Miten sijoittaisit 100 000 euroa vanhuuttasi varten?
En ole kultalusikka suussa syntynyt. Minulle jäi vanhempieni kuoleman jälkeen verot maksettuani 100 000 euroa perintöä rahana. Haluaisin sen olevan minulle turvaa eläkkeelle. Nyt olen 50 ja käyn töissä ja lyhennän asuntolainaani palkallani. Miten sinä sijoittaisit tuon rahan? Ostaisit yksiön? Muutaman yksiön osaksi velalla? Indeksirahasto? Kiitos, jos autat.
Kommentit (68)
Kuluttomaan indeksirahastoon sijoitat 10k€/kk kunnes rahat sijoitettu.
Olipa typerä kerskuva kommentti ykkönen.
Saako ne rahat pois indeksirahastosta halutessaan?
Vierailija kirjoitti:
Kuluttomaan indeksirahastoon sijoitat 10k€/kk kunnes rahat sijoitettu.
Minä tein noin vuosikymmen sitten. 10k€/kk ja 10kk. Nyt sen arvo on 180.000€. Tai no, on siinä rahastossa 0,4% vuosikulu.
Maksaisin lainan pois. En lähtisi miksikään osakesijoittajaksi, siinä on riskinsä koska et voi hajauttaa ajallisesti. Laittaisin loput rahat johonkin määräaikaistalletukseen tai korkotilille, ei sieltä saa mitään erikoista tuottoa mutta vähintään inflaation verran tuottoa. Käyttäisin tuosta 1000-2000 euroa vuosittain, esimerkiksi omana syntymäpäivänä nostaisin tuon summan, ajattelisin sen olevan "syntymäpäivälahja" minulle. Olisi ainakin kerran vuodessa rahaa käydä syömässä jotain kalliimpaa ja ostaa jotain, mihin normaalisti joutuisi säästämään.
Vaihtoehtoisesti käyttäisin rahat hierontaan. Kerran kuussa hierojalle, tuossa sinun ja minun iässä paikat alkaa olla jumissa ja tuo voi auttaa jaksamaan eläkeikään saakka töissä, ja eläkkeelläkin aktiivisempaan elämään.
Siis lainat pois + iloa elämään!
Vierailija kirjoitti:
Pankkiin voi tehdä myyntitoimeksiannon ja se myydään seuraavana pankkipäivänä, jolloin saa rahat tililleen.
Kiitos seiska. Onko niissä iso riski? Olen työpaikan kahvikeskusteluissa kuunnellut, että indeksirahastot ovat nyt korkealla. Eihän niitä silloin kannata ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos seiska. Onko niissä iso riski? Olen työpaikan kahvikeskusteluissa kuunnellut, että indeksirahastot ovat nyt korkealla. Eihän niitä silloin kannata ostaa?
Ostoaika on aina ongelmallinen. Siksi minäkin ostin rahaston kymmenessä erässä, että tuli edes 10 kuukauden ajallinen hajautus. Futuureista voi jotain päätellä kurssien suunnasta, mutta aloittelijalle se on vähän kuin kahvinporoista ennustaisi.
Lainaa ei ainakaan kannata maksaa pois. Asuntolainan korko on huomattavasti pienempi kuin vaikka indeksirahaston tuotto-odotus. Ajallinen hajautus vaikka johonkin maailmaindeksirahastoon. 8% tuotolla sinulla on eläkkeelle jäädessäsi yli 300000€.
Tämä se onkin se juttu. Minäkin perin noin satatuhatta sijoitettuna sijoitussalkkuun. En tiedä mitä sille pitäisi tehdä. Se menee joskus ylös, joskus alas mutta mitään siitä ei siirry käytettäväkseni jos en sieltä jotain myy. Jos teen myyntitoimeksiannon siitä menee kuluja ja käyttööni tulevasta rahasta menee veroja. En tiedä miksi näitä niin hehkutetaan paremmiksi kuin pankkitilillä pitämistä. Vaikka korko olisi alhaallakin tai olematon raha on kuitenkin olemassa ja nostettavissa ilman ongelmia ja merkittäviä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Tämä se onkin se juttu. Minäkin perin noin satatuhatta sijoitettuna sijoitussalkkuun. En tiedä mitä sille pitäisi tehdä. Se menee joskus ylös, joskus alas mutta mitään siitä ei siirry käytettäväkseni jos en sieltä jotain myy. Jos teen myyntitoimeksiannon siitä menee kuluja ja käyttööni tulevasta rahasta menee veroja. En tiedä miksi näitä niin hehkutetaan paremmiksi kuin pankkitilillä pitämistä. Vaikka korko olisi alhaallakin tai olematon raha on kuitenkin olemassa ja nostettavissa ilman ongelmia ja merkittäviä kuluja.
Pankkitilin korosta menee verot ihan samalla tavalla. Korkotaso on vaan niin matala, että rahojen reaaliarvo melkeinpä laskee ajan saatossa. 15v päästä 100k pankkitalletuksen arvo vastannee 50k nykyrahassa.
Minä myin vanhempieni asunnon ja maksoin jo 30 000 euroa veroja. Nyt jäljellä 100 000 euroa asunnon myynnistä ja pelottaa että taas kohta maksan siitä veroja jollekin.
ap
Esim. Osuuspankissa on ihan hyvät indeksirahastot, ostaisin vain Aasia, Eurooppa, USA ja Pohjoismaat indeksejä. Tai ehkä näin 30k Aasia, USA 30k, ja Eurooppa 20k Pohjoismaat ja Suomea molempia 10k. Niissä on pienet kulut ja saat bonusta rahastoista. Vähän epäselvästi selitin.
T.Vallu
Maksaisin lainat pois ja jäisin pois työelämästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä veroja mene kuin voitoista.
Millä 16 eläisit? 100 000 euroa ei pitkälle riitä, jos sillä ensin maksaa lainoja pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkitilin korosta menee verot ihan samalla tavalla. Korkotaso on vaan niin matala, että rahojen reaaliarvo melkeinpä laskee ajan saatossa. 15v päästä 100k pankkitalletuksen arvo vastannee 50k nykyrahassa.
Kerrotko vielä tyhmälle seuraavan: Perimäni 100 000 e on noussut arvoltaan summaan 110 000 e. Laitan myyntiin 10 000 e ja tästä 10 000 eurosta menee varmaan erinäisiä myyntikuluja ja pääomatuloveroa. Salkun arvo on sitten noin 100 000 e ja sitten nostan taas 10 000 e. Mitä nyt tapahtuu? Meneekö tästäkin pääomatuloveroa vaikka se on perimäni summa josta olen maksanut perintöverot?
.
Vierailija kirjoitti:
Saa. Mutta kaikkea ei kannata laittaa kerralla.
Jos taloudellisesti mahdollista, ostaisin osalla rahaa (40t) plus osaksi velaksi hyvän yksiön paikkakunnalta, jossa niille hyvä kysyntä. Vuokrasin yksiön niin, että vuokra kattaa vastikkeen ja suurimman osan lainanlyhennystä. Sitten tekisin kuukausittain sen verran ylimääräistä lyhennystä, että yksiö on velaton, kun jään eläkkeelle. Loput rahat 60t sijoittaisin eri indeksirahastoihin pikku hiljaa. Eli siitä nyt 20-30t Nordnet-tilille ja kuukausisäästöohjelma tonnin tai 1500€ kuussa päälle. Jälkimmäinen osa määräaikaistilille odottamaan vuoroaan.
Jos pörssi olisi halpa nyt, voisin sijoittaa nopeammin. Nyt on kuitenkin vaara, että jos laittaa kaiken kovin nopeasti indekseihin, voi notkahdus tulla vasta kun rahat ovat sisällä.
Sijoitusasunnon ostamiseen aika on hyvä, jos löytää vaan hyvän kohteen. Matala vastike ja hyvä hyvinhoidettu yhtiö. Hyvä paikkakunta ja sijainti.
Minulla on monin verroin sijoitettuna vanhuuden varalle, kiitos kysymästä. Joten enpä tiedä, miten ylimääräisen sata tonnia erityisesti sijoittaisin.