Haluaisin jättää mieheni - hänellä alkava muistisairaus
Äitini on hoitanut dementoitunutta isääni yli 10v. Isälle on etsitty paikkaa hoitokodista, mutta on kuulemma liian hyväkuntoinen. Isää ei kuitenkaan voi jättää yksin ollenkaan, äiti on isän vartija ja koti on äidille vankila. Äidillä ei ole ollut omaa elämää koko sinä aikana, kun isä on sairastanut. Asun 450 km päässä, enkä pysty auttamaan.
Nyt huomaan 58v miehelläni samoja oireita, kuin isälläni oli, kun hän sairastui dementiaan.
En kestä ajatusta, että joutuisin itse samaan tilanteeseen kuin missä äitini elää.
En kestä.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten seuraavassa lauseessa ihmetellään, että miksi miehet eivät halua nykyään enää sitoutua ja mennä naimisiin, kun ne valat mitkä lausutaan on ihan valhetta.
Se sinunkin mies on varmasti kantanut sinua monesti elämäsi aikana. Nyt nopeasti hakemaan apua ja diagnoosia. Alzheimerin hoito on ihan toisella tasolla nykyään ja mitä aikaisemmin aloittaa niin sitä paremmat ennusteet.
Miten aikuinen mies viedään väkisin lääkäriin?
Muistihoitajan sai kotiin tekemään testin? Joillekin sai "terveystarkastuksena". Mutta se oli vanhuksille yli 80v. Kysyisin muistihoitajalta.
Työikäiset ei kuulu ainakaan omalla hyvinvointialueella muistihoitajalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että ihmisten pitäisi heti jättää kumppani, kun toisella tulee jotain terveyshuolia. Vaihtoon vain nopeasti. Etenkin miesten pitäisi oppia, että laittaa itsensä välillä ykkösprioriteetiksi ja oma onnellisuus ykköseksi.
Miesten koko elämä vauvasta vaariin on sitä, että he asettavat itsensä ykköseksi ja prioriteetiksi, muusta perheestä viis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että ihmisten pitäisi heti jättää kumppani, kun toisella tulee jotain terveyshuolia. Vaihtoon vain nopeasti. Etenkin miesten pitäisi oppia, että laittaa itsensä välillä ykkösprioriteetiksi ja oma onnellisuus ykköseksi.
Kyllä. Jätin sairaan vaimoni vaihtaen lennosta nuorempaan.
Oma onnellisuus ja omannäköinen elämä on tärkeintä.
No ei se tietenkään noin päin toimi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän tulee nostaa huolesi jaksamisesta pöydälle ja heti! Mies hoitokotiin jos muisti loppuu ja otat hänet käymään silloin tällöin. Älä jätä häntä.
Vastaajista osa ei tajua, että tuossa välissä alun muistioireista hoivakotiin pääsyyn voi mennä jopa 15-20v.
Tämä. Luin jostain että keskimääräinen eliniänodote on 12-15 vuotta.
Vähänkuin olisi erittäin hankala ja isokokoinen taapero 12-15 vuotta huollettavana, samalla kun se puolisokin siinä vierellä ei ole enää mikään nuori ja toinen vaan taantuu taaperostakin vielä alemmas, voi olla väkivaltainen jne.
Joo liian iso velvoite vaikka kuinka olisi menty naimisiin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten koko elämä vauvasta vaariin on sitä, että he asettavat itsensä ykköseksi ja prioriteetiksi, muusta perheestä viis.
Omannäköistä elämää pitää saada elää.
Ei pidä jäädä huonoon suhteeseen. Suhteeseen joka ei tee onnelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma onnellisuus ja omannäköinen elämä on tärkeintä.No ei se tietenkään noin päin toimi!
Mitä tarkoitat?
Eikö tuo olekaan sama molemmin päin?
Jos ei niin mistä se johtuu?
Itse olen huomannut samanlaisia oireita miehessäni ja valitettavasti, olen miettinyt että jos hän sairastuu muistisairauteen, ottaisin eron.
Meillä on pitkä suhde, hyviäkin aikoja tietysti ollut paljon ja siksi ollaan yhä yhdessä. Mutta hän on kohdellut minua tosi huonosti, koska "vaikea lapsuus" . Henkistä ja fyysistäkin väkivaltaa. Vaikka fyysinen loppui jo vuosia sitten, henkinen ajoittain jatkuu edelleen.
Jos hän sairastuisi, siinä menisi raja, mitä enää jaksan. En katso olevani hänelle mitään velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se voitaisiin jo eutanasia laittaa siinä vaiheessa kun yläpää alkaa lahoamaan. Ja kyllä, tekisin tämän itsellenikin koska eihän se ole enää mitää elämää kun unohtaa kaiken ja saa jatkuvasti olla stressistä uusista asioista.
Oikeasti toivon että tämä on joskus mahdollista. Pelkään millaista on sairastua itse vanhana kun minulla ei ole edes läheisiä huolehtimassa.
Jostain ilmaantui alapeukuttajatkin taas paikalle, peläten miten lääkärit alkaa piikittämään randomisti potilaita kuoliaiksi unohtamatta sitä taivaspaikkaa jonka saa kun vaan kituu loppuun asti ja kuolee luomusti. Mutta nää jututhan ei koske lemmikkejä ja niiden ei pidä kärsiä, ei missään nimessä....
Niin, onko valloillaan nyt valtava terveiden lemmikkien murhaamisen epidemia kun niitähän saa piikitellä kuoliaaksi. Kun tätä pidetään itsestään selvänä ihmisen kohdalla että heti aletaan syyttä piikittämään kylmäksi.
Ja 4-5 vuotiaat lapset vanhempien toimesta huostataan. Hyi saasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän kaikki miehet ovat aina tehneet.
Nyt on miehillä kauhea poru, kun naisetkin alkavat toimia samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tyypillinen miehen vastaus. Onko ap vaihtamassa miehensä lennosta isomunaisempaan?
Muistiongelmat voivat johtua monesta syystä. Stressistä, univaikeuksista, masennuksesta, B12-vitamiinin puutteesta, kilpirauhasen vajaatoiminnasta, aivoverenkierron häiriöstä jne.
Puolison voi jättää ilman tekosyitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Muistiongelmat voivat johtua monesta syystä. Stressistä, univaikeuksista, masennuksesta, B12-vitamiinin puutteesta, kilpirauhasen vajaatoiminnasta, aivoverenkierron häiriöstä jne.
Tämä tilanne ei kyllä ole mikään tekosyy ihmiseltä joka on katsonut sivusta 10 vuotta äitinsä kärsimystä. Päinvastoin hänellä on ihan harvinaisen realistinen tilannekuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tilanne ei kyllä ole mikään tekosyy ihmiseltä joka on katsonut sivusta 10 vuotta äitinsä kärsimystä. Päinvastoin hänellä on ihan harvinaisen realistinen tilannekuva.
Onhan se tekosyy, koska ei ole edes varmuutta onko miehellä muistisairaus.
Jos olet jo nyt ahdistunut tilanteesta, eroa. On parempi jakaa omaisuus, ja taata oma taloudellinen turva, sekä psyykkinen hyvinvointisi ajoissa. Miehesi eläke tulee hyvin pian menemään kotihoidon ja hoivakodin maksuihin.
Jos välität miehestäsi, mikään ei estä sinua olemaan tukena ja apuna eron jälkeen. Oma asunto ja talous antaa sinulle voimavaroja siihen. Apua hän tulee tarvitsemaan kotihoidosta ym. huolimatta, ja niin kauan kun hän osaa käyttää puhelinta, hän tulee joka tapauksessa soittamaan sinulle.
Niille, jotka tänne kirjoittavat "myötä ja vastamäessä" ja Raamatunjakeita, tiedoksi että omassa kodissa asuen puoliso todellakin jaksaa auttaa sitä muistisairasta tai vammautunutta/ sairastunutta ilman uupumusta, joka johtaa pahimmillaan katkeruuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaisessa vaiheessa mies muistitestiin. Nykyään on hyviä lääkkeitä alkuvaiheeseen. Ajoissa sitten kotihoito paikalle ja lopuksi ajoissa haet paikkaa hoivakotiin. Muuten käy niin että päädyt omaishoitajaksi.
Äiti teki juuri näin. Ja siitä on nyt yli 10v. Mieheni ei suostu testeihin, kun minä vaan kuvittelen eikä hänen muistissa ole mitään vikaa.
Silti kadottaa joka päivä kännykän, avaimet, lompakon... Joka päivä. Ei muista, mistä aamulla puhuttiin, ei muista minne laittoi puhtaan paitansa...
Ap.
Mulla oli tuollaista uupumisessa. Toipuminen vei vuosia. Nyt muistissa ei ole mitään vikaa.
Nuo oireet voivat johtua lukuisista muistakin syistä kuin muistisairaus.
Melko innokkaasti olet jättämässä miestäsi.
Siksi miehen pitää mennä lääkäriin. Nythän mies kieltäytyy siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma onnellisuus ja omannäköinen elämä on tärkeintä.Niinhän kaikki miehet ovat aina tehneet.
Nyt on miehillä kauhea poru, kun naisetkin alkavat toimia samoin.
No, olikos se sitten hyvin vai huonosti tehty, kun miehet niin teki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tekosyy, koska ei ole edes varmuutta onko miehellä muistisairaus.
Sillä lääkärireissullahan selviää, onko miehellä muistisairaus vai ei. Miehen pitää mennä lääkäriin, joten sinä varmaan osaat kertoa, miten hänet sinne saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinhan hän jättäisi miehensä, kun tällä on todettu muistisairaus ja se on edennyt vaiheeseen, mikä kuormittaa aloittajaa.
Nyt ei niin ole.
Vierailija kirjoitti:
Kerro sinä, miten aikuisen miehen saa vietyä väkisin lääkäriin?