiitokseksi.
Joku taas ei tajua, mitä kahvi ja suklaa nykyään maksaa kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmiltä rahat pois
Poronliha on kaupassa kallista. Taidan lähteä Lappiin poimimaan muutaman.
Täällä päin on omakotitalo alueilla miltei joka talon kohdalla omenoita laatikossa/pussissa tien vieressä ja lappu "saa ottaa". Samoin Facebookin ryhmissä ihmiset ilmoittelee, että saa mennä hakemaan omppuja itse poimimalla.
Kannattaa muistaa, että myös Eeva tarjosi Aatamille omenan, en tiedä oliko ilmainen vai 2,49/kg?
Tarkoitatko ap, että varastat joltakin toiselta mieluimmin, etkä halua maksaa siitä mitä syöt? Olen ostanut aikaisempina vuosina tuonti-omenia, mutta se lysti loppui kun jokainen 6kpl ostettua oli päältä terve mutta sisältä lähes mätä. Ostan mieluimmin kotimaisia kaupasta niin kauan kuin niitä hyviä on myynnissä.
Tyhmiltä rahat pois