Chisu pyysi vuonna 2021 anteeksi pikkulettejään, vuonna 2026 Emmi Suurosen pikkuletit eivät nostata kohua?
Haluan pysyä kärryillä että mikä on hyväksyttävää tänä päivänä ja nyt olen hämmentynyt.
Vielä vuonna 2021 Chisu pyysi anteeksi että esiintyi Vain Elämää sarjassa pikkuletit eli braidsit päässään
https://www.is.fi/viihde/art-2000008286222.html
Hän sanoo niiden olevan " valtava virhe ".
Nyt pikkuletit päässään Selviytyjissä kisaa Emmi Suuronen.
Eikö kyseessä olekaan kulttuurinen omiminen ja paheksuttava asia...?
Muistan kun ysärin lopussa 2000-luvun alussa nuo letit olivat muotia eikä siitä kukaan silloin suuttunut.
Ollaanko nyt palattu siihen että näitä saakin kaikki pitää, myös me valkoiset?
En pysy perässä.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Onko hapsuvaatteet kielletty vai?
Hapsuvaatteiden käyttö ei yleensä ole kulttuurista omimista, sillä hapsuja on käytetty vaatteiden koristeena ja rakenteena eri puolilla maailmaa satojen tai jopa tuhansien vuosien ajan.Kysymys kulttuurisesta omimisesta (eli kulttuurisesta aproproaatiosta) riippuu kuitenkin vahvasti siitä, millaista hapsuvaatetta käytetään ja missä kontekstissa.Alta näet suoran vertailun siitä, milloin hapsujen käyttö on yleisesti hyväksyttävää ja milloin se voi muuttua ongelmalliseksi:TilanneMilloin kyseessä on tavallinen muoti?Milloin kyseessä voi olla kulttuurinen omiminen?AlkuperäVaate edustaa länsimaista muotihistoriaa (kuten 1920-luvun flapper-mekot, 1970-luvun hippimuoti tai western-tyyliset nahkatakit).Vaate matkii suoraan tietyn alkuperäiskansan (esimerkiksi pohjoisamerikkalaisten indikaanien tai saamelaisten) pyhiä tai perinteisiä asuja.KäyttöyhteysHapsuja käytetään arkipäiväisessä pukeutumisessa, juhlissa tai muotitrendinä ilman uskonnollista tai etnistä symboliikkaa.Perinteisiä hapsullisia asuja tai asusteita käytetään naamiaisasuina, festaripukeutumisessa (kuten Coachella-tyyli) tai halpana pilailutuotteena.KunnioitusKyseessä on yleinen tekstiilitekninen ratkaisu (esim. neuleen tai huivin reunan hapsut).Asuun liitetään muiden kulttuurien symboleita ilman ymmärrystä niiden merkityksestä, tai väitetään perinteistä käsityötä omaksi keksinnöksi.
Ei Chisu ole ainoa:
https://www.iltalehti.fi/hiukset/a/2016012721025295
" Perinteikäs italialainen Valentinon muotitalo inspioitui kevät-kesä 2016-mallistossaan Afrikasta, ja stailasi mallit corn row -letteihin. Trendi ei ole jäämässä vain runwaylle: esimerkiksi malli Cara Delevingne on jo bongattu samanhenkisessä kampauksessa. Jo aiemmin afrikkalaisia lettejä on nähty esimerkiksi Kylie Jennerin ja Miley Cyrusin päässä.
Kaikki eivät Valentinon afrikkalaiskampauksesta tykänneet. Mallisto esiteltiin pääosin valkoisten mallien yllä, ja sen kampanjakuvissa eurooppalaiset mallit poseeraavat Afrikassa letit päässään Masai-sotureiden jäädessä taustalle.
Kriitikkojen mukaan etnisyys kelpaa eksoottiseksi mausteeksi, mutta sitä ei kunnioiteta aidosti niin, että se näkyisi esimerkiksi afrikkalaisten mallien pestaamisena. Eurooppalaisen muotitalon edustama valtakulttuuri ikään kuin omii afrikkalaisen kampauksen itselleen. Ovatko pikkuletit sellaista kulttuurista pääomaa, johon ei tulisi koskea – eli saako valkoinen nainen käyttää afrikkalaista kampausta? "
Turha selittää että tämä on mun väite tai keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Letit on suomalaista perinnekampausta. Miksi vain afrikkalaiset saisi säilyttää ja korostaa perinnekampauksiaan?
