Toimeentuloasiakkaat valittavat kun Kela huomioi kaikki ylimääräiset tulot
Julia sai Osuuspankilta tammikuussa seitsemän senttiä talletuskorkoa. Tämä huomioitiin Kelan toimesta tulona. Summa näin ollen vähennettiin Julian toimeentulotuesta.
Joku maksoi äitinsä ruokaostokset ja äiti maksoi mobilepaylla takaisin, Kela vähensi summan tililtä ja vähän päästä teki saman virheen uudestaan ja tilasi pizzat saunaillan aikana hänelle ja joukkuekavereilleen. Joukkueen jäsenet siirsivät kukin oman osuutensa kustannuksista tämän tilille. Nämäkin rahat huomioitiin tulona.
Jos suojaosaa ei enää ole, niin se tarkoittaa että jokainen sentti huomioidaan. Joten älä ota mitään rahaa tilillesi, aina käteinen.
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on viikko/viikko sopimus exän kanssa lapsista. Ex saa tt-tukea, minä en. Lapset on mun luona kirjoilla. Nyt ex sanoi, että Kelasta oli pyydetty lasten tiliotteita, ja että kaikki lasten tilille tuleva raha tullaan miinustamaan hänen tt-tuesta. Saa siis lasten tt-tuen perusosan puolen kuun ajalta, kun ovat siellä, oman perusosansa lisäksi.
Mun on vaikea uskoa, että tää voisi mennä näin. Siis että jos minä laitan lapseni tilille 50 e vaateostoksia varten kun lapsi on minun luonani, niin Kela katsoo, että tällä rahalla pitäisi rahoittaa hänen elämistään toisen vanhemman luona?
Ai se menee noin vaikka lapset ei edes olis kirjoilla sen toimeentulotukea saavan vanhemman luona? Jännä.
Mut jos se tosiaan menee noin niin sun pitää nyt vaan sopeutua tähän typerään lakiin. Eli tyhjennä ne lasten tilit ja säästä lapsille rahaa tulevaisuutta varten ihan vaan omalle tilillesi ja anna ne säästöt lapsille kun muuttavat omilleen ja lähtevät opiskelemaan. Ja käyttörahan annat lapsille käteisenä jos ne on sen ikäisiä että käyttävät jo itse rahaa.
Mä purkaisin sen viikko-viikko -systeemin ja syyksi jos sellaista kysytään ettei etällä ole siihen varaa. Kela maksaa sitten elarit. Lapset voi kuitenkin epävirallisesti olla etällä kuten ennenkin.
Mutta sittenn se etä ei saisi sitä lasten tt-tuen perusosaa sille puolelle kuulle, kun lapset on sillä. Eli sen pitäisi elättää kaksi lasta kahden viikon ajan kuussa yhden hengen tt-tuella.
Eihän se saa sitä siinäkään tapauksessa että lapsilla on omaa rahaa tileillään. Joten sen osuuden perään on turha itkeä.
Kyllä se osuus on valitettavasti täysin välttämätön. En minä voi ruveta maksamaan lasten elämistä isänsä luona, olen hyvin pienituloinen itsekin. Kyllä tässä ennemmin on pakko luopua lasten tilien käytöstä, mikä kyllä hankaloittaa arkea paljon.
Vierailija kirjoitti:
Noh, ratkaisu on yksinekrtainen - jos lainaa, lainaa käteisellä. Nää muutokset on olleet tiedossa hyvissä ajoin, niin on ollut hyvin aikaa varautua.
Käteisellä lainaaminen nyt vain ei aina ole mahdollista, mutta on pari kertaa pohdittu, että uskaltaako lähettää rahaa kirjeessä vai onko parempi maksaa suoraan joku lasku. On päädytty jälkimmäiseen.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kauheeta kun osa siitä ilmaisesta rahasta pitää takaisin antaa. Kukaan ei pakota elämään toimeentulotuella, se on vihoviimeinen ratkaisu.
Ei löydy vaihtoehtoja sinultakaan kaikille tt-tukiasiakkaille, siitä olen varma. Ei ainakaan toteuttamiskelpoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kauheeta kun osa siitä ilmaisesta rahasta pitää takaisin antaa. Kukaan ei pakota elämään toimeentulotuella, se on vihoviimeinen ratkaisu.
Ei löydy vaihtoehtoja sinultakaan kaikille tt-tukiasiakkaille, siitä olen varma. Ei ainakaan toteuttamiskelpoisia.
Jos näitä tarkalla korvalla kuuntelee täällä, niin aina välillä se puheissa vilahtelee se viimeinen ratkaisu, joka edelleen on viimeinen ratkaisu, final solution (sama kun kaikilla muillakin nazzismin kannattajilla) ja arbeit mach frei.
