Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sijoittaisit 100 000 euroa vanhuuttasi varten?

Vierailija
12.09.2026 |

En ole kultalusikka suussa syntynyt. Minulle jäi vanhempieni kuoleman jälkeen verot maksettuani 100 000 euroa perintöä rahana. Haluaisin sen olevan minulle turvaa eläkkeelle. Nyt olen 50 ja käyn töissä ja lyhennän asuntolainaani palkallani. Miten sinä sijoittaisit tuon rahan? Ostaisit yksiön? Muutaman yksiön osaksi velalla? Indeksirahasto? Kiitos, jos autat.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko asuntolainaa on jäljellä? Se indeksisijoitttaminen on pitkän päälle kannattavinta, mutta se pitää näin pitkän nousukauden kohdalla tehdä pikku hiljaa jotta tulee ajallista hajauttamista. Yksi vaihtoehto on maksaa asuntolaina pois ja laittaa sama raha jatkossa sijoituksiin. Säästää korkomenot ja pystyy hajauttamaan. 

Koko rahalla en tätä tekisi, vaan laittaisin jonkun alkupumpsin sijoituksiin tai ostaisin osin velaksi yksiön, joka maksaa itse itsensä 15 vuodessa.

Minulla oli ajatus toisen asunnon ostamisesta, mutta sekin on riski millaiset vuokralaiset saa. 

Niin noista asuntolainoista, kuinka monta % on se korko lainoissa? Ihmisillä tuntuu olevan paljon lainaa, miten suuria korkoja kuukausittain ja miten pitkiä lainat ovat?

Minä olen pärjännyt ilman lainaa mökkini kanssa.

Vierailija
42/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myin vanhempieni asunnon ja maksoin jo 30 000 euroa veroja. Nyt jäljellä 100 000 euroa asunnon myynnistä ja pelottaa että taas kohta maksan siitä veroja jollekin.

ap

Olet maksanut veroa 23,1%. Mistä tuo prosenttimäärä tulee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuluttomaan indeksirahastoon sijoitat 10k€/kk kunnes rahat sijoitettu.

Niin mihin indeksirahastoon? 

Nordnetilla on ainakin kuluttomia indeksirahastoja ja tosi matalakuluisia indeksirahastoja. Ilmeisesti myös OP:lla on nykyään joitakin hyviä(kin) vaihtoehtoja.

Vierailija
44/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuluttomaan indeksirahastoon sijoitat 10k€/kk kunnes rahat sijoitettu.

Niin mihin indeksirahastoon? 

Niitä on vaikka mitä… kuuntelet ensi rauhassa tai vaikka sijoittamisesta kertovan kirjan ”kuinka sijoitan pörssiosakkeisiin” - sen jälkeen voit miettiä, onko osakkeet vai rahastot vai mikä mitä haluat… sitten lueskelet itse indeksirahastoista, rahastoista ylipäänsä.. sen jälkeen katselet eri rahastoja… lopulta ostelet eri rahastoja aot-tilille. Ennen kaikkea katsot, ettei kulut ole suuret. Kokonaiskulut vaihtelee 0%-2% jopa… kaikki yli 0,5% kulut tarkoittaa, että ne syö voittoja. Paljon on rahastoja jotka on 0-0,3% juojsevine kuluineen.  Jos rahaston vuosittainen kasvu on 8% niin tio ei tunnu missään. 

Vierailija
45/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myin vanhempieni asunnon ja maksoin jo 30 000 euroa veroja. Nyt jäljellä 100 000 euroa asunnon myynnistä ja pelottaa että taas kohta maksan siitä veroja jollekin.

ap

Olet maksanut veroa 23,1%. Mistä tuo prosenttimäärä tulee?

Myyntivoittovero on 34% tuon hintaluokan asunnosta. Luvut eivät nyt täsmää. 