Jännä juttu kun afrikkalaiset naiset ovat kautta aikojen suoristaneet afrojaan ja käyttäneet peruukkeja jotka ovat länsimaisten naisten tyyliä, eikös sekin ole kulttuurin omimista?
Kulttuurin omiminen tarkoittaa sitä, että enemmistö omii vähemmistön kulttuurin. Eli valtaa pitävät omivat alakynnessä olevan kulttuurin.
Aika rasistinen asenne toi, että afrikkalaiset kulttuurit ois automaattisesti alistettuja ja alakynnessä.
Historiallinen faktatieto ei ole kylläkään mikään mutu-asenne. Historian ymmärtäminen ja sen vaikutusten huomioiminen, ei tietenkään ole rasismia.
terv. keskitien kulkija näissä kulttuurisen omimisen asioissa. On hyvä ottaa lukuun tietyissä asioissa ja tilanteissa, mutta myös muistaa, että on täysin normaalia lainailla vaikutteita eri maista ja kulttuureista.
Meni siis mielestäni överiksi tämä "huomioiminen" viimevuosina, vaikka asiassa on myös pointtinsakin. Muttei toiseenkaan äärilaitaan nyt sitten tarvitse tässä asiassa sännätä. Missä on terve maalaisjärki yhdistettynä normaaliin huomaavaisuuteen?
Somekohut työllistävät niitä, jotka neuvovat yrityksiä someen liittyvissä asioissa. Eipä taida olla näiden somekonsulttien edun mukaista että kohut vähenisivät ja suhteellisuudentajua alettaisiin käyttää pitkän tauon jälkeen. Itse asiassa yhtä epätodennäköistä, kuin jos (lakimies)poliitikot USA:ssa edistäisivät turhien oikeudenkäyntien vähentämistä (Tort reform) ja itse veisivät leivän omasta pöydästään.
Ei siis kannata kysellä tätä asiaa "asiantuntijoilta", joiden oma etu on kohujen ja älyttömien mielensäpahoitussääntöjen lisääntyminen.
Puikoilla syöminen ei ole kulttuurista omimista, koska kyseessä on arkipäiväinen ruokailuvälineen käyttö ja neutraali kulttuurivaikutteiden vaihto ilman vallankäyttöä tai halventamista. [1] (https://blogs.helsinki.fi/harhalopuke/2026/04/23/kulttuurinen-omiminen-…)Kulttuurisella omimisella tarkoitetaan tilannetta, jossa ainesosa, perinne tai pyhä kohde otetaan vähemmistö- tai alkuperäiskansalta halventavasti, hyötymistarkoituksessa tai ilman kunnioitusta historiallista kontekstia kohtaan. Syömäpuikkojen kohdalla kyse ei ole tästä.
Vierailija kirjoitti:
Sama jos etelä-pohjalaiset suuttuisivat jos joku muu jossain päin maailmaa käyttää vinoneliö kuvioita, mitä niillä on jussipaidassa
Ei ole koska he kuuluvat valkoiseen etuoikeutettuun joukkoon.
Olette kyllä lahjakkaita ja taitavia. Sen tiedän mitä on kun hiukset katkaistaan , mutta täysin uutta minulle on se että ne halkaistaankin.
Onneksi tämä dei-turvatiIa-mikroaggressio-kulttuuriomiminen- kultti on menettämässä jalansijaansa.
Ihan varmasti muinaissuomalaisetkin ovat letittäneet hiuksiaan.
Mitenkäs pitää suhtautua siihen kun mustat tähdet esim Beyonce vaalentavat ihonsa ja hiuksensa-tai heillähän on lisäkkeet tai peruukit päässä …?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs pitää suhtautua siihen kun mustat tähdet esim Beyonce vaalentavat ihonsa ja hiuksensa-tai heillähän on lisäkkeet tai peruukit päässä …?
Neutraalisti?
Vierailija kirjoitti:
Somekohut työllistävät niitä, jotka neuvovat yrityksiä someen liittyvissä asioissa. Eipä taida olla näiden somekonsulttien edun mukaista että kohut vähenisivät ja suhteellisuudentajua alettaisiin käyttää pitkän tauon jälkeen. Itse asiassa yhtä epätodennäköistä, kuin jos (lakimies)poliitikot USA:ssa edistäisivät turhien oikeudenkäyntien vähentämistä (Tort reform) ja itse veisivät leivän omasta pöydästään.
Ei siis kannata kysellä tätä asiaa "asiantuntijoilta", joiden oma etu on kohujen ja älyttömien mielensäpahoitussääntöjen lisääntyminen.
Sanoin kohut työllistää kaikkia pilipali monikulttuurisuuskouluttajia, jotka tekee hyvän tilin sillä että käy yrityksissä jauhamassa paskaa diversiteetin iloista ja kulttuurisensitiivisyydestä.
Mä olen KYSYNYT ITSE tuota asiaa useammalta afrikkalaistaustaiselta naiselta ja mieheltä, ja jokainen on ollut suorastaan tuohtunut, etten kehtaisi laittaa enää tuollaisia lettejä.
Jokainen heistä on ollut ylpeä kulttuuristaan ja kokee sen hienoksi, jos muutkin laittavat letit ja ne sopii heille. Lisäksi niitä lettejä käydään yleensä laittamassa afrokampaamoissa (he osaavat parhaiten ja tekevät hienoimpia pikkulettikampauksia) eli työllistää heitä.
Tuo letti-asia suututtaa siis ilmeisesti enimmäkseen toisia kyttääviä walkoisia, joilla on liikaa aikaa? Sellainen raskas ihmistyyppi, joka muuttaa Naisten Päivän TÄRKEÄN marssin trans- ja Palestiina-miekkariksi.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tämä dei-turvatiIa-mikroaggressio-kulttuuriomiminen- kultti on menettämässä jalansijaansa.
Turvatilasta on siirrytty nyt turvaruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama jos etelä-pohjalaiset suuttuisivat jos joku muu jossain päin maailmaa käyttää vinoneliö kuvioita, mitä niillä on jussipaidassa
Ei ole koska he kuuluvat valkoiseen etuoikeutettuun joukkoon.
Joku ei ole ymmärtänyt miten intersektionaalisuus toimii.
"Kulttuurisessa omimisessa vahvemmassa asemassa oleva ryhmä lainaa heikommassa asemassa olevan vähemmistön kulttuuria vain huvin tai tyylin vuoksi, unohtaen historian ja merkitykset."
Eli esim. Suomessa afrikkalainen saa vapaasti katsoa valkoisen keksimää televisiota, mutta Afrikassa saan pitää vastaavaa kulttuurisena omimisena?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen KYSYNYT ITSE tuota asiaa useammalta afrikkalaistaustaiselta naiselta ja mieheltä, ja jokainen on ollut suorastaan tuohtunut, etten kehtaisi laittaa enää tuollaisia lettejä.
Jokainen heistä on ollut ylpeä kulttuuristaan ja kokee sen hienoksi, jos muutkin laittavat letit ja ne sopii heille. Lisäksi niitä lettejä käydään yleensä laittamassa afrokampaamoissa (he osaavat parhaiten ja tekevät hienoimpia pikkulettikampauksia) eli työllistää heitä.
Tuo letti-asia suututtaa siis ilmeisesti enimmäkseen toisia kyttääviä walkoisia, joilla on liikaa aikaa? Sellainen raskas ihmistyyppi, joka muuttaa Naisten Päivän TÄRKEÄN marssin trans- ja Palestiina-miekkariksi.
Hyvä! Asia on nyt selvinnyt ja voin hyvällä omatunnolla käydä laittamassa letit!
T: AP
Onhan sillä yhdellä Ylen radiojuontajallakin afro, vaikka on ihan valkoisen näköinen mies!
Kun ei ikinä lähde näihin woke sekoiluihin niin pilkulettejä on voinut käyttää ihan aina
Ellei maailma ole muuttunut ja tästä on tullut hyväksyttävää. Kaikki ovat tietoisia historiasta ja voivat osoittaa kunnioitusta tyylillä.