Luuletteko aidosti ettei vallalla ole mielessä viimeinen ratkaisu ja arbeit macht frei, kun virallisesti puoltavat että työttömät tekisi töitä SUOMESSA ja SUOMEN oloissa/hinnoilla, ei afrikan ambomaan, vain satasilla kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan tuon tietävät. Kaikki tilille tuleva raha miinustetaan tt-tuesta. Tuki on vihoviimeinen tulonlähde, joten on pelkästään plussaa, että sen saamista tarkastellaan tiukasti.
Tätä viimesijaisuutta sitä kyllä jaksetaan toitottaa, mutta kun niitä ensisijaisia tukia leikataan tai jäädytellään koko ajan, niin siitä viimesijaisesta tulee ihan samanlainen tuki kuin muutkin, kun ensisijainen ei vaan riitä edes peruselämiseen.
Sitten tämän viimesijaisuuden, "kohtuullisuuden ja harkinnan" maailmassa ihmistä voidaankin potkia ja kyykyttää ilman rajoja.
Nyt on poistettu näköjään suojaosuus myös veronpalautuksesta.
Eli viesti on, että jätä jotain ulosottoon, niin saat veropalautukset edes omaksi hyväksesi?
Täh? Tuossahan sitten vaan ulosottomies vie ne palautukset jos jotain tulee, tai kela. Ei tuossa itselle jää senttiäkään nykysysteemissä millään laskutavalla.
Sinä et vaan hahmota tätä kuviota.
Rautalankamalli:
- TT-asiakas saa ilmoituksen 100€:n veronpalautuksesta.
- Hän käy vaikkapa hammaslääkärissä. Lasku 100€.
- Hän lähettää laskun Kelalle, ja maksu omalle tilille. Kela maksaa TT-tukea 100€. Rahat taskuun.
- No ketku ei maksa laskua, kun asiat on muutenkin päin p:tä, vaan se menee ulosottoon. Luottotiedot on menneet, joten ei väliä.
- Sitten veropalautus ulosmitataan.
- Koska veronpalautus on ulosmitattu, ei se vaikuta TT-tukeen. Eli TT-tukea tulee taas se 100€.
Jos TT-asiakas olisi maksanut laskun saamallaan satasella, ei olisi ulosottoa, ja veronpalautus olisi estänyt TT-tuen maksun.
Asiakas hyötyi tässä siis 200€. Lisäksi päätös on nytkin positiivinen ja sen perusteella maksetaan muitakin TT-tukeen kuuluvia kuluja.
Ymmärsittekö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että harmittaa, mutta se on viimesijainen tuki, jota on tarkoitus antaa vain niille kaikkein köyhimmille. Eikö se nyt olisi epistä, että joku miljonääri sitä nostelisi tai joku joka ei sitä lainkaan tarvitse. Se kohdistetaan niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Ymmärrän, että harmittaa, mutta onhan olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin nostaa toimeentulotukea.
NO MONILLAKAAN EI OLE MUUTA VAIHTOEHTOA!
Miksi ei ole? Vammaisilla on omat tukensa, eläkkeensa jne. Sairaiden paikka on sairaspäivärahoilla tai eläkkeellä. Eläkkeelle ei tosin taida monikaan nykyisin päästä ellei ole nuori ja mielenterveyspotilas. Työttömillä on työttömyyskorvaukset. Mikä on se syy, että pitää elää vuosikausia toimeentulotuella?
Mensivät töihi niin ei tarttis ulista ja saatas Suomi nousuu .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimexijainen tuki. Kirjaimellisesti, elikkä ihan oikein
TAKAISIN MAKSETTU LAINA EI OLE TULOA.
Jos on varaa lainailla, saa liikaa toimeentulotukea.
Eihän siinä lainaaja mitään menetä ja maksa, kun hän saa sen takaisin, tajuutko? Jos hän oli maksanut äidin ostokset kun kortti ei toiminut, niin toki sinäkin olisit niin tehnyt omalle äidillesi. Varmasti äiti maksoi pian takasin sen. Summa o sama kuin lainatessa, joten se ei voi olla lahja.
Olennaisin osa Kelan toimissa on köyhälistölle vittuilu ja elämisen hankaloittaminen. Siitä niille läskiakoille maksetaan lisäpalkkioita. Ja lisäsaksinnasta kampaviinereitä.
Vierailija kirjoitti:
Antaisivat työnantajat töitä niin tarttis ulista työttömistä ja saataisiin Suomi nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on esimerkki ääripäästä, miten ihmisiä kohdellaan epätasa-avroisesti. Kun kansalainen saa 7 centtiä ylimääräistä niin se viedään pois mutta kun poliitikolle tulee ylimääräistä 35 miljoonaa, tai ylimääräisiä etuja niin se ei haittaa yhtään mitään. Poliitikko sanoo vaan sori, olen pahoillani niin se on sillä kuitattu.
Nyt oli eilen lehdessä että poliitikko joka jättää eduskunnan saa 77 000 e työttömyyskorvausta koska ei voi ottaa vastaan töitä karenssin ajan, että karenssissa tienaa poliitikko huomia määriä mutta kansalainen ei saa tienata mitään eikä saa mistään mitään. Miten on mahdollista tälläinen epäsuhta.
Koska eliitti saa rehvastaa ja rikkoa kuinka paljon lakia tahansa ja koska Suomessa on laaja korruptiota siksi. Tarkoitus ja Agenda siis että elitistit puolueesta riippumatta saavat sikailla mutta tavallisia kansalaisia halutaan kontrolloida, vahtia, päättää mitä me saadaan tehdä ja mitä ei
Vierailija kirjoitti:
33% työttömistä eivät ole lääkärin mukaan työkykyisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että harmittaa, mutta se on viimesijainen tuki, jota on tarkoitus antaa vain niille kaikkein köyhimmille. Eikö se nyt olisi epistä, että joku miljonääri sitä nostelisi tai joku joka ei sitä lainkaan tarvitse. Se kohdistetaan niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Ymmärrän, että harmittaa, mutta onhan olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin nostaa toimeentulotukea.
Miksi ei ole? Vammaisilla on omat tukensa, eläkkeensa jne. Sairaiden paikka on sairaspäivärahoilla tai eläkkeellä. Eläkkeelle ei tosin taida monikaan nykyisin päästä ellei ole nuori ja mielenterveyspotilas. Työttömillä on työttömyyskorvaukset. Mikä on se syy, että pitää elää vuosikausia toimeentulotuella?
Paikka on juu mikä milloinkin siellä ja täällä. Usein ammattilaisten kiinnostus asiaan päättyykin tuohon toteamukseen että olet väärällä etuudella. Kukaan ei kuitenkaan sitä prosessia käynnistä että pääsisi sinne oikeaan lokeroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikka on juu mikä milloinkin siellä ja täällä. Usein ammattilaisten kiinnostus asiaan päättyykin tuohon toteamukseen että olet väärällä etuudella. Kukaan ei kuitenkaan sitä prosessia käynnistä että pääsisi sinne oikeaan lokeroon.
Teille kehitysvammaisillekin on varmasti joku vammaispuolen ohjaaja apuna. Noin muuten voisi ajatella, että aikuisen ihmisen pitää itse hakea tukensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille kehitysvammaisillekin on varmasti joku vammaispuolen ohjaaja apuna. Noin muuten voisi ajatella, että aikuisen ihmisen pitää itse hakea tukensa.
Kädet ja jalat liikkuvat vielä. En ole pyörätuolissa. Pakko olla työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimexijainen tuki. Kirjaimellisesti, elikkä ihan oikein
TAKAISIN MAKSETTU LAINA EI OLE TULOA.
Ei varmaan ole Kelan tai muunkaan tahon velvollisuus alkaa tulkitsemaan ihmisten pankkitileillä tapahtuvien siirtojen tarkoitusta, oliko tämä kymppi nyt sitten lyhennys siitä viikonlopun tupakka-askista vai sittenkin tammikuisesta kahvipaketista?
Jokainen tullut sentti on tuloa ja mennyt on menoa, thats it.
Juuri juttelin yhden pientä ja vaatimatonta elämää elävän, päihdeongelmaisen nuoren kanssa. Hän siis pitäytyy pelkästään viinaksissa. Tai viineissä tarkkaan sanottuna. Hän sanoi, että pärjää oikein hyvin. Tilille jää joka kuukausi käyttörahaa se 550+ ja siitä ostaa joku 20-30 pulloa halpaa viiniä, lisäksi tekee omaa kotiviiniä ja lopuilla ruokaa ja jotain pientä. Joka päivä on juoda vähintään se yksi vinkkupullo ja mistään ei ole pulaa varsinaisesti, kun itse lämmittelee ruokia, ei tarvitse muuta kuin sen pienen elämänsä. Hän on tyytyväinen tukien tasoon. Pärjää kyllä ja priorisoi vaan menot. Hänelle prioriteetti on se alkoholi eli mies pysyy tiellä viinin voimalla. Arvioi alkoholiin menevän sen noin 300 Euroa kuussa ja ruokaan ehkä 150-200. Sitten on pikkuisen taskurahaa vielä päälle. Ostaa vaatteet ja kengät kirpparilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavoin kuin aikuinen yrittäjän pitää asiakkaiden sättimisen sijaan itse kehittää liiketoimintaansa niin että pysyy plussalla tai aikuisen sairaanhoitajan pitää itse neuvotella miellyttävä palkka itselleen tai vaihtaa alaa. Valintakysymyksiähän kaikki tyynni.
No sulle on vain tuo stereotypia uponnut täysin. En ihmettele koska rapparivalta haluaa vahvistaa sitä mielikuvaa, että kaikki NORMAALI kristillinen lähimmäisestä välittäminen katoaisi pakanamaasta, kun aivan kaikki on vain ja ainoastaan yksilön OMAA SYYTÄ, koulukiusaamisesta alkaen, varsinkin jos kysytään eduskunnalta tai hallitukselta jotka on itse ryssineet tässä maassa aivan kaiken mahdollisen.