Vierailija
46/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kai neuvoo että osta jotain indeksirahastoa, mutta maailma on nyt tosi epävarma paikka, joten itse ostaisin helppohoitoisen mökin jossa voi vanhana asua ja laittaisin sen kuntoon nyt kun vielä olen siinä kunnossa että jaksan. Katsoisin että on sähköä, vesiasiat kunnossa, lämmitys mietitty helpoimman kautta ym. Ja tietenkin pitää olla mahdollisuus kasvattaa itse ruokaa sekä sijainti riittävän kaukana levottomista kasvukeskuksista. 

Vierailija
47/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko asuntolainaa on jäljellä? Se indeksisijoitttaminen on pitkän päälle kannattavinta, mutta se pitää näin pitkän nousukauden kohdalla tehdä pikku hiljaa jotta tulee ajallista hajauttamista. Yksi vaihtoehto on maksaa asuntolaina pois ja laittaa sama raha jatkossa sijoituksiin. Säästää korkomenot ja pystyy hajauttamaan. 

Koko rahalla en tätä tekisi, vaan laittaisin jonkun alkupumpsin sijoituksiin tai ostaisin osin velaksi yksiön, joka maksaa itse itsensä 15 vuodessa.

Minulla oli ajatus toisen asunnon ostamisesta, mutta sekin on riski millaiset vuokralaiset saa. 

Niin noista asuntolainoista, kuinka monta % on se korko lainoissa? Ihmisillä tuntuu olevan paljon lainaa, miten suuria korkoja kuukausittain ja miten pitkiä lainat ovat?

Marginaali on hiukan korkeampi sijoitusasunnossa kuin omassa, mutta ero on pieni. Omat sijoituslainat ovat tasaeräisiä 20v lainoja ihan riskinhallinnan takia. Maksan niitä 15v tahtiin tekemällä ylimääräisiä lyhennyksiä. Se on joustavaa, ei ole pakko tehdä jos joskus ei sovi.

Sehän ei tuo mitään itselle ennen kuin laina on maksettu. Pitkäjänteisen ihmisen valinta siis. 

Vierailija
48/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä 16 eläisit? 100 000 euroa ei pitkälle riitä, jos sillä ensin maksaa lainoja pois.

Kyllä vois riittää yhden ihmisen niukkaan elämään. Hajauttaa sellaisiin osakkeisiin, jotka maksavat 10 % vuosituottoa, eli 10 000 vuodessa melkein jo eläisi jossain syrjässä tai lähiössä vaatimattomasti, eikä pääomaan tarvitisisi koskea.

Maksoi ehkä nyt 10% muttei ei ehkä ens vuonna. Jos rahallaei kiirettä esim seuraavaan 10v, niin rahastoihin. Tuottaa korkoa korolle…

Selittäkää, en tajua. Miten rahastot tuottaa korkoa korolle, kun eihän (monet) rahastot maksa osinkoa käsittääkseni. 

Osakkeen osingon voi taas sijoittaa uudelleen.

-sivusta

Vierailija
49/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaa ei ainakaan kannata maksaa pois. Asuntolainan korko on huomattavasti pienempi kuin vaikka indeksirahaston tuotto-odotus. Ajallinen hajautus vaikka johonkin maailmaindeksirahastoon. 8% tuotolla sinulla on eläkkeelle jäädessäsi yli 300000€.

Ja mitään riskiä ei ole? 

Vierailija
50/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksinkertainen määrä rahaa ja 3/4 on 1,55 % korolla 8 kk ajan. Perhana kun lopetuspäivää en huomannut ja raht automaattisesti jatkoivat  1,55 prossan korolla. Olisin saanut  2,1 % jos olisin keskeyttänyt ajoissa tämän. Loput ovat mitään tuottamattomalla korolla pankissa.

Osakkeisiin enkä muuhunkaan pitkäaikeiseen en rohkene rahoja sijoittaa.

Kertokaa minullekin miten voisin toimia järkevämmin.

10 kk määräaikaistili on 3% korolla Nordealla.

Paljonko korko olisi jos sijoittaisi 5 vuoden ajaksi? 

Kerron kun keksi-iän ylittänyt naishenkil houkuteltiin sijoittamaan rahat korkealla korolla, no käyhän se, mutta tämä rouva ei saanut edes korkoja

käyttöönsä, vaan rahat oli niin tiukasti sidottu, että hän olisi ollut 87 vuotias kun olisi saanut rahansa käyttöön. En tiedä miten hänen elämänsä on mennyt eteenpäin, surullinen oli olo.

Vierailija
51/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan tekoälyyn sijoittaisi. Kupla puhkeaa ihsn kohta. 

Vierailija
52/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marginaali on hiukan korkeampi sijoitusasunnossa kuin omassa, mutta ero on pieni. Omat sijoituslainat ovat tasaeräisiä 20v lainoja ihan riskinhallinnan takia. Maksan niitä 15v tahtiin tekemällä ylimääräisiä lyhennyksiä. Se on joustavaa, ei ole pakko tehdä jos joskus ei sovi.

Sehän ei tuo mitään itselle ennen kuin laina on maksettu. Pitkäjänteisen ihmisen valinta siis. 

Aivan, jos terveys kestää.

Vierailija
53/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan kerralla indeksirahastoon. Pahimman tappion teet jos jäät pois markkinoilta

Esim S&P on noussut n 400% vuodesta 2000 vaikka siihen on mahtunut paljon "mustia päiviä" eli korona ja subprime kriisiä

Eli vuonna 2000 sijoitettu 100k on nykyään 500k

Vierailija
54/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko sijoitusasunnon myydä milloin vaan pois? Ajattelin jos se sitoo lainan ajaksi. Vai onko se ikäänkuin kakkosasunto.

Vierailija
55/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä 16 eläisit? 100 000 euroa ei pitkälle riitä, jos sillä ensin maksaa lainoja pois.

Kyllä vois riittää yhden ihmisen niukkaan elämään. Hajauttaa sellaisiin osakkeisiin, jotka maksavat 10 % vuosituottoa, eli 10 000 vuodessa melkein jo eläisi jossain syrjässä tai lähiössä vaatimattomasti, eikä pääomaan tarvitisisi koskea.

Maksoi ehkä nyt 10% muttei ei ehkä ens vuonna. Jos rahallaei kiirettä esim seuraavaan 10v, niin rahastoihin. Tuottaa korkoa korolle…

Selittäkää, en tajua. Miten rahastot tuottaa korkoa korolle, kun eihän (monet) rahastot maksa osinkoa käsittääkseni. 

-sivusta

Niin kun rahasto ei maksa osinkoa, rahastoyhtiö sijoittaa sen rahan uudelleen sun puolesta.  

Vierailija
56/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koska nyt ei olla missään montussa, niin vähitellen muutamaan eri indeksiin. USA, kehittyvät, Eurooppa ja sit vaikka Suomi.

Vierailija
57/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevina vuosina turvalliseen omaishoitajaan.

Vierailija
58/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sivusta

Niin kun rahasto ei maksa osinkoa, rahastoyhtiö sijoittaa sen rahan uudelleen sun puolesta.  

ja siinä pitää vain katsoa, kun ostaa, että ne rahastot on kasvuosuuksia (tai acc lyhennetty (dist = tuotto-suus)). Samalla kannattaa vilkaista rahaston säännöt - onko esim heti nostettavissa vai jotkin tietyt päivät. 

Vierailija
59/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko saada esimerkkejä huonosti toimineista sijoitksista?

tuntuu niin helpolta tuottavalta nämä sijoitusohjeet,

Vierailija
60/71 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle parasta oli lainan maksaminen pois. Se vapaus ja helpotus.

Käypää valuuttaa itselleni asian henkinen puoli.

Niin erilaisia me olemme